MuscleMeat

Vechtsport aanvullen met krachttraining

RockingD

Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
65kg
Hee allemaal.

Eerst maar ff hallo! Ben hier nieuw en dit is m'n eerste post. Heb hier wel al een beetje rondgekeken om het een en ander te weten te komen, maar zit toch nog met een aantal vragen.

Het is namelijk zo dat ik op het moment twee keer in de week (maandag en donderdag) aan vechtsport doe. Ik denk dat het voor mij verstandig is om dit aan te vullen met de nodige krachttraining. Ik ben namelijk op het moment 1.76m lang en weeg maar iets van 65 kg. Mag dus nog wel aardig wat bij dacht ik zo. Ik weet niet precies wat m'n bodyfat is, maar echt hoog zal 't niet zijn. Altijd al zo geweest.

Ik heb nog nagenoeg geen ervaring met krachttraining, dus voordat ik me inschrijf bij een sportschool wil ik eerst even weten of het te doen is. Ik snap dat het nodig is om je lichaam rust te gunnen zodat het kan groeien en herstellen. Alleen één keer per week op zaterdag naar de sportschool lijkt me ook zo weinig effect hebben. Mijn hoofdvraag is dan ook of het te doen is om bijvoorbeeld maandag en donderdagochtend krachttraining te doen, diezelfde avonden naar m'n krav maga trainingen te gaan en dan nog op zaterdag naar de sportschool te gaan.

Het is misschien wat veel op één dag, maar m'n lichaam kan dan in ieder geval ook een dag uitrusten. Ik ben uiteraard bereid om m'n voeding aan te passen voor een goed resultaat. Heb het sowiseo na het rondkijken hier omgegooid, want met alleen krav maga zal een goed voedingsschema ook alleen maar kunnen helpen lijkt mij.

Ik eet nu vijf keer per dag en dan vooral donker brood, roggebrood, knackebrod en muesli enzo. En als beleg ham, kipfilet, zalm, kaas, pindakaas, filet american etc. Als avondeten veel rijst, pasta, wraps, etc met een goed stuk vlees of vis erbij en uiteraard een goeie lading groenten. Ik heb nog geen keukenweegschaal, dus echt alles uitrekenen heb ik nog niet kunnen doen. Ook hou ik nu nog niet echt rekening met 's ochtends vooral koolhydraten, 's avonds meer vetten (had begrepen dat dat wel het verstandigste is).

Het is een heel boekwerk ondertussen, maar ik hoop dat iemand me wat goede tips kan geven. Het zou fijn zijn om eens wat droge massa aan te kunnen zetten. Alvast bedankt!

Je doet vechtsport maar je zegt niet welke soort :p

Om al een voorlopig antwoord te geven: hangt allemaal af van waar je in wil focussen. Explosieve vechtsport en bodybuilding gaan niet samen. Judo/worstelen etc heb je een groter voordeel bij om massa bij te pakken. Explosiviteit training voor bv boxen kan je perfect zonder fitness als je wat googled ;)

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe aan krav maga, staat er volgens mij wel ergens tussen. Ik zal eens even gaan googlen op explosiviteittraining dan. Ik heb inderdaad wel het een en ander gelezen over dat je er dan traag van zou worden enzo, maar het lijkt me toch niet dat ik als ik een paar kg aanzet dan ineens een soort logge kolos wordt of is dat effect echt zo sterk? In ieder geval alvast thanks voor de info!

Ik denk dat je je basis goed kan bouwen met een lekker fullbody schema zoals rippetoe (gebruik maar ff zoekfunctie).

En waarom wil je niet om ma,wo,vr of zondag trainen? of heb ik daarover heen gelezen?

Lijkt me beter als je bijv. ma,wo,za rippetoe doet en dan di,do krav maga, en dan vrijdag en zondag rustdagen. Je kan ook 2 dagen rippetoe doen. bijv. woensdag en zaterdag.

Ik doe aan krav maga, staat er volgens mij wel ergens tussen.

Regelrecht overgekeken :D ik wist niet eens wat het was moest het zelf even googlen. Maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Krav_maga staat er vanalles over de oprichter van dat gedoe. Het verbaast me dat je het eigenlijk nog moest vragen dan, staat dat hij aan gewichtheffen en worstelen deed. Dus ga maar op zoek naar fitnesscentra in de buurt en kies er de beste uit zou ik zeggen.

@Jerul:
Ja ik dacht zelf dat het verstandig zou zijn om m'n lichaam gewoon steeds een hele dag rust te gunnen. En dat het misschien handiger zou zijn om 1 dag heel erg in te spannen en dan een dag helemaal laten herstellen, in plaats van de hele tijd op een iets lager niveau inspannen en steeds niet echt helemaal kunnen herstellen.

@Fenix:
Haha, ja inderdaad, Lichtenfeld was zelf een worstelaar en gewichtheffer, maar de beste man kwam ook tot de conlcusie dat wedstrijd en sport wat heel anders was dan gevecht:). Maar opzich maak ik me daar niet eens heel veel zorgen over. Ik wilde vooral weten hoe ik de trainingsdagen en de rustdagen het best kon indelen. Jullie zeggen dus gewoon lekker paar dagen achter elkaar trainen, als ik maar 2 vaste dagen rust inplan in de week?

Ik neem verder aan dat de instructeurs op de sportschool mij wel zullen uitleggen wat de exacte essentie van rippetoe is. Ik begrijp dat het een schema is waarbij je op wekelijkse basis het gewicht laat toenemen, maar steeds een dag neemt waarop je een stapje terug doet. Maar gezien mijn absente ervaring met dit alles laat ik me wel goed inlichten door de instructeurs die er als het goed is verstand van hebben. Nogmaals bedankt! Kan ik me in ieder geval ergens gaan aanmelden.

Ja man goed bezig. Gewoon doen. Krachttraining erbij. Met krav maga heb je denk ik ook wel extra voordeel door een beetje aan te komen. Moet je wel willen natuurlijk (als je uiterlijk op die manier veranderd) maar ik denk dat het niet uitmaakt als je beetje meer bodyfat krijgt, dus gewoon lekker chocomel bulken!

Het domste wat ik ooit hoorde was een kickboxer die zei: Ik train me benen niet, want dat doe ik al met kickboxen.
Dan wil je ze JUIST trainen lijkt mij.

Ga squaten en deadliften en ga logs liften en gekke strongman dingen. Dan krijg je mooi power om die mensen straks op de grond te gooien en ze hard aan te pakken haha

@Jerul:
Ja ik dacht zelf dat het verstandig zou zijn om m'n lichaam gewoon steeds een hele dag rust te gunnen. En dat het misschien handiger zou zijn om 1 dag heel erg in te spannen en dan een dag helemaal laten herstellen, in plaats van de hele tijd op een iets lager niveau inspannen en steeds niet echt helemaal kunnen herstellen.

Nee ik denk dat je beter 4 dagen kan trainen en dan 2 dagen rust dan dat je 2 dagen 2x per dag traint en de rest van de dagen rust.

Maar ik zou zeggen probeer het uit, kijk wat werkt voor jou!

Er is geen vaste manier waarop het het beste gaat, dat hangt helemaal van jou als individu af. Laat nooit iemand je vertellen wat je niet kan doen;)

Ik zou de rustdagen pakken voor de dagen dat je de vechtsport traint. Het zou flink lastig worden om de dag na zware compounds veel uit te halen, mits je spieren uitgeput zijn.

Okee, dan ga ik dat eens proberen. Helaas zal ik ff moeten wachten tot het geldschip weer binnenkomt, maar dan kan ik eind van deze maand beginnen met knallen. Tot die tijd maar even het een en ander proberen met de halters die ik hier heb liggen. Zal ongetwijfeld niet ideaal zijn, mede omdat ik dingen niet helemaal goed doe, maar voor 'n maandje zal t wel geen kwaad kunnen. Beter dan niks lijkt me zo.

Kan je trouwens bij elke sportschool een vetmeting laten doen? Lijkt me toch wel handig en de beste manier van progress bijhouden enzo. Heb in ieder geval een keukenweegschaal geregeld, en kwam er achter dat ik helemaal niet zo veel eet als ik dacht. Heb het voor vandaag even bijgehouden en kom uit op 3100Kcal, dat mag wel wat meer zeker? Ik post het geheel er wel ff bij, schort sowieso nog wel het een en ander aan. Iets minder vet, iets meer eiwit en wat beter verdelen over de dag, schat ik zo.

Excelbestand zelf vind ik trouwens best handig. Tweede sheet kan je voedingsmiddelen invullen en hun voedingswaarde per 100 gram. Eerste sheet kan je gewoon voer invullen en dan je portie, de rest rekent ie allemaal voor je uit. Moet alleen wel er op letten dat je je voer in sheet 1 exact invult zoals ie ook in sheet 2 staat. Als iemand 't wil gebruiken, ga je gang. De gemiddelde portie in sheet 2 is gewoon ter referentie van wat een ei weegt, er op een boterham gaat of whatever. Daar wordt verder niet mee gerekend.

Heb zin om naar de gym te gaan nu!

Bijlagen

Ik zou de rustdagen pakken voor de dagen dat je de vechtsport traint. Het zou flink lastig worden om de dag na zware compounds veel uit te halen, mits je spieren uitgeput zijn.
Krav Maga is niet zo'n hele vermoeiende zelfverdediging hoor;) Het gaat meer om makkelijke bruikbare technieken voor op straat zonder er te veel moeite voor te doen. Ik heb eerst Systema gedaan, een soortgelijke vechtkunst, het is inderdaad handig voor op straat, maar zelf miste ik de competitie en het vermoeiende gedeelte. Daarom ben ik nu sinds een tijdje overgestapt op MMA en Muay Thai.:)

Krav Maga is niet zo'n hele vermoeiende zelfverdediging hoor;) Het gaat meer om makkelijke bruikbare technieken voor op straat zonder er te veel moeite voor te doen. Ik heb eerst Systema gedaan, een soortgelijke vechtkunst, het is inderdaad handig voor op straat, maar zelf miste ik de competitie en het vermoeiende gedeelte. Daarom ben ik nu sinds een tijdje overgestapt op MMA en Muay Thai.:)

hoe weet je dat het niet vermoeiend is?
dat lijkt me per sportschool anders aangezien de ene leraar met intensiteit in de les stopt en de ander misschien wel meer techniek?

ik denk dat de TS dat het beste zelf in kan schatten

hoe weet je dat het niet vermoeiend is?
dat lijkt me per sportschool anders aangezien de ene leraar met intensiteit in de les stopt en de ander misschien wel meer techniek?

ik denk dat de TS dat het beste zelf in kan schatten
Krav Maga gaat gewoon niet om kracht maar puur om het snel en makkelijk verdedigen op straat. Zoals ik al zei heb ik zelf een soortgelijke vechtkunst gedaan en het is simpelweg gewoon niet echt vermoeiend. Dat er dus veel kracht of uithoudingsvermogen bij krav maga te pas komt is hoogst onwaarschijnlijk.

Krav Maga gaat gewoon niet om kracht maar puur om het snel en makkelijk verdedigen op straat. Zoals ik al zei heb ik zelf een soortgelijke vechtkunst gedaan en het is simpelweg gewoon niet echt vermoeiend. Dat er dus veel kracht of uithoudingsvermogen bij krav maga te pas komt is hoogst onwaarschijnlijk.

Ben ik het niet mee eens, dat het snelle en makkelijke technieken zijn betekent nog niet dat je geen k&c-training kan krijgen bij Krav Maga of dat die technieken snel achter elkaar uitgevoerd moeten worden of bijvoorbeeld in een voorbeeldsituatie.

Ook heb ik wellis filmpjes gezien van krav maga dat een persoon aangevallen werd door meerdere personen met kussens en dat hij moest blijven staan voor een bepaalde tijd. Lijkt me ook best intens.

Terug
Naar boven