Nee joh gekkerd. Ik weet niet of het optimaal genoemd moet worden maar junk volume is het zeker niet zomaar. Als er iets is wat prestaties kan verhinderen is het juist tot daadwerkelijk falen gaan, vooral continu.
Ik zou trouwens zeggen dat junk volume is wanneer je door gaat terwijl je al genoeg sets hebt gedaan om een maximale stimulans voor die sessie te bereiken, dat zijn de eerste sets dus juist niet. Als het veel te licht zou zijn om bij te dragen kun je het misschien ook zo noemen, maar dat lijkt mij niet het geval.
Ligt natuurlijk aan wat een beetje safe is maar meestal iets van falen af blijven is prima. 2-3 reps zeker, eigenlijk wel tot 5 (en soms zelfs 8) reps van falen af. Dat houd je uitvoering goed en je kunt er meer werk mee doen dan tot falen kan, wat in de context van een gehele training/periode meer kan opleveren. Maar met 8-10 zulke uitdagende sets in een sessie zou je al wel zat moeten doen.
Moet je alleen wel weten waar falen zou liggen, om daar niet te ver van af te blijven.