MuscleMeat

The 'Beef Protein' Scam - trap er niet meer in.

Bezoekers in dit topic

118 gram (1 zo'n flesje) bevat 50 gram eiwit en 60 gram van dat drankje dus ongeveer 25 gram eiwit

bedoel je niet 60 gram beef protein zelf (poeder dus)?

---------- Toegevoegd om 15:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:12 ----------

beetje mierenneukerig misschien maar volgens mij is dat waar het misverstand vandaan komt

Dat stomme drankje ook.

Nou even opnieuw.


Onderstaande zijn allemaal op 100 gram eiwit van elk product (alhoewel 'beef protein' een vraag is) en is dus een correcte vergelijking.

Aminozuursamenstelling Whey concentraat per 100g eiwit:

Alanine 4,8%
Arginine 2,7%
Asparaginezuur 10,7%
Cysteïne 2,4%
Glutaminezuur 17,1%
Glycine 1,9%
Histidine 1,8%
Iso-Leucine 5,6%
Leucine 10,5%
Lysine 9,1%
Methionine 1,8%
Phenylalanine 3,2%
Proline 5,6%
Serine 5,3%
Threonine 7,2%
Tryptofaan 1,7%
Tyrosine 3%
Valine 5,7%

Aminozuursamenstelling 'Beef Protein' (carnivor-Musclemeds):

Profiel is gerekend op 100g. Staat niet of dit op totale stof of eiwit is.

Zullen per 100g eiwit nemen gezien het zo aangegeven moet staan.

Alanine 8,5% -> 3,7 meer
Arginine 7,2% -> 4,5 meer
Asparaginezuur 6,4% -> 4,3 minder
Cysteïne 0,5% -> 1,9 minder
Glutaminezuur 11,4% ->5,7 minder
Glycine 19% -> 18,1 meer
Histidine 1,3% -> 0,5 minder
Hydroxyproline 9% ??? (dit zit niet in whey, maar wel collageen)
Iso-Leucine 1,8% -> 3,8 minder
Leucine 4,2% -> 6,3 minder
Lysine 5,4% -> 3,7 minder
Methionine 1,2% ->0,6 minder
Phenylalanine 2,5% -> 0,7 minder
Proline 11% -> 5,4 meer
Serine 3,6% -> 1,7 minder
Threonine 2,3% -> 4,9 minder
Tryptofaan 0,4% -> 1,3 minder
Tyrosine 1,2% ->1,8 minder
Valine 3% -> 2,7 minder


En de aminozuursamenstelling van rundsvlees ter vergelijking, per 100g eiwit ook:

Je kan zien hoe ze aminozuurprofiel van 'beef protein' proberen te corrigeren met losse aminozuren als je het vergelijkt. Dit kan je ook makkelijk zien op de ingrediëntenlijst.

Komt niet echt overeen dus.

Alanine 8%
Arginine 6,6%
Asparaginezuur 11,7%
Cysteïne 2,5%
Glutaminezuur 17,8%
Glycine 6,2%
Histidine 2,4%
Iso-Leucine 5,6%
Leucine 10,4%
Lysine 10,8%
Methionine 1,6%
Phenylalanine 3,8%
Proline 6,5%
Serine 5,2%
Threonine 6,5%
Tryptofaan 1%
Tyrosine 3,4%
Valine 6,4%

---------- Toegevoegd om 17:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:51 ----------

Ik snap het denk ik :o
Is dit verhaal ook van toepassing op voeding met eiwitten? Of kunnen we er vanuit gaan dat voeding een goed aminozurenprofiel bevat en dus alle eiwitten die op het etiket staat wordt opgenomen? (even buiten beschouwing gelaten dat etiketten niet 100% kloppen in de eerste plaats).

Als je voldoende leucine in je maaltijd hebt ;) Dan pas kan je een optimaal effect bereiken. De rest van je aminozuren zitten meestal voldoende in een uitgebreide maaltijd.

Zoals je kan zien hebben whey en vlees dan ook toevallig een zelfde % aan leucine per 100g eiwit.
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande laat dus zien dat beef proteine daadwerkelijk een waardig alternatief is voor andere eiwitpoeders.

Misschien zal je in plaats van de doorgaans gangbare dosis van zeg 30 gram whey of caseïne een paar gram extra beef moeten nemen om aan dezelfde hoeveelheid aminozuren te komen, maar daar zou ik me geen zorgen om maken gezien het feit dat vrijwel iedere Belg of Nederlander toch al voldoende en vaak teveel eiwitten (uit normale voeding) eet.

Mocht je nou echt denken dat je sneller of meer(!) spieropbouw krijgt door leucine dan koop je voor een paar tientjes een halve kilo en vul je je poeder aan, om het even of het nou whey, caseïne, pea of beef proteïne betreft.

Om een lang verhaal kort te maken: als je normaal eet, zoals een sporter hoort te eten. Dus zeg zo'n 30-35 kcal/kg lichaamsgewicht in de verdeling 60:20:20 dan krijg je ruim voldoende eiwitten binnen en zullen de extra toegevoegde eiwitten geen meerwaarde hebben bij herstel en/of spieraanwas.
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande laat dus zien dat beef proteine daadwerkelijk een waardig alternatief is voor andere eiwitpoeders.

Misschien zal je in plaats van de doorgaans gangbare dosis van zeg 30 gram whey of caseïne een paar gram extra beef moeten nemen om aan dezelfde hoeveelheid aminozuren te komen, maar daar zou ik me geen zorgen om maken gezien het feit dat vrijwel iedere Belg of Nederlander toch al voldoende en vaak teveel eiwitten (uit normale voeding) eet.

Mocht je nou echt denken dat je sneller of meer(!) spieropbouw krijgt door leucine dan koop je voor een paar tientjes een halve kilo en vul je je poeder aan, om het even of het nou whey, caseïne, pea of beef proteïne betreft.

Om een lang verhaal kort te maken: als je normaal eet, zoals een sporter hoort te eten. Dus zeg zo'n 30-35 kcal/kg lichaamsgewicht in de verdeling 60:20:20 dan krijg je ruim voldoende eiwitten binnen en zullen de extra toegevoegde eiwitten geen meerwaarde hebben bij herstel en/of spieraanwas.

Nee dus, het laat zien dat het juist geen waardig alternatief is :p Er zijn plantaardige eiwitten met een beter profiel dan dat.

Extra beef? Extra collageen met aminozuren bedoel je dus.

Eiwitten uit vlees en whey zijn om een reden dus beter. Zoals we allemaal weten een completer en beter aminozuurprofiel. 'Beef protein' heeft dat dus niet. Kan je beter wat extra tarwe en/of erwten eiwit nemen. Goedkoper en eerlijker.
 
Bovenstaande laat dus zien dat beef proteine daadwerkelijk een waardig alternatief is voor andere eiwitpoeders.

Misschien zal je in plaats van de doorgaans gangbare dosis van zeg 30 gram whey of caseïne een paar gram extra beef moeten nemen om aan dezelfde hoeveelheid aminozuren te komen, maar daar zou ik me geen zorgen om maken gezien het feit dat vrijwel iedere Belg of Nederlander toch al voldoende en vaak teveel eiwitten (uit normale voeding) eet.

Mocht je nou echt denken dat je sneller of meer(!) spieropbouw krijgt door leucine dan koop je voor een paar tientjes een halve kilo en vul je je poeder aan, om het even of het nou whey, caseïne, pea of beef proteïne betreft.

Om een lang verhaal kort te maken: als je normaal eet, zoals een sporter hoort te eten. Dus zeg zo'n 30-35 kcal/kg lichaamsgewicht in de verdeling 60:20:20 dan krijg je ruim voldoende eiwitten binnen en zullen de extra toegevoegde eiwitten geen meerwaarde hebben bij herstel en/of spieraanwas.

Dat is wel een beetje kort door de bocht vind ik, want ik eet normaal, zoals een sporter hoort te eten (en een sporter eet ook onder, op of boven onderhoud), maar dit is geen 30-35 kcal/kg lichaamsgewicht en ik vind het zonder eiwitpoeder wel heel lastig om aan mijn eiwitten te komen.

Met de rest ben ik het eens ;)
 
Dat is wel een beetje kort door de bocht vind ik, want ik eet normaal, zoals een sporter hoort te eten (en een sporter eet ook onder, op of boven onderhoud), maar dit is geen 30-35 kcal/kg lichaamsgewicht en ik vind het zonder eiwitpoeder wel heel lastig om aan mijn eiwitten te komen.

Met de rest ben ik het eens ;)

Extra eiwitten in de vorm van whey bv. heeft idd wel een toegevoegde waarde voor velen.

Maar je kan dus evengoed tarwe en/of erwten eiwit gebruiken. De combi zou heel goed zijn en je hebt gewoon 10 a 15 gram meer nodig dan whey.

Extra leucine aan maaltijden verbeterd de opname van plantaardige eiwitten (moest je weinig of geen vlees in de maaltijd hebben) wat ook een mogelijkheid is. Maar je kan dan evengoed wat van de bovenstaande eiwitten toevoegen (kleinere hoeveelheid dan).
 
Dat is wel een beetje kort door de bocht vind ik, want ik eet normaal, zoals een sporter hoort te eten (en een sporter eet ook onder, op of boven onderhoud), maar dit is geen 30-35 kcal/kg lichaamsgewicht en ik vind het zonder eiwitpoeder wel heel lastig om aan mijn eiwitten te komen.

Met de rest ben ik het eens ;)

Als een sporter boven onderhoud eet dan heeft het geen zin om eiwit inname te verhogen dus daarvoor zijn extra eiwitten naast een normale voeding (30-35 x kg 60:20:20) overbodig en weggegooid geld. (Verhoog de koolhydraten en vetten ;))

Blijft dus over waarvoor proteïne poeders makkelijk (absoluut niet noodzakelijk) zijn en dat is tijdens een afvalpoging.

Met bv magere Franse kwark is vrij eenvoudig en voordelig aan extra eiwitten te komen tijdens een 'dieet'.
 
Wat is volgens jou dan die toegevoegde waarde?

Extra aminozuren die snel beschikbaar zijn (bij whey dan) met een hoog gehalte aan leucine voor een optimale anabole prikkel.

Lijkt me wel handig. Als je in elke maaltijd 2,5gram leucine binnen krijgt is er geen probleem natuurlijk. En dat natuurlijk icm voldoende andere aminozuren

Het is niet alleen makkelijk, maar ook effectief.
 
Extra aminozuren die snel beschikbaar zijn (bij whey dan) met een hoog gehalte aan leucine voor een optimale anabole prikkel.

Lijkt me wel handig. Als je in elke maaltijd 2,5gram leucine binnen krijgt is er geen probleem natuurlijk. En dat natuurlijk icm voldoende andere aminozuren

Het is niet alleen makkelijk, maar ook effectief.

Volgens mij verschijnen optimale anabole prikkels alleen door echte AAS en niet door extra eiwitjes ;)
 
Extra eiwitten in de vorm van whey bv. heeft idd wel een toegevoegde waarde voor velen.

Maar je kan dus evengoed tarwe en/of erwten eiwit gebruiken. De combi zou heel goed zijn en je hebt gewoon 10 a 15 gram meer nodig dan whey.

Extra leucine aan maaltijden verbeterd de opname van plantaardige eiwitten (moest je weinig of geen vlees in de maaltijd hebben) wat ook een mogelijkheid is. Maar je kan dan evengoed wat van de bovenstaande eiwitten toevoegen (kleinere hoeveelheid dan).

Inderdaad, voor mij is het een hele goede toevoeging ;)

Als een sporter boven onderhoud eet dan heeft het geen zin om eiwit inname te verhogen dus daarvoor zijn extra eiwitten naast een normale voeding (30-35 x kg 60:20:20) overbodig en weggegooid geld. (Verhoog de koolhydraten en vetten ;))

Blijft dus over waarvoor proteïne poeders makkelijk (absoluut niet noodzakelijk) zijn en dat is tijdens een afvalpoging.

Met bv magere Franse kwark is vrij eenvoudig en voordelig aan extra eiwitten te komen tijdens een 'dieet'.

Mijn onderhoud zit op circa 1700 kcal, dit is voor mij normaal, maar erg lastig om met gewone voeding aan eiwitten te komen, omdat ik ook moet letten op de vetten en op genoeg koolhydraten. Dit is dus bij een cut nóg moeilijker, aangezien ik dan op 1400 kcal zit.
Hierdoor is een whey shake wel noodzakelijk, niet enkel makkelijk.
 
Inderdaad, voor mij is het een hele goede toevoeging ;)



Mijn onderhoud zit op circa 1700 kcal, dit is voor mij normaal, maar erg lastig om met gewone voeding aan eiwitten te komen, omdat ik ook moet letten op de vetten en op genoeg koolhydraten. Dit is dus bij een cut nóg moeilijker, aangezien ik dan op 1400 kcal zit.
Hierdoor is een whey shake wel noodzakelijk, niet enkel makkelijk.

Je kan je shake ook vervangen door een bak magere Franse kwark.

Hoe denk je dat we dat 30-40 jaar geleden deden?

1700 kcal onderhoud, weeg je zo'n 56 kg?

Stel dat je even vasthoudt aan 60:20:20

Kom je op:
255 gr koolhydraten
85 gr eiwit
38 gr vet

Dat is met normale voeding toch goed te realiseren

In de cut met 1400 kcal.
180 gr koolhydraten
85 gr eiwit
38 gr vet

Wat is het probleem?
 
Laatst bewerkt:
Je kan je shake ook vervangen door een bak magere Franse kwark.

Hoe denk je dat we dat 30-40 jaar geleden deden?

30-40 jaar geleden lag het gemiddeld onderhoud wel wat hoger ook.

Kcal/eiwit/koolhydraat/vetten

1 whey shake: 160/31/4/2,5
500 gram magere kwark: 300/45/30/0,5

Magere kwark bevat teveel koolhydraten tov een whey shake. Als ik mijn shake vervang door de kwark, kom ik uiteindelijk alsnog tekort omdat ik kcal heb gevuld met koolhydraten, in plaats van met vetten.

Daarbij eet ik al kwark, een shake is ook nog eens een afwisseling, anders eet ik 2 bakken kwark per dag, wat dus al 1/3 van mijn voeding is. Zo hou ik geen fatsoenlijke maaltijd meer over.
 
30-40 jaar geleden lag het gemiddeld onderhoud wel wat hoger ook.

???

Kcal/eiwit/koolhydraat/vetten

1 whey shake: 160/31/4/2,5
500 gram magere kwark: 300/45/30/0,5

Magere kwark bevat teveel koolhydraten tov een whey shake. Als ik mijn shake vervang door de kwark, kom ik uiteindelijk alsnog tekort omdat ik kcal heb gevuld met koolhydraten, in plaats van met vetten.

Daarbij eet ik al kwark, een shake is ook nog eens een afwisseling, anders eet ik 2 bakken kwark per dag, wat dus al 1/3 van mijn voeding is. Zo hou ik geen fatsoenlijke maaltijd meer over.

Het kan dus wel, maar gemak dient de mens en daar geef ik je geen ongelijk in. Het is echter geen must ;)

Overigens ziet magere Franse kwark er kwa inhoud iets anders uit per 300 ml +/- gelijk aan de eiwitten in je shake:

Kcal/ei/kh/vet
150/27/11/0,6

20140830_191049-e1409419641423.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij verschijnen optimale anabole prikkels alleen door echte AAS en niet door extra eiwitjes ;)

Optimale anabole prikkels zonder aas hebben we het over. Dat bestaat ook heur.

Door die eiwitjes groei je nu eenmaal en daar heb je geen aas voor nodig.
 
???



Het kan dus wel, maar gemak dient de mens en daar geef ik je geen ongelijk in. Het is echter geen must ;)


Het is niet echt gemak, het is meer zo dat als ik geen whey poeder zou hebben, ik of veel geld kwijt ben aan producten die ik niet lust (koolvis bijvoorbeeld), of ik zou heel snel boven onderhoud komen.

Het kan wel, als ik elke dag leef op kwark en misschien een boterhammetje zodat ik wel aan koolhydraten kom. Ik kies liever een whey shake en een bord met pasta of zo..heeft niks met gemak te maken want pasta is meer werk om te maken :o

Over je afbeelding: dat is gewoon simpelweg de hoeveelheden verkleinen.
Al heeft de whey shake alsnog meer eiwit, wat voor mij dus heel belangrijk is.
 
Laatst bewerkt:
Optimale anabole prikkels zonder aas hebben we het over. Dat bestaat ook heur.

Door die eiwitjes groei je nu eenmaal en daar heb je geen aas voor nodig.

Jazeker, tot aan je genetische potentieel en daar heb je absoluut geen supps voor nodig. En ook met supps kom je daar niet boven, maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet ;)

En Hell, we zijn het er geloof ik wel over eens. Het kan wel, maar gemak, financieën etc maken de keus eenvoudiger :D

Nee, ik verklein niets. Ik maak het evenredig. Jij vergelijkt 30 gram eiwit (poeder of daadwerkelijk eiwit dus 35 gr poeder?) met 45 gram eiwit uit kwark.

Het is natuurlijk wel 1 op 1.
 
Jazeker, tot aan je genetische potentieel en daar heb je absoluut geen supps voor nodig. En ook met supps kom je daar niet boven, maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet ;)

En Hell, we zijn het er geloof ik wel over eens. Het kan wel, maar gemak, financieën etc maken de keus eenvoudiger :D

En daar zijn we het dus niet over eens, want kwark is volgens mij goedkoper dan whey. Bak kwark open maken en eruit eten is makkelijker dan whey shake maken. Daardoor zou de keus voor kwark eenvoudiger zijn, maar in mijn situatie is het gewoon niet slim, wat niks te maken heeft met financieën of gemak ;)
Het is gewoon zo dat jouw beredenering niet van toepassing is op iedereen, volgens mij zei je dat ook al hoor, de gemiddelde sporter :P Ik zal niet zo gemiddeld zijn dan :D

En dat we het er niet over eens zijn, ach, kan ook wel een keertje toch :p Zijn het al zo vaak wél met elkaar eens :roflol:
 
Jazeker, tot aan je genetische potentieel en daar heb je absoluut geen supps voor nodig. En ook met supps kom je daar niet boven, maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet ;)

En Hell, we zijn het er geloof ik wel over eens. Het kan wel, maar gemak, financieën etc maken de keus eenvoudiger :D

Tuurlijk wel, als je in de winter met een lager testosteron zit zoals elke man (dit door tekort vit D en sterk licht). Zal je toch iets moeten supplementeren hier ;)

En mensen die geen vlees eten zullen toch moeten supplementeren.
 
Eleiko je slaat de plank nogal mis wat betreft de rol van whey in een dieet. Het is just another source of protein, een vrij goede ook nog. Je hebt het niet NODIG nee, maar het is wel handig.

Beef protein past niet in deze rol want het is onhandig en duur om effectief te gebruiken en daarom is het een slecht product.
 
Eleiko je slaat de plank nogal mis wat betreft de rol van whey in een dieet. Het is just another source of protein, een vrij goede ook nog. Je hebt het niet NODIG nee, maar het is wel handig.

Beef protein past niet in deze rol want het is onhandig en duur om effectief te gebruiken en daarom is het een slecht product.

Ik denk dat jij de plank volledig mis slaat als je het zo interpreteert.

Je schrijft het zelf al: 'het is niet nodig' en beef proteine is wel degelijk een alternatief voor proteine uit zuivel en/of pea, rijst.

Onhandiger dan die andere poeders is het natuurlijk niet. Afhankelijk van de merken kan het idd duurder zijn, maar dat was niet van belang hadden we eerder opgemerkt. En om te stellen dat iets 'slecht' is omdat het duur en onhandig...:rolleyes:

En Hell, om nou te stellen dat kwark makkelijker is dan whey gaat wel erg ver hè! :p

Moraal van het verhaal, topic titel zou kunnen worden aangepast naar: 'The protein powder scam - trap er niet in'.
 
Waar mensen zich weer druk om maken...
 
Back
Naar boven