Ik zie hier nogal een contradictie, maar oke.
Ik ben wel benieuwd naar de ins & outs van de precieze omstandigheden en voorwaarden waaronder Amerika zich heeft teruggetrokken en ook waarom het Afghaanse leger zich eigenlijk nauwelijks heeft verzet tegen de Taliban. Ik kan het wel een beetje invullen, namelijk dat het hele ondersteuningsapparaat is weggevallen met het vertrek van de Amerikanen en dan blijven er alleen nog een berg soldaten met een lange jas en een geweer over, zonder logistieke, tactische en vuursteun. En misschien wilden die soldaten ook gewoon niet verantwoordelijk zijn voor veel burgerdoden. Het zou mij verder niet verbazen als er afspraken zijn gemaakt over achtergebleven materieel, zoals hier al ergens geïnsinueerd werd. 'We laten jullie vertrekken maar dan moet je wel je spullen hier laten'.
Vond 't nog wel meevallen, zo'n beeldende beschrijving maakt 't punt soms wat sterker en leuker om te maken
Ik denk dat we er niet zo heel verschillend over denken in grote lijnen, in elk geval vinden we het beiden volgens mij terecht dat Amerika zich heeft teruggetrokken.
Vraag blijft staan op welke manier Amerikanen zich dan hadden terug moeten trekken volgens jou en op welke manier dit wel goed had kunnen aflopen. Even los van het achtergebleven materieel, denk dat we t er wel over eens zijn dat het wel opmerkelijk is dat er humvees en raketwerpers en dergelijke worden achter gelaten.
Het project Afghanistan is mislukt omdat de gemiddelde Afghaan in al die twintig jaar nooit iets heeft gezien in de trant van een overheid die niet corrupt en instabiel is, die beschermt, zorg & onderwijs biedt, een bepaalde infrastructuur aanlegt, etc. De Amerikanen deden dat misschien, die groeven wel eens een waterput of legden een noodhospitaal aan maar dat waren Amerikanen, geen moslims, en die zouden ook ooit wel weer vertrekken. Taliban doet dat - op lokaal niveau althans - wel in zekere mate, biedt zorg, onderwijs, bescherming, infrastructuur, rechtspraak (sharia heuj), werkgelegenheid en dergelijke. Natuurlijk allemaal niet op de manier die wij in het Westen misschien wenselijk vinden maar dat zal de gemiddelde Afghaan die vandaag te eten moet hebben aan zijn reet roesten. En dan is de keuze dus snel gemaakt, hoe vreselijk dat regime ook is voor iedereen die afwijkt van de islamistische norm.