XXL Nutrition

Te diep squatten gevaarlijk?

Check gewoon kanaal in me sig. Staat genoeg.

Effe offtopic, goede barbell, met dat gewicht buigt/beweegt hij amper
Kost wat maar dan heb je ook wat: Eleiko Olympic WL Training Bar - 20 kg € 736

---------- Post added 25 July 2012 at 09:16 ----------

Check gewoon kanaal in me sig. Staat genoeg.
Maar jij doet ook wel eens high bar squats toch? Die zie ik er niet bij. Doe je die dan met zo veel mogelijk rom of houd je het altijd bij IPF diepte?

Het halverwege vertragen en daarna omkeren van de beweging is veel belastender voor je knieeen dan doorzakken tot onder par en vervolgends de bounce gebruiken om uit the hole te komen

Ja lekker bouncen dat is goed voor je knieen, er is naar mijn mening niks mis met ATG alleen als ik ga bouncen dan kan ik de volgende dag niet meer lopen doordat ik enorme pijn in mijn knieen heb.

Gewoon met controle de beweging uitvoeren.

Edit: ik squat trouwens 5000 kilo

Laatst bewerkt:
:)

Laatst bewerkt:
Als je meer uit de sq wilt halen kan je leren bouncen vanuit de hamstrings. Vooral vanaf parallel en lager zal de hamstring actief verlengen en dat is qua tensie een goede positie voor de stretch reflex. Je dient te voorkomen dat er enige verende activiteit in het kniegewricht zelf voorkomt, of dat er een voorwaartse beweging van de knie ontstaat.

Dat lijkt me nog niet bouncen maar gewoon weer gelijk omhoog gaan met behulp van je spieren?

:)

Laatst bewerkt:
dat zijn dan ook echte ATG squats, een squat zoals die van eddine is gewoon net onder parrallel

Staan ook front squats bij en net onder parallel is wat je op het filmpje van EK ziet.

Raw low bar zit ik wel vrij ruim eronder vaak. High bar even diep als frontsquat maar doe die al een tijd niet meer.

Dat is bouncen. Hoe jij het lijkt te doen (d.m.v kniegewricht) is gewoon slecht squatten en technisch falen.

Klopt volledig! Bouncen doe je inderdaad vanuit je spieren en niet je gewrichten. Als iemand correct ATG squat dan zou ie eigenlijk gewoon automatisch iedere keer vanuit je glutes moeten bouncen. Indien dit niet het geval is, dan heeft ie waarschijnlijk een veel te grote butt wink waardoor de verlenging van de glutes wordt tegen gegaan.

wat is dit een ongelovelijk onzinnige topic.

je kan niet te diep squatten.
dus hoezo een discussie houden over iets wat niet mogelijk is.

Ik vond het anders wel handig om dit te weten allemaal. Heb net de laatste acht reacties gelezen en heb er egt wat van opgestoken. :D

Laatst bewerkt:

Voor PL / bodybuild doeleinden kan je echt wel te diep squatten. Er zijn genoeg mensen die op de sportschool leren dat ze "veilig" boven parallel moeten squatten, het is een hele logische vraag (door alle bullshit die een hoop instructeurs verkondigen). En waarvoor zouden jongens als Eddine en Tymboo hier op reageren als het kompleet zinloos is?

De instructeur bij mij zij ga zo diep als mogelijk om de rek in de beenspieren te houden aangezien je spieren korter worden van trainen en met diep squaten hou je ze lang.

De instructeur bij mij zij ga zo diep als mogelijk om de rek in de beenspieren te houden aangezien je spieren korter worden van trainen en met diep squaten hou je ze lang.

nooit, maar dan ook nooit naar fitness instructeurs luisteren.

Toevallig lees ik de blog van een man die maar 6 kilo verwijderd is van de wereldrecord squatten (jamie l. lewis). Hij squat nooit diep (ass to grass). Altijd paralel. Diep squatten doen olympische lifters omdat dat verplicht is voor ze. Verder, aldus de auteur, is er geen reden om echt diep te gaan squatten.

Dat je spieren korter worden lijkt me erg onwaarschijnlijk. Het kan hooguit zijn dat sommige delen van je spieren zich niet ontwikkelen waardoor je sneller tegen een plateau aanloopt. Dus het kan verstandig zijn om soms wat lichter te pakken en diep te squatten. Maar dit is maar een theorie wat ik nu even verzin. Dus ga er maar niet van uit dat het klopt haha :D

Verder, als je lange spieren wil moet je Yoga gaan doen.

Dus je botten worden van trainen ook korter?

nooit, maar dan ook nooit naar fitness instructeurs luisteren.

Hier zit wel een kern van waarheid in, waarom denk je dat rekken zo belangrijk is? ;)

Terug
Naar boven