AndroidHealthClinic

Te veel oefeningen voor de borst

Inb4

Freaky Bodybuilder
Waardering
2.684
Lengte
1m75
Massa
50kg
Vetpercentage
Hallo DBB'ers,

Ik ben nog maar sinds kort lid, gelukkig ben ik al aardig wat wijzer geworden (dankzij goede reacties).
Hier pluk ik ook de vruchten van :D

Momenteel loop ik nog tegen één item aan.

Ik vraag me af of ik niet teveel oefeningen voor mijn borst pak.
De laatste tijd train ik borst/triceps , Rug/schouders/biceps , benen.
Allen 2x per week.

Ik train thuis, sinds afgelopen week ga ik naar de sportschool (om daar veel effectiever mijn benen te trainen).

So far so good !

Nu doet het volgende zich voor:
Sinds +/- 2 maanden ga ik niet meer vooruit op mijn borst (ik train nu +/- 1 jaar, heb wel al wat eerdere "trainingservaring").
Ik sluit niet uit dat ik teveel oefeningen voor de borst pak.

Ik doe benchpress (4 sets) 2x p.w.
Incline flyes (4 sets) 2x p.w.
Incline dumbell press (4 sets) 2x p.w.

Aangezien ik nu ook naar de sportschool ga, heb ik nu ook de mogelijkheid om te gaan dippen (dit kan ik thuis niet / is natuurlijk wel een andere prikkel). Dus dit wil ik sowieso gaan doen.

Wat zouden jullie mij adviseren, wat is wijsheid ?

M.v.g. Marc

opzicht is het kwa volume niet heel veel hoor, misschien eens andere repranges pakken?

• Topic Starter Topic Starter
opzicht is het kwa volume niet heel veel hoor, misschien eens andere repranges pakken?

Okay thanx

Ik zit nu altijd in de middel rep ranges (dus 6 tot 12).
Dan zou voor de hand liggen lage rep range ? (1 tot 5)

Mijn doel is massa.

Ik las nl in een ander topic dat 3 a 4 oefeningen (voor borst) meer als voldoende was.
Ik doe er nu in totaal 2x3x4 sets, in combinatie met geen krachttoename meer dacht ik aan overkill.

Maar goed, de moeite van het proberen waard.

Okay thanx

Ik zit nu altijd in de middel rep ranges (dus 6 tot 12).
Dan zou voor de hand liggen lage rep range ? (1 tot 5)

Mijn doel is massa.

Ik las nl in een ander topic dat 3 a 4 oefeningen (voor borst) meer als voldoende was.
Ik doe er nu in totaal 2x3x4 sets, in combinatie met geen krachttoename meer dacht ik aan overkill.

Maar goed, de moeite van het proberen waard.

probeer ook anders incline dumbbell press ipv wat je nu hebt.

Persoonlijk vind ik het wel teveel, maar iedereen is anders. Als het voor jouw werkt, zou ik het gewoon blijven doen natuurlijk.

Ik denk dat je ergens overheen gelezen hebt, ik doe al incline dumbell press (zie 1e post / opening).

Mogelijk begrijpen we elkaar verkeerd ?

Je hebt gelijk, mijn fout!

Ik had in het begin dezelfde probleem als jij. Misschien dat de onderstaande schema je verder helpt:

Incline dumbbell press (4x8-12)
Decline flyes (4x8-12)
Dips (4xfailure)

Zo pak je je gehele borst aan, en het heeft voor mij gewerkt.

Persoonlijk vind ik het wel teveel, maar iedereen is anders. Als het voor jouw werkt, zou ik het gewoon blijven doen natuurlijk.

Okay, maar hoe ben jij van start gegaan als ik vragen mag ?
Of is dat appels met peren vergelijken ?

---------- Toegevoegd om 20:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:09 ----------

Je hebt gelijk, mijn fout! Ik had in het begin dezelfde probleem als jij. Misschien dat de onderstaande schema je verder helpt: Incline dumbbell press (4x8-12) Decline flyes (4x8-12) Dips (4xfailure) Zo pak je je gehele borst aan, en het heeft voor mij gewerkt.

Ja dippen ga ik sowieso doen, heb ik verder ook nog nooit gedaan.

Voor de rest overweeg ik nu andere rep ranges zoals Bricone adviseerde.
Thanx !

In je vorig topic , klaag je van schouderpijn . lijkt me dat dippen daar niet dadelijk een verbetering aan zal zijn , integendeel .

verder moet je zelf wat uitzoeken wat je wil , ik ben eerder een ''rug'' man . doe vaak dubbel aantal pull bewegingen tov push .

ik pak het eerder minimalistisch aan.

voor mij is er eigenlijk maar 1 goede chestbouwer en dat is decline press .

In je vorig topic , klaag je van schouderpijn . lijkt me dat dippen daar niet dadelijk een verbetering aan zal zijn , integendeel . verder moet je zelf wat uitzoeken wat je wil , ik ben eerder een ''rug'' man . doe vaak dubbel aantal pull bewegingen tov push . ik pak het eerder minimalistisch aan. voor mij is er eigenlijk maar 1 goede chestbouwer en dat is decline press .

Ja dat is waar dat realiseer ik me, ik overweeg ook om 2x p.w. alleen te gaan dippen.
Ben er nog niet helemaal uit.

Ga jij goed dan op alleen decline press ?

Ik zou alleen doen wat geen zeer doet in je schouders. Ook als dat bijv. betekend dat je helemaal geen borst meer doet maar alleen schouders. Pas als de pijntjes weg zijn weer rustig aan proberen andere oefeningen doen, niets doen wat zeer doet..

Qua aantal oefeningen lijkt het me geen probleem. Ligt er ook wel aan wat je voor schouders doet. Als je veel bankdrukt of db press doet heb je in verhouding minder schouderoefeningen nodig omdat je ze al meepakt.

Ik zou alleen doen wat geen zeer doet in je schouders. Ook als dat bijv. betekend dat je helemaal geen borst meer doet maar alleen schouders. Pas als de pijntjes weg zijn weer rustig aan proberen andere oefeningen doen, niets doen wat zeer doet.. Qua aantal oefeningen lijkt het me geen probleem. Ligt er ook wel aan wat je voor schouders doet. Als je veel bankdrukt of db press doet heb je in verhouding minder schouderoefeningen nodig omdat je ze al meepakt.

Ja dat komt me verstandig over, ik zou het wel moeilijk vinden om helemaal geen borst te doen.
Vind het idee ook niet fijn dat ik dan achteruit kwa massa. Bij alle borstoefeningen die ik ken heb ik wel last van mijn schouders. Press, flyes, pull over, you name it.
Mijn borst is toch een spiergroep die ik mezelf niet vind misstaan (hoop niet hoogmoedig over te komen dat is geenszins mijn bedoeling).

Ik train nu pas weer een jaartje, dus denk dat ik snel achteruit zal gaan.
Hoewel ik wel eerder wat spieropbouw gehad heb.
Vind het moeilijk, we zullen zien, vooralsnog zie ik het als een puzzel waar ik nog niet echt vrede in gevonden heb.

Gelukkig ga ik op mijn rug en benen (sinds kort) wel goed.

Alleen schouders en geen bankdrukken zal je niet veel van merken. Sterker nog, als je schouders sterker worden wordt je sterker in alle presses. Stel dat het twee maanden duurt, dan heb je daarna de groeispurt alsof je net begint.

Met dips pak je vooral voorkant schouders dus met geblesseerde schouders zou ik die (voorlopig) overslaan.

Overweeg een decline dumbbell press ;)

Alleen schouders en geen bankdrukken zal je niet veel van merken. Sterker nog, als je schouders sterker worden wordt je sterker in alle presses. Stel dat het twee maanden duurt, dan heb je daarna de groeispurt alsof je net begint.

Ja dat is waar, alleen net voor de zomer staat me dat wat tegen.
Hoewel ik weet dat ik zuinig op mijn schouders moet zijn.

Dippen gaat hem dan ook niet worden.

Ik voel wel wat voor de decline dumbellpress, blijf dan licht trainen op de andere onderdelen van de borst.

Na de zomer ga ik dan inderdaad eens even e.e.a. veranderen.

Thanx

---------- Toegevoegd om 10:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:30 ----------

Met dips pak je vooral voorkant schouders dus met geblesseerde schouders zou ik die (voorlopig) overslaan. Overweeg een decline dumbbell press ;)

Die ga ik morgen eens proberen, dippen gaat hem dan idd niet worden.

Dank je

Ja dat is waar, alleen net voor de zomer staat me dat wat tegen.
Hoewel ik weet dat ik zuinig op mijn schouders moet zijn.

Dippen gaat hem dan ook niet worden.

Ik voel wel wat voor de decline dumbellpress, blijf dan licht trainen op de andere onderdelen van de borst.

Na de zomer ga ik dan inderdaad eens even e.e.a. veranderen.

Thanx

---------- Toegevoegd om 10:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:30 ----------

Die ga ik morgen eens proberen, dippen gaat hem dan idd niet worden.

Dank je

Pak dan ipv de platte presses wat platte flys, en idd een decline press ;) niet té gek zwaar, maar afhankelijk waar de last zit kan dit vaak gewoon gedaan worden zonder de pijn in je schouders! Ennn met flys (mist goed uitgevoerd) pak je je borst echt wel kneiterhard aan ;)

Maar sws,... forceer het niet! schouderblessures zijn geen grapje en kan je een lange tijd aan totale rust gaan kosten als je het verneukt!

Pak dan ipv de platte presses wat platte flys, en idd een decline press ;) niet té gek zwaar, maar afhankelijk waar de last zit kan dit vaak gewoon gedaan worden zonder de pijn in je schouders! Ennn met flys (mist goed uitgevoerd) pak je je borst echt wel kneiterhard aan ;) Maar sws,... forceer het niet! schouderblessures zijn geen grapje en kan je een lange tijd aan totale rust gaan kosten als je het verneukt!

Okay thanx, dat gaat hem voorlopig worden dan.

Decline press en vlakke flyes.
Ga voor de zekerheid nog even googelen op correcte uitvoering van flyes :D

Terug
Naar boven