AndroidHealthClinic

Tips voor het verliezen van gewicht.

Fatbuilder

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
80kg
Hey Bodybuilders,

Ik weet niet zeker of ik hier op dit forum op de goede plek zit maar ik ga het toch proberen.:D (ben namelijk niet echt een bodybuilder.)

Ik ben 15(,5) jaar oud, 1,83 meter lang en 80-82 kilo.
ik ben ondertussen bijna uitgegroeit maar de kilo's blijven er maar bijkomen, Gemiddeld zo'n 5 tot 8 kilo per maand.:(
Ik heb nu al een flink buikje en die wil ik graag zo snel mogelijk weer kwijt.
Ik sport 5,5 uur per week (3.5 uur Shaolin Kempo en 2 uur Sport en spel met andere leeftijdsgenoten (Rugby trefbal, voetbal enz.)) En ik fiets elke dag ongeveer 12 kilometer.
Ik eet volgens mij niet zo heel ongezond:

Ontbijt:
Bakje cruslie.

Tussendoortje:
Evergreen. (appel)

Middageten:
4 boterhammen met worst of kaas.

Tussendoortje:
Weer een evergreen.

Avondeten:
3x per weer stamppot,
3x per week Italiaans en/of Chinees,
1x per week iets speciaals zoals Shoarma, pizza, patat...

Tussendoortje:
Weer een bakje cruslie.

Iemand enig idee waarom ik zoveel aankom????
en hoe ik weer van die kilo's afkom?
Mijn BMI is nu zo'n 24% en hier wil ik ongeveer 19% van maken.:D

Lees de stickies, je volgt echt een stereotype dieet dat gezonder lijkt dan het is (helemaal als je wilt afvallen = cutten). Loose de cruesli, pak maar 1 stuk fruit, bij voorkeur als 1e voeding van de dag, neem ander beleg, maar nogmaals lees de stickies.

Worst en kaas is vet ik zou dat vervangen als je wilt afvallen.

en hoeveel borden stamppot vreet je etc

Evergreen schrappen voor kip/brood/vis, fruit 1× daags banaan, crueslie vervangen voor havermout, brinta, bambix o.i.d. boterhammen verlagen of anders verdelen, en geen worst of kaas maar gewoon kip/kalkoen filet erop doen. Avondeten... haha nou goed lees jij maar heel veel stickies door ;)

cruslie vervangen door havermout of brinta met alle dagen een ander stuk fruit vb: dag 1 met appel dag 2 met banaan, dag 3 met druiven (om wat afwisseling te hebben en het niet beu te worden) alst wit brood is vervangen door bruin , volkoren of een mix van beide. de worst en kaas ( is veel te vettig) vervangen door paardenfilet, kippenfilet, kalkoenfilet of vis.
3x per weer stamppot = teveel stampot ( plus da ge van stamppot meestal meer eet dan andere dingen, en het bovendien meestal nog vettig vlees is dage bij stamppot eet bv: worst, varkensgehakt, spek ====> allemaal te vettig)
3x per week Italiaans en/of Chinees ====> teveel afhaalmaaltijden, deze zijn meestal veel minder gezond en vettiger klaargemaakt. 1x per week iets speciaals zoals Shoarma, pizza, patat... 1 maal in de week mag er gezondigt worden, als de portie niet te groot is, en er niet overdreven word. :-) tip 1: meer zelf koken (dan kook je meestal gezonder als ge er wa op let)
tip 2: kweet niet hoe groot je maaltijde of porties zijn, mss wat verlagen
tip 3: smorgens: heel veel eten, smiddags: redelijk eten, savonds: een beetje eten ( kweet dat de meesten onder ons dat niet doen maar eigenlijk is dit zoals het zou moeten)
tip4: beter 5 kleine maaltijden per dag dan 3 grote
tip 5: u savonds niet te veel volproppen met eten en of snoep (dus beter gaan slapen met niet te veel meer in u maag, wat natuurlijk niet wil zeggen da ge met honger moet gaan slapen eh, maar ge weet wel wa dak bedoel)
tip 6: voldoende nachtrust is ook belangrijk
tip 7: last but not least!!!! er staan hier genoeg gezonde , voedingrijke en lekkere recepten op dbb, dus veel kijken en lezen in de afdeling voeding en recepten (begin maar al te koken) :-)

Laatst bewerkt:
Als je 5 tot 8 kilo per maand aankomt eet (en drink!) je gewoon veel te veel. Dat ga je met wat sporten niet oplossen.. pas je voeding aan.

5 tot 8 kilo per maand.

Overkill imo :S

cruslie vervangen door havermout of brinta met alle dagen een ander stuk fruit vb: dag 1 met appel dag 2 met banaan, dag 3 met druiven (om wat afwisseling te hebben en het niet beu te worden) alst wit brood is vervangen door bruin , volkoren of een mix van beide. de worst en kaas ( is veel te vettig) vervangen door paardenfilet, kippenfilet, kalkoenfilet of vis.
3x per weer stamppot = teveel stampot ( plus da ge van stamppot meestal meer eet dan andere dingen, en het bovendien meestal nog vettig vlees is dage bij stamppot eet bv: worst, varkensgehakt, spek ====> allemaal te vettig)
3x per week Italiaans en/of Chinees ====> teveel afhaalmaaltijden, deze zijn meestal veel minder gezond en vettiger klaargemaakt. 1x per week iets speciaals zoals Shoarma, pizza, patat... 1 maal in de week mag er gezondigt worden, als de portie niet te groot is, en er niet overdreven word. :-) tip 1: meer zelf koken (dan kook je meestal gezonder als ge er wa op let)
tip 2: kweet niet hoe groot je maaltijde of porties zijn, mss wat verlagen
tip 3: smorgens: heel veel eten, smiddags: redelijk eten, savonds: een beetje eten ( kweet dat de meesten onder ons dat niet doen maar eigenlijk is dit zoals het zou moeten)
tip4: beter 5 kleine maaltijden per dag dan 3 grote
tip 5: u savonds niet te veel volproppen met eten en of snoep (dus beter gaan slapen met niet te veel meer in u maag, wat natuurlijk niet wil zeggen da ge met honger moet gaan slapen eh, maar ge weet wel wa dak bedoel)
tip 6: voldoende nachtrust is ook belangrijk
tip 7: last but not least!!!! er staan hier genoeg gezonde , voedingrijke en lekkere recepten op dbb, dus veel kijken en lezen in de afdeling voeding en recepten (begin maar al te koken) :-)

Bruin brood is wit brood met een kleurtje. Volkoren is de enige gezonde keuze in brood. Ook die meergranen onzin met zaden is troep. Gewoon volkorenbrood eten.

Zie erg veel carbs voorbij komen en weinig eiwitten.
Wellicht ben je nogal gevoelig voor carbs en zet je die (te) snel om in vetten.

Evergreens, Chinees (rijst, bami) en Italiaans (pasta's) allemaal eenvoudige koolhydraten.
Daarvan zou ik een stuk minder nemen.
Gewoon kip/vis/biefstuk met veel groenten.

Verder geef je nergens aan welke hoeveelheden je eet....daar kan het ook nog wel eens in schuilen. Meten is weten in dit geval. Weeg al je eten van een week en post het een keer in een schema. Wellicht schrik je waar je op uitkomt.

Denk dat met name de bakjes cruesli boosdoeners zijn, zonder dat je je er bewust van bent zit je zo aan iets van 800kcal per bakje. (als ik uit ervaring van vroeger mag spreken;)

Volgens mij is dat eerder een emmer dan een bakje!

Tja, dat denkt iedereen dus, en daarom is het ook zulk 'gevaarlijk spul' ;)

http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=1425
Cruesli is 460 kcal / 100 gram

Oftewel, als je een beetje bakje yoghurt met cruesli doet, en halverwege het eten nog eens wat extra erbij gooit, dan zit je echt waar binnen no time aan 800 kcal (of zelfs meer).

Reken zelf maar eens uit hoeveel kcal er in een heel pak cruesli zitten, en hoeveel (lees: hoe weinig dagen) je daar wel niet over doet.

slecht schema. tip?

stickies lezen....

Evergreens is troep: echte suikerbommen...

Ongelofelijk hoeveel mensen niet de moeite nemen om de voedingswaarden op etiketten lezen...

zelfde als dingen waar 0% vet opstaat met grote koeieletters, en achteraf alleen maar MEER suikers zijn toegevoegd

Volgens mij bedoelt de TS ook echt de 'evergreen appels', en niet 'Liga evergreen, smaak appel'. Nog steeds niet de meest ideale keuze, maar op zich niet zo'n ramp als jullie suggereren imo..

Edit. Of bestaan die appels niet lol...

Laatst bewerkt:
Meer water drinken

"high-density" voedsel eten.
Broccoli bijvoorbeeld ;) Vult als een idioot, zit bijna geen moer in.

Tja, dat denkt iedereen dus, en daarom is het ook zulk 'gevaarlijk spul' ;)

http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=1425
Cruesli is 460 kcal / 100 gram

Oftewel, als je een beetje bakje yoghurt met cruesli doet, en halverwege het eten nog eens wat extra erbij gooit, dan zit je echt waar binnen no time aan 800 kcal (of zelfs meer).

Reken zelf maar eens uit hoeveel kcal er in een heel pak cruesli zitten, en hoeveel (lees: hoe weinig dagen) je daar wel niet over doet.

Ja je hebt helemaal gelijk, ik wist sowieso al dat het 'slecht' spul was maar dat je met 200 gram al aan de 900 kcal ziet had ik niet gedacht nee ;) zie nu een bak m&m's met melk voor me als ontbijt.

• Topic Starter Topic Starter
Heel erg bedankt voor de tips.:D
Ga ze zeker allemaal uitproberen!
Eet-schema gaan ik even flink veranderen.
Ontbeid -> Brinta
Worst en kaas moet ik even uitzoeken wat het word.
Evergreen -> Appel of banaan.
Avond eten ga ik proberen minder te eten en vooral ander vlees erbij.
En het bakje cruslie in de avond ga ik proberen te schrappen.
Het probleem is alleen dat ik echt heel snel honger heb.:(
als ik net heb gegeten heb ik na een half uur alweer best wel veel trek.

MusculyP:
3x per week Italiaans en/of Chinees ====> teveel afhaalmaaltijden, deze zijn meestal veel minder gezond en vettiger klaargemaakt
--------------------------------
Dit maakt mijn vader meestal zelf.
Met italiaans bedoel ik dan meestal macaroni of spaghetti.
En chinees is meestal rijst met witte kool, nasi of andere groenten.

@Prophecy: Top-site, Dankje :)
Alleen nog 1 klein vraagje: hoe moeten de voedingswaarde ongeveer verdeeld zijn?

Terug
Naar boven