Ja het moet jaarlijks verlengd worden, maar dat is een formaliteit als je aan de initiele eisen voldoet. Het levert alleen problemen op als de relatie beeindigd wordt of als het inkomen daalt onder de gestelde norm.
Jij doet het voorkomen of die jaarlijke verlenging zeer lastig is terwijl alleen de initiele toetsing voor de MVV en het daarmee gepaard gaande inburgingcoïtusamen een obstakel vormt. Maar zelfs dat obstakel is een haalbare zaak als je je inspant voor het examen en als het inkomen van de referent hoog genoeg is.
Nou kijk.. Ik stel het zo en misschien maak ik mezelf dan wat duidelijker.. Stel dat jij naar Turkije wilt en het volgende wordt van je verlangd:
- Je leert de taal alvorens je naar Turkije gaat.
- Je doet de examen hier in Nederland bij een consulaat voordat je naar Turkije mag.. om maar te zwijgen over aanvragen van zo een toets en al die bureaucratie. Deze toets is basis Turks, echter moet je de taal toch redelijk vloeiend beheersen aangezien de toets mondeling afgenomen wordt.
- Je doet een examen omtrent samenleving in Turkije waarbij vragen aan de orde komen als: Welk politieke partijen hebben er de afgelopen 10 jaar geregeerd ofzo.. van die vragen waarvan je niet kunt weten dat je ze krijgt en waar ook de gewone burger misschien geen antwoord op zou weten.
- Je hebt een geldige eis: bijvoorbeeld je bent gehuwd, of je wilt studeren in Nederland, of je hebt een kind in Nederland ( dus niet iedere buitenlander, maar een buitenlander met een van deze redenen kan alleen die MVV uverhaupt aanvragen en waarschijnlijk succesvol ontvangen)
- Je hebt alle papieren die bewijzen dat je een reden hebt nodig,(huwelijksakte enz enz, klinkt makkelijk maar denk maar ns na dat je uit Afrika hierheen wilt.. daar is de bureaucratie niet zo vloeiend.. Hoe kom je aan je akten??)
- Dan heb je ofwel voldoende opgespaard kapitaal waarmee je bewijst dat je je zelf kunt onderhouden, of je hebt een partner die al in Nederland is met een minimum inkomen van rond de 1400 euro netto.
en dit is eff zo uit de losse hand.. waarschijnlijk zijn er meer eisen.. en ik vindt dit toch wel een redelijk pakketje.. bovendien hebben een paar vrienden van me gewerkt bij de IND. Zo een proces duurt LANG.. belangrijke stukken raken zoek of zijn zogenaamd niet ontvangen etc. terwijl ze die wel ontvangen.. sterker nog.. sommige mensen die een MVV verwachten worden naar huis gestuurd met het bericht: We hebben de bevestiging nog niet binnen.. waarschijnlijk krijgen we het volgende week binnen.. om de toestroom naar Nederland een beetje te vertragen .. en een deel van het ontmoediginspolitiek