Heel goed gedaan, mooi verschil 👏👏 en zeker moet je ook vooral kijken naar wat allemaal wel goed gaat en wat wat wel bereikt is💪👍.
Mooi en lief en ik ben het er helemaal mee eens. Wees alleen niet te lief voor jezelf, "too much love will kill you" zei iemand ooit.
Even mijn visie.
Ik heb geleerd, persoonlijke ervaring, dat een doel bereiken in de vorm van een bepaald gewicht, vrij tegendraads kan werken.
Het is mooi hoor, als je zegt ik wil een "X" gewicht behalen en daar moet ik nog zoveel kilo voor afvallen.....maar dan? Wat ga je daarna doen?
Misschien is het beter om een bepaald fysiek als doel te hebben. Een bepaalde "droogte" of een bepaald vetpercentage en een bepaald spiegelbeeld, die weegschaal is in sommige gevallen alleen maar een onding.
Natuurlijk is het handig om te weten wat je weegt, en zodoende weet je of je "on track" bent (wat gewicht betreft dan) maar verder zegt het lang niet alles.
Want je traint, krachttraining, even aannemen dat alle voeding en macro's spot on zijn, dan kweek je spiermassa, 1kubieke dm spiermassa weegt veel meer dan 1kubieke dm vetmassa, Dus wat zie je dan op de weegschaal? Juist, je bent niet afgevallen, sterker nog, je bent zelf 200gr aangekomen!!!!
HEEEELLLPPPPP het gaat niet goed!!!!
Maar wat je ook ziet, is dat je spiegelbeeld laat zien dat je droger bent en gespierder, dus wel iets zwaarder op onze grote vriend de weegschaal, maar onze beste vriend de spiegel zegt "hey, you look good, better than yesterday!"
Met andere woorden, en nu zeg ik niet dat jij dit doet hoor maar ook meer in het algemeen, is het verstandig om de mate van belangrijkheid op te stellen in de volgende volgorde:
1-) Spiegelbeeld
2-) Hoe zit je kleding?
3-)Vetpercentage
4-)Buikomtrek
5-)Weegschaal
Ik denk dat het het makkelijkst is om dat ene stapje op de weegschaal te zetten, is ook het snelst om te zien of er verandering waargenomen kan worden, cijfers liegen immers niet, maar wat zeggen die cijfers dan?
Zelf merk ik dat nu heel erg, ik wordt in de spiegel zichtbaar droger, maar op de weegschaal val ik erg langzaam af, bijna niet, ik val wel iets af maar niet zo veel als ik gedacht had, terwijl mijn buikomtrek wel is afgenomen en ik ook nog eens droger oog in de spiegel en volgens mijn omgeving.
Mijn doel is heel duidelijk: 10 % vetpercentage behalen waardoor ik al mijn buikspieren kan zien en waardoor ik er, voor me zelf, droog uitzie.
Welk gewicht hier aan vastzit? Ik zou het echt niet weten, ik verwacht uit te komen tussen de 80 en 85 kilo en weeg momenteel 93.4. Maar voor het zelfde geld kom ik uit op 87 kg met 10%, ik weet het dus echt niet.
Ik kijk elke dag in de spiegel, pak dagelijks mijn vetjes vast, meet mijn buikomtrek en weeg mezelf. Daarnaast train ik zo hard ik kan, ik loop veel ( 8000-10000 stappen per dag en sinds kort ook in het weekend).
Ja ik kan me druk maken als mijn gewicht ineens een halve kilo meer is dan een dag er voor maar dan heeft dat meerdere oorzaken: darmvulling, niet genoeg gepoept na het opstaan (ach ja shit happens), misschien een beetje extra vocht vastgehouden vanwege het warme weer, of misschien lag het aan het eten van de dag er voor who knows?
Wat ik wel weet, is dat ik elke kcal opschrijf, ik weet hoeveel eiwit ik per dag binnenkrijg en hoeveel kcals ik binnenkrijg per dag, Ik train 4 keer per week ma-di UB-LB, do-vrij UB-LB en dan puur gericht op spiergroei. 4 liter water per dag minimaal en dan de nodige supplementen (Vitamine C 1000mg, Vit D3 40mcg, Omega3, Zink, Magnesium en Collageen).
Wat wil ik hier mee zeggen?
Doe je ding! Maar zet een duidelijk doel. Tot een bepaald gewicht afvallen is simpel als doel maar het lukt niet om dan vooraf te bepalen hoe je er uit komt te zien.
Andersom werkt dit beter. Als je namelijk droog op 10% bent en je wilt 20 kg aankomen en op 10% blijven staan dan kan dat. Mijn doel is om uiteindelijk naar 100+ te gaan op 10 a 12% maar dat duurt nog wel een paar jaar en is weer een ander hoofdstuk.
Als je nog vragen hebt hoor ik dat graag.
Succes met het behalen van jou doel strijder! Maar eerst ga je lekker op vakantie, resetten, ontspannen, genieten, en ai dr weer bint kuj weer knal'n !
Dit was mijn spreekbeurt over een doel hebben en mijn visie daar op.