AndroidHealthClinic

Trots op nederland is sinds 3 april gestart

Nu vind ik Verdonk op het eerste zicht ook maar een gaar populistisch en oppervlakkig wijf, maar dat sommigen hier niet begrijpen dat mensen trots kunnen zijn op hun land, is toch ook wat vreemd.

Je kan trots zijn op heel uiteenlopende zaken: vrijheid, rechten, opkomen tegen racisme en discriminatie, ontwikkelingshulp, technologie, economie, kunst, literatuur enz... Trots zijn op je land hoeft niet een rechts/nationalistisch thema te zijn. Daarom vind ik de naam van de partij helemaal niet zo slecht gekozen. De vraag is alleen hoe gaat Verdonk dat hele begrip invullen? Gaat zij een beetje lopen rellen en roepen aan de zijlijn als Wilders, of gaat zij op fatsoenlijke manier in discussie gaan en positief bijdragen aan de politiek?

Ik geef haar in elk geval het voordeel van de twijfel, elke nieuwe partij verdient een kans. Als je dan van in begin de boel gaat lopen afkraken omdat je enkele minder begaafde individuen hebt opgemerkt aanwezig op een bijeenkomst dan vind ik dat je nogal simplistisch en bevooroordeeld bezig bent.

ben ik het mee eens.
Maar zijn vrijheid, technologie, opkomen tegen rascisme en discriminatie etc dan 'Nederlandse' dingen? Lijkt me niet. In dat geval zou 'ToB' beter zijn: 'Trots op Beschaving'. Maar dat zou weinig scoren. (Tobbers :D) Trots op Nederland riekt op z'n minst naar nationalisme. En dat verbindt ze aan zeer algemene zaken waar Nederland geen patent op heeft.

Overigens verdient Verdonk bij mij geen enkel voordeel van de twijfel meer sinds haar geschipper in de debatten over integratie, het paspoort van Ayaan de dochter van... en nog wat andere heikele zaken. Die vrouw is alleen bezig ter meerdere ere en glorie van haarzelf lijkt het. Politiek voeren houdt ook in dat je compromissen moet maken en dat is wat Verdonk gewoonweg niet kan. Met onbuigbaarheid ga je niet ver komen in de politiek en zorg je er voor dat Nederland onbestuurbaar wordt als je een noemenswaardige aanhang verwerft. Trots op Nederland ten koste van alles?

Misschien wil ze nu toch een andere weg inslaan met andere aanpak. Ik maak nog geen conclusies aan de hand van deze introductie/voorstelling. Die zijn meestal maar oppervlakkig en luchtig. Het gaat erom welke inhoud je de partij daarna gaat geven. Als ze het heeft over recht door zee dan ga ik er vanuit dat ze niet puur rechts en onbuigbaar door de politiek gaat. Nu is het voor buitenlanders natuurlijk moeilijker om een oordeel te vellen over politici in Nederland, dat zal voor jullie ook moeilijk zijn voor België. Dus misschien geef ik haar wel teveel krediet ;)

@builderB, elk land heeft een eigen identiteit en beleid, ook al beweren sommigen van niet. Stel dat Nederland op die punten die jij algemene zaken/ beschaving noemt, sterker scoort dan andere landen, dan mag je daar best trots op zijn toch?

Mooi stukje uit Wiki dat het onderscheid tussen patriottisme en nationalisme maakt:

Vaderlandsliefde (ook wel patriottisme) een gevoel van trots voor (bepaalde aspecten van) het land van herkomst of (mocht er emigratie plaatsvinden) land waarin een persoon woonachtig is. Vaderlandsliefde wordt in de regel niet als negatief ervaren, echter verwante begrippen als 'nationalisme' en 'chauvinisme' (een blinde ingenomenheid met alles van en in het eigen land) wel, al zal een chauvinist of nationalist zich zelden anders dan een patriot voorstellen.
Vaderlandsliefde - Wikipedia

@builderB, elk land heeft een eigen identiteit en beleid, ook al beweren sommigen van niet. Stel dat Nederland op die punten die jij algemene zaken/ beschaving noemt, sterker scoort dan andere landen, dan mag je daar best trots op zijn toch?
Builder B is niet bekend met de termen "trots en eer," hij is het type persoon dat zijn land zou verkopen voor een vat bier.

Misschien wil ze nu toch een andere weg inslaan met andere aanpak. Ik maak nog geen conclusies aan de hand van deze introductie/voorstelling. Die zijn meestal maar oppervlakkig en luchtig. Het gaat erom welke inhoud je de partij daarna gaat geven. Als ze het heeft over recht door zee dan ga ik er vanuit dat ze niet puur rechts en onbuigbaar door de politiek gaat. Nu is het voor buitenlanders natuurlijk moeilijker om een oordeel te vellen over politici in Nederland, dat zal voor jullie ook moeilijk zijn voor België. Dus misschien geef ik haar wel teveel krediet ;)

Ohwja zeker, en het streven om het te behouden dient nog groter te zijn dan het gevoel van trots, maar het gaat me om de manier waarop ze verschillende zaken aan elkaar verbindt.
Daarbij is het maar de vraag of Nederland op al die punten wel hoger scoort dan andere landen, want stel dat Zweden op het gebied van technologische kennis veel hoger scoort, moeten we dan trots zijn op Zweden? Een van haar punten is bijvoorbeeld het onderwijs, waarvan ze zegt dat we twintig jaar nodig hebben om de puinhopen van de afgelopen twintig jaar te ruimen. Is dat iets om trots op te zijn?
Ik vind het gewoon een beetje mager om dergelijke zaken aan een land te verbinden. Het geeft imo aan waar men op 'mikt'.

Trots, Eer, Zijn land...

**** off you dumb neo-nazi

Blood & Honour
White Pride
etc..
etc..

Nee, precies

Kun je mij vertellen wat je precies onder 'Eer' verstaat en hoe daar invulling aan gegeven dient te worden? Hoe zou ik mij als burger 'eervol' kunnen gedragen. Hoe kan ik bijdragen aan jouw wereld?

Ik ben benieuwd!

Daarbij is het maar de vraag of Nederland op al die punten wel hoger scoort dan andere landen, want stel dat Zweden op het gebied van technologische kennis veel hoger scoort, moeten we dan trots zijn op Zweden?
Dat kan, maar ik zie trots toch meer als een uiting van positieve evaluatie in een project waar je zelf voor een deel verantwoordelijk voor bent geweest. Als een ander land op een bepaald punt hoger scoort dan je eigen land, dan kan je daar alleen respect voor hebben en hen eventueel feliciteren en er mogelijks zelfs van leren.

Positief is dat je Mein Kampf niet als link gebruikt:)

foute gast ben je ook he

Ik heb Rita Verdonk is een keer gezien in Den Haag :D

Dat kan, maar ik zie trots toch meer als een uiting van positieve evaluatie in een project waar je zelf voor een deel verantwoordelijk voor bent geweest. Als een ander land op een bepaald punt hoger scoort dan je eigen land, dan kan je daar alleen respect voor hebben en hen eventueel feliciteren en er mogelijks zelfs van leren.

Eensch. Maar trots komt dus van een handeling af. Als je immers niet mee zou hebben geholpen op een bepaald punt is een verhoging van het gevoel van eigenwaarde (waar trots mijns inziens toch veel mee te maken heeft) op basis van de merits van een ander natuurlijk waanzin. Je komt dan terecht in hetgeen je (imo terecht) anders bestempelde.. In dit geval als 'respect'.
Kortom: trots ben je op een handeling. Maar op welke handeling ben je trots als het gaat om veel zaken in het land waarin je woont? In de democratie hebben we daarvoor een aantal verkiezingen per zoveel jaar, maar dan zouden we slechts trots zijn op de handeling van het indrukken van een grote rode knop (die dan het een en ander aan politieke voorkeur vertegenwoordigt). Verreweg het grootste deel van alle handelingen in Nederland (of Belgie) gaat volledig buiten de inwoners om, de enige binding die ze ermee hebben is de druk op de knop. De politiek op bestelling. Na vier jaar afhalen. (als ze niet eerder bedorven is) Maar zo werkt het niet. Daar is geen plek voor trots. De maatschappij is geen afhaalchinees.
Algemene trots op een vaderland lijkt me dus volslagen een absurd iets. Respect voor een cultuur met veel welzijn lijkt me prima, maar de zelfverheerlijking die uit het nationalistisch karakter van trots voor een (vader)land voortkomt is gebaseerd op geleende handelingen en dus grootspraak.
Dus: waar zouden we in ons land trots op zijn? Welk aandeel anders dan de druk op de knop heeft men op de kerfstok staan? Beschimpen we een beleid aan de zijlijn? Of voeren we het? Scheppen we ruimte voor discussie op een rationele manier? Hoe staan we naar onze medemens? Is zij een ziekte die ons welzijn tegenstaat? Of zien we gelijken, verdrukten en leraren?

Laatst bewerkt:
ik wacht rustig af wat die partij gaat brengen...

je kan zeggen ze voert amerikaans campagne etc. maar blijkbaar is dat wat de mensen willen van de politiek, moet je dan rita de schuld geven van het feit dat zij weet wat de mensen willen in politieke campagnes? DIT is democratie... dat je het er niet eens mee bent dat elke mong**l van 18 of ouder mag stemmen is niet de schuld van rita.
populistisch is overigens geen manier van campagne voeren, maar zegt wat over standpunten van een partij.

verder wacht ik rustig af wat haar standpunten zijn en hoe ze zich gedraagd over de tijd. 1 ding is zeker, als rita wat zegt dan zal ze het wel doen, dat heeft ze wel bewezen.

Trots zijn op je land...

Op wat ben je dan trots? Hoe definieer je trots zijn? Wat is 'Nederland' dan?

Gadver..trots zijn...doet me denken aan bepaalde tijden met uitspraken, die hadden het ook altijd over trots zijn.

Prachtig ook hoe TON de 'NEderlandse identiteit' probeert weer te geven met allerlei poespas. Alsof zij het 'Hollandse gevoel' vertegenwoordigd'. En wederom prachtig: Rita..wat zij je oplossingen? Simpel geblaat..blaat...trots...recht iets met zee..Snap werkelijkwaar niet dat mensen in haar een savior ziet. Alsof zij jullie vertegenwoordigd?? Enige wie zij belangrijk vindt zijn de vastgoedmagnaten, jachthouders, pandjesbazen, steenhandelaren en al het andere rattentuig met smerig geld.

Gelukkig is het kenmerkend voor rechtse partijen in ons land dat ze zich zelf elimineren doordat hun gedachtegoed in beginsel ikke ikke is. Zelfredzaamheid, ontwikkeling van het individu en vooral geen bemoeienis..wat een mooie beginselen, vooral als je er niet mee om kunt gaan:)

+1

Terug
Naar boven