XXL Nutrition

Tot failure beter voor kracht en massa of juist niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

geforceerde herhaling of failure is nergens voor nodig en staat alleen de rest van je herstel in de weg.

Het zijn juist de mensen die vóór het punt van failure stoppen, de beste gains in kracht/massa maken.

+1
 
geforceerde herhaling of failure is nergens voor nodig en staat alleen de rest van je herstel in de weg.

Het zijn juist de mensen die vóór het punt van failure stoppen, de beste gains in kracht/massa maken.

Hier ben ik in de praktijk achtergekomen ja.
 
Simpel, bij een normaal split kun je verder gaan dan als je alles iedere week tot 2-3 keer aan pakt omdat je meer herstel tijd hebt kun je dus harder gaan trainen en dan praat je dus over failure traingingen dus failure gaan bij alle sets of de laatste sets bij opbouwende piramide, zo trainen iig de bodyboulders die het meeste berijkt hebben qua spiergroei.

Train je alles meerdere keren per week dan kan failure training leiden tot overtraining en word er dus te zwaar getraind maar af en toe tot failure is dan wel weer goed. Beste train je dan niet tot failure maar af en toe. Bij allees meerdere keren per week dus net voor failure stoppen. Bij een split zal dit echter weer leiden tot stilstand of achteruitgang.

Ik zelf ben het meest vooruit gegaan door alles 2 keer per week aan te pakken en dan de laatste set tot failure van iedere compound oefening.

Alleen powerliftes willen dit niet geloven maar goed dat is ook duidelijk te zien aan hun vette penzen.
 
Laatst bewerkt:
Simpel, bij een normaal split kun je verder gaan dan als je alles iedere week tot 2-3 keer aan pakt omdat je meer herstel tijd hebt kun je dus harder gaan trainen en dan praat je dus over failure traingingen dus failure gaan bij alle sets of de laatste sets bij opbouwende piramide, zo trainen iig de bodyboulders die het meeste berijkt hebben qua spiergroei.

Train je alles meerdere keren per week dan kan failure training leiden tot overtraining en word er dus te zwaar getraind maar af en toe tot failure is dan wel weer goed. Beste train je dan niet tot failure maar af en toe. Bij allees meerdere keren per week dus net voor failure stoppen. Bij een split zal dit echter weer leiden tot stilstand of achteruitgang.

Ik zelf ben het meest vooruit gegaan door alles 2 keer per week aan te pakken en dan de laatste set tot failure van iedere compound oefening.

Alleen powerliftes willen dit niet geloven maar goed dat is ook duidelijk te zien aan hun vette penzen.

Goed stuk man. Hier ga ik echt naar luisteren.
 
Wat vinden jullie van trainen tot failure werkt het beter voor je progressie in kracht en massa of juist het tegengestelde. Ik train alle spiergroepen 1x per week, en train al een poosje simpelweg alles tot failure en ik vind mijn vooruitgang maar matig ermee. Wat doen jullie, wat zijn jullie ervaringen? Ook moet ik zeggen dat toen ik begon niet tot failure trainde maar toen nooit consequent heb getraint, misschien dat voor mij dat juist wel beter werkt of gewoon 1 set per oefening tot falen. Graag jullie advies.
Valt voor jouw geval niet echt iets definitiefs over te zeggen, he. Je geeft zelf aan dat je niet consequent trainde toen je van failure af bleef en nu je het wel doet, vind je je progressie maar matig... Terwijl progressie nu eenmaal heel traag gaat.

Zelf ga ik praktisch nooit tot failure omdat ik gemerkt heb dat het veel meer nut heeft om te mikken op 1 extra rep / een extra half kilo'tje / een extra setje met perfecte vorm. Zoek het gewoon uit voor jezelf, want moest er 1 übermethode bestaan, zou er hier geen discussie ontstaan zijn.
 
Simpel, bij een normaal split kun je verder gaan dan als je alles iedere week tot 2-3 keer aan pakt omdat je meer herstel tijd hebt kun je dus harder gaan trainen en dan praat je dus over failure traingingen dus failure gaan bij alle sets of de laatste sets bij opbouwende piramide, zo trainen iig de bodyboulders die het meeste berijkt hebben qua spiergroei.

Train je alles meerdere keren per week dan kan failure training leiden tot overtraining en word er dus te zwaar getraind maar af en toe tot failure is dan wel weer goed. Beste train je dan niet tot failure maar af en toe. Bij allees meerdere keren per week dus net voor failure stoppen. Bij een split zal dit echter weer leiden tot stilstand of achteruitgang.

Ik zelf ben het meest vooruit gegaan door alles 2 keer per week aan te pakken en dan de laatste set tot failure van iedere compound oefening.

Alleen powerliftes willen dit niet geloven maar goed dat is ook duidelijk te zien aan hun vette penzen.
Je hebt hier helemaal gelijk in.

Ik moet er wel aan toevoegen dat voor natuurlijke atleten een split-schema (alles 1 keer per week) meestal niet optimaal is. Je kunt wel wat meer volume (en failure) aan, maar je kunt maar 1 keer per week gebruik maken van supercompensatie. Daarnaast is de kans groot dat de neerwaardse lijn van supercomensatie alweer is ingezet. Het meest ideale voor een gevorderde is om alles 2 keer per week aan te pakken. Je kunt dan 2 keer per week profiteren van supercompensatie. In een jaar tijd heb je dus meer netto spierwinst. Je moet echter wel goed op je volume letten en uitkijken met failure.
 
Valt voor jouw geval niet echt iets definitiefs over te zeggen, he. Je geeft zelf aan dat je niet consequent trainde toen je van failure af bleef en nu je het wel doet, vind je je progressie maar matig... Terwijl progressie nu eenmaal heel traag gaat.

Zelf ga ik praktisch nooit tot failure omdat ik gemerkt heb dat het veel meer nut heeft om te mikken op 1 extra rep / een extra half kilo'tje / een extra setje met perfecte vorm. Zoek het gewoon uit voor jezelf, want moest er 1 übermethode bestaan, zou er hier geen discussie ontstaan zijn.

Wat noem jij trage progressie? Om de hoeveel weken zou je benchen moeten kunnen verhogen dan? Ben ook wel benieuwd hoe lang de mensen op dit forum erover deden tot ze 100 kilo drukten:p En dan nog iets hoe belangrijk is een voedingsschemaals je elke set tot falen traint en elke spiergroep 1x per week pakt?
 
Ik moet er wel aan toevoegen dat voor natuurlijke atleten een split-schema (alles 1 keer per week) meestal niet optimaal is.

Juist wel. Niet naturals hebben een groter herstelvermogen en kunnen vaker per week trainen dan naturals

Je kunt wel wat meer volume (en failure) aan, maar je kunt maar 1 keer per week gebruik maken van supercompensatie. Daarnaast is de kans groot dat de neerwaardse lijn van supercomensatie alweer is ingezet.

Dan heb je het effect van volume en intensiteit op de (super)compensatiecurve niet echt door.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De getallen I, II, III en IV geven de fasen aan, NIET de dagen! Hoe intenser de training des te sterker/dieper de daling en des te langer de diverse fasen. Als vb.

- Als fase I dusdanig van impact was dat fase II 1 dag duurt en supercompensatiepiek pas na 1 dagen optreed zou je op dag 3 weer kunnen trainen
- Als fase I dusdanig van impact was dat fase II 3 dgn duurt en SCP pas na 5 dagen optreed zou je op dag 6 weer kunnen trainen.
- Als fase I dusdanig van impact was dat fase II 5dgn duurt en SCP pas na 6-7dgn optreed zou je op dag 12-13 pas weer moeten trainen

Verders is het zo dat het compensatiedeel van de curve sneller stijgt dan het involutiedeel daalt wat betekend dat je beter iets te veel rust kan nemen dan te weinig.

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 19:05 ----------

Ben ook wel benieuwd hoe lang de mensen op dit forum erover deden tot ze 100 kilo drukten

Hangt denk ik van te veel factoren af om hier is mee aan te kunnen.

:p En dan nog iets hoe belangrijk is een voedingsschemaals je elke set tot falen traint en elke spiergroep 1x per week pakt?

Hetzelfde al bij een ander soort schema, zolang je voldoende van alles binnen krijg zit je goed. Hoeveel voldoende is?
 
Juist wel. Niet naturals hebben een groter herstelvermogen en kunnen vaker per week trainen dan naturals

meestal wordt andersom gesteld, wat overeen komt met mijn ervaring.
juist de volume en intensiteit die je voor 1 spier in 1 sessie kunt stoppen is voor kuurders juist hetgeen wat de meerwaarde van een split geeft.
 
Meestal wordt gesteld dat gebruik herstel bevoorderd en gebruikers een veel hoger volume aan kunnen waardoor ze hun split zodanig in kunnen richten dat alles minimaal 2 keer per week met een redelijk hoog volume getraind kan worden.
 
Meestal wordt gesteld dat gebruik herstel bevoorderd en gebruikers een veel hoger volume aan kunnen waardoor ze hun split zodanig in kunnen richten dat alles minimaal 2 keer per week met een redelijk hoog volume getraind kan worden.

ok, met die beredenering is een fullbody 3x per week op een hoog volume het meest optimale voor een kuurder. got it.
 
Waarom denk je dat naturals altijd lopen te klagen dat splitschemas ooit verzonnen zijn door gebruikers. En als je in die drie keer/week per training voldoende volume plaatst dan is dat idd een prima schema voor een kuurder. Hoe groter je herstel des te vaker je kan trainen.
 
Laatst bewerkt:
Juist wel. Niet naturals hebben een groter herstelvermogen en kunnen vaker per week trainen dan naturals
Je hebt gelijk dat niet-naturels een groter herstel vermogen hebben. Echter praten we voor Naturels over zo optimaal mogelijk trainen. Het meest optimale voor een natuurlijke atleet is om alles per 3 tot 5 dagen opnieuw aan te spreken en het volume enigszins te beperken (anders is langer herstel nodig). Je kunt anders minder vaak profiteren van supercompensatie omdat je langer moet herstellen en wat per definitie niet hoeft te betekenen dat je meer massa opbouwt per "supercompensatie" in vergelijking met een wat lager volume.

Dan heb je het effect van volume en intensiteit op de (super)compensatiecurve niet echt door.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De getallen I, II, III en IV geven de fasen aan, NIET de dagen! Hoe intenser de training des te sterker/dieper de daling en des te langer de diverse fasen. Als vb.

- Als fase I dusdanig van impact was dat fase II 1 dag duurt en supercompensatiepiek pas na 1 dagen optreed zou je op dag 3 weer kunnen trainen
- Als fase I dusdanig van impact was dat fase II 3 dgn duurt en SCP pas na 5 dagen optreed zou je op dag 6 weer kunnen trainen.
- Als fase I dusdanig van impact was dat fase II 5dgn duurt en SCP pas na 6-7dgn optreed zou je op dag 12-13 pas weer moeten trainen

Verders is het zo dat het compensatiedeel van de curve sneller stijgt dan het involutiedeel daalt wat betekend dat je beter iets te veel rust kan nemen dan te weinig.
Bedankt voor je uitleg, echter begrijp ik het principe van supercompensatie heel goed. Met je uitleg heb je natuurlijk gelijk, maar dat is niet exact wat ik bedoel. Ik doel op een OPTIMALE manier van trainen voor een NATUURLIJKE atleet. Je hebt daarbij (afhankelijk van je niveau en individu) een bepaald trainingsvolume voor nodig om een prikkel tot groei te geven. Dit volume hoeft voor een natuurlijk atleet niet zo hoog te zijn (hoe verder je bent, hoe hoger het uiteindelijk moet zijn). Ik ben van mening dat je zo min mogelijk moet doen voor een zo maximaal mogelijk resultaat. Als jij je volume beperkt en daardoor alles 2 keer per week kunt aanspreken, heb je ook vaker te maken met supercompensatie wat er over een langere tijd voor zorgt dat je meer spiergroei genereert (mits goede voeding, etc.).

Je kunt jezelf wel afmatten in de gym en, zoals je als voorbeeld omschrijft dat fase 2 zo'n 5 dagen duurt, 1 keer per 2 weken een spiergroep aanspreken, maar dat betekent niet dat je net zoveel progressie hebt gemaakt als de 4 trainingen binnen die 2 weken die je kunt bewerkstelligen met een lager volume.

Ik zal geen meester zijn in het uitleggen, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.
 
Ik begrijp wat je bedoeld, ik ben het alleen niet met je eens.

Je hebt het over optimaal voor de natural maar wat is er optimaal aan meerdere keren per week trainen als je met 1 keer per week hetzelfde kan bereiken.

Wat dat betreft geeft ik je gelijk als je stelt dat je zo min mogelijk moet doen voor zo maximaal resultaat, zoals bij HIT. Hoge intensiteit met een zo laag mogelijk volume en zo laag mogelijke frequentie.
 
Je hebt gelijk dat niet-naturels een groter herstel vermogen hebben. Echter praten we voor Naturels over zo optimaal mogelijk trainen. Het meest optimale voor een natuurlijke atleet is om alles per 3 tot 5 dagen opnieuw aan te spreken en het volume enigszins te beperken (anders is langer herstel nodig). Je kunt anders minder vaak profiteren van supercompensatie omdat je langer moet herstellen en wat per definitie niet hoeft te betekenen dat je meer massa opbouwt per "supercompensatie" in vergelijking met een wat lager volume.


Bedankt voor je uitleg, echter begrijp ik het principe van supercompensatie heel goed. Met je uitleg heb je natuurlijk gelijk, maar dat is niet exact wat ik bedoel. Ik doel op een OPTIMALE manier van trainen voor een NATUURLIJKE atleet. Je hebt daarbij (afhankelijk van je niveau en individu) een bepaald trainingsvolume voor nodig om een prikkel tot groei te geven. Dit volume hoeft voor een natuurlijk atleet niet zo hoog te zijn (hoe verder je bent, hoe hoger het uiteindelijk moet zijn). Ik ben van mening dat je zo min mogelijk moet doen voor een zo maximaal mogelijk resultaat. Als jij je volume beperkt en daardoor alles 2 keer per week kunt aanspreken, heb je ook vaker te maken met supercompensatie wat er over een langere tijd voor zorgt dat je meer spiergroei genereert (mits goede voeding, etc.).

Je kunt jezelf wel afmatten in de gym en, zoals je als voorbeeld omschrijft dat fase 2 zo'n 5 dagen duurt, 1 keer per 2 weken een spiergroep aanspreken, maar dat betekent niet dat je net zoveel progressie hebt gemaakt als de 4 trainingen binnen die 2 weken die je kunt bewerkstelligen met een lager volume.

Ik zal geen meester zijn in het uitleggen, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.


Bwah, je ziet mensen op verschillende trainingswijzes groot worden. Layne Norton traint(trainde) jaren met non-linear undulating periodization(P.H.A.T.). Daarmee train je alles twee keer per week(een keer voor kracht, andere keer voor massa en speed) met redelijk veel volume, maar heel weinig failure. Kreeg zijn benen van 22 naar 28 inches(zijn zwaktepunt). Ik ken geen natural pro's die met High Intensity Training werken, maar die zullen er ook wel zijn, denk ik zo.
 
Op zijn tijd tot failere, dan weer een week niet. Periodiseren.

Dan veel volume, dan weer minder.

Continu maxen gaat niet, je zal je krachtstats dan zien dalen.

Ik ben uiteindelijk op full body overgegaan omdat ik mezelf sloopte met een split.

Door de full body training ging ik per spiergroep niet meer over de grens. Gains gingen toen vooruit. Ti's persoonlijk denk ik, afhankelijk van hè herstelvermogen.

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 20:31 ----------

Inmiddels die ik UB en LB omdat ik mezelf beheers door trainingen te time boxen, dus nooit neer dan 60 minuten trainen.

Over reachen is voor veel mensen een risico denk ik.
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven