Fitness Seller

Superslow met licht gewicht geeft meer groei

Redfish

Advanced Bodybuilder
Waardering
32
Lengte
1m84
Massa
85kg
Vetpercentage
9%
Hij is al wat ouder maar ik vond hem toch wel interessant(en met search niks gevonden):

http://www.ergogenics.org/gezondheid22.html#1

Volgens een Japans onderzoek blijkt dat de concentratie groeihormoon en vrij testosteron groter is na een superslow training met lichte gewichten dan een training met normaal tempo en zware gewicht, of training met normaal tempo en lichte gewichten.

Adrenaline en noradrenaline werden ook significant verhoogd, terwijl het geen effect had op cortisol.

In een ander onderzoek bleek dat veel herhalingen met licht gewicht als afsluiting van een training bovendien voor sneller herstel en minder spierpijn zorgt.

Een ander onderzoek (al flink ouder) geeft aan dat de toename in kracht groter is als je superslow traint met lichte gewichten. Ik kan dit eigenlijk onderschrijven. Ik deed eerst superslow 40kg bench, nu doe ik hetzelfde al met 70kg. Mijn normale 1RM bench is +/-107 kg.

http://www.ergogenics.org/superslow3.html

BB's die superslow trainen gaan in kracht ongeveer 50% meer vooruit dan normaal trainende BB's

Ik vermoed daarom dat je ook meer massa pakt als je superslow traint. Niet alleen omdat je de oefening stricter uitvoert, dus minder cheat maar ook omdat met krachttoename meer massa komt.

Het proces van spiergroei wordt voor een deel veroorzaakt door tekort van zuurstof in de spier. Zo blijkt ook dat je meer groeit als je op 2300 meter hoogte traint, dit vanwege het lagere zuurstofgehalte in de lucht.
Met superslow trainen worden je spieren door de contante spanning beter leeggetrokken dan met 3 herhalingen die je maximaal kunt doen met een bepaald gewicht.

Ik vraag me af of er nog meer artikelen bewijs leveren voor deze uitspraken. Ikzelf vind het wel interessant en ga vanaf nu alles superslow doen :P

Interessant, maar of het ook leuk is om altijd zo te trainen...

de link die jij geeft is slow 3sec pos-3sec negatief
Superslow is langer,geloof +-10sec pos-10sec neg en is wel effectief maar echt beu om zo te trainen vind ik

• Topic Starter Topic Starter
Ja het vergt wat mentale inspanning, vooral omdat het niet de makkelijkste uitvoering van de oefening is. Elke rep is heel zwaar. Ik merk zelf ook dat ik soms cheat en niet superslow doe. Mede ook omdat het langer duurt. Maar totaal genomen ben je eigenlijk sneller klaar, dus beetje dom van mezelf.

Ja het is misschien ook meer slow trainen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het effect van negatief trainen hierin zit. Want daarvan is ook gebleken dat die in sommige gevallen effectiever is, maar dan vraag ik me weer af of dat komt doordat je negatief vaak langzamer traint dan positief, dus dat het effect toch weer veroorzaakt wordt door de traagheid van de beweging en niet zozeer de richting ervan.

en hoeveel setjes doe je dan bij superslowtraining?

ik denk dat het neerkomt op 'time under tension' maw je totale belasting is groter omdat je spier langer onder spanning staat,samengevat tov gewoon 1sec pos-1sec neg heb je bij slow dus 3x langere belasting (welliswaar met lichter gewicht maar daar gaat het niet om)

Ik vind trouwens voor groei de combinatie 1 sec. pos-3 of 4 sec. neg de gulden middenweg,zwaarder gewicht,langzame negatieven

Ik denk dat je na een periode van zware gewichten een weekje lagere gewichten kan gebruiken, waardoor je je meer concentreert op de oefening ipv het gewicht dat je omhoog moet tillen. Ben dus wel een voorstander van zo nu en dan meer concentratie met lichtere gewichten.

Maar of je het elke week zou moeten gebruiken, hmm, niet mijn ding, desonkdans het schijnt te helpen dan

lijkt me saai trainen, je bent met een goeie set al ongeveer 2 minuten kwijt..
maar weet nog steeds niet hoeveel setjes je ongeveer moet doen??

Kun je ook superslow doen met zware gewichten ? dan ga ik dat eens proberen.

Het heeft toch te maken met de TUT (Time Under Tension)? Ik dacht dat er op die manier meer Slow twitch fibres werden aangesproken.. Correct me if I'm wrong though.

BB's die superslow trainen gaan in kracht ongeveer 50% meer vooruit dan normaal trainende BB's

Joh? Apart dan dat de grootste en sterkste bb'ers verre van superslow trainen..

Ook bijzonder apart dat de powerlifters geen slow dagen ipv speed dagen doen.

Raar hoor

Het heeft toch te maken met de TUT (Time Under Tension)? Ik dacht dat er op die manier meer Slow twitch fibres werden aangesproken.. Correct me if I'm wrong though.

volgens mij heb je gelijk, met deze methode blaas je mischien meer op, maar je wint niet meer kracht als wanneer je gooi en smijtwerk doet.

Raar hoor

Sommige mensen proberen er een hele wetenschap van te maken, terwijl je gewoon keihard moet trainen en eten. Superslow dit, superslow dat. Lichte gewichten is simpelweg klote om massa te gainen, heb het een tijd gedaan. Daarna toch maar weer overgegaan op de normale manier, lekker zwaar tussen de 6-12 reps en wat denk je, ik ging weer vooruit. Voor veel massa te kweken zul je ook veel massa moeten verplaatsen, zware gewichten dus.

• Topic Starter Topic Starter

Raar hoor

Uiteraard ging het om de BB's in dat onderzoek.

Milos Sarcev traint ook altijd superslow en heeft het ook aardig ver geschopt zou ik zeggen.

Het ging er dus ook om om meer bewijs hiervoor te vinden dan 1 onderzoek.

Je blijft met losse gewichten altijd met verschil in intensiteit zitten op verschillende punten in de uitvoering van de beweging. Naarmate je sneller de beweging uitvoert wordt je spier korter belast en is het grootste deel van de oefening overbodig. De kracht wordt in het begin geleverd.

Nog bedankt voor de nuance Gift from God.

Wat dat betreft vind ik de conclusie van 3XL ook wat kort door de bocht.

Ik zie het niet veel mensen doen..

Terug
Naar boven