Fitness Seller

vetverbranding wat is nou waar??

francisco87

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m68
Massa
78kg
Vetpercentage
12%
ik ben momenteel werkzaam op een sportschool en ik heb mijn fitvak A diploma ( basis fitnesinstructeur).
doe zelf al een aantal jaren aan krachttraining en ben het vaak oneens over hetgeen wat in de boekjes staat.
bijvoorbeeld vetverbranding 60/70% van je max bla bla?
moet ik mensen dit nou vertellen ??? of hetgeen wat op deze site staat ( zelf neig ik meer naar deze mening wat betreft vetverbranding wel vind ik dat ze misschien een beetje te ver gaan)

http://www.pt-nijmegen.nl/training_vetverbranding.htm

alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Laatst bewerkt:
ik had zelf nog nooit aan cardio gedaan. Wel fitness ik al jaren fanatiek.
heb wel redelijk op me voeding gelet en (de laatste tijd) dat ik qua calorie behoefte iets onder mijn onderhoud zit.

zat op 21% vet.

De laatste 2 maanden ben ik cardio gaan doen (1x in de sportschool een uur op de crosstrainert en 1-2x per week een uurtje fietsen op de mountainbike) op 70% van mijn max hartslag.

Dit heeft tot nu toe resultaat gehad dat ik dik 3 % ben verloren aan vet massa en (het belangrijkste voor mij) geen spiermassa heb verloren.

vind die site maar een beetje negatief om alle verhalen maar even te kak te zetten.

Ik volg de wijze zoals hier op dbb is omschreven en die werkt voor mijh perfect om af te vallen. Mijn ervaring met afvallen door krachttraining (KT) alleen is dat je icm goede voeding je vet% kan handhaven, echt verlagen door enkel KT geloof ik niet in....

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
oke thanks voor je reactie ben benieuwd naar de rest van de reacties!

het meeste dat hier op de site staat over vet verlagen is onzin.
In basis klopt er soms wel iets, maar het meeste dus niet is wordt ook onderbouwd met gebakken lucht.

Ik ga er nu even niet te diep op in omdat er veel meer manieren dan 1 zijn om vet te verlagen of verbranden. Dus zal dan een erg lang verhaal gaan worden.

pfff het blijft toch lastig dan!

Zelf bijna 30kg vet verloren en 23% in VP gezakt, doe bijna nooit cardio, heb dr nogal een hekel aan :)

oke mooi resultaat ;) dat is aardig wat namelijk:eek:

Gaat gewoon om een calorie tekort creeren. Hier zijn veel manieren voor waaronder dus via cardio door of low en slow te gaan of juist erop met een HIIT programma. Bij low en slow zul je op het moment zelf meer vet verbranden omdat je in die juiste "zone" zit maar HIIT maakt dat allemaal weer goed door de afterburn die je ervan krijgt. Er zijn redelijk wat onderzoeken naar gedaan en waar het volgens mij op neer kwam is wat jij het fijnste vindt. Ik heb een hekel aan cardio, als ik het dan zou doen heb ik geen zin om nog eens 40 tot 50 minuten op zo'n fiets rustig te lopen trappen, dan wil ik na 20 tot 30 minuten toch wel klaar zijn en dan is iets als HIIT ideaal.

Laatst bewerkt:
ik heb ook ook een hekel aan cardio zo als velen.
conlusie er bestaat niet 1 methode om ideaal vet te verbranden!

@ Bbosman jah dan gaat het idd wel erg snel was vroeger namelijk ook een echte gamer maar gelukkig nooi last gehad met me gewicht;)

vet% draait uiteindelijk toch naar mijn mening om voeding en voeding en nog is voeding.
Als je eerst kt doet en dan cardio of uren cardio je verbrand kcal... Maar je eet als een varken of niet goed zal je vet% niet verlagen.

Uiteindelijk bepaald het hormoon leptine je stofwisseling. Dus je vetverbranding. Mijn ervaring is dat een beetje kracht gemixt met duursport en gewoon je logisch verstand gebruiken, het beste werkt.

Geen dieet werkt langer dan een week, omdat je lichaam dan snel vervalt in een "oorlogs modus" (door leptine), waardoor je dan zelfs van een rijstkorrel aankomt.

Het "refeed" verhaal komt het dichts bij de waarheid....

ik ben momenteel werkzaam op een sportschool en ik heb mijn fitvak A diploma ( basis fitnesinstructeur).
doe zelf al een aantal jaren aan krachttraining en ben het vaak oneens over hetgeen wat in de boekjes staat.
moet ik mensen dit nou vertellen ??? of hetgeen wat op deze site staat ( zelf neig ik meer naar deze mening wat betreft vetverbranding wel vind ik dat ze misschien een beetje te ver gaan)

Dat is het nadeel van Fit!vak. De lesboeken zijn vaak veel te beperkt. En het belangrijkste bij fitnesstrainer a is dat je goed kan rond huppelen en leuk kan praten met de klanten. Jammer, want trainer zijn is meer dan alleen dat.

Ik raad je aan om een boek over o.a. trainingsleer en leer voor jezelf de zin en onzin te onderscheiden.

Wat je mensen moet vertellen hangt van hun doel af. Dé ideale manier bestaat niet.

Uiteindelijk bepaald het hormoon leptine je stofwisseling. Dus je vetverbranding. Mijn ervaring is dat een beetje kracht gemixt met duursport en gewoon je logisch verstand gebruiken, het beste werkt.

Geen dieet werkt langer dan een week, omdat je lichaam dan snel vervalt in een "oorlogs modus" (door leptine), waardoor je dan zelfs van een rijstkorrel aankomt.

Het "refeed" verhaal komt het dichts bij de waarheid....

Je moet dan ook op een verstandige manier cutten ;)

Heb de site niet bekeken, maar vetverbranding kan op meerdere manieren bereikt worden. Het hangt o.a. af van de manier waarop de klant wilt trainen. Ook het voedingsschema speelt een rol. Uiteindelijk gaat het om kcal in en kcal uit. Als iemand cardio op een rustig tempo wil doen, dan zal hij/zij meer minuten bezig zijn en meer vet tijdens de training verbranden. Als iemand cardio liever op een stevig tempo doet, dan zal hij/zij de duur kunnen verkorten en meer vet verbranden na de training. Cardio op hoge intensiteit verbeterd de conditie en zou de spieren mogelijk beter kunnen behouden door het beperken van de afgifte van katabole hormonen. Een nadeel zou kunnen zijn dat spieren volume verliezen door koolhydraat-depletie (kan eventueel met refeed verholpen worden).

Persoonlijk gebruik ik voor de vetverbranding zowel training aan gemiddelde als hoge intensiteit. Gewoonlijk is dat 45 tot max. 60 minuten hardlopen aan gemiddeld tot hoog tempo. Je kan zo een massa kcal verbruiken en tegelijk je conditie verbeteren. Een beginner heeft natuurlijk veel minder conditie, en zal geleidelijk aan meer intensiteit en duur aankunnen. Het spreekt voor zich dat je hier rekening mee moet houden.

een perfecte manier om vet te verbranden is gewoon meer spiermassa kweken met een gezond dieet. Ik neem aan dat niet iedere klant bij je sportschool een bdb wilt worden.
Dus dat kan je tegen diegene vertellen die komt trainen voor fit te worden.
Het ligt ook aan welke bouw je lichaam heeft. Een ecto moet heel anders eten dan een endomorf omdat de voedingsstoffen bij elk lichaamstype anders reageert.
Dus al bij al:
- Spiermassa kweken (meer standaard calorieën verbranding op een dag)
- Voedingspatroon
- Welke type lichaam heb je?
- Lukt dit niet dan kan je alsnog cardio doen maar als je met de bovenstaande punten rekeninghouden

Als je tijd hebt en een beetje diehard bent, kun je dit een keer proberen. Werkt super voor mij.

Ga voor een 5 daagse split. Bijv: Ma: borst, Di: rug, Wo: schouders, Do: armen, Vr: benen.
Om maandag als voorbeeld te nemen:
je begint je training in de ochtend. Kiest 6 oefeningen uit waarvan 2 voor je onderkant borst, 2 midden en 2 bovenkant. Dan doe je 1 setje van elke oefening achter elkaar door, hoog in reps (20-25). Dit doe je 3 rondjes.

Dan ga je in de avond nog een keer om vervolgens weer je borst te pakken, maar dan nu met zwaar gewicht. Laag in reps dus, om die spieren weer flink te prikkelen.

In de ochtend heb je dus een uur lang pure vetverbranding. Dit in combinatie met een low carb dieet en het vet vliegt er af. Eigen ervaring :D

Als je tijd hebt en een beetje diehard bent, kun je dit een keer proberen. Werkt super voor mij.

Ga voor een 5 daagse split. Bijv: Ma: borst, Di: rug, Wo: schouders, Do: armen, Vr: benen.
je begint je training in de ochtend. Kiest 6 oefeningen uit waarvan 2 voor je onderkant borst, 2 midden en 2 bovenkant. Dan doe je 1 setje van elke oefening achter elkaar door, hoog in reps (20-25). Dit doe je 3 rondjes.

Dan ga je in de avond nog een keer om vervolgens weer je borst te pakken, maar dan nu met zwaar gewicht. Laag in reps dus, om die spieren weer flink te prikkelen.

In de ochtend heb je dus een uur lang pure vetverbranding. Dit in combinatie met een low carb dieet en het vet vliegt er af. Eigen ervaring :D
Zonder Cardio ?
Wel eigenwijze manier wil het wel eens testen :d
Kan je voedingsschema eens doorsturen :D

Ja ik ben nu zoiets soortgelijks aan het proberen alleen dan met oefeningen als de squat en deadlift ipv bench. Lijkt wel alsof ik uit een zwembad ben gestapt na al die reps joh... Trainen hou ik trouwens wel op 1x per dag, anders kan me moeder ook niks anders meer doen dan sportkleding voor mij wassen, is ook zoiets.

Terug
Naar boven