XXL Nutrition

Trainingslog 2009/2010 Dr STRONG

Volgensmij ben je flyes aan het uitleggen

ik snap wat je bedoelt Ruud.

• Topic Starter Topic Starter
Hahaha, voor de mensen die het niet begrijpen, zal ik weleens een filmpje posten. Oh, en het zijn zeker géén flyes.:)

Hahaha, voor de mensen die het niet begrijpen, zal ik weleens een filmpje posten.
Graag, want ik kan me d'r haast niets bij voorstellen als je zegt dat ze naar "buiten" draaien.

Nee, staand. Dumbbell naar buiten draaiend, zodat ook de buitenste kop meer mee kan doen. Soms elleboog naar beneden trekkend, dan kun je meer gewicht gebruiken.
Bedoel je misschien dat je als het ware de beweging maakt zoals je zou doen als je een ez-bar zou gebruiken?
Dat van die elleboog begrijp ik wel.
Dan maak je er meer een "duw" beweging van dan een echte "scharnier" beweging zoals de "triceps extension" eigenlijk is bedoelt.
Toch..?

Affijn, laat dat filmpje maar komen! :thumbs:

Training Vr 12 feb

Speed Deadlift RAW (zonder riem, zonder straps):

2x 225kg
....................
3x 200kg (90 sec rust tussen de sets)
3x 200kg
3x 200kg
3x 200kg
3x 200kg
3x 200kg
3x 200kg (oh nou voel ik hem echt zwaar)
3x 200kg (Voel nu heel goed het uitklappen alsof je een opgerolde veer bent!)

Lat Pull Down front (90 sec rust tussen de sets):

8x 100kg
8x 110kg
8x 110kg

Hack Squat:

8x 140kg
8x 180kg
8x 220kg

Stiff legged deadlift:

8x 125kg
8x 125kg
8x 125kg (dit voelt echt klote aan mijn onderrug)

Reverse small grip pull down:

8x 100kg
8x 110kg
8x 110kg

KLAAR!!!

Je bent alweer aardig op weg met je deadlift! En toch een behoorlijke conditie voor een bankdrukker;)

Hey Alex,

Ja, deadliften gaat aardig. Ben nu met een schema bezig over 12 weken richting de 300kg raw.

En wat betreft de conditie, iedereen roept altijd dat ik geen conditie heb, maar dat is dan ook gebaseerd op niets anders dan........."ROEPEN", haha:cool:

Kappen met stiff legged. Je had al moeite om van de grond te liften. Ik snap je keuze voor stiff legged dan niet echt. Zou eerder rustig opbouwen met romanian DL.

Hey Alex,

Ja, deadliften gaat aardig. Ben nu met een schema bezig over 12 weken richting de 300kg raw.

En wat betreft de conditie, iedereen roept altijd dat ik geen conditie heb, maar dat is dan ook gebaseerd op niets anders dan........."ROEPEN", haha:cool:

Mooi doel die magische 300! Wat denk je dat je op het moment zou kunnen maxxen? Je oude pr was 280 toch? Veel succes!

Ben tot nog toe tot 280kg gegaan, maar dat was wel na zo'n 8 sets, dus dat is geen goede 1RM bepaling. Over 10-12 weken ga ik een echte max poging doen, eens kijken waar we dan staan.

Training Ma 15 feb

Leuke training bij Leon Smeets, die we overigens mochten feliciteren met de geboorte van zijn dochter.

Danny en Wil zijn goed op weg voor hun NK PL van de 28ste. Heb vandaag mooie beurten van ze gezien, HEERLIJK om naar te kijken!!!

Rene (Hamers) en ik gingen aan de slag in voorbereiding op het NK Bankdrukken, zondag 14 Maart aanstaande!

Bench press:

15x 70kg (warm-up)
5x 100kg (warm-up)
5x 130kg (warm-up)
...............................
Shirt aangetrokken, maatje 58.

5x 220kg (flinke snelheid, maar op een 2-blok, lang niet onder)
5x 230kg (ook erg easy, maar nog zeker 10cm te gaan)
4x 240kg (ook makkelijk, nog zo'n 5cm te gaan)
1x 250kg (zonder blok, kon hem tot op zo'n 3-4cm krijgen, wel 4-5sec vastgehouden haha, maar duw hem zonder moeite uit!!! Heerlijk!)

Close grip bench press RAW:

6x 120kg
6x 150kg
5x 190kg (ik dacht dat het 180kg was, hahaha zie hoe de geest werkt!)
2x 210kg (had me in de waan gelaten dat het 200kg was Rene, dan had ik er misschien 2 meer uitgeduwd, haha)

Push Down (single pully):

10x 70kg
8x 80kg
6x 100kg

Pendlay Row:

Weinig lat inbreng in deze oefening, maar voouit, Rene wist me zover te krijgen, haha

8x 120kg
7x 140kg
6x 150kg

Best een lekkere oefening, maar zeker geen substituut voor bent over rows. Wel een oefening die ik erin ga houden, BEDANKT RENE!!!

Einde training, heerlijk getraind. Shirt moet nog wat opgerekt worden, maar ik voel me prima.

Training Ma 15 feb

Bench press:

15x 70kg (warm-up)
5x 100kg (warm-up)
5x 130kg (warm-up)
...............................
Shirt aangetrokken, maatje 58.

5x 220kg (flinke snelheid, maar op een 2-blok, lang niet onder)
5x 230kg (ook erg easy, maar nog zeker 10cm te gaan)
4x 240kg (ook makkelijk, nog zo'n 5cm te gaan)
1x 250kg (zonder blok, kon hem tot op zo'n 3-4cm krijgen, wel 4-5sec vastgehouden haha, maar duw hem zonder moeite uit!!! Heerlijk!)

Close grip bench press RAW:

6x 120kg
6x 150kg
5x 190kg (ik dacht dat het 180kg was, hahaha zie hoe de geest werkt!)
2x 210kg (had me in de waan gelaten dat het 200kg was Rene, dan had ik er misschien 2 meer uitgeduwd, haha)

Pendlay Row:

Weinig lat inbreng in deze oefening, maar voouit, Rene wist me zover te krijgen, haha

8x 120kg
7x 140kg
6x 150kg

Best een lekkere oefening, maar zeker geen substituut voor bent over rows. Wel een oefening die ik erin ga houden, BEDANKT RENE!!!

Einde training, heerlijk getraind. Shirt moet nog wat opgerekt worden, maar ik voel me prima.

Je bent vergeten te vermelden dat je ook nog 5x160 raw gedrukt had na die 5x130 ;)! Het was inderdaad een heerlijke training, het deed me goed om te zien hoe goed het vandaag ging...volhouden :). En inderdaad lieten ook Wil & Danny indrukwekkende beurten zien!
Jouw streven zou nu de komende trainingen moeten zijn om die 250 op je borst te krijgen en er een mooie wedstrijdbeurt mee te maken. In deze maat 58 zal het je niet lukken om zoals bij atlas in die maat 60 met 230 op je borst te komen.
255kg is overigens het record van Siem Wulfse...je hoeft "maar" 256kg en je hebt het te pakken ;)!

Pendlay rows is inderdaad anders dan de "gewone" bent over barbell row...maar ze waren best wel pittig, hé :p ;)

Laatst bewerkt:
Toegegeven, de Pendlay rows, waren pittig als je ze strikt doet. Daarom houdt ik ze er ook in. Daarnaast zware Bent over rows, dat wordt geweldig. Volgende keer een triple proberen met de 250kg en hopelijk zakt hij zo omlaag. Nog zo'n 3-4cm te gaan...

Ik vond jou trouwens ook goed bezig met die 230kg. Je hebt een behoorlijk aantal reps gemaakt en met een behoorlijke explosiviteit, hoor!! Knap!

Toegegeven, de Pendlay rows, waren pittig als je ze strikt doet. Daarom houdt ik ze er ook in. Daarnaast zware Bent over rows, dat wordt geweldig. Volgende keer een triple proberen met de 250kg en hopelijk zakt hij zo omlaag. Nog zo'n 3-4cm te gaan...

Ik vond jou trouwens ook goed bezig met die 230kg. Je hebt een behoorlijk aantal reps gemaakt en met een behoorlijke explosiviteit, hoor!! Knap!

Als je met zo'n kracht kanon als jou kunt trainen, dan werkt dat gewoon motiverend! En iedereen ging goed vandaag, en dat werkt aanstekelijk ;).
Volgende week gewoon weer knallen! :D

Pendlay zelf zegt dat de Pendlay Row de beste oefening voor de Lats is, en dat ook zo blijkt uit EMG.. Vind ik zelf ook wel apart omdat je voor lats je armen juist zo dicht mogelijk langs je lichaam moet houden?

Hier het stukje van Pendlay:

Rows. Well, the best way to do them is to start with the bar on the floor every single rep. Your middle back will have slight bend to it. You pull the bar off the floor quickly with the arms, and by a powerful arch of your middle back. You finish by touching the bar to your upper stomach or middle stomach. At no time is there any movement of the hips or knees, no hip extension at all, all that bends is the middle back and the shoulders and elbows.
This is hard to do and you have to have good muscular control to do it, or you’ll end up straightening up at the hips along with the arching of the back. But if you can master doing them this way you will get a big back.
This works because the lats actually extend (arch) the middle back in addition to other functions, just like with glute-ham extensions compared to leg curls. You always get a stronger contraction when you move both the origin and insertion of a muscle, flexing it from both ends so to speak.

The bar returns to the floor after each rep.
The bent row is actually best done as an explosive movement and the bar is moved fast. I have trained many people who could do this exercise with 350 or more lbs.
I myself have done reps with 425, Ed Coan, who also knows how to do them properly, has done reps with over 500lbs without his back ever coming above parallel with the ground. That is stronger than Dorian Yates or Ronnie Coleman.
I did rows with Coleman once, actually, and I was far stronger than he was. He could not do more than 350lbs strictly although he could do over 500lbs by standing almost all the way up at the completion of each rep.
Ed Coan is probably the strongest person on these, although one power-lifter I trained did manage 525 for a double done strictly.

Rows.
Look at an anatomy chart. If the scapula and upper-arms are held in a constant position, shortening of the lats WILL result in arching of the middle and upper back. I AM NOT saying that the lats are primarily responsible for upper back flexion. What I am saying is that they can assist in this.
I also HAVE done EMG work on various different rowing techniques. And there is not doubt that rows performed as I describe them will activate the lats more completely than done any other way I have ever seen.
I have done EMG work on a large quantity of people for rows. And I’ve always found that these kind of rows activate the lats most completely. And besides, even if you don’t buy the fact that they activate the lats better, you can always be content with the fact that your getting an erector workout.

Here’s a couple of pics
. 2 of the starting position, 1 of the finished position. Looks so simple I’m almost embarrassed to post them.
And this kid is terrible at relaxing his upper-back at the start, but you can see that he is “scunching” his upper back at the top, trying to arch the upper spine as much as possible, that’s really the key to get as much activation as possible, making the attempt to arch your back, upper-back specifically as much as possible at the top, without extending the hips.
You can see that his hip angle doesn’t change at all. The chest comes up because he is arching his back as he pulls, but the hips don’t extend. When you let the bar down, let the upper-back relax, and if possible bend the spine a little and let the shoulders come forward. Then as you pull the bar up, pull the shoulders back, arch the back, and pull with the arms all at the same time.
Looks simple, and really is simple to do once you do it once and see how it feels. with a guy like this who cant bend his upper-back that well, it doesn’t look much different than any other row. But again, it’s the effort to pull the shoulders back and arch the back as you pull that makes the difference. Even though there will be more spinal and shoulder movement in some people than others.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Pendlay Row starting position: notice bent upper-back. Image credit: Glenn Pendlay

Here’s a couple more from the side that show better start and end position. Look at the difference in the arch of the back, how far the shoulders are pulled back, but no real difference in hip angle.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Pendlay zelf zegt dat de Pendlay Row de beste oefening voor de Lats is, en dat ook zo blijkt uit EMG.. Vind ik zelf ook wel apart omdat je voor lats je armen juist zo dicht mogelijk langs je lichaam moet houden?[/spoiler]
Met een Pendlay row kun je toch ook je armen redelijk dicht langs je lichaam laten gaan...
Ik mimiek nu de beweging van het bankdrukken tegenovergesteld als ik de Pendlay doe.
Geen probleem, vandaag nog gedaan.

Nou, dan zou het moeten liggen aan de uitvoering van de pendlay row, maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Ik ga volgende week deze oefeningen eens bij mezelf testen in het lab met EMG. Zal hier de uitslag posten.

Nou, dan zou het moeten liggen aan de uitvoering van de pendlay row, maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Ik ga volgende week deze oefeningen eens bij mezelf testen in het lab met EMG. Zal hier de uitslag posten.

Lijkt me heel interessant die uitslag van het EMG! :)

Hij geeft dit dus eigenlijk als reden:

"You always get a stronger contraction when you move both the origin and insertion of a muscle, flexing it from both ends so to speak."

Ben ook wel benieuwd naar de EMG :) Wel grappig dat je gelijk zelf de proef op de som kan nemen :D

Terug
Naar boven