Fitness Seller

Timing van gebruik eiwitsupplementen voor krachtsport niet van belang?

nee dat kan ik niet, ik verdiep me niet in deze stof. Ik merk uit persoonlijke ervaring EN training dat je binnen 10 weken niet een significant effect kan bereiken met eiwitshakes en zonder eiwitshakes.

Wat zegt een persoonlijke ervaring in vergelijking tot gerandomiseerd onderzoek?
Wanneer je 33 man te weinig vind, lijkt het me dat een persoonlijke ervaring bijna nietszeggend is............. (om ervaringen te projecteren op de massa)

33 man is niet groot genoeg om factoren zoals genetica,training en andere factoren uit te sluiten.

Daar kun je geen uitspraken over doen zonder de fullt text! Vaak wordt er een vergelijking gemaakt om hier uitsluitsel over te geven. Daarbij komt dat deze variabelen geen zgn. "confounders" hoeven te zijn om mee te beginnen.

Hoe groot zou de groep dan moeten zijn, en waarom?

tevens zijn het eigenlijk niet 33 man, omdat een deel controle groep was.

in addition, 7 participants agreed to serve as a control group and did not use any protein or other nutritional supplement

Ook de controle groep wordt gezien als deel van de cohort. Gewoon 33 man dus.

zegt genoeg denk ik zo.aan de hand van dit stuk kan ik inderdaad niet bewijzen dat er sprake is van contaminatie, dat heb ik ook nooit gezegd. tevens heb ik daarvoor de full text nodig.

Maar je suggereert van alles. Het zou volgens jou gewoon een k*t onderzoek zijn terwijl je nog niet op één manier aannemelijk hebt gemaakt wat er k*t aan is of wat beter kan.

het resultaat boeit me verder weinig isdatzo, ik snap niet hoe je hierbij komt? Ik post dit puur vanuit mijn eigen ervaring met wetenschappelijk onderzoek en laat hierbij mijn persoonlijke mening achterwege.

:thumbup: Is dus ook niet persé aan jou gericht zoals ik schreef.

laat je eigen grijze massa maar even werken over een perfect onderzoek, dat uittikken kost me erg veel tijd.

Waarom zou ik? Ik doe immers geen uitspraken over de geloofwaardigheid van het onderzoek. Het is gewoon gerandomiseerd onderzoek en in principe horen hierbij de kracht en zwakheden van dit model, tenzij je aannemelijk kunt maken dat de auteurs een fout hebben gemaakt.

Interessante studie, al zijn er een paar mitsen en maren die de onderzoekers ook zelf aanhalen:

Although the results of this study suggest that protein timing does not provide significant benefits to lean body mass and muscle-performance changes, this needs to be interpreted with some caution. Previous studies examining proteintiming have generally used a supplement with greater carbohydrate content.
Tipton et al. (1999, 2001), in their acute timing studies, generally used an amino-acid-to-carbohydrate ratio that was approximately 1:6, and in studies examining whole-protein intake the protein-to-carbohydrate ratio ranged from ~1:1 (Cribb &Hayes, 2006) to 1:0.7 (Esmarck et al., 2001). However, the precise ratio that elic-its the most effective response is not known. It is likely that the carbohydrate content in protein supplements is important in facilitating transport across the intestinal lining and accelerates subsequent uptake by skeletal muscle by activat-
ing insulin-dependent transport mechanisms. In the current study, the ratio of protein to carbohydrate was 21:1. It is possible that the relatively small amount of carbohydrate in the supplement delayed the uptake of amino acids into muscle(presumably because of a lower insulin response), thereby missing a potential greater window of adaptation that might exist immediately after a training session.
Dit lijkt me ook de reden waarom andere onderzoeken wel degelijk het belang van proteinetiming aantonen.

Ook was de calorie-inname te laag om keiharde conclusies te kunnen trekken:
Another potential limitation of this study was the relatively low caloric intake of the participants. The low energy intakes observed in this study are consistent with previous studies from our laboratory (Hoffman et al., 2006, 2007) and aresupported by other studies that indicated that college athletes generally do not meet their nutritional and caloric needs (Cole et al., 2005; Hinton, Sanford, Davidson, Yakushko, & Beck, 2004). Caloric intake should exceed 44–50 kcal · kg body mass–1 · day−1 (American Dietetic Association, Dietitians of Canada, & American College of Sports Medicine, 2000), but the average caloric intake observed in this study (29.1 * 9.7 kcal · kg body mass–1 · day−1) was well below these recommended levels and might have affected the ability of these participants to tolerate high volumes of training that might have enabled them to elicit greater muscle size, power, and strength gains. Previous studies have demonstrated the importance of high energy intakes in eliciting significant gains in lean body mass(Roy, Fowles, Hill, & Tarnopolsky, 1997; Rozenak, Ward, Long, & Garhammer, 2002). Despite elevated protein intakes, the relatively low caloric intake likely limited gains in body mass and lean-tissue accruement. However, the elevated protein intakes might have provided an additional benefit for these athletes. Recently Pikosky et al. (2008) demonstrated that a high protein intake might offset the effects of an energy deficit. It is possible that despite relatively low energy intakes, the higher protein intake of all three groups might have prevented performance decrements.

Totdat er dieper op bovenstaande onderwerpen is ingegaan, lijkt het me slim om nog even alles bij de traditionele eiwitiname te houden.

Interessante studie, al zijn er een paar mitsen en maren die de onderzoekers ook zelf aanhalen:

Ook was de calorie-inname te laag om keiharde conclusies te kunnen trekken:

Gelukkig dat in ieder geval iemand de moeite neemt om de fulltext te lezen, nadat ik al aangaf dat dat wel een goed idee zou zijn.

Geen van de groepen gainde uberhaupt. Duidelijk tegenstrijdig met de overvloed aan studies waarin wel spiermassa gewonnen wordt in dergelijke periodes, zelfs zonder voedingsinterventies.

Dankje DR P.

Heb jij toevallig de fulltext van dit artikel:

J Strength Cond Res. 2009 Jul;23(4):1321-6.
Nonlinear periodization maximizes strength gains in split resistance training routines.

Leek me een interessante studie als aansluiting op het boek dat je me aanraadde. Helaas hoorde ik van een vriend dat UniMaas hier geen abbonement op heeft:(

Terug
Naar boven