AndroidHealthClinic

Timing van je eten doet er niet toe (o.a.)

Bezoekers in dit topic

Zoals voornoemde Phillips studie duidelijk aantoont is er al een negatieve nutrientenbalans na drie uur. Daar is tevens de hele hypothese van spier-eiwit accretie met training op gebaseerd : een rythmisch patroon van synthese en afbraak, waarbij de 48 uur durende toename aan synthese van training leidt tot stijging van synthese punten, en verminderen van afbraak punten, wat de uiteindelijke accumulatie van eiwit in de spier teweeg brengt (en de reden waarom nog nooit iemand spiermassa bijkreeg door in zen zetel eiwitjes te eten)

Wat is de link van de philips studie juist? Want ik weet niet welke je juist bedoelt.

Ik denk wat je vooral hier zegt is dat de materie iets te complex is voor jou. We bekijken hier niet "een aantal" of "intermediaire" processen, we bekijken hier de invloed van voeding op beschikbare nutrienten, en van beschikbare nutrienten op de key signal integrators voor synthese en afbraak, mTORC1 en AMPK. Die processen zijn overigens al tamelijk nauwkeurig in kaart gebracht, toch zeker de grote lijnen.

Je kijkt wel naar intermediaire processen, namelijk effecten op "signal integrators" die spiersynthese zouden regelen op een bepaald moment. Maar je kijkt niet of er op het einde van de dag (dus over een periode van een hele dag) nu echt een verschil is in spiermassa als je een constante aanvoer hebt van eiwitten ( of 6 maaltijden per dag) tegenover 3 maaltijden. Daarom zou ik ook graag die Bilsborough studie willen zien die bewijst dat 6-7gr het maximum is van opname (Zou je die ook even kunnen linken?)[/FONT]. Is het niet mogelijk dat het lichaam gaat compenseren voor een periode met minder eiwit door tijdelijk meer eiwit op te nemen?

Zeker, wat je voor een deel je energiereserve verzorgt, helaas zijn daarnaast ook nog glucose en aminozuren nodig in dat tijdsbestek, en aminozuren worden helaas enkel opgeslagen met spier-eiwitsynthese, waarna de overschot geoxideerd wordt, en je dus toch weer de spier moet aanspreken in die periode. Dat is nu net wat ik probeer duidelijk te maken, er is een grens aan de spiereiwitsynthese, die wetenschappelijke studies quantificeren (studies vernoemd in eerdere posts overigens, het helpt wel als mensen de hele discussie lezen vooraleer ze commentaar geven) de opname op 6-7g/h, waarna de overschot terminaal geoxideerd wordt. De hoeveelheid synthese binnen een bepaald tijdsbestek is dus gelimiteerd. We drijven die licht omhoog omwille van het verbruik in het optimale window, wat dan weer zorgt voor het feit dat we wat dieet betreft op het einde niet minder spier overhouden, maar als het doel accumulatie is, dan ga je daar jezelf sterk gaan limiteren wegens het pertinent weigeren van calorien, eiwitten en dus synthese te beperken in de tijd.

Je zegt hier eigenlijk zelf al dat het wel mogelijk is om meer eiwit op te nemen (nl in de optimale window) of begrijp ik je verkeerd? Trouwens die anabolic window, ik ben zelf hard gaan twijfelen aan het bestaan hiervan na het lezen van dit essay (ook wetenschappelijk onderbouwd): [Link niet meer beschikbaar]. Ik vind het ook goed dat hier gekeken wordt naar effect op spiermassa ipv intermediaire factoren als mTOR en AMPK. Heeft hij een punt denk je?

Door constante toevoer van nutrienten is de afbraak nagenoeg nihil eigenlijk. Dat is net het mooie wat accumulatie betreft, je moet geen tekorten dekken en je gaat 24h lang je synthese ondersteunen.

Ik ben vergeten om hier te vertellen dat ik een hypocalorisch dieet bedoelde.

Je zegt zelf: "Die gaan een signaal geven dat er energie binnekomt, anabole processen initiëren, en zeggen tegen je lichaam “ja, stop maar met vet verbranden”. Door een veel langere fasting window in te lassen ga je dus procentueel per dag LANGER en MEER vet verbruiken als je primaire energiebron."
Het is wel zo dat je langer vet zal verbranden maar daarna ga je toch ook weer meer vet aanzetten in een kortere periode tijdens je feeding window? Waardoor het netto-effect op vetverlies misschien hetzelfde is, of je nu wel of niet aan IF doet?
 
Als ik het goed begrijp, geeft Alan Aragon (die toch een beetje alle meal-timing bro science de wereld uit heeft geholpen) hier aan dat een tijdje zonder voeding zitten geen probleem is:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131821473&p=631495373&viewfull=1#post631495373

m.n.: "Furthermore, you're also ignoring the body's ability of anabolic (& fat-oxidative) supercompensation when forced to work in the absence of fuels."

Jullie mening?

Misschien begrijp ik zn post overigens verkeerd, maar hij geeft wel duidelijk aan dat meal-timing puur eigen voorkeur is en dat het kwa resultaten geen zak uitmaakt.


EDIT 1: Even rondlezen wat de beste man verder te zeggen heeft in dat topic - http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=131821473&p=635924253#post635924253

ok, geen flauw idee wie alan Aragon is, maar goed :p Eerste link lijkt me wat rond de pot draaien, maar vind me wel volledig in die tweede link (de post onder al die onnozele foto's waar je bij uitkomt als je link volgt). Zijn puntje 1 hebben we trouwens in deze thread al besproken, ivm Lyle McDonald, die dezelfde studie had aangehaald. En bij zijn tweede puntje zegt hij eigenlijk een beetje wat heel de boel hier samenvat :

"First off, most people eating 2 meals a day do not have size gains as their main goal. Their priority is usually fat oxidation, and 2 meals per day in many cases works great for this."

Daarna noemt hij nog een aantal studies die ik ook noem in men artikel met betrekking tot lean mass op het einde van de rit bij minder maaltijden. Al ben ik niet van mening dat dit per se "retention" is, maar dan eerder een compensatie-patroon (wat ik dan juist het grote voordeel van IF vind).Dit zijn de eerste en enige dingen die ik van de man lees, dus ik kan me niet uitspreken over zen repertoire, achtergrond of wat hij dan voor de rest verteld, maar hij lijkt me tot daar toe ongeveer hetzelfde te vertellen wat ik hier loop te vertellen, dus kan moeilijk zeggen dat ik het daar dan toch niet mee eens ben :) ook deze vind ik wel leuk :

"The postexercise "anabolic window" is a highly misused & abused concept (which I believe Layne agrees with). Preworkout nutrition all but cancels the urgency,"

Wat wel waar is tot op zekere hoogte dat een gevoedde situatie, en inname van eiwitten voor de training, eigenlijk al voor een groot deel voorziet in de aminozuur piek tijdens en na de training, en dus inderdaad je wat extra tijd geeft tot aan de volgende maaltijd. Al stress ik toch nog altijd dat maaltijden voor en na de trainingen essentieel zijn om de lading te dekken.

@ Big Cat
hoe kom je aan al deze kennis?
echt super om te lezen:)

Ik van opleiding biochemist, maar het overgrote deel is interesse. Ik lees elke dag zo'n 5 wetenschappelijke studies mbt tot sport en biochemie, dat is zo'n beetje men hobby. Je zou men living moeten zien terwijl ik een artikel schrijf, dan ligt de vloer en de tafel vol met opengespreide papieren ;)

Big Cat, in jouw mening zijn meerdere maaltijden dus superieur aan een beperkt aantal in een korte window. Is dat verschil ook echt significant?
Hoe ziet jouw 'ideale' set-up qua kCal overschot, macro's, timing en frequentie van maaltijden er dan uit wanneer je spiermassa probeert te gainen (en niet teveel vet wilt bijkomen)?

Zo'n heikel punt : hoe significant is het nu juist ? Dat is dan weer iets wat je nooit accuraat zal weten dan de illustere studie die ook ignition graag zou zien. Het blijft inderdaad een feit dat de bodybuilders van vroeger het allemaal deden met zo'n 3-5 maaltijden mooi gespreid over de dag en dat die mannen toch ook heel wat bereikten, en dat blijft het belangrijkste punt in alles : de basis verandert niet en blijft de basis voor een reden. Veel eiwitten, een calorisch deficiet om af te vallen en een calorisch surplus om bij te komen. En we kunnen de boel dan wel efficienter maken (zoals de quote van layne Norton in de link die michiel gaf "alle beetjes helpen in competitie"), maar hoeveel efficienter ? Voor mij is het zo dat als ik met IF een week uit men voorbereiding kan halen en het me makkelijker kan maken door pas de laatste vier weken heel strikt te moeten gaan calorien uitmeten per maaltijd in plaats van de laatste 8 weken, dan vind ik dat al een monstreuze verbetering. Wil dat zeggen dat iemand die het al jaren doet met een verspreid maaltijd patroon en dat ook gewoon is dat daarom ook moet doen ? Niet noodzakelijk, want hem uit zijn comfortzone halen, zeker op korte termijn kan het voordeel al teniet doen. Dus we spreken inderdaad over percentages, en dat is inderdaad heel belangrijk om te onthouden in dit verhaal.

Ikzelf, als ik bulk zit al snel aan 8-9 maaltijden : ontbijt - 10u -13u - 15u - preworkout maaltijd om 17u30 - shake tijdens de training - avondeten om 20u of iets later - mss nog een snack tussenin, en caseine (shake, pudding, maakt niet uit, caseine met melk) 23u30 voor het slapen gaan.

Dan als ik ga dieten laat ik om te beginnen men 10u maaltijd vallen en schakel ik voor men ontbijt over op HDP pannekoeken (omdat die de vetoxidatie niet remmen). Kort daarna hevel ik calorien over van 12u naar 15u en laat ik ontbijt vallen. Derde stadium vervang ik de 3u maaltijd door HDP pannekoeken en minder ik calorien in de avond. Tot ik uiteindelijk kom aan een patroon van preworkout, shake, avondmaaltijd en caseine in de laatste weken op een window van een 7-tal uur.

Natuurlijk mijn eerste wedstrijd komt in oktober, dus of je je aanhangwagen aan mijn doen en laten wil hangen weet ik niet ;) Daarom geloof ik ook meer in de wetenschap achter iets, dan iemands subjectieve resultaten ;)

Wat is de link van de philips studie juist? Want ik weet niet welke je juist bedoelt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20368372

Je kijkt wel naar intermediaire processen, namelijk effecten op "signal integrators" die spiersynthese zouden regelen op een bepaald moment. Maar je kijkt niet of er op het einde van de dag (dus over een periode van een hele dag) nu echt een verschil is in spiermassa als je een constante aanvoer hebt van eiwitten ( of 6 maaltijden per dag) tegenover 3 maaltijden. Daarom zou ik ook graag die Bilsborough studie willen zien die bewijst dat 6-7gr het maximum is van opname (Zou je die ook even kunnen linken?)[/FONT]. Is het niet mogelijk dat het lichaam gaat compenseren voor een periode met minder eiwit door tijdelijk meer eiwit op te nemen?

Al je in de tijd beperkt bent tot 6-7g/h om spiersynthese te laten gebeuren, dan lijkt het mij ook logisch dat voor elk uur dat je dit niet doet, er minder synthese is. Als je daarnaast een verlengde periode hebt van verhoogde nutrientennood die eiwit afbraak verhoogt in diezelfde periode, kom je, voor die periode in een negatieve energiebalans. Lijkt me dan ook simpele wiskunde dat voor elk uur dat je niet aan die 6-7g komt je een verminderde accumulatie aan spiermassa hebt. Dat je dan compenseert met 15g/h maakt weinig uit als alles boven 7g toch geoxideerd wordt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Je zegt hier eigenlijk zelf al dat het wel mogelijk is om meer eiwit op te nemen (nl in de optimale window) of begrijp ik je verkeerd? Trouwens die anabolic window, ik ben zelf hard gaan twijfelen aan het bestaan hiervan na het lezen van dit essay (ook wetenschappelijk onderbouwd): [Link niet meer beschikbaar]. Ik vind het ook goed dat hier gekeken wordt naar effect op spiermassa ipv intermediaire factoren als mTOR en AMPK. Heeft hij een punt denk je?

Het is hier na middernacht en ik moet morgen werken, dus vergeef me als ik hem morgenavond lees. En die optimale window mag je ook niet overschatten. Heel veel studies tonen aan dat die er is, en zelfs dat die met de leeftijd korter wordt, en dat hoewel resistance training synthese tot 48h verhoogt dat die op latere tijdstippen onafhankelijk is van intensiteit (wat betekend dat die dan voor het merendeel van die 48h niet groter is als je zou trainen op 30% 1RM of 80% 1RM), maar dat is het hem nu net : als je in die window van 6-7g gaat naar 9-10g voor een periode van nauwelijks enkele uren, dan is het netto resultaat van die mate dat je wel je effect op spierretentie bij een dieet kan compenseren, maar niet van die mate dat je zo maar even 8h aan anabolisme kan goedmaken, en dat is beetje het punt dat ik al een pagina of 2 probeer te maken.

Ik ben vergeten om hier te vertellen dat ik een hypocalorisch dieet bedoelde.

Je zegt zelf: "Die gaan een signaal geven dat er energie binnekomt, anabole processen initiëren, en zeggen tegen je lichaam “ja, stop maar met vet verbranden”. Door een veel langere fasting window in te lassen ga je dus procentueel per dag LANGER en MEER vet verbruiken als je primaire energiebron."
Het is wel zo dat je langer vet zal verbranden maar daarna ga je toch ook weer meer vet aanzetten in een kortere periode tijdens je feeding window? Waardoor het netto-effect op vetverlies misschien hetzelfde is, of je nu wel of niet aan IF doet?


Misschien even het rekensommetje doen : als elke maaltijd je een signaal geeft om te stoppen met vet verbranden en dat dit dan weer tijd nodig heeft om op gang te komen. Ik heb nu niet echt een idee over welke tijden we spreken, maar laat ons gewoon voor het argument zeggen 2u. Neem mijn eetpatroon hierboven.

8u-10u : geen vetverbranding, 10u-12u : geen vetverbranding, 13u-15u : geen vetverbranding, 15u tot 17u, geen vetverbranding, 17u30 tot 1u30 geen vetverbranding. Totaal 8u vetverbranding.

IF patroon : 15u tot 24h geen vetverbranding. Totaal 15u vetverbranding.

Als ik met beide dieten, zelfde aantal calorien en macro's, evenveel vet vastzet, waar zou ik dan efficienter het soort gewicht (vet) verliezen dat ik wil verliezen, die waar ik 15u vet verbrand, of die waar ik maar 8u vet verbrand ?
 
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar zag toevallig Stuart Phillips' naam voorbij komen.

Interessant om te weten is dat hij laatst op Twitter aankondigde dat er binnenkort een nieuwe studie zal verschijnen die aantoont dat de optimale maaltijdfrequentie 4-5 maaltijden dag is. Is eigenlijk ook logisch als je de acute eiwitsynthese studies extrapoleert. Zowel een hogere als lagere maaltijdfrequentie zou niet optimaal voor spiergroei zijn volgens hem.
 
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar zag toevallig Stuart Phillips' naam voorbij komen.

Interessant om te weten is dat hij laatst op Twitter aankondigde dat er binnenkort een nieuwe studie zal verschijnen die aantoont dat de optimale maaltijdfrequentie 4-5 maaltijden dag is. Is eigenlijk ook logisch als je de acute eiwitsynthese studies extrapoleert. Zowel een hogere als lagere maaltijdfrequentie zou niet optimaal voor spiergroei zijn volgens hem.


Dat zal in elk geval interessant voer voor discussie worden ;)
 
zit ook met smart aan het wachten op het werk van eric helms in new zeeland. onderzoekt hoeveel eiwit je nu daadwerkelijk nodig hebt bij het dieten/bulken om spiermassa te behouden/aan te maken.dit keer eindelijk relevant voor mensen die ook liften. hij post weleens updates op het 3dmj yt kanaal of op die van matt ogus.
 

Uit deze studie kan je toch niet afleiden dat een deftige maaltijd na 3 uur verteerd is? Uit welke passages maak je dat op?

Misschien even het rekensommetje doen : als elke maaltijd je een signaal geeft om te stoppen met vet verbranden en dat dit dan weer tijd nodig heeft om op gang te komen. Ik heb nu niet echt een idee over welke tijden we spreken, maar laat ons gewoon voor het argument zeggen 2u. Neem mijn eetpatroon hierboven.

8u-10u : geen vetverbranding, 10u-12u : geen vetverbranding, 13u-15u : geen vetverbranding, 15u tot 17u, geen vetverbranding, 17u30 tot 1u30 geen vetverbranding. Totaal 8u vetverbranding.

IF patroon : 15u tot 24h geen vetverbranding. Totaal 15u vetverbranding.

Als ik met beide dieten, zelfde aantal calorien en macro's, evenveel vet vastzet, waar zou ik dan efficienter het soort gewicht (vet) verliezen dat ik wil verliezen, die waar ik 15u vet verbrand, of die waar ik maar 8u vet verbrand ?

Je zal met beide diëten evenveel vet verbranden volgens mij. Met IF zal je tijdens het vasten initieel meer vet verliezen als op het gewone dieet, maar door daarna grote hoeveelheden calorieën op korte termijn te eten ga je terug meer vet aanzetten in die periode dan op het gewone dieet. Netto-effect lijkt mij hetzelfde op beide diëten tenzij vasten je metabolisme op de 1 of andere manier verandert.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de gedachtegang van eiwit timing goed is, maar aan de andere kant:

denken jullie dat je het lichaam kan tricken? Dat je met timing een aanzienlijk verschil kan maken, een merkbaar verschil vergeleken met iemand die gewoon zorgt dat ie zn macro's ed hit aan het einde van de dag?

Van wat ik gezien, gelezen en gehoord heb, ondervinden mensen geen verschil in het aanzetten van massa bij verschillende maaltijd frequenties en timingen enzo.
Nu heb je geloof ik dit eerder afgedaan als een soort van non-argument, maar de uiteindelijke uitkomst is waar het om draait. Niet om een theorie, hoe goed die ook in elkaar mag zitten.

Het lichaam is slim, slimmer dan wij (ook al is dit een soort van, paradox? is dat het juiste woord? - je snapt denk ik wel wat ik bedoel). Ik denk persoonlijk dat het reageert op gemiddeldes en zich aanpast aan hoeveelheden, frequentie en timing e.d.
Kortom; aan het eind van de dag gaat het erom dat je je targets (kcal, macro's en micro's) gehit hebt

Hebben jullie dit overwogen?
 
Je zal met beide diëten evenveel vet verbranden volgens mij. Met IF zal je tijdens het vasten initieel meer vet verliezen als op het gewone dieet, maar door daarna grote hoeveelheden calorieën op korte termijn te eten ga je terug meer vet aanzetten in die periode dan op het gewone dieet. Netto-effect lijkt mij hetzelfde op beide diëten tenzij vasten je metabolisme op de 1 of andere manier verandert.

Het gaat niet om het vet dat je aanzet, het gaat erom dat je minder tijd in een staat van hoge insuline doorbrengt, en er dus minder remming is op je vetoxidatie, dus langere periode dat je specifiek vet als energiebron gebruikt.
 
Het lichaam is slim, slimmer dan wij (ook al is dit een soort van, paradox? is dat het juiste woord? - je snapt denk ik wel wat ik bedoel). Ik denk persoonlijk dat het reageert op gemiddeldes en zich aanpast aan hoeveelheden, frequentie en timing e.d.
Kortom; aan het eind van de dag gaat het erom dat je je targets (kcal, macro's en micro's) gehit hebt

Hebben jullie dit overwogen?

Ik heb een paar dingen uitgeprobeerd voor langere tijd ja. Ik nam normaal gesproken standaard 7 maaltijden per dag en heb dit afgebouwd naar nu nog maar 4 maaltijden en ik merk niet echt een zichtbaar verschil in progressie of vetpercentage tegen over 7 maaltijden. En zoals gezegt, mocht t toch een verschil maken, dan zal dit minimaal zijn in mijn ogen en dus verwaarloosbaar.

Daarbij is 4 maaltijden zoveel makkelijker dan 7 maaltijden als je naast bodybuilding ook nog een social life hebt.
 
Ik heb een paar dingen uitgeprobeerd voor langere tijd ja. Ik nam normaal gesproken standaard 7 maaltijden per dag en heb dit afgebouwd naar nu nog maar 4 maaltijden en ik merk niet echt een zichtbaar verschil in progressie of vetpercentage tegen over 7 maaltijden. En zoals gezegt, mocht t toch een verschil maken, dan zal dit minimaal zijn in mijn ogen en dus verwaarloosbaar.

Daarbij is 4 maaltijden zoveel makkelijker dan 7 maaltijden als je naast bodybuilding ook nog een social life hebt.

Dat lijkt mij ook een beetje het standpunt te zijn waar we bij gaan uitkomen als alle research er is. 4-5 gespreide maaltijden is optimaal, op voorwaarde dat je daarmee voldoende eiwit en calorien binnenkrijgt. En dat meer enkel voordeel kan bieden als dat niet zo is.
 
Dat lijkt mij ook een beetje het standpunt te zijn waar we bij gaan uitkomen als alle research er is. 4-5 gespreide maaltijden is optimaal, op voorwaarde dat je daarmee voldoende eiwit en calorien binnenkrijgt. En dat meer enkel voordeel kan bieden als dat niet zo is.

Heb je laatste blogpost gelezen op MASS. Vind zeker een interessante site! :thumbup:
Moet echter wel zeggen dat ik het een beetje spijtig vind hoe je refereert aan je discussie in dit topic. Ik ben juist van mening dat iedereen hier zeer respectvol is gebleven, zijn antwoorden heeft proberen te staven met studies en niks heeft voorgesteld als absolute waarheden.

Anyhow, keep up the good work!
 
Heb je laatste blogpost gelezen op MASS. Vind zeker een interessante site! :thumbup:
Moet echter wel zeggen dat ik het een beetje spijtig vind hoe je refereert aan je discussie in dit topic. Ik ben juist van mening dat iedereen hier zeer respectvol is gebleven, zijn antwoorden heeft proberen te staven met studies en niks heeft voorgesteld als absolute waarheden.

Anyhow, keep up the good work!

Hoe refereer ik dan aan de discussie ? De enige maal dat ik het noem is in deze paragraaf :

"The actual cause of the delay is that I engaged in a discussion on a web-board in regards to meal frequency and intermittent fasting, and while the article was supposed to be a medium-length introduction into the benefits of intermittent fasting for fat loss, I quickly came to realize that there may actually be more people who seem to live with the notion that IF is a valid lifestyle choice and acceptable, even preferable, for muscle gain as well. That prompted me to rework the article into a much grander discussion on meal frequency and patterning. I had to get quite a few more studies and I’m still working through all of them right now."

Waar ik toch hoop dat niemand aanstoot aan neemt ? Ik hoop ten zeerste dat niemand denkt dat de paragrafen erna slaan op iemand in deze discussie. het vervolg slaat op mensen die dogmatisch iets volgen, en het is niet mijn plaats om iemand in een hokje te plaatsen waar hij zichzelf niet eerst in plaatst, en dus geen label die ik op iemand hier wil kleven. Ik wil enkel de informatie geven, en dan maakt elk maar voor zichzelf uit aan welke kant van de lijn hij belandt. Ik heb niets te winnen en alles te verliezen door mensen te gaan bestempelen. Zoals je zelf aanhaalt is iedereen hier heel open en respectvol, en zeer bereid de discussie op een open manier te voeren, een voordeel, vind ik, van een nederlandstalig board, want zoals velen wel weten ontaarden dit soort discussies in minder prettige dingen op engelstalige boards.

Integendeel, DBB is momenteel, zeker zolang ik beperkt ben in men vrije tijd, een van de weinige boards waar ik op post, en ik apprecieer heel sterk de feedback van de mensen hier.
 
Hoe refereer ik dan aan de discussie ? De enige maal dat ik het noem is in deze paragraaf :

"The actual cause of the delay is that I engaged in a discussion on a web-board in regards to meal frequency and intermittent fasting, and while the article was supposed to be a medium-length introduction into the benefits of intermittent fasting for fat loss, I quickly came to realize that there may actually be more people who seem to live with the notion that IF is a valid lifestyle choice and acceptable, even preferable, for muscle gain as well. That prompted me to rework the article into a much grander discussion on meal frequency and patterning. I had to get quite a few more studies and I’m still working through all of them right now."

Waar ik toch hoop dat niemand aanstoot aan neemt ? Ik hoop ten zeerste dat niemand denkt dat de paragrafen erna slaan op iemand in deze discussie. het vervolg slaat op mensen die dogmatisch iets volgen, en het is niet mijn plaats om iemand in een hokje te plaatsen waar hij zichzelf niet eerst in plaatst, en dus geen label die ik op iemand hier wil kleven. Ik wil enkel de informatie geven, en dan maakt elk maar voor zichzelf uit aan welke kant van de lijn hij belandt. Ik heb niets te winnen en alles te verliezen door mensen te gaan bestempelen. Zoals je zelf aanhaalt is iedereen hier heel open en respectvol, en zeer bereid de discussie op een open manier te voeren, een voordeel, vind ik, van een nederlandstalig board, want zoals velen wel weten ontaarden dit soort discussies in minder prettige dingen op engelstalige boards.

Integendeel, DBB is momenteel, zeker zolang ik beperkt ben in men vrije tijd, een van de weinige boards waar ik op post, en ik apprecieer heel sterk de feedback van de mensen hier.

Bijvoorbeeld hier:

Being in a web-board discussion of some size again, it had been a while for me, made me notice a few things. Not just what I mentioned above, where a lot of people cite information and references they haven’t double-checked or even read, but also the amount of people who use the reasoning “this person said …”, often referencing someone I don’t even know, because I tend to get my information from more reliable resources.

Maar maakt niet uit. Top dat je hier terug post en ga je site zeker eens volledig doorspitten als ik wat tijd heb.
 
Bijvoorbeeld hier:

Maar maakt niet uit. Top dat je hier terug post en ga je site zeker eens volledig doorspitten als ik wat tijd heb.

Dat was ook zo, is niet slecht bedoeld hoor. Ik wou gewoon duidelijk maken dat ik nooit wil dat mijn naam in zo'n context gebruikt wordt. De hele bedoeling van referenties is net dat je zelf de informatie kan zien en checken. Bewijsvoering als "Big Cat zegt ..." houd geen waarde in, want zoals ik daar vertel, zelfs al had ik nooit een fout gemaakt, gaat zo'n stelling bijna volledig uit van wat ik lees en interpreteer. Zoals een vaak gehoorde kritiek bij het lezen van studies, hoe kleiner de sample size hoe minder extrapoleerbaar de resultaten, en als iedereen het zegt omdat ik het zeg dan is je sample size n=1. Als iedereen daarentegen gaat kijken naar waar ik het op baseer, dan wordt de sample size groter, en vermijd je fouten qua interpretatie. Ik refereer daar naar twee specifieke dingen (die ik echter wel niet specifiek noem) uit deze thread, dat is juist, maar ik wil daar zeker de mensen die dat gepost hebben niet mee te koop zetten, de ene heeft me zelfs behoorlijk op weg geholpen in het vinden van de nodige artikels voor mijn stuk.

Maar toch bedankt om me erop te wijzen. Ik wil echt niet dat mensen zich aangesproken voelen door iets wat ik schrijf. Zal ik toch beter op moeten letten in de toekomst.
 
Over het hele meal frequency gebeuren inlezen moet je toch ook Alan Aragon aan je lijstje met betrouwbare bronnen toevoegen, zeker op dit gebied. Ook de site van Martin Berkhan (http://www.leangains.com) is een sterke bron waar veel referenties staan naar onderzoeken op het gebied van IF, wat jij zou kunnen gebruiken om die bronnen te cross checken en eventuele tegengestelde studies erbij te zoeken.
 
Over het hele meal frequency gebeuren inlezen moet je toch ook Alan Aragon aan je lijstje met betrouwbare bronnen toevoegen, zeker op dit gebied. Ook de site van Martin Berkhan (http://www.leangains.com) is een sterke bron waar veel referenties staan naar onderzoeken op het gebied van IF, wat jij zou kunnen gebruiken om die bronnen te cross checken en eventuele tegengestelde studies erbij te zoeken.

Heb ik gedaan, ben al herbegonnen met het schrijven. Maar die twee bronnen komen er niet zo heel goed uit. Als je de laatste blog gelezen heb weet je men bevindingen qua Berkhan en zen site al, en terwijl ik in grote lijnen wel akkoord ben met het gros van wat Aragon zegt in het beetje dat ik van hem gelezen heb, komt zijn interpretatie van informatie ook niet al te best uit de review. Er zitten ronduit gigantische gaten in de hele argumentering.
 
Heb je een verklaring voor mensen die ook prima bulken met 1/2/3 maaltijden per dag? En mensen die alles geprobeerd hebben en geen verschil merken tussen verschillende maaltijdfrequenties?

En heb je het idee overwogen dat het lichaam zich aanpast en dat het reageert op gemiddeldes ed?
Aankomen in spiermassa = MPS > MPD, dat is natuurlijk muscle gaining 101. Maar jij stelt nu, als ik het goed begrijp, dat er MPD optreedt als je een uurtje of drie zonder voeding zit. En voor optimale groei wil je dus regelmatig MPS verhogen door eiwitten in te nemen. Dat is wat jij geloof ik nu stelt, toch? Want je beperkt MPD daarmee.

Wat ik me nu afvraag, is; stel je zit 10 uur zonder voeding. Dan is MDP dus in jouw theorie iets langer bezig, en is MPS iets minder groot dan MDP, dus spiergroei iets minder optimaal.
Is het niet mogelijk dat, als je na die 10 uur weer gaat eten, dat MPS vanwege de afwezigheid, of wat voor reden dan ook, groter is dan als je na 3 uur al weer zou eten? Dat het daarmee dus de boel balanceert, en uiteindelijk er geen verschil is wat betreft MPS>MPD bij een lagere maaltijd frequentie en een hogere?
 
Heb je een verklaring voor mensen die ook prima bulken met 1/2/3 maaltijden per dag? En mensen die alles geprobeerd hebben en geen verschil merken tussen verschillende maaltijdfrequenties?

En heb je het idee overwogen dat het lichaam zich aanpast en dat het reageert op gemiddeldes ed?
Aankomen in spiermassa = MPS > MPD, dat is natuurlijk muscle gaining 101. Maar jij stelt nu, als ik het goed begrijp, dat er MPD optreedt als je een uurtje of drie zonder voeding zit. En voor optimale groei wil je dus regelmatig MPS verhogen door eiwitten in te nemen. Dat is wat jij geloof ik nu stelt, toch? Want je beperkt MPD daarmee.

Wat ik me nu afvraag, is; stel je zit 10 uur zonder voeding. Dan is MDP dus in jouw theorie iets langer bezig, en is MPS iets minder groot dan MDP, dus spiergroei iets minder optimaal.
Is het niet mogelijk dat, als je na die 10 uur weer gaat eten, dat MPS vanwege de afwezigheid, of wat voor reden dan ook, groter is dan als je na 3 uur al weer zou eten? Dat het daarmee dus de boel balanceert, en uiteindelijk er geen verschil is wat betreft MPS>MPD bij een lagere maaltijd frequentie en een hogere?

Ik denk dat je breakdown en synthesis wat te nauw met elkaar verwant in deze context. Hoe moet ik dit nu kort uitleggen ? Een hypocalorische IF heeft net het voordeel van een mindere afbraak om twee redenen. Ten eerste ga je door het langere vasten zonder onderbreking door insuline, procentueel langer per dag vet verbruiken als energie, dat verlaagt licht de nood voor gluconeogenese, en dus voor eiwitafbraak om daarin te voorzien. Daarnaast is het zo dat terwijl je al je eiwit in een beperktere tijd neemt je nooit je MPS gaat maximaliseren, research toont ook duidelijk de lagere phosphorylatiestaat van mTOR aan over de gehele periode, maar zoals Deutz en Wolfe aantonen, is de opname van eiwit in de spier wel lineair met de dosis ongeacht MPS. Dat wil zeggen dat de spier wel meer vrije aminozuren heeft die niet geincorporeerd worden in nieuwe structuren, maar wel daarna weer vrij kunnen afgegeven worden om te voorzien in de noden van het lichaam, en dus beschermend werken ten opzichte van de myofibrilaire eiwitten. Omgekeerd, in hypercalorische toestand gaat dat niet op. De bedoeling is net accumulatie van myofibrilair eiwit, dat enkel kan via een verhoging van MPS. Als je dan nalaat je MPS te maximaliseren ga je de spiergroei beperken. MPD komt er niet echt aan te pas.

Ik vind de bewoording "jij vind" overigens niet zo gepast. Wat ik vind doet er niet toe. Het gaat om wat de research aantoont, en mijn enige doel is die te presenteren, waarna elk maar zen eigen conclusies trekt en ik er mijn handen van aftrek. Mijn doel is nooit te overtuigen, iedereen doet wat hij wil en gelooft wat hij wil geloven. Als je interpretatie van gegevens afhangt van wat ik vind, dan ben je op voorhand al verkeerd bezig.

heb ik een verklaring voor mensen die prima bulken met 1/2/3 maaltijden per dag ? Wel 1 en 2 vind ik wat laag, maar ik zie niet in waarom 3 maaltijden per dag voor sommige mensen niet genoeg kan zijn, op voorwaarde dat ze ze spreiden over de dag. Dat raak ik ook aan in men artikel, en de research op dat vlak is zeer duidelijk : Zolang je MPS kan maximaliseren over de dag en aan je aantal calorien en eiwitten komt, moet je zeker niet meer maaltijden gaan inlassen dan nodig. Meer maaltijden zijn enkel nuttig om calorie-inname te vergroten. Zo zullen profs altijd meerdere maaltijden per dag blijven nemen, ongeacht de research, omdat het nu eenmaal niet mogelijk is 7000+ calorien per dag in te nemen met 3-4 maaltijden. Maar doorgaans spreek ik me niet uit over hypothetische situaties. Iemand van 70 kg zal minder moeite hebben massa aan te zetten, ook in een minder ideale situatie. Iemand van 100 kg zal het al moeilijker hebben. Iemand die AAS neemt zal dan weer meer ruimte hebben, iemand die natural traint minder, enz. De meeste mensen die ik train zijn geen beginners meer, die hangen gewoon af van maximaal resultaat.

Zoals met zoveel dingen gaat het hier om het maximaliseren van resultaat, waar de research mij heilig overtuigt van het nut van IF voor vetverlies, en een gespreid patroon (los van frequentie) voor spiermassa. Dat maximaliseren, dat een kwestie is van percenten, is nu eenmaal belangrijk op een zeker niveau. Maar als je doel is om er gewoon goed uit te zien op het strand, dan hoef je uiteraard niet alles perfect te doen.
 
Ok ik snap wat je bedoelt. Als een verspreiding van maaltijden door de dag heen net een paar procent optimaler is, snap ik inderdaad heel goed dat je daar voor gaat, als je aan competitief bb wil doen (of gewoon een grote perfectionist bent)
Maar goed voor een beginner+beachboy als ik, met geen enkele intentie om de brede bb-look na te streven (gewoon een droog en afgetraind beach boy lichaam, no homo), zal t veel minder van belang zijn.

En ik zeg geloof ik nergens dat jij iets vindt, alleen dat je iets stelt :p dat is toch wat anders

Ben nog wel benieuwd hoor naar het artikel, ook omdat ik in de cut een groot van van IF ben (zelf goed mee afgevallen) !
 
Back
Naar boven