XXL Nutrition

Vraagje(s) beginner

Ano_67128

Novice
uitgeschakeld
Waardering
0
Ik ben sinds kort begonnen adhv rippetoe's SS.

Momenteel probeer ik de squat uit (zonder gewicht), en kwam tot de vervelende vaststelling dat ik steeds achterover dreig te vallen als ik dieper wil squatten. De natuurlijke neiging die ik heb bij het naar beneden gaan, is om op mn tenen te gaan staan. Als ik erop let om dit niet te doen, val ik steeds achterover.

Ik heb reeds in SS bij 'most common problems gekeken, maar niet daarover'.
Wat doe ik verkeerd en hoe los ik het op?

(wrs kom ik binnenkort nog wel enkele probs tegen, die zal ik ook wel hier posten, om het forum niet helemaal te bestoken)

Ik ken het probleem. Wat mij erg heeft geholpen is concentreren op twee dingen: borst vooruit en doen alsof je je hielen door de grond wil trappen. Klinkt raar, maar het werkte bij mij wel.

• Topic Starter Topic Starter
Zal het eens proberen.

Nog meer tips en advies zijn altijd welkom.

verhoging onder je hiel plaatsen. Dus de achterkant van je voeten op een schijf laten staan. ;)

Tweede probleem

Nu ik de squatbeweging op zich onder de knie begin te krijgen, ga ik door naar de volgende stap: met lege bar.

Ook daar kwam ik weer een probleem tegen: Mn armen doen echt pijn als ik de bar achter mn rug wil plaatsen. Het voelt alsof ik mn schouders uit mn kom wil terkken (natuurlijk gebeurt dat niet echt hé)

Ik heb mn rack al op zn breedst gezet (120 cm), maar zelf zo breed nemen gaat niet veel beter.

Is het normaal dat het zo ongemakkelijk aanvoelt? Plaats ik de bar te hoog of te laag? ... ?

lukte mij in het begin ook niet, gewoon blijven proberen elke dag zonder gewicht :) wat rek en strek oefeningen doen dagelijks is ook niet verkeerd.

oh ja, ik gebruik zelf een plankje waar ik met mijn hakken op sta zodat je wat diepen kunt gaan.

Filmpjes

Hier enkele filmpjes en afbeeldingen van squats en bench presses. Graag rijkelijk van commentaar voorzien, ook slechte, want daar leert men uit. (gewichten zijn met de bar meegerekend, of zeg je normaal enkel die van de platen?)

Oefenen op de squattechniek zonder bar
Nogmaals oefenen op de squattechniek zonder bar
Afbeelding van de positie van de bar op mn rug. Is deze te hoog te laag?
Idem als hierboven
Bench press filmpje 1 (zonder gewichten)
Bench press filmpje 2 (20kg)
Bench press filmpje 3 (30kg)

Dan nog een extra vraagje: mn polsen (meerbepaald aan het hand-kussen onder mn duim) voel ik soms tijdens en na het bench pressen.

Ik hou van opbouwende commentaar, niet van afbrekende...

squats zonder gewichten alleen???
Squats met 20 kilo en (dus) een stang in je nek is trouwens makkelijker voor je evenwicht dan squats zonder een stang in je nek trouwens.

verder bench laat je op je borst liggen, kun je beter lichtjes aantikken of nét erboven...

squats zonder gewichten alleen???
Squats met 20 kilo en (dus) een stang in je nek is trouwens makkelijker voor je evenwicht dan squats zonder een stang in je nek trouwens.

verder bench laat je op je borst liggen, kun je beter lichtjes aantikken of nét erboven...

Idd, ZONDER gewichten, zoals Mark Rippetoe het voorschrijft om mee te beginnen.

Verder bedankt voor de tip.

Squat. Zoals eerder beschreven borst vooruit, hakken in de grond duwen. Wat ik hier geloof ik nog niet voorbij heb zien komen is je kont naar achter te drukken. Als je je op alle 3 deze dingen concentreert moet het op een gegeven moment gewoon lukken!

En dat je armen pijn doen met squatten, das lenigheid, ik heb er zelf ook nog steeds last van. Ik weet niet of het bij jou zodanig pijn doet dat je hierdoor je oefening niet kan afmaken maar zo niet, dan gewoon door de pijn heen bijten en proberen regelmatig te stretchen.

Gr!

Thanks voor de tips!!

Terug
Naar boven