MuscleMeat

Voor de slimme jongens onder ons...

• Topic Starter Topic Starter
Raistlin zei:
Het voordeel van het te bestuderen als 'leek' is misschien wel dat je er zelf de interessant werken uit kan pikken. In onze opleiding werd het allemaal nogal stiefmoederlijk benaderd. Ok, de wiskunde is redelijk essentieel, maar zonder kan je er toch al enig inzicht in krijgen. En we zagen bijna alleen de wiskunde, het was zelfs zo dat schrodinger z'n kat niet eens vermeld werd in de cursus. Geen noodzakelijkheid voor de kwantummechanica misschien, maar wat omkadering en gefilosofeer horen er anders wel bij :D.
Damn, saai. Hoe heb je dat in godsnaam volgehouden?

Centaur zei:
Damn, saai. Hoe heb je dat in godsnaam volgehouden?
Tjah, het was niet de hoofdmoot. Ook hebben we wat essentiele dingen gemist vind ik, algemene relativiteit was een keuzevak en ik zat al aan al m'n studiepunten met toegepaste vakken. En ik heb me dan wel al voorgenomen die hiaten eens op te vullen, maar voor m'n doctoraat heb ik al zoveel andere dingen te doen dat het er niet van komt.

Raistlin zei:
Tjah, het was niet de hoofdmoot. Ook hebben we wat essentiele dingen gemist vind ik, algemene relativiteit was een keuzevak en ik zat al aan al m'n studiepunten met toegepaste vakken. En ik heb me dan wel al voorgenomen die hiaten eens op te vullen, maar voor m'n doctoraat heb ik al zoveel andere dingen te doen dat het er niet van komt.
Dat is dan best wel zonde als je er echt interesse in hebt. Is het niet iets wat je later weer op pakt na het halen van je doctoraat?

Raistlin zei:
Het voordeel van het te bestuderen als 'leek' is misschien wel dat je er zelf de interessant werken uit kan pikken. In onze opleiding werd het allemaal nogal stiefmoederlijk benaderd. Ok, de wiskunde is redelijk essentieel, maar zonder kan je er toch al enig inzicht in krijgen. En we zagen bijna alleen de wiskunde, het was zelfs zo dat schrodinger z'n kat niet eens vermeld werd in de cursus. Geen noodzakelijkheid voor de kwantummechanica misschien, maar wat omkadering en gefilosofeer horen er anders wel bij :D.

Ja, maar de wiskunde ís nou eenmaal zo belangrijk. Bij mij is het nu zelfs zo "erg" dat ik beter ben in de taal wiskunde dan in de Nederlandse taal. Voor een wiskundig probleem zie ik de oplossing meestal wel voor me, voor een correct Nederlandse zin te schrijven is dat vaak wel anders :D

eq_909 zei:
Ja, maar de wiskunde ís nou eenmaal zo belangrijk. Bij mij is het nu zelfs zo "erg" dat ik beter ben in de taal wiskunde dan in de Nederlandse taal. Voor een wiskundig probleem zie ik de oplossing meestal wel voor me, voor een correct Nederlandse zin te schrijven is dat vaak wel anders :D
Ik denk dat het gewoon een knobbel is die je moet hebben. Of je bent er erg goed in, óf je zal er nooit een held in worden.

Centaur zei:
Dat is dan best wel zonde als je er echt interesse in hebt. Is het niet iets wat je later weer op pakt na het halen van je doctoraat?
Tjah, wie weet. Maar dan komt je weer in een bedrijf terecht, en wie weet komt het er dan nog van. De honger is er nog wel een beetje :). Misschien eens als vakantielectuur :D.

@eq_909

Daar heb je wel een punt, hangt er ook vanaf hoe diep je erin wil gaan. En is het je trouwens nog niet opgevallen hoe vaak ik m'n posts edit ? Zegt ook veel over m'n taal :D .

Centaur zei:
Post anders gewoon even iets wat on topic is, of bijdraagt aan het onderwerp, anders ga ik jouw toegangsrechten tot deze site nog eens 'verkappen'. Capiche? :D

Jahoor, capice! Zo slim ben ik nog wel. Veel plezier verder met dit topic! :p

Centaur zei:
Door op basis van andere feiten te algemeniseren? :dunno:
is een feit al niet een wetmatigheid an sich, een wetmatigheid die is vastgesteld met een bepaalde rol van een waarnemer?
Hoe wil je dan een pure wetmatigheid verkijgen, als je deze moet opbouwen uit wetmatigheden die zijn verkregen door middel van een waarnemer?

Dat zou misschien wel kunnen als deze wetmatigheden elkaars fouten opheffen? dus. tijd voor een paracetamolletje...

Lauw zei:
is een feit al niet een wetmatigheid an sich, een wetmatigheid die is vastgesteld met een bepaalde rol van een waarnemer?
Hoe wil je dan een pure wetmatigheid verkijgen, als je deze moet opbouwen uit wetmatigheden die zijn verkregen door middel van een waarnemer?

Dat zou misschien wel kunnen als deze wetmatigheden elkaars fouten opheffen? dus. tijd voor een paracetamolletje...
Tot aan deze post kon ik het allemaal nog aardig bevatten lauw, maar nu krijg ik toch een onverklaarbare drang om Tik Tak te gaan kijken ofzo.

Je moet toch zowiezo iets waar nemen om er een wetmatigheid van te maken? Hoe weet je anders van het bestaan af? Hierbij ga ik met waarneming even uit van alle zintuigelijke waarnemingen, ruiken, zien, voelen, horen, proeven.

Je moet zeker waarnemen voor je een wetmatigheid kan vaststellen. Waarnemen in kwantummechanische zin is trouwens iets erg tricky. Zo kan je niets waarnemen zonder de toestand ervan te veranderen. Kijken kan grote gevolgen hebben dus :D .

Centaur zei:
Je moet toch zowiezo iets waar nemen om er een wetmatigheid van te maken?
Dus een pure wetmatigheid (een wetmatigheid zonder dat een waarnemer de wetmatigheid kan 'verstoren', toch?) kan niet.

Lees de link van eq909 eens, die van die kat. :thumb:

Lauw zei:
Dus een pure wetmatigheid (een wetmatigheid zonder dat een waarnemer de wetmatigheid kan 'verstoren', toch?) kan niet.

Lees de link van eq909 eens, die van die kat. :thumb:
Ja, ik wou na die post van Raistlin al zeggen: "Dit gaat dan meer de kant op van Schrodinger zijn theorie".

Raistlin zei:
Je moet zeker waarnemen voor je een wetmatigheid kan vaststellen. Waarnemen in kwantummechanische zin is trouwens iets erg tricky. Zo kan je niets waarnemen zonder de toestand ervan te veranderen. Kijken kan grote gevolgen hebben dus :D .
Dit snap ik even niet. Hoe verander ik dan de toestand van een voorbij schietende meteor door er alleen maar naar te kijken?

Hij heeft over quantummechanisch niveau, onzekerheidsprincipe van Heisenberg dus.

Tsja,ik ben helaas ook niet gezegend met enig wiskundig talent zodat ik me er echt in kan verdiepen maar vind deze materie toch uiterst fascinerend....heb hier wel "Het Heelal"van Stephen Hawking liggen,goed te bevatten i.i.g.
Zat laatst ook die film "What the bleep..down the rabbit hole"te kijken in de hoop wat nuttigs op te steken...bleek helaas nutteloze propeganda.
Betreft dat verhaal met de waarnemer vind ik een beetje vreemd,ik kan me bij een natuurlijk object zoals een steen ofzo wel iets bij voorstellen maar als je nou b.v.een T.V hebt staan met vele componenten erin die uiteindelijk een beeld tevoorschijn toveren dan kun je toch niet zeggen dat dat er pas inzit als je het daadwerkelijk ziet?

(nog meer aanraders kwa boeken voor leken??)

Die einstein heeft ook zomaar wat verzonnen, wie zegt dat het waar is wat hij zegt

mammoth zei:
Die einstein heeft ook zomaar wat verzonnen, wie zegt dat het waar is wat hij zegt

ik meen dat de laatste van zijn theorien nog niet gek lang geleden pas 'bevestigd' is.

Mein Gott jongens, wat een topic. klasse!
Ga het de komende dagen nog maar eens een paar keer doorlezen....:D

Terug
Naar boven