toen ik bij defensie kwam dachtik ook ga dat wel effe fiksen die afstandjes en tijden , totdat ik werkelijk opkwam en alles moest doen met bepakking en kisten aan , en daarbij ook nog als je geluk had zo een 20 min slaap per nacht , voeding werd narmate de opleiding vorderde elke keer minder en tijdens de helleweken allen nog maar een jerrycan met water die we overal mee naar toe moesten slepen.
Tussen al die opdrachten door moest je je te voet verplaatsen 230 km in een week en alls er 1 begon te flippen of zeiken kregen we als extra ballast stenen mee in de rugzak.(die al 45kg weegt)
Daarbij werd je geestelijk zwaar onder druk gezet door onhaalbare tijden,alle opdrachtjes of als je naar de wc moest of je melden in looppas en lekkermakerij, tussendoor werd je nog eens gegijzeld . dit allemaal met snachts vieskou en overdag warmte in het Harz gebergte, Nou ik kan je vertellen dat een stukkie hardlopen of je optrekken en voldoen aan je eisen dan erg zwaar worden, met name als je ook net een paar uur heb liggen waarnemen in de kou en je moet ineens die 10 km speedmars gaan lopen om je test te halen want zo worden die testen ingekleed .Is ook fijn als je dan aan het eind bent er gezegd wordt dat je je post niet goed achtergelaten hebt en je dus weer hele stuk terug mag, lekker motiverend .
Zo makkelijk als die paar cijfertjes is het niet je moet het hele verhaal kennen