Fitness Seller

Theoretisch vraag over hoeveelheid eiwitten / Spierverlies

darklord

Cool Novice
Waardering
0
Om spiermassa te kweken wordt aangeraden om 2,5/3 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht tot je te nemen. Wanneer je cut, en zo'n 30% eiwitten in je voeding hebt, zit ik hier meestal onder. Logisch, als je cut groei je niet.

Sterker nog, door flink te cutten kan spierverlies optreden. BFFM zegt dat dit gebeurt als je onder 80% van je onderhoud zit (Dus meer dan 20% cutten).

Mijn vragen:

1) Komt dit spierverlies voort uit een tekort aan eiwitten?

2) Zou een tekort (=spierverlies) opgelost kunnen worden door gewoon meer eiwitten te nemen?

En tot slot, de theoretische vraag:
3) Stel ik zit ver onder mijn onderhoud (laten we zeggen 50%) maar mijn voeding bevat wel 2,5 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht, zou er dan nog steeds spierverlies optreden?

Misschien een rare vraag, maar omdat spierverlies soms een beetje overrated is, vroeg ik mij af wat er in zo'n situatie zou gebeuren.

Alvast bedankt!

Vraag 1:
Imo door een tekort aan energie, waardoor spiermassa word aangesproken.

Vraag 2:
Nee dat denk ik niet. Imo minder extreem snel gaan cutten. Dus meer eten bv.

Vraag 3:
Hangt ervan af of het wel daadwerkelijk je onderhoud is wat je berekent hebt.

Cutten moet je gewoon niet te snel willen, daardoor krijg je spierverlies.

spier behoud heeft vrijwel niks te maken met de hoeveelheid eiwitten die je inneemt. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten en hebben training en voedingsstoffen nodig om behouden te worden.(waaronder ook eiwitten, voor enzymen e.d. maar dat zit ver ver ver onder de 2,5g / kg)
Dit is dus meteen antwoord op vraag 1 en 2.
Het antwoord op vraag 3 is: Ja, er zal spier verlies optreden.
Dit omdat spier, net als vet reserves zijn (beide cellen zitten voor met glycogeen).
Wanneer het lichaam energie nodig heeft begin je aan de reserves. Wanneer je niet meer traint en ook te weinig energie hebt om je spieren te onderhouden, begint je lichaam hier aan. Als je dit wel hebt, verbrand je alleen het glycogeen in vet.

Hoop dat ik hiermee je vragen beantwoord hebt

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties!
Mijn vraag is beantwoord! :)

Terug
Naar boven