Fitness Seller

Verhouding Bench Press en Dumbell Press

Hmm hangt ervan af waar je ze laat zakken. Ik kan met DBs een grotere ROM maken als ik ze naast mn borst laat zakken.

Bij dumbells staan men handen toch steeds smaller dan op de bench. Ook press ik die dumbells nooit mooi recht. Gaat wat de kant uit van neutral grip tenzij ik er op let. Schijven komen dus steeds tegen men borst wat wel wat cm scheelt.

Ligt bij de meeste toch ergens tussen de x2 , x3 afhankelijk van je vorm en ervaring op beide oefeningen.

Maar echt een 1RM op beide vergelijken lijkt me moeilijk gezien velen niet de toegang hebben tot dumbells die zwaar genoeg zijn. Dan nog dat dumbell pressen toch heel wat anders is dan benchen waar je gewoon de bar moet unracken.

Bij dumbells staan men handen toch steeds smaller dan op de bench. Ook press ik die dumbells nooit mooi recht. Gaat wat de kant uit van neutral grip tenzij ik er op let. Schijven komen dus steeds tegen men borst wat wel wat cm scheelt. Ligt bij de meeste toch ergens tussen de x2 , x3 afhankelijk van je vorm en ervaring op beide oefeningen. Maar echt een 1RM op beide vergelijken lijkt me moeilijk gezien velen niet de toegang hebben tot dumbells die zwaar genoeg zijn. Dan nog dat dumbell pressen toch heel wat anders is dan benchen waar je gewoon de bar moet unracken.

Dus, het hangt ervan af waar je ze laat zakken. Ik laat ze naast m'n borst komen en heb zodoende een iets grotere rom. Als je smal gaat is je rom inderdaad kleiner.

Bench press 5-6keer 70kg
Dumbell press gisteren nieuw record 7 keer 34kg - mijn dag kon niet meer stuk :D

185 bench dbs gaan tot 50

Dumbell press : 9 x 60
Bench press: 9x 145

zit nu op bench 100 x 15
en db 20 x 40
db gaan niet zwaarder:mad:

Zegt allemaal geen zak dit. Zijn veel te veel mensen die claimen een gewicht te liften en vervolgens 1/8e rom maken...

Misschien loog ik net door te zeggen dat het puur uit nieuwsgierigheid is.
Ik heb namelijk het vermoeden dat ik in verhouding meer KG kan drukken met de "Dumbell Press" dan de "Bench Press"

Namelijk:
BP: 90kg 6x
DP: 2x 46KG 6x
(in principe komen deze gewichten overeen, maar mijn ervaring is dat de meeste toch meer kunnen bankdrukken)

Mochten mijn vermoedens kloppen, waar zou dit dan aan kunnen liggen? Spiergroepen?

Misschien moet je de db's eens netjes naast je borst laten zakken, dus je handen tot naast je borst en niet de buitenkant van de gewichten.

Inderdaad, vind met het gewicht van de DB je oksel aantikken altijd wel een goede cue. Dan kom je echt wel in de richting van de 1/3 :)

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor alle reacties
Ik ga komende chest-training is even wat uitproberen. Zal is kijken wat mijn 1RM bij zowel de barbell als de dumbell is.

Verder dan toch nog de vraag, wellicht was die niet duidelijk genoeg gespecificeerd.
Welk essentieel verschil zit er (qua spieren) tussen Barbell press en Dumbell press?

Laatst bewerkt:
120kilo bb paar keer.
34-40kilo db press paar keer.
ligt eraan welke rom ik pak met db's.
bb altijd de chest aanraken natuurlijk.

DP (28kg x 6)
BP (80kg x 6)

Bedankt voor alle reacties Ik ga komende chest-training is even wat uitproberen. Zal is kijken wat mijn 1RM bij zowel de barbell als de dumbell is. Verder dan toch nog de vraag, wellicht was die niet duidelijk genoeg gespecificeerd. Welk essentieel verschil zit er (qua spieren) tussen Barbell press en Dumbell press?
1RM met barbells lijkt me zwaar moeilijk om goed te achterhalen.. Ik bedoel met het alleen al in positie krijgen van de barbells raak je al zoveel energie kwijt dat ik me afvraag of het gewicht wat je uiteindelijk omhoog weet te drukken ook echt iets zegt over je daadwerkelijke kracht ermee in vergelijking tot BP waar je het gewicht rustig uit de staander pakt... Of je moet 2 man hebben die je rustig 2 barbells van 50-60 kg in je handen leggen?

Persoonlijk btw geen idee, BP staat op 105-110 maar dumbbells gaan bij ons maar tot 32, 32 druk ik makkelijk weg maar ik merk inderdaad wel dat het zwaarder wordt met een wijdere rom, dusja, je kunt niets vergelijken met wat mensen hier posten want je weet van niemand individueel wat voor rom ze gebruiken

Bij de barbell press vormen de romp/armen/stang een gesloten kring waardoor de borst meedoet met het strekken van de armen (borst trekt bovenarm naar binnen waardoor elleboog moet styrekken). Bij de dumbbell press komt de het strekken van de elleboog geheel op conto van de triceps.

Verschil in gewicht tussen BP en DP heeft dan ook meer te maken met het strekken van de arm dan dat de borst meer aan zou kunnen.

Bij de barbell press vormen de romp/armen/stang een gesloten kring waardoor de borst meedoet met het strekken van de armen (borst trekt bovenarm naar binnen waardoor elleboog moet styrekken). Bij de dumbbell press komt de het strekken van de elleboog geheel op conto van de triceps.

Verschil in gewicht tussen BP en DP heeft dan ook meer te maken met het strekken van de arm dan dat de borst meer aan zou kunnen.

Interessant. Bron? Iets waar ik hier meer informatie over kan krijgen?

Verkapt wat zou ik stiekem heel graag willen pressen topic.

En wederom zal wel niemand enigzins iets op film hebben?

@Boshogg als je bij een dumbellbench een kortere rom zou hebben zou het toch logischer zijn dat je daarmee meer gewicht kan verplaatsen? Als je de neutrale stand van je armen aanhoudt en net zo tucked als met een barbell bench is je rom wel degelijk groter.

Terug
Naar boven