XXL Nutrition

Vraag over fail bij squat

EnricoD

Novice
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
91kg
Ik ben een beginner en doe het Stronglifts programma. Mijn squat zit nu op 110 kg, 5x5. Logischerwijs gaat het steeds moeizamer. Ik squat in een squatrek met veiligheidskooi. Wat gebeurt er /wat moet ik doen bij plotselinge failure? De bar is toch nog wel 50 cm boven de kooi. Val je dan naar voren? Zal me een kabaal geven, plus een spierscheur hier en daar.
De kooi is niet afstelbaar. Zal ik gewoon blijven verhogen met 2,5 kg per keer? Of rustiger aan doen, en naar 1 verhoging per week gaan?
De gym is de typische gym waar niemand squat...

Ik ben een beginner en doe het Stronglifts programma. Mijn squat zit nu op 110 kg, 5x5. Logischerwijs gaat het steeds moeizamer. Ik squat in een squatrek met veiligheidskooi. Wat gebeurt er /wat moet ik doen bij plotselinge failure? De bar is toch nog wel 50 cm boven de kooi. Val je dan naar voren? Zal me een kabaal geven, plus een spierscheur hier en daar.
De kooi is niet afstelbaar. Zal ik gewoon blijven verhogen met 2,5 kg per keer? Of rustiger aan doen, en naar 1 verhoging per week gaan?
De gym is de typische gym waar niemand squat...

Bij stronglifts ga je absoluut niet tot faillure dus dit zou dan ook nooit gebeuren, als je failt gewoon voorover bukken en er is niks aan de hand

gewoon helemaal laten zakken tot het diepste punt. dan ligt hij vaak al bijna op het rack. zo niet. dan verder doorover leunen. dan kun je hem wel neerleggen

• Topic Starter Topic Starter
Dank. Misschien hanteer ik het begrip failure niet correct. Bij SL zal het gebeuren dat je een set niet afkrijgt. Je failt dus op een rep. Als je dit niet verwacht, bij de squats, dan voorzie ik problemen. Bij BP is me dit al vaker gebeurd. Roll of shame is geen onbekende ervaring voor mij.

nooit voorover gaan me erg gevaarlijk voor je werveltjes als die er af rolt.
Als je failt gewoon doorzakken totdat de stang de safety bars raakt

nooit voorover gaan me erg gevaarlijk voor je werveltjes als die er af rolt.
Als je failt gewoon doorzakken totdat de stang de safety bars raakt

Vind ik ook. Laatste wat je wilt is dat je daar voorover gebogen staat met die barbell in je nek.

Ik squat altijd met een bankje onder m'n ass.
Als deze te laag is doe ik er twee kussens onder die mijn sportschool heeft.
Wel eens gebeurd dat ik bij de laatste rep niet meer omhoog kwam.
Dan ga ik zitten op het bankje en laat ik de stang door iemand van me afhalen.

Geen shame. Ik train in een hardcore sportschool.:bierbang:

Dank. Misschien hanteer ik het begrip failure niet correct. Bij SL zal het gebeuren dat je een set niet afkrijgt. Je failt dus op een rep. Als je dit niet verwacht, bij de squats, dan voorzie ik problemen. Bij BP is me dit al vaker gebeurd. Roll of shame is geen onbekende ervaring voor mij.

Anders dan bij BP kan je met een squat in een powerrack gewoon de bar onderin neerleggen (op die twee veiligheids stangen) en er onderuit kruipen.
Ik zou het trouwens geen roll of shame noemen, meer een roll of ik train gewoon hard ;)

Je voelt meestal wel of je de volgende rep gaat falen, ga je toch door vraag ff een spotter.

Toen ik tot fail ging zonder spot was het altijd handen los en naar voren springen

Dat is iets wat ik toch mis: een hardcore club waar je met reuzen, twee keer zo sterk, samen keihard traint tot je er bijna van kotst. Ik heb dat twee maanden mogen meemaken toen ik een jaar of 27 was/ Man, nog nooit zo snel gegroeid. Wat een kracht had ik dan.

Ben eens uitgegleden tijdens een squat. Ik stapte naar achter en ging op m'n muil. 100kg stang die 1 meter naar beneden pleurt gaf me wel een adreline kick, ik viel gewoon naar achter

Ik doe ook squats boven 2 rails die ongeveer een halve meter hoog zijn ofzo. Als je diep genoeg gaat komt de barbell denk ik 20 cm boven die rails. Als je dan failt kan je je gewoon laten zakken (heb het nog nooit gehad).

Ook vanaf 50 cm kan je de stang naar achteren laten vallen. Maar voor de zekerheid wat verder doorzakken, je hoeft toch niet meer omhoog ;)

Ik doe ook squats boven 2 rails die ongeveer een halve meter hoog zijn ofzo. Als je diep genoeg gaat komt de barbell denk ik 20 cm boven die rails. Als je dan failt kan je je gewoon laten zakken (heb het nog nooit gehad).

vind je het gek met 60kg

? ? ? Failure is een gevorderden techniek. Beginners moeten ver van failure weg blijven en zich alleen op de uitvoering richten.

? ? ? Failure is een gevorderden techniek. Beginners moeten ver van failure weg blijven en zich alleen op de uitvoering richten.
Na een jaar kan je wel af en toe tot fail trainen hoor je moet ook groeien he als ik geen zware gewichten pak en niet 1 a 2 reps van fail afblijf dan groie ik ook niet, maar dat is voormezelf.

Wat een zielig persoon ben jij. Alsof jij direct met 2x bodyweight begon. Ben je net geslagen door je wijf ofzo?

trollface.jpg

Als ik een rep niet meer haal, is het altijd onderin... Dan is m'n reet zo'n 25 cm boven de grond, en de bar zo'n 10 cm boven de veiligheidsteunen.. Ik buig rustig voorover en zet m'n knieën een voor een op de grond.. De bar ligt dan op de steunen.
En tja, als 't niet anders kan gewoon naar voren stappen en de bar laten pleuren? Kan toch gebeuren? Liever wat herrie dan een blessure.

Als ik een rep niet meer haal, is het altijd onderin... Dan is m'n reet zo'n 25 cm boven de grond, en de bar zo'n 10 cm boven de veiligheidsteunen.. Ik buig rustig voorover en zet m'n knieën een voor een op de grond.. De bar ligt dan op de steunen.
En tja, als 't niet anders kan gewoon naar voren stappen en de bar laten pleuren? Kan toch gebeuren? Liever wat herrie dan een blessure.
Kan je niet dan gewoon nog doorzakken totdat de bar erop valt? dat doe ik altijd.

Maar ik kan echt squatten tot ik zo sta:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

:o

Terug
Naar boven