Fitness Seller

Vraag over fail bij squat

Als de spotters veel te laag staan squat dan buiten het rack indien mogelijk. Als je echt onverwacht failt van je af gooien en eronder vandaan springen.

• Like
Waarderingen: kix
  • Topic Starter Topic Starter
"Ik ben een beginner"... Ter verduidelijking: ik ben 11 maanden geleden begonnen. Doe sinds 14 weken SL. SL wordt geacht een goed programma te zijn voor beginners, zo is mij verteld, juist omdat je veel gelegenheid hebt aan de techniek te werken. Ook ik ben met de lege stang begonnen. Eigen aan het programma is, dat je op een gegeven moment gaat failen, en dan moet deloaden etc.
Als ik de stang naar achter gooi, dan is beslist de vloer kapot. Gooi ik hem op de rails, dan is beslist de 10 kg stang gebogen of beschadigd. Ik denk dus dat ik op de een of andere manier nog moet doorzakken en voorover vallen.
Ik tracht het niet zover te laten komen.
Sinds gisteren: 112,5 kg SQ 5x5

3XL swa, in die programma's moet je elke week verhogen, dan is het toch logisch dat je een keer failt al vreet je nog zo veel en rust je nog zo hard.

@enricoD Die lui kunnen beter een krom stangetje hebben (mss dat ze dat eens aan het denken zet en ze daarna wel een fatsoenlijke kopen) dan dat jij je nekwervel in je keel hebt zitten.

"Ik ben een beginner"... Ter verduidelijking: ik ben 11 maanden geleden begonnen. Doe sinds 14 weken SL. SL wordt geacht een goed programma te zijn voor beginners, zo is mij verteld, juist omdat je veel gelegenheid hebt aan de techniek te werken. Ook ik ben met de lege stang begonnen. Eigen aan het programma is, dat je op een gegeven moment gaat failen, en dan moet deloaden etc.
Als ik de stang naar achter gooi, dan is beslist de vloer kapot. Gooi ik hem op de rails, dan is beslist de 10 kg stang gebogen of beschadigd. Ik denk dus dat ik op de een of andere manier nog moet doorzakken en voorover vallen.
Ik tracht het niet zover te laten komen.
Sinds gisteren: 112,5 kg SQ 5x5

Pak je volgende keer de 20 kg stang? En als die er niet is gewoon de 10 kg slopen zodat er een 20 kg stang komt.
Maar ik zeg, gewoon de stang in het rek laten vallen. Jezelf laten vallen is geen optie. Als het een niet-gecontroleerde beweging is met 110 kilo in je nek is het vragen om ellende.

3XL swa, in die programma's moet je elke week verhogen, dan is het toch logisch dat je een keer failt al vreet je nog zo veel en rust je nog zo hard.

Wekelijk verhogen hoeft geen failure op te leveren. Is gewoon een zaak van goed plannen.

Wekelijk verhogen hoeft geen failure op te leveren. Is gewoon een zaak van goed plannen.

En drie keer per week? Toch mooi 7,5 kg per week. 10 weken 75, 20 weken 150, 30 weken 225 etc. Zal toch wel eens een keertje fout gaan ;)

En drie keer per week? Toch mooi 7,5 kg per week. 10 weken 75, 20 weken 150, 30 weken 225 etc. Zal toch wel eens een keertje fout gaan ;)

Dan snap jij toch niet helemaal hoe progressief trainen werkt. Daarom is goed deloaden zo belangrijk, alleen is je begin of eind punt een aantal kilo's horger dan je vorige cycle.

Dan snap jij toch niet helemaal hoe progressief trainen werkt. Daarom is goed deloaden zo belangrijk, alleen is je begin of eind punt een aantal kilo's horger dan je vorige cycle.

Volgens SL aanpak moet je na drie keer failen op zelfde gewicht deloaden (10%). Wat moet ik nog meer snappen?

last nog gefaild met een squat set.. gewoon helemaal doorgezakt tot de bar op de safety terecht kwam, geen probleem met een squatrek toch..?

last nog gefaild met een squat set.. gewoon helemaal doorgezakt tot de bar op de safety terecht kwam, geen probleem met een squatrek toch..?

Dit, gewoon op safety bars laten zakken. met squat train ik wel vaker tot failure en nog nooit problemen ondervonden met t laten zakken van de bar. T probleem is ook t uitduwen wat niet meer lukt, t gecontroleerd laten zakken van bijv. 150 kg is veel minder zwaar dan t uitduwen daarvan.

Snap zoiezo de reacties niet dat je er dn ondervandaan zou moeten springen.. de kans op blessures lijkt me zo vele malen groter of zie ik dat verkeerd ?

Snap zoiezo de reacties niet dat je er dn ondervandaan zou moeten springen.. de kans op blessures lijkt me zo vele malen groter of zie ik dat verkeerd ?

Terugzakken met echt hoge gewichten lijkt me niet echt fijn en daarbij sloop je een halter ook als je te hard op de spotters komt.

Net gesquat en expres eens gefailed met een te hoog gewicht, voelt goed aan moet ik zeggen. Ik ga ongeveer zo diep dat de halter bijna op de safety bars komt, dus als ik faal is het maar een centimeter of 20 die je terug moet. En ja, laten zakken is kinderspel vergeleken met omhoog brengen.

Terug
Naar boven