MuscleMeat

The 'Beef Protein' Scam - trap er niet meer in.

Thanks voor dit artikel! Ik was laatst aan t kijken of beef protein misschien een goede optie was om te nemen, het klonk wel belovend, maar dat is het dus blijkbaar niet als ik dit artikel zo lees...

Nu vroeg ik mezelf nog steeds af: Helpt het wel voor spieropbouw, het bevat wel 8 uit 9 essentiële aminozuren.

Thanks voor dit artikel! Ik was laatst aan t kijken of beef protein misschien een goede optie was om te nemen, het klonk wel belovend, maar dat is het dus blijkbaar niet als ik dit artikel zo lees...

Nu vroeg ik mezelf nog steeds af: Helpt het wel voor spieropbouw, het bevat wel 8 uit 9 essentiële aminozuren.

Beef protein bevat deze aminozuren wel maar in een relatief lage dosering vergeleken met whey bijvoorbeeld. Het is gewoon een commercieel product, je kan veel beter voor whey, melk of egg protein kiezen.

• Topic Starter Topic Starter

Zoals XXL aangeeft kan je beter voor whey gaan dan.

Spieropbouw/verhoogde anabole processen komt vooral door leucine. Dit aminozuur zorgt voor een verhoogde opname van de andere aminozuren. Maar de andere aminozuren moeten dan ook voldoende aanwezig zijn om opgenomen te worden.

De hoeveelheid leucine in whey is perfect. Meer heeft geen toegevoegde waarde en minder heeft natuurlijk minder effect.

Bij 'beef protein', dus gewoon opgevulde collageen hydrolisaat, zit 50% minder leucine erin zoals je kan zien bij die van Muscletech. Glycine, proline en hydroxyproline (deze laatste is zelfs niet aanwezig in whey en vlees) zijn vooral hoog zoals je kan zien, wat geen toegevoegde waarde heeft. Andere aminozuren zijn dan weer lager.

In het kort een zeer slecht aminozuurprofiel.

Laatst bewerkt:
Zoals XXL aangeeft kan je beter voor whey gaan dan.

Spieropbouw/verhoogde anabole processen komt vooral door leucine. Dit aminozuur zorgt voor een verhoogde opname van de andere aminozuren. Maar de andere aminozuren moeten dan ook voldoende aanwezig zijn om opgenomen te worden.

De hoeveelheid leucine in whey is perfect. Meer heeft geen toegevoegde waarde en minder heeft natuurlijk minder effect.

Bij 'beef protein', dus gewoon opgevulde collageen hydrolisaat, zit 50% minder leucine erin zoals je kan zien bij die van Muscletech. Glycine, proline en hydroxyproline (deze laatste is zelfs niet aanwezig in whey en vlees) zijn vooral hoog zoals je kan zien, wat geen toegevoegde waarde heeft. Andere aminozuren zijn dan weer lager.

In het kort een zeer slecht aminozuurprofiel.

Exact! Gewoon gaan voor de Whey proteineshakes..

Exact! Gewoon gaan voor de Whey proteineshakes..

Vanwege de populariteit van beef protein ben ik hier ook een tijdje mee bezig geweest voor XXL. Maar na wat studie kwam ik er achter dat het eigenlijk rommel is en heb het project afgeblazen. Ik heb specificaties van alle leveranciers opgevraagd, zat nog wel verschil in. Maar het voldeed niet aan mijn verwachting en wil daar geen XXL label opplakken.

Vanwege de populariteit van beef protein ben ik hier ook een tijdje mee bezig geweest voor XXL. Maar na wat studie kwam ik er achter dat het eigenlijk rommel is en heb het project afgeblazen. Ik heb specificaties van alle leveranciers opgevraagd, zat nog wel verschil in. Maar het voldeed niet aan mijn verwachting en wil daar geen XXL label opplakken.
Wijs besluit rene.

Een prijzenswaardig besluit!

Helaas doet de nieuwe boardsponsor gewoon mee aan de hydrobeef-hype, en ook die andere grote Britse heeft het in haar assortiment. Alles voor het geld.

Top, bedankt XXL & cools voor de snelle en complete reacties.

Zoals XXL aangeeft kan je beter voor whey gaan dan. Spieropbouw/verhoogde anabole processen komt vooral door leucine. Dit aminozuur zorgt voor een verhoogde opname van de andere aminozuren. Maar de andere aminozuren moeten dan ook voldoende aanwezig zijn om opgenomen te worden. De hoeveelheid leucine in whey is perfect. Meer heeft geen toegevoegde waarde en minder heeft natuurlijk minder effect. Bij 'beef protein', dus gewoon opgevulde collageen hydrolisaat, zit 50% minder leucine erin zoals je kan zien bij die van Muscletech. Glycine, proline en hydroxyproline (deze laatste is zelfs niet aanwezig in whey en vlees) zijn vooral hoog zoals je kan zien, wat geen toegevoegde waarde heeft. Andere aminozuren zijn dan weer lager. In het kort een zeer slecht aminozuurprofiel.

Ik heb mij niet zo verdiept in aminozuurprofielen, maar als je aangeeft dat het een zeer slecht aminozuurprofiel is, betekent dit dan dat de eiwitten die erin zitten (het aantal gram dat staat aangegeven) niet worden opgenomen?
Even simpel: wat betekent dit voor herstel en in kleine mate spiermassa opbouwen?

Beef protein bevat deze aminozuren wel maar in een relatief lage dosering vergeleken met whey bijvoorbeeld. Het is gewoon een commercieel product, je kan veel beter voor whey, melk of egg protein kiezen.

Als je intolerant bent voor bovenstaande produkten en je wilt toch extra eiwitten anders dan uit normale voeding dan kan dat Beef Protein een waardig alternatief zijn ;)

Ik heb mij niet zo verdiept in aminozuurprofielen, maar als je aangeeft dat het een zeer slecht aminozuurprofiel is, betekent dit dan dat de eiwitten die erin zitten (het aantal gram dat staat aangegeven) niet worden opgenomen?
Even simpel: wat betekent dit voor herstel en in kleine mate spiermassa opbouwen?

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Collageen is een eiwit, maar heeft een ongunstig aminozuurprofiel voor spieropbouw.

De opname/gebruik van deze aminozuren door je spiercellen is dus lager bij producten die een slechter aminozuurprofiel hebben.

Whey geeft op een dosis van ongeveer 30gram de maximale anabole werking. Belangrijkste is het aminozuur leucine erin, maar andere aminozuren moeten er dus ook voldoende zijn om opgenomen te worden voor een maximale anabole werking.

In het kort zal de mogelijkheid tot spieropbouw lager zijn bij een eiwitproduct van mindere kwaliteit.

Tarwe eiwit heeft bv. een veel lager leucine gehalte waardoor het de anabole processen minder stimuleert. Voor hetzelfde resultaat als whey ga je al meer dan 40 gram hiervan moeten gebruiken of een gepaste dosis leucine toevoegen. Maar dan hebben we het over anabole processen en niet voldoende toevoer van andere aminozuren voor spieropbouw.

Je kan bv. ook leucine aan een maaltijd toevoegen om dit anaboler te maken. Maar dat lijkt me alleen nuttig voor vegetariërs en whey lijkt me een betere keuze algemeen.

---------- Toegevoegd om 14:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:42 ----------

Die worden wel opgenomen door je lichaam maar niet voldoende door je spieren. Daar is voldoende leucine voor nodig en natuurlijk andere aminozuren voor de aanvoer.

Bij 'beef protein' is leucine te laag en verschillende andere aminozuren. Dus je betaald veel voor wat collageen aangevuld met goedkope losse aminozuren. Dus veel winst voor de producent en weinig voor de koper.

---------- Toegevoegd om 14:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:54 ----------

Als je intolerant bent voor bovenstaande produkten en je wilt toch extra eiwitten anders dan uit normale voeding dan kan dat Beef Protein een waardig alternatief zijn ;)

Nee, het is geen waardig alternatief. Tarwe eiwit bv. wel als je 40 a 45 gram gebruikt of 3 gram leucine toevoegt bij 30 gram.

'Beef protein' is dus gewoon collageen met losse aminozuren (de goedkope). Beef protein zoals ze het laten overkomen bestaat dus niet.

Je aminozuurprofiel is dus alles. Whey en vlees zijn de standaard en geven een maximaal aan anabole activiteit. Leucine zorgt ervoor dat je spieren een signaal krijgen dat er een toevoer aan aminozuren is die gebruikt kunnen worden voor spieropbouw. En de aanwezige hoeveelheid aminozuren kan dan gebruikt worden voor deze opbouw.

Je spieren zijn dan ook opgebouwd uit diezelfde aminozuren afkomstig van het vlees (spierweefsel dus) dat je eet.

Laatst bewerkt:
Het aminozuur profiel van commerciele beef proteine is ook aangevuld en niet zoals vermeldt in de startpost.

Dus wel een waardig alternatief.

[Link niet meer beschikbaar]

En als je dan bijvoorbeeld naar deze kijkt, is dit een goed profiel?
Het bevat 50 gram eiwitten per flesje namelijk.

Het aminozuur profiel van commerciele beef proteine is ook aangevuld en niet zoals vermeldt in de startpost.

Dus wel een waardig alternatief.

Geef me maar eens een voorbeeld ;) Ik heb de labels van alle 'beef proteins' bekeken en ze falen allemaal even hard.

Nee, dus geen waardig alternatief. En nogmaals het is gewoon collageen met losse aminozuren en/of wat creatine (wat ook uit aminozuren bestaat trouwens).

Mensen die het kopen zetten hunzelf in de zeik en toveren een glimlach op het gezicht van de producenten. Dat mag natuurlijk.

---------- Toegevoegd om 15:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:15 ----------

[Link niet meer beschikbaar]

En als je dan bijvoorbeeld naar deze kijkt, is dit een goed profiel?
Het bevat 50 gram eiwitten per flesje namelijk.

Veel geld voor collageen met aminozuren.

Aminozuurprofiel zie ik nergens staan. Maar aan de hand van de ingrediënten gok ik dat je min 60 gram nodig hebt voor hetzelfde effect dan 1 scoop whey van 30 gram.

Geef me maar eens een voorbeeld ;) Ik heb de labels van alle 'beef proteins' bekeken en ze falen allemaal even hard.

Nee, dus geen waardig alternatief. En nogmaals het is gewoon collageen met losse aminozuren en/of wat creatine (wat ook uit aminozuren bestaat trouwens).

Mensen die het kopen zetten hunzelf in de zeik en toveren een glimlach op het gezicht van de producenten. Dat mag natuurlijk.

---------- Toegevoegd om 15:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:15 ----------

Veel geld voor collageen met aminozuren.

Aminozuurprofiel zie ik nergens staan. Maar aan de hand van de ingrediënten gok ik dat je min 60 gram nodig hebt voor hetzelfde effect dan 1 scoop whey van 30 gram.

Bedoel je minimaal 60 gram aan product of minimaal 60 gram eiwitten?

60 gram van een beef protein product om een effect te krijgen vergelijkbaar met 30 gram whey protein product

60 gram van een beef protein product om een effect te krijgen vergelijkbaar met 30 gram whey protein product

1 flesje (dat 50 gram eiwit bevat) is 118 gram. Dat wilt zeggen dat je met dit product dus een half flesje maar hoeft te drinken om hetzelfde effect te krijgen als een 30 gr whey shake (met water).

Dit klopt dan toch niet met wat er wordt gezegd dat een beef protein product juist slechter is?

Of ik heb ergens iets verkeerd berekend :o

30 gram whey (22-24 gram eiwit) kost je ongeveer 50 cent

1 zo'n flesje (50 gram eiwit met een dusdanig matig aminozuurprofiel dat het vergelijkbaar is met de 22-24 gram uit 30 gram whey) kost je bijna 3 euro :p

edit: volgens cools is de 30 gram whey zelfs beter

1 flesje (dat 50 gram eiwit bevat) is 118 gram. Dat wilt zeggen dat je met dit product dus een half flesje maar hoeft te drinken om hetzelfde effect te krijgen als een 30 gr whey shake (met water).

Dit klopt dan toch niet met wat er wordt gezegd dat een beef protein product juist slechter is?

Of ik heb ergens iets verkeerd berekend :o

Verkeerd berekend :P Zo een flesje vloeistof is opgelost in water, dus heb je meer gewicht daarvan.

Daar zou ik het aminozuurprofiel per 100 gram 'beef protein' voor moeten weten. Probleem is dat dit niet kan omdat het aminozuurprofiel van beef protein op zichzelf het profiel van collageen is (omdat het collageen is). Dus dat zetten ze nergens op.

Dus afhankelijk van de hoeveelheid aminozuren toegevoegd is dit heel moeilijk te zeggen. Maar gezien het aminozuurprofiel per 100gram 'beef protein' en toevoegingen als shake kunnen we dit ongeveer gokken. 1 flesje is alvast niet voldoende om te tippen aan 30 gram whey eiwit. Dus zou zeggen 60 gram 'eiwit' uit zo een flesje, maar dat hangt van de hoeveelheid toegevoegde aminozuren af. Dus blijft een gok.

Terug
Naar boven