XXL Nutrition

Vraag over fail bij squat

EnricoD

Novice
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
91kg
Ik ben een beginner en doe het Stronglifts programma. Mijn squat zit nu op 110 kg, 5x5. Logischerwijs gaat het steeds moeizamer. Ik squat in een squatrek met veiligheidskooi. Wat gebeurt er /wat moet ik doen bij plotselinge failure? De bar is toch nog wel 50 cm boven de kooi. Val je dan naar voren? Zal me een kabaal geven, plus een spierscheur hier en daar.
De kooi is niet afstelbaar. Zal ik gewoon blijven verhogen met 2,5 kg per keer? Of rustiger aan doen, en naar 1 verhoging per week gaan?
De gym is de typische gym waar niemand squat...

Ik ben een beginner en doe het Stronglifts programma. Mijn squat zit nu op 110 kg, 5x5. Logischerwijs gaat het steeds moeizamer. Ik squat in een squatrek met veiligheidskooi. Wat gebeurt er /wat moet ik doen bij plotselinge failure? De bar is toch nog wel 50 cm boven de kooi. Val je dan naar voren? Zal me een kabaal geven, plus een spierscheur hier en daar.
De kooi is niet afstelbaar. Zal ik gewoon blijven verhogen met 2,5 kg per keer? Of rustiger aan doen, en naar 1 verhoging per week gaan?
De gym is de typische gym waar niemand squat...

Bij stronglifts ga je absoluut niet tot faillure dus dit zou dan ook nooit gebeuren, als je failt gewoon voorover bukken en er is niks aan de hand

gewoon helemaal laten zakken tot het diepste punt. dan ligt hij vaak al bijna op het rack. zo niet. dan verder doorover leunen. dan kun je hem wel neerleggen

• Topic Starter Topic Starter
Dank. Misschien hanteer ik het begrip failure niet correct. Bij SL zal het gebeuren dat je een set niet afkrijgt. Je failt dus op een rep. Als je dit niet verwacht, bij de squats, dan voorzie ik problemen. Bij BP is me dit al vaker gebeurd. Roll of shame is geen onbekende ervaring voor mij.

nooit voorover gaan me erg gevaarlijk voor je werveltjes als die er af rolt.
Als je failt gewoon doorzakken totdat de stang de safety bars raakt