Fitness Seller

Vet kwijtraken, maar spiermassa behouden. Hoe doe ik dat?

Calvin

Novice
Waardering
0
Ik ben nu sinds 2 weken flink het trainen in de sportschool. De ene dag krachttraining en de volgende dag cardio ( dit voor wegwerken vet en voor meer conditie?? ) . Mijn vraag is dan nu.. Kan iemand mij vertellen hoe ik zowel vet verlies als conditie opbouw, maar tevens ook mijn spiermassa behoud? Ik weet het klinkt misschien vreemd en het is misschien een typische vraag voor een nieuwkomer in dit wereldje van de sport, maar ik hoop dat mensen mij alsnog willen helpen. Alvast hartelijk bedankt!

Heel simpel , maar wss niet wat je wilt horen ; NIET

Vet verlies zal altijd gepaard gaan met iets wat spierverlies !
Wat je kunt doen om het te minimaliseren is gebruik maken van een optimaal dieet en je KT frequentie wat opvoeren , dwz meer dan 1 dag in de week KT doen !

KT = krachttraining

• Topic Starter Topic Starter
Ik train 3 tot 4 dagen per week op kracht en de overige dagen van ed week puur cardio. Ben ik dan goed op weg of? Bedankt voor de snelle reactie trouwens! :)

Goede vraag, het antwoord wil ik ook weten.

Ik train 3 tot 4 dagen per week op kracht en de overige dagen van ed week puur cardio. Ben ik dan goed op weg of? Bedankt voor de snelle reactie trouwens! :)

gewoon lekker volhouden zo ! Om te beginnen is 3x KT en 2X cardio in de week wel voldoende imo .

Probeer wel "schoon" te eten , dwz geen Mc D etc etc.

En heel lullig , maar verwacht niet te snel resultaten ,... Fitness/BB is een sport waar je veel geduld zult moeten hebben ;)

• Topic Starter Topic Starter
gewoon lekker volhouden zo ! Om te beginnen is 3x KT en 2X cardio in de week wel voldoende imo .

Probeer wel "schoon" te eten , dwz geen Mc D etc etc.

En heel lullig , maar verwacht niet te snel resultaten ,... Fitness/BB is een sport waar je veel geduld zult moeten hebben ;)

Oke dan ga ik zo wel verder! :D Dat het een tijd zou duren wist ik al voordat ik eraan begon, maar waar een wil is is een weg. Bedankt voor de snelle reacties, motivatie en het bevestigen van mijn "trainingsschema". !! :D

Probeer in ieder geval de kt en cardio op dezelfde dag te plannen

Misschien eerst eens een foto plaatsen om te kijken of je wel moet cutten.

Alle spiermassa behouden kan alleen met hulp van anabolen maar gezien deze vraag ben je daar zeker nog niet aan toe. Je zal dus vooral heel precies moeten omgaan met je voeding als je zoveel mogelijk anabool wilt blijven. Maar een cut is altijd catabool voor zowel vet als spier. Een positieve stikstofbalans zodat je spieren gevoed blijven is essentieel voor het behoud van massa. Dit bereik je door eiwit en/of amino's in elke maaltijd.

Je kunt toch gewoon op onderhoud eten, of zelfs een klein beetje erboven, tijdens de cut!? Theoretisch is het dan toch mogelijk om te dalen in vet (alhoewel het dan zeker niet razendsnel zal dalen) en toch je VVM gelijk te houden of zelfs te doen stijgen. Of sla ik de bal hier he-le-maal mis???

Je kunt toch gewoon op onderhoud eten, of zelfs een klein beetje erboven, tijdens de cut!? Theoretisch is het dan toch mogelijk om te dalen in vet (alhoewel het dan zeker niet razendsnel zal dalen) en toch je VVM gelijk te houden of zelfs te doen stijgen. Of sla ik de bal hier he-le-maal mis???

idd, hoe minder drastisch snel je tracht vet kwijt te raken hoe minder spiermassa er zal verloren gaan.

Waarom zou er lichaamsvet verbranden als er (meer dan) voldoende energie uit voeding komt? Je kan de cut vergelijken met een bankrekening: als er meer geld binnenkomt dan dat er buitengaat dan stijgt de som op je rekening (stijging vet), wanneer er meer geld buitengaat dan dat er binnenkomt dan ga je in het rood (verlies vet). Als je langdurig in het rood gaat betaal je debetrente aan de bank (spierverlies). Hoe meer je in het rood gaat (zakt in kcal), hoe groter het bedrag van de debetrente /spierverlies.

Waarom zou er lichaamsvet verbranden als er (meer dan) voldoende energie uit voeding komt? Je kan de cut vergelijken met een bankrekening: als er meer geld binnenkomt dan dat er buitengaat dan stijgt de som op je rekening (stijging vet), wanneer er meer geld buitengaat dan dat er binnenkomt dan ga je in het rood (verlies vet). Als je langdurig in het rood gaat betaal je debetrente aan de bank (spierverlies). Hoe meer je in het rood gaat (zakt in kcal), hoe groter het bedrag van de debetrente /spierverlies.

Waar het dan precies afhankelijk van of je lichaam spieren of vet aanspreekt. Het lijkt mij toch logisch dat je lichaam altijd je vet aanspreekt in eerste instantie. Totdat je onder een 10% BF komt ofzo? Als je zware compounds blijft doen is er toch geen reden voor je lichaam om zijn spieren op te vreten?

Het probleem met een catabool lichaam is dat er geen zuivere selectie is van vetten of koolhydraten voor de energie die nodig is. We verbruiken altijd een deeltje van beiden. Op bepaalde momenten is het dan mogelijk dat je wat koolhydraten tekort komt, of wat teveel cortisol in je lijf hebt, en dan kunnen er spiereiwitten afgebroken worden. Maar inderdaad is die kans kleiner op hoge vetpercentages en neemt die toe naarmate je lager in vet gaat. Gewoon omdat je vetmassa minder wordt, en er dus procentueel meer suikers moeten gevonden worden, en die komen deels uit spierglycogeen en bij omzetting aminozuren.

Het probleem met een catabool lichaam is dat er geen zuivere selectie is van vetten of koolhydraten voor de energie die nodig is. We verbruiken altijd een deeltje van beiden. Op bepaalde momenten is het dan mogelijk dat je wat koolhydraten tekort komt, of wat teveel cortisol in je lijf hebt, en dan kunnen er spiereiwitten afgebroken worden. Maar inderdaad is die kans kleiner op hoge vetpercentages en neemt die toe naarmate je lager in vet gaat. Gewoon omdat je vetmassa minder wordt, en er dus procentueel meer suikers moeten gevonden worden, en die komen deels uit spierglycogeen en bij omzetting aminozuren.

Wat kost het lichaam het minst moeite: energie uit vetmassa halen of energie uit spiermassa halen?
Vetmassa is primair bedoeld als opslag/reserve, dus het lijkt me dat het hier ook eerder voor gebruikt wordt dan spieren, wat primair een ander doel dient.

Hehe, mooie vergelijking.
Maar ik heb het wel over KT + cardio hé. Bvb. je zit 100-200 kcal boven onderhoud, en met je cardio verbruik je er dagelijks 500kcal. Moet lukken toch dan?

Je kan niet boven onderhoud zitten als je cardio zorgt dat je eronder zit :P Maar ok, je bedoelt dus onderhoud door voeding en eronder gaan met extra cardio. Tuurlijk verlies je dan lichaamsvet, maar ook een deeltje carbs en een klein beetje spier. Je kan het verlies van spier echter heel goed beperken tot een absoluut minimum.

Wat kost het lichaam het minst moeite: energie uit vetmassa halen of energie uit spiermassa halen?
Vetmassa is primair bedoeld als opslag/reserve, dus het lijkt me dat het hier ook eerder voor gebruikt wordt dan spieren, wat primair een ander doel dient.
Energie halen uit eiwit kost altijd meer moeite. Maar soms heeft je lichaam simpelweg heel snel suikers nodig en dan breekt cortisol de spiereiwitten af zodat het daaruit suikers kan vormen. Alleen anabole steroïden kunnen dit proces voorkomen, door het tegelijk verhogen van de proteïnesynthese.

Je kan niet boven onderhoud zitten als je cardio zorgt dat je eronder zit :P Maar ok, je bedoelt dus onderhoud door voeding en eronder gaan met extra cardio. Tuurlijk verlies je dan lichaamsvet, maar ook een deeltje carbs en een klein beetje spier. Je kan het verlies van spier echter heel goed beperken tot een absoluut minimum.

Energie halen uit eiwit kost altijd meer moeite. Maar soms heeft je lichaam simpelweg heel snel suikers nodig en dan breekt cortisol de spiereiwitten af zodat het daaruit suikers kan vormen. Alleen anabole steroïden kunnen dit proces voorkomen, door het tegelijk verhogen van de proteïnesynthese.

Heeft je lichaam dan geen voorkeur aan vetten als hij snel suikers nodig heeft?

Als bloedglucose laag is zal vet ook aangesproken worden om als energie te dienen maar dat gaat via een ander proces (activatie LIPE), staat los van cortisol. Cortisol is er puur om de suikers die je net verloren bent door stress weer te compenseren.

Terug
Naar boven