AndroidHealthClinic

Tips voor trainingen/oefeningen

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
3.522
In veel verschillende topics worden allerlei zaken over trainingen en oefeningen besproken. Vaak komen hierin tips aan de orde die voor zowel ervaren bodybuildingers als beginnerlingen handig zijn en je verder kunnen helpen. In dit topic stel ik voor dat iedereen die tips heeft omtrent trainingen/oefeningen deze hier plaatst. Al deze tips kunnen ons helpen om variaties in onze trainingen uit te proberen/op te nemen en zo tot een betere training te komen.

Het is bekend dat er op verschillende manieren getraind kan worden. De een heeft een fullbody schema en de ander een split schema. Het is niet de bedoeling dat dit topic gaat uitlopen op een discussie welke beter is. Beiden hebben hun voordelen en ik stel voor zeker te experimenteren met deze schema's om zo je doelen te bereiken. Uiteindelijk hoop ik dat er veel tips komen voor zowel isolatie- als compound oefeningen. Het kan zijn dat niet iedereen het eens is of een oefening zinvol is maar zolang hier geen onzin wordt verkondigd moeten we voorkomen dat het hier uitdraait tot een discussie topic. Ik adviseer dan zelf met eigen tips te komen hoe het beter kan. Alle kennis die we door de jaren heen hebben opgedaan kunnen in dit topic verzameld worden.

Ik stel voor dat we onze tips overzichtelijk houden door te melden op welke spiergroepen onze tip invloed heeft. Daarnaast bij welke oefening deze tip moet worden toegepast.
Uiteindelijk het onderwerp en een korte omschrijving hoe deze uitgevoerd dient te worden.
Ik begin alvast met een aantal tips.

Spiergroep: rug/biceps
Oefening: latt pulldown/pull up/chin
Tip: positie van de polsen
Omschrijving: De positie van de polsen tijdens de uitvoering van de oefening bepaald deels welke spieren hierbij betrokken worden. Deze oefeningen zijn met name gericht op het trainen van je rug, je belast er echter ook je schouders en armen mee. Bij een bovenhandse greep wordt de bicep minder bij de oefening betrokken, je polsen zijn dan van je af gedraaid. Je rug zal nu het meeste werk moeten verrichten. Bij een onderhandse greep, polsen naar je toe, spreekt meer je biceps aan.

Spiergroep: rug/onderarmen
Oefening: latt pulldown/pull up/chin
Tip: positie van de duim
Omschrijving: Bij een duimloze greep worden je onderarmen minder betrokken bij de oefening. Duimloos betekend dat de duim net als de vingers boven op de stang liggen. Bij een greep waarmee je een vuist maakt worden meer je onderarmen betrokken.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar ben benieuwd naar jullie tips.

Laatst bewerkt:
Tip 1: Doe alleen compounds en train geen biceps en triceps apart. Probeer je gewichten zo hoog mogelijk te krijgen wat betreft de compounds en later kan je nog altijd isolatie oefeningen in je programma brengen.
Tip 2: Train steeds explosief, met zware gewichten wil dat zeggen dat je dat gewicht toch zo snel als mogelijk naar boven brengt. Beweging naar beneden moet normaal en gecontroleerd zijn, maar niet extra traag!
Tip 3: Train elke spiergroep 1 x per week. Per spiergoep 1 of 2 oefeningen met 6-7 sets van 4-12 reps. Alles to failure. Als je daarmee niet meer vooruit gaat pas dan een ander systeem toe, maar kom vaak naar dit systeem terug.
Tip 4: Wat je voeding betreft, eet alles wat los en vast zit en let er niet teveel op hoe je lijn er voor komt. Voor de zomer dieet je het overtollige gewicht er gewoon af.
Goed topic overigens! Maar of er veel zullen antwoorden?

Verhoog gewicht wanneer je het aankan, ga niet te vaak tegen falen aan trainen, drink veel melk.

Pas een oefening aan naar je lichaam, niet je lichaam naar een oefening!

Geloof niets, probeer alles :D

Spiergroep: Kuiten
Oefening: Standing Calf raise (of zitten)
Herhalingen 35/30/25/35

Vaak zie ik jongens bij ons op de gym hun kuiten met vrij hoge gewichten ff snel trainen. Hielen schieten omhoog en vallen nog sneller naar beneden.
Probeer het eens zo (boek ik zeer goede reseltaten mee)

Pak lichte gewichten. Hielen langzaam omhoog brengen ongeveer 3 seconden. Helemaal boven kuiten goed aanspannen en 1 seconden vast houden. Dan in ongeveer 4 seconden langzaam laten zakken. Helemaal beneden ook 1 seconden vast houden enz. enz. 3x per week waarvan de middelste keer X en Y-en. (Voeten. x= tenen naar elkaar wijzen Y= Hielen naar elkaar wijzen)

• Topic Starter Topic Starter
Spiergroep: onderarmen
Oefening: n.v.t.
Tip: gebruik van een spons om greep te verbeteren
Omschrijving: Wanneer magnesium ontbreekt kun je je greep heel eenvoudig verbeteren door met sponzen te trainen. Zorg dat de spons niet te dik is. Bij bijvoorbeeld de zeeman kun je voor 50 cent / 1 euro een stevige spons kopen en deze doormidden snijden.

Spiergroep: biceps
Oefening: standing dubbell/barbell curl
Tip: Bepaal het juiste gewicht (dumbbell/barbell) voor de curl (voor beginners)
Omschrijving: Vaak zie je in een sportschool dat jongens met te zware gewichten hun biceps trainen en na enkele maanden/jaren zich afvragen waarom deze nauwelijks willen groeien. Om nu te bepalen of het gewicht juist is voor je bicep probeer dan het volgende. Ga met je rug en bovenarm tegen de muur staan met dubbells in je handen. Voer nu de oefening (curl) uit. Je rug en bovenarm mogen niet van de muur komen. Krijg je het gewicht niet goed (clean) en vaak genoeg omhoog dan curl je met een te zwaar gewicht. Zodra je de oefening weer vrij van de muur doet mag je het gewicht iets opvoeren maar zeker niet te zwaar.

Spiergroep: triceps
Oefening: standing tricep pushdown
Tip: Houding voor een goede uitvoering
Omschrijving: Ook hier zie je vaak in de sportschool dat de triceps met te zware gewichten worden getraind. Te zware gewichten hebben als gevolg dat je borst inzakt en je helemaal voorover zakt om met je schouders te gaan drukken. Zorg dat je rechtop gaat staan. Borst vooruit en schouders naar achteren. Hou je hoofd omhoog tijdens de oefening, anders zakt je borst in. Hou je ellebogen goed in je zij en strak langs het lichaam. Visualiseer alsof je bovenarmen in een blok beton zijn gegoten en niet kunnen bewegen. En zorg dat je stabiel gaat staan zodat je niet op en neer beweegt tijdens de uitvoering. Dit maakt de oefening voor de triceps lekker zwaar.

Spiergroep: compound
Oefening: dumbbell pullover
Tip: Extra rek/spanning op spieren
Omschrijving: Ga met je schouders haaks t.o.v. een bankje liggen. Dus niet evenwijdig op het bankje waardoor je hele rug en billen op het bankje rusten, het is dan niet mogelijk een extra rek te realiseren. Zorg dat je je lichaam horizontaal is en hou een zware dubbell boven je hoofd. Haal heel diep adem tot je borstkast helemaal uitzet en niet verder kan. Laat nu het gewicht diep achter je hoofd zakken, je krijgt nu een extreme rek op de spieren rondom je romp. Op dit moment druk je je heupen omlaag, hou je rug recht. Je rug en romp krijgt nu een nog grotere spanning. Breng het gewicht terug omhoog, boven je hoofd en tegelijk breng je ook je heupen weer omhoog.

zorg voor variatie in je training(sprogramma's)

Wat 3XL zegt, er zijn al meer van zulk soort topics geweest. Elke oefening en elke techniek is discutabel en dus niet handig om zo je tips neer te zetten wat oefeningen betreft.
Ik neem maar even het voorbeeldje wat dressed black geeft over armen, het slaat natuurlijk nergens op dat je je armen niet apart kan trainen, net zoals het verhaal van 1x per week trainen. Zijn zoveel dingen specifieks voor verschillende mensen met verschillende doelen.

Er zijn al genoeg site's waar je meer dan genoeg info af kan halen (bijv. www.t-nation.com ).

Iets meer inhoud graag... de tips die we hier posten zorgen er juist voor dat we variatie in onze trainingen kunnen stoppen. Ligt voor de hand dat variatie goed is.

gewoon, veel verschillende (compound) oefeningen doen, meerdere trainingsschema's proberen, meerdere repranges en aantal sets proberen
wat 3xl ook altijd zegt, geloof niks probeer alles

Wat 3XL zegt, er zijn al meer van zulk soort topics geweest. Elke oefening en elke techniek is discutabel en dus niet handig om zo je tips neer te zetten wat oefeningen betreft.
Daar gaat het nu juist even niet om. Je hoeft niet over iedere techniek of oefening in discussie te gaan als je deze op een objectieve wijze beschrijft. Als je mijn tips leest zeg ik niet dat iets beter of slechter is ik geef alleen aan dat als je je hand of voet of been etc etc iets anders neerzet of beweegt dan heeft dat zus en zo tot gevolg. Zonder daar een oordeel over te vellen.

Er zijn al genoeg site's waar je meer dan genoeg info af kan halen (bijv. www.t-nation.com ).
Iedereen kan objectief een tip geven en dan kan eenieder daar mee doen wat ze willen. Bb-ers zijn zeer slimme mensen, want trainen is niet alleen domme kracht het is kennis en vaak kom je er door jaren trainen achter dat een kleine aanpassing in je houding invloed kan hebben op je training. Dit kunnen dan ook dingen zijn die nauwelijks of nergens staan omschreven. Vandaar het idee om ze hier te bundelen.

Maar kan me voorstellen dat het lastig is iets te melden zonder direct je mening te geven. Ik ben in ieder geval heel serieus met deze sport bezig, maar bij sommige topics lijkt het meer een chatsessie dan dat we kennis met elkaar delen.

Mijn reactie is niet persoonlijk op jou gericht maar over wat ik hier opmerk bij dit forum.
Ik ben wel benieuwd naar die andere topics dan maar daar zie ik er eigenlijk te weinig van (uitgezonderd een aantal sticky's dan)

ps: die link van je is idd handig zeg... dat is natuurlijk ook een tip:D

hallo ik heb een vraag aan je ik weeg 83 kilo 1.83m

Hallo, open even een nieuw topic.

Spiergroep: schouders
Oefening: dumbbell side raises
Tip: positie hand/pink/duim (extra spanning op zijkop)
Omschrijving: Deze houding is vrij eenvoudig en geeft je een goede spanning op de zijkop van je schouders. Het scharnierpunt bij deze schouderoefening is de schouderkom. Het beste voor deze oefening zou zijn als je gewichten aan je elebogen zou kunnen plakken, want een onjuiste positie van je onderarmen halen spanning van de schouders af. Wanneer je het gewicht omhoog haalt zorg dat je handen nauwelijks hoger komen dan je elebogen. Alles wat je hoger houdt heeft geen zin want deze scharnieren via je elebogen en trainen dus niet je schouders. Zorg daarnaast dat je in de toppositie je pink hoger houdt dan je duim. Probeer het maar eens zonder gewicht en je voelt dat deze houding extra spanning op de zijkop van je schouders legt, en die wil je juist bij deze oefening trainen.

Terug
Naar boven