MuscleMeat

te laag vetpercentage

nja, als ze langzaam opbouwt, wat ik me in haar situatie kan voorstellen (je moet ook wennen aan steeds meer eten) lijkt het me in eerste instantie handiger sporten te minderen.

Gewoon je maltesers of wat je wil eten. Je hoeft je echt nog niet druk te maken op welk tijdstip dit het beste kan etcetera. In jouw geval: zorgen dat je je target aan minimale calorieën binnenkrijgt en al het extra's, wat het dan ook is, is meegenomen. Iedere week 200 calorietjes omhoog tot je aan de 2250 zit (ook ik kom daarop uit)

SP verwoord het heel goed vind ik!

• Like
Waarderingen: Ot92
nja, als ze langzaam opbouwt, wat ik me in haar situatie kan voorstellen (je moet ook wennen aan steeds meer eten) lijkt het me in eerste instantie handiger sporten te minderen.

Ik snap wel dat ze er moeite mee heeft, ook ik had moeite ermee toen ik wat meer boven onderhoud ging eten, na 20kg afgevallen te zijn.

Nu vind ik het jammer dat ik niet veel mag eten :p

• Topic Starter Topic Starter
Ik snap wel dat ze er moeite mee heeft, ook ik had moeite ermee toen ik wat meer boven onderhoud ging eten, na 20kg afgevallen te zijn.

Nu vind ik het jammer dat ik niet veel mag eten :p

Hoe verliep dat? Snel aangekomen?

Ik snap je angst wel. Ik ben in 2 maanden 9 kilo aangekomen. Maar dat was door extreem veel eten (en vooral ongezond met repen en koeken en chips en alles wat los en vast zat) maar dat was noodzaak om na ziekte snel aan te komen gezien op het randje zat. In het begin ging dat dus razend snel.. maar na die eerste 2 maanden kwam er bijna niet meer bij. Zo ging het bij mij in ieder geval.

edit: en er kwam bijna geen vet bij.. als je zo dun bent is dat echt minimaal

Dus je zal in het begin waarschijnlijk wel wat aankomen. Maar ook dat stokt weer. Maar je moet het wel aangaan want als je door angst de stappen niet neemt kom je niet verder. Daarbij weet je nu exact wat je ophoogt. Dus gaat het voor je gevoel wel te snel dan kan je altijd nog wat langzame opbouwen.

Laatst bewerkt:
Hoe verliep dat? Snel aangekomen?

Ik at niet zo heel veel boven onderhoud, omdat ik zo min mogelijk vet wou gainen, ik kwam toen per week maximaal 0,3kg bij.

met dat verschil dat Otje niet levensbedreigend ondergewicht had....

maarre Ifitter: als je rond de 400 calorieën boven je onderhoud gaat zitten (die 2250) gaat de hoeveelheid vet die je aankomt echt heel erg meevallen...
probeer het een paar maanden en keep us posted

Ik eet nu toch al een tijd rond de 1200/1300kcal. En blijf qua gewicht constant...klopt niet volgens de regeltjes eigenlijk. Want dat is toch ruim onder mijn onderhoud? Is mijn lichaam er dan aan gewoon? Starvation mode?

Daarom ben ik zo bang om op onderhoud of erboven te eten...

ja je went er aan, je metabolisme gaat naar beneden. Daarom is het ook goed om niet meteen naar die 2250 te gaan, maar in stapjes van 200...

maar als je onderhoud gemiddeld rond de 1750 is dan begrijp je dat je als je wilt aankomen er 20% boven moet gaan zitten he? Dus dan krijg je een dieet van 2100 kcal. En om eerlijk te zijn zou ik in jou geval meer dan 20% er boven gaan zitten, normaal doe je dat niet omdat je aan het bulken bent en je vetpercentage niet te hoog wilt laten oplopen maar voor jou geld dat natuurlijk niet. 2100 lijkt me het meest minimale wat je per dag moet eten, liever meer.

Ik begrijp dat het omschakelen met eten moeilijk is omdat je lichaam het misschien niet gewend is en het misschien ook psychologisch zit? (nogmaals niet alles gelezen) maar ik zou wel snel proberen op te bouwen naar 2100+ kcal en als dat niet lukt hulp zoeken!

Ja daar ben ik mee bezig hoor. Het zit idd ook in mijn hoofd, dus ben gestart met huisdokter en wilde graag naar psycholoog. Maar omwille van tegenstrijdige zaken in mijn lichaam (hormonen uit balans en bloedarmoede) heeft dat nog geen zin zegt de dokter.

---------- Toegevoegd om 14:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:53 ----------

Bloedarmoede komt waarschijnlijk door een ontsteking ergens...want vitamine b12, folium en ijzer waren prima in orde.
Ook werkte mijn schildklier te traagl, wat vreemd is in mijn geval... en waarom mijn hormonen zo laag stonden kon de dokter medisch ook niet meteen verklaren... vandaar eerst verder onderzoeken, daarna eventueel psycholoog.

Wat mij opvalt is dat je je eigen voeding bij voortduring gezond blijft noemen. Je zegt wel dat je meer moet eten, maar niet iets anders. De voeding die jij tot je neemt zorg ervoor dat je snel vol zit bij een minimale hoeveelheid vet en koolydraten. Eet eens wat anders waar veel vetten/koolydraten per gram in zitten.

Wat is jou definitie van gezond? Is dat geen vet? Is dat geen koolydraten? Werk aan je visie van gezond, want daarin ligt je probleem. Je probleem met je voeding. Je angst voor de weegschaal.

Algemeen wetenschappelijk bekent dat het vrouwelijk lichaam minimaal 10% vet nodig heeft voor normale orgaan functionaliteit. Het verschilt van vrouw tot vrouw bij welk vetpercentage een normale hormoonhuishouding wordt gerealiseerd. Dat ligt vaak tussen de 10% en 15%.

Als je nu op 4,5% zit. Hoe kan je een vet en koolydraat loos/arm dieet dan gezond noemen? Jou lichaam heeft vet en koolydraten nodig! Sterker nog; het schreeuwt erom. Een hormoonhuishouding die uit balans is en een trage schildklier... het zijn signalen dat je lichaam energie bespaart. Zet jezelf het doel om dat getal op de weegschaal juist omhoog te krijgen in de wetenschap dat je er gezonder van wordt.

Of nog beter: koop een huidplooimeter voor 5 euro en leer je vetpercentage zelf opmeten. Laat je vetpercentage je pijlstok zijn om te kijken of je lichaam gezond is. Die weegschaal is daar niet functioneel voor.

Extra boterham toegevoegd...nu kom ik op 1450 kcal

E 43%
K 38%
V 19%

nog te weinig denk ik?

Voila nog wat toevoegingen gedaan, nu kom ik aan 1550 kcal.

E 43%
K 38%
V 19%

Woensdag of donderdag weer wat verhogen...

Zijn de verhoudingen wat oke?

Laatst bewerkt:
Voila nog wat toevoegingen gedaan, nu kom ik aan 1550 kcal.

E 43%
K 38%
V 19%

Woensdag of donderdag weer wat verhogen...

Zijn de verhoudingen wat oke?

Het gaat niet om procenten maar om grammen.
19% vet van 1550 kcal is 32 gram vet. Dat is vrij weinig.

Het verschil met vroeger zit vooral in de extra boterhammen...beetje zalm en huttenkase ook maar vooral brood.
Nu eet ik 3 tot 4 boterhammen tov geen enkele voordien... akelig!

Moet ik dan mijn kh wat minderen, is dat beter?

Het verschil met vroeger zit vooral in de extra boterhammen...beetje zalm en huttenkase ook maar vooral brood.
Nu eet ik 3 tot 4 boterhammen tov geen enkele voordien... akelig!

Moet ik dan mijn kh wat minderen, is dat beter?

Ja ik zou je koolhydraten ietsjes minderen waardoor je dus je vetten wat omhoog kan gooien.

Wat zijn dan beter verhoudingen voor ekv?

Wat zijn dan beter verhoudingen voor ekv?

Om te beginnen is dit ideaal:

1,5-2,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.
0,8-1 gram vet per kg lichaamsgewicht.
Rest koolhydraten.

Maar aangezien jij vrij weinig weegt (door weinig vet) en je je spieren moet beschermen als eerste en je hormoonhuishouding op orde moet krijgen, is voor jou rond de 2,5/3 gr eiwit/kg bw en 1/1,5 gr vet/kg bw beter.

Dan krijg je:

120 gram eiwitten
155 gram koolhydraten
50 gram vetten

Om te beginnen is dit ideaal:

1,5-2,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.
0,8-1 gram vet per kg lichaamsgewicht.
Rest koolhydraten.

Maar aangezien jij vrij weinig weegt (door weinig vet) en je je spieren moet beschermen als eerste en je hormoonhuishouding op orde moet krijgen, is voor jou rond de 2,5/3 gr eiwit/kg bw en 1/1,5 gr vet/kg bw beter.

Dan krijg je:

120 gram eiwitten
155 gram koolhydraten
50 gram vetten

Dit. Goede reactie.

Een te laag vetpercentage of vetinname wordt opgemerkt door de hypothalamus in de hersenen. Die verkleind waardoor diverse 'start' hormonen verminderd worden afgegeven. Normaal regelen die 'start'hormonen de productie van velen andere hormonen in je lichaam waaronder uiteindelijk ook oestrogeen. Het op orde krijgen van je hormoonhuishouding is voor jou prioriteit nummer 1, want zonder een juiste hormoonhuishouding is je lichaam ook niet in staat duurzaam te herstellen. Tevens kan een beperkte orgaanfunctionaliteit te maken hebben met je huidige hormoonhuishouding. Dus ook voor het herstel van normale orgaanfunctionaliteit is de inname van vet essentieel.

Probeer bij het koken meer vetten te gebruiken. Ik kan begrijpen dat je momenteel nog bang bent voor vet. Misschien is de drempel lager als je extra gezonde vetten neemt. Koop bijvoorbeeld kokosnootolie om in te bakken (6x gezonder als olijfolie).

Als je je voeding op orde begint te krijgen (en echt alleen dan pas) kan je ook overwegen visolie als supplement te nemen. Supplementen zijn geen vervanging van een goed dieet. Alleen een toevoeging. Koop geen troep van de supermarkt of het kruidvat oid, maar investeer in goede kwaliteit. Bij body & fit Marinol bijvoorbeeld.
http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/omega-3/body-fit-sportsnutrition/marinol-omega3/

De extra omega 3 vetten die daarin zitten kunnen helpen je hormoonhuishouding te ondersteunen in het herstel.

Als je zo hoor op dit forum raad ik aan om de komende 4 weken iedere week je kcal inname met 100 te verhogen. Uitgangspunt voor jou is minimaal 1gram vet per kg vvm. In de 4de week als je op 1850kcal zit kan je visolie toevoegen.

Zorg verder voor goede spreiding van je koolhydraten over de dag en geef aandacht voor het type koolhydraten. Zorg dat deze zoveel mogelijk complex zijn. Ik hoor hier verschillende mensen over junkfood en dergelijk, maar dat kan jou lichaam nog niet aan. Je hormoonhuishouding heeft zeer waarschijnlijk ook jou insuline productie in de war geschopt waardoor de vertering van eenvoudige koolhydraten nog te moeilijk kan zijn voor je lichaam.

Veel succes met het terugvinden van een gezond voedingspatroon!

Terug
Naar boven