XXL Nutrition

Vet verlies & tips voedingsschema? :)

Waardering
1
Lengte
1m64
Massa
59kg
Beste Allen,

Op en af al heel wat jaren aan het trainen. Beste resultaat tot nu toe 25% vet.
Helaas door omstandigheden (depressie) het sporten ruim een jaar laten liggen. Erg zonde, was zo goed bezig. Maar niet getreurd, ik ben weer hard op weg en deze keer lager dan de 25% als doel.
OP dit moment weeg ik 59 kg, 164 cm, 30% vet (I know veel veel!)

Doel= vetverlies
Mijn plan in in juli weer te gaan krachttrainen/ bodypump (haalde ik destijds in combinatie met hardlopen snelle en goede resultaten mee)

Sport
Ik loop qua 4x in de week hard a 10km (1 uur ongeveer)
Ik fiets a 2x per week 40km naar school

Mijn voedingsschema
09.00 40 gram havermout, lepel lijnzaad, soyamelk ongezoet & 1 stuks fruit (banaan of bessen)
12.00 2 allison boterhammen met 75 gram kipfilet + philadelphia light + sla
15.00 2 allison boterhammen met 75 gram kipfilet + philadelphia light + sla
18.00 sla, 1/2 avocado, 200 gram tomaatjes, rozijnen, komkommer, 10 amandelen, eventueel 50 gram kip/ ei of protein pancake

Dit komt neer op 1450 calorieën, 30% eiwit, 40% koolhydraten en 20% vet
--> hierbij voel ik me goed, niet hongerig, zo wel neem ik een eiwit shake/ eiwit pannenkoek:)

Mijn vraag aan jullie
1) Wat vinden jullie van mijn voedingsschema? Ik besef dat het niet veel calorieen zijn, echter is mijn onderhoud BMR 1350 (zonder activiteitsnivau) en aangezien ik vet wil verliezen dacht ik juist dat het handig is mijn sport direct voor mijn vetverlies zorgt. (En ik ben smurf klein!)

2) Iemand nog algemene tips of opmerkingen? Laat maar komen!

Alvast bedankt! :) :) :)

Ik vind eerlijk gezegd je vet inname aan de lage kant. Vetten zijn erg belangrijk voor je hormoonhuishouding en ik zou toch zeker proberen aan 0.8 gram per kilo lichaamsgewicht te komen. Hetzelfde voor je eiwitten, daarvoor zou ik als je gaat cutten (dwz afvallen) zo`n 2 gram per kilo lichaamsgewicht doen. Normaal werken percentages best prima maar imdat je nu wel erg laag in calorieën zit kun je het beter zo doen denk ik.

Verder zou ik toch je totale behoefte berekenen (inclusief activiteitsniveau) en hier 300-500 onder gaan zitten. Anders ga je waarschijnlijk problemen krijgen met je herstel. Als laatste tip raad ik krachttraining naast je cardio aan, dit werkt veel beter als je je vetpercentage wilt verlagen en geeft je een strakker lichaam (altijd leuk).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Dit komt neer op 1450 calorieën, 30% eiwit, 40% koolhydraten en 20% vet

Dit is maar 90% samen. Percentages zijn overigens op hele lage (zoals dit) of hele hoge onderhoudaantallen niet praktisch. Wat betreft je voeding, ik betwijfel of dat 1450 kcal is, lijkt me niet namelijk. Samen met die cardio erbij gaat je dat op korte termijn wel resultaat opleveren maar ik ben bang dat je vastloopt. Dit is gewoon een klassiek crashdieet. Wss niet leuk om te horen en wss ontken je het maar denk dat je dit moet horen.

Maak een correct schema, doe alvast thuis wat bodyweight oefeningen (of haal een barbell voor thuis, paar tientjes ben je er al) en gooi wat (een hoop) cardio eruit. Uren cardio is vaak een recept om vast te lopen, tenzij je daarbij ruimte hebt om in je voeding te blijven snijden zoals veel wedstrijdmensen het doen. Dit heb jij niet en is sowieso niet echt een goed idee.

Helaas door omstandigheden (depressie)...

sorry dat ik het je moet duidelijk maken maar heeft bij mij ooit ook zo'n idioot idee geweest... maar...

een depressie is geen omstandigheid... het is de keuze je neerslachtig te voelen over enkele of meerdere aspecten in je leven dat zo'n neerslag heeft dat je (jezelf of het) allemaal maar zinloos vind of voelt.

Dus meh kop op. Build character. Get yourself back in there and don't moan bout yourself. Moan with a lover ;)

• Topic Starter Topic Starter
Hallo allemaal,

Dankjewel voor jullie reacties! De verhouding moet 40/40/20 zijn (typ fout!)
Ik ga in mijn voeding de kip van 75 gram naar 100 gram voeren, s'avonds iets meer noten in de sla doen (wil niet teveel vlees op een dag eten, voelt niet goed in mijn darmen> spastische darm). Verder voor het slapen een bak kwark, jam!

Ik heb thuis barbells, daar ga ik vast mee aan de slag, en lessen bodypump volgen! (vanaf juli volledig abbonement op de sportschool :) Dan kan ik KT erbij doen, nu alleen lessen pakket).

En Uncle Outlaw je hebt helemaal gelijk hoor! Ik sta nu veel steviger in mijn schoenen en niks blaast me meer om. Door deze ervaring ben ik echt een stuk sterker geworden!

Nogmaals bedankt!

Hallo allemaal,

Dankjewel voor jullie reacties! De verhouding moet 40/40/20 zijn (typ fout!)
Ik ga in mijn voeding de kip van 75 gram naar 100 gram voeren, s'avonds iets meer noten in de sla doen (wil niet teveel vlees op een dag eten, voelt niet goed in mijn darmen> spastische darm). Verder voor het slapen een bak kwark, jam!

Ik heb thuis barbells, daar ga ik vast mee aan de slag, en lessen bodypump volgen! (vanaf juli volledig abbonement op de sportschool :) Dan kan ik KT erbij doen, nu alleen lessen pakket).

En Uncle Outlaw je hebt helemaal gelijk hoor! Ik sta nu veel steviger in mijn schoenen en niks blaast me meer om. Door deze ervaring ben ik echt een stuk sterker geworden!

Nogmaals bedankt!

Als je redelijk depressie-prone bent zou ik niet te laag onder je onderhoud gaan zitten. Zoals Uncle Outlaw zegt gaat het deels om keuzes. Wilskracht kost significante hoeveelheden bloed glucose. Als je te diep in een deficit zit zou je wel eens niet genoeg energy kunnen hebben om bepaalde zware keuzes te maken.

Vind het bijzonder knap dat je met jou gewicht nog zo makelijk 10 kilometer hard kan lopen. Denk dat je uberhaupt praktisch alles zou moeten kunnen eten als jij 4x per week 10k rent.

Massa bouwen kost tijd, imho kan je beter cardio blijven doen in combinatie met bodypump. Of je moet echt aan de slag willen met KT, maar voor het snelle resultaat werkt cardio (veel?) beter.

Waarom is het knap om zoveel hard te lopen met mijn gewicht? Ik ben misschien iets te zwaar maar mijn conditie is prima (en doorzettingsvermogen ook).

Waarom is het knap om zoveel hard te lopen met mijn gewicht? Ik ben misschien iets te zwaar maar mijn conditie is prima (en doorzettingsvermogen ook).

Ik loop niet te haten op je gewicht hea, weeg zelf bijna 100 haha. Bedoelde meer dat ik het knap vind dat je zoveel kan lopen, ik tik zelf de 5 amper aan, waardeloze conditie.

Daarmee probeer ik ook te zeggen dat als jou voornaamste doel vetpercentage is (net als bij mij, wat ik ook helemaal snap) en jij al zoveel kan lopen (je verbrand echt ziek veel met 4x10km) dat jou focus miss in eerste instantie daar op zou moeten liggen. Omdat je op die manier veel en veel meer gaat verbranden dan je via kracht zou doen.

Zeg trouwens niet dat je geen kracht moet doen, maar als je daardoor minder gaat lopen denk ik dat het je tegen gaat vallen. Spieren groeien minder snel dan dat je vet verbrand.

Snap ik! Thnx voor je toelichting! :) ik hou het hardlopen er ook in want ik vind dat heerlijk! Qua voeding vind ik het wel lastig, en dan bedoel ik voldoende eten. Merk dat het afvallen ook niet erg snel gaat, dus hoop dat het beter wordt nu ik meer eet :)

Je kunt beter langzaam afvallen dmv een gezonde levensstijl dan snel dmv crashdieeten. Op die manier houd je het makkelijker vol en voorkom je terugval. Ik zou lekker zo doorgaan en mikken op 0.5-0.25 kg per week.

Hallo allemaal, Dankjewel voor jullie reacties! De verhouding moet 40/40/20 zijn (typ fout!) Ik ga in mijn voeding de kip van 75 gram naar 100 gram voeren, s'avonds iets meer noten in de sla doen (wil niet teveel vlees op een dag eten, voelt niet goed in mijn darmen> spastische darm). Verder voor het slapen een bak kwark, jam! Ik heb thuis barbells, daar ga ik vast mee aan de slag, en lessen bodypump volgen! (vanaf juli volledig abbonement op de sportschool :) Dan kan ik KT erbij doen, nu alleen lessen pakket). En Uncle Outlaw je hebt helemaal gelijk hoor! Ik sta nu veel steviger in mijn schoenen en niks blaast me meer om. Door deze ervaring ben ik echt een stuk sterker geworden! Nogmaals bedankt!
Oh maar het is niet erg om af en toe omgeblazen te zijn. Heb zelf gisteren een enorme depristorm gehad. Je kiest ervoor langs ene kant. Maar omdat het een keuze is kan je er ook zo weer vanaf... maar ook zo weer aan. Ben zelf heel gevoelig voor neerslachtigheid... dat is erg menselijk nu eenmaal want als je alles positief zou inzien zou je eigenlijk wat te gedesillusioneerd leven. Het is zelfs goed om af en toe pessimistisch te zijn. Maar voor sommige is het moeilijk de knop af te zetten omdat pessimisme nu een beschermende factor is. Het uitstelgedrag is daar een typisch voorbeeld van. Ik doe iets niet zodat dit en dat probleem zich niet meer kunnen voordoen. Het is dus een beetje goed en een beetje niet goed. Je moet gewoon opletten dat je gedachten en emoties niet met je aan de haal gaan. Zo bestaat bv. grootheidswaanzin (waar ik soms ook te hevig in ben), extreem egoïsme of altruiisme, fatalisme enzo ook allemaal. Er zijn haast zoveel verschijnselen en zo weinig oefening in onderwijs en educatie om ermee om te gaan dat elke mens deze imperfecties heeft... sommige zelfs in gevaarlijke vormen en mate. En eigenlijk is het aan de maatschappij en zelfs onbekenden hier begrip voor te tonen en af en toe eens serieus over de zaken te praten. Like a joker once said... because we actually need to be sometimes. gegroet.

btw did I mention that I kinda feel a slightly brotherly love for your saladdressing love? The frenchies did leave us some good ideas...

---------- Toegevoegd om 18:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:10 ----------

Als je redelijk depressie-prone bent zou ik niet te laag onder je onderhoud gaan zitten. Zoals Uncle Outlaw zegt gaat het deels om keuzes. Wilskracht kost significante hoeveelheden bloed glucose. Als je te diep in een deficit zit zou je wel eens niet genoeg energy kunnen hebben om bepaalde zware keuzes te maken.
Hey ik heb al veel geleerd over men eigen emoties en die van vrouwen bij een crashdieet hoor.... >< woaaaah daaraan zie je toch direct dat zoiets te extreem is voor een mens... je moet goede balans houden en als je wat kwijt wilt lukt dat ook stap per stap... forceren werkt soms averrechts... soms niet altijd. :o

---------- Toegevoegd om 18:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:14 ----------

Snap ik! Thnx voor je toelichting! :) ik hou het hardlopen er ook in want ik vind dat heerlijk! Qua voeding vind ik het wel lastig, en dan bedoel ik voldoende eten. Merk dat het afvallen ook niet erg snel gaat, dus hoop dat het beter wordt nu ik meer eet :)
... soms val je zelfs niet af wanneer je spieren bouwt terwijl je vet verliest... het dan allemaal traag gaan maar onder je vetvachtje krijg je dan spierweefsel bij... Is bij mij althans zo dus kop op.

Wat outlaw zij, merkte zelf dat toen ik weer begon met intensief trainen ik 'snel' twee kilo afviel en daarna een maand stilstond. Toen ik me na twee maanden liet wegen (4x KT per week niet op voeding letten) was mijn massa 3k aangekomen en gewicht hetzelfde.

Dus kijk goed naar wat je doel is, en stem je schema daarop af. Om dus terug te komen op mijn verhaal, let gewoon op je eten en ga door met veel hardlopen als het je vooral om afvallen gaat.

Zou je dat sws aanrader, wss ben je een stuk blijer als er 10% vetpercentage af is en zal je daarna ook sneller resultaat zien na KT wat je meer motiveerd. Want met 30% zal het de komende tijd nog aardig verborgen zijn.

Ik gebruik het product Lipovon. Ik heb een zeer goed resultaat!

Vind het bijzonder knap dat je met jou gewicht nog zo makelijk 10 kilometer hard kan lopen. Denk dat je uberhaupt praktisch alles zou moeten kunnen eten als jij 4x per week 10k rent.

Massa bouwen kost tijd, imho kan je beter cardio blijven doen in combinatie met bodypump. Of je moet echt aan de slag willen met KT, maar voor het snelle resultaat werkt cardio (veel?) beter.

Ze weegt 59kg op 164cm ----> vetpercentage van 30% is niet ook weer niet heel veel voor een vrouw.

Terug
Naar boven