MuscleMeat

Vragen aan Mr. Belgium IFBB 1987 - Jan Timmermans

Leefde ik maar in die tijd waarin bodybuilding nog echt leefde, vind het echt heerlijk om te lezen over hoe het er vroeger aan toe ging!

Ik heb ook een vraag voor Jan: het valt me in deze tijden op dat BB vaak in negatief daglicht komt in de media en bij het grote publiek. Hoe ervaarde jij dit in jouw BB periode, was dit altijd al aanwezig, of is het met de jaren toegenomen? Ik vraag dit omdat ik de indruk krijg dat BB vroeger meer respect leek te krijgen van het publiek en outsiders. Vooral in de periode van Arnold, Zane etc. (wat dan mogelijk te maken had met het soort fysiek dat meer aanvaardbaar was dan wat we nu te zien krijgen).

Ik heb nog geen directe vraag aan u. Ik wil wel echt mijn complimenten maken voor de superfysiek die u bereikt hebt en de tijd die u er in wilt steken om ons een eindje op weg te helpen!

Verder vind ik het echt super om die verhalen van vroeger te horen. Het lijkt me echt geweldig om in die tijd getraind te hebben. Als ik uw antwoorden lees proef ik de sfeer gewoon.

sport naast bodybuilding

ik zie in een vorige post van u dat u gevoetbald heeft, ikzelf speel ook voetbal, maar bodybuilding is een echte passie geworden.Kon u met die fysiek van toen voetbal nog combineren met bodybuilding of was dat niet te doen.ik weeg zelf vr de moment 75 kg bij 1m 70 en mijn snelheid is nog niet echt afgezwakt,ik zou ook niet echt vr de brute massa gaan maar meer vr de mooie proporties en lijnen ,fysieken zoals zane en u
dbv stefaan

ik lees veel over dat slaap zo belangrijk is, is het echt zo belangerijk?
heb redelijk veel slaapproblemen en word gemiddeld 3 x per nacht wakker (meestal nachtmerries, ja op 17jarige leeftijd.) en moet om 6u opstaan om naar school te gaan, veel slaap is nooit haalbaar voor mij.. of word met rust, niet specifiek slaap bedoelt maar gewoon geen inspanningen?

heb redelijk veel slaapproblemen en word gemiddeld 3 x per nacht wakker (meestal nachtmerries, ja op 17jarige leeftijd.) en moet om 6u opstaan om naar school te gaan, veel slaap is nooit haalbaar voor mij.. of word met rust, niet specifiek slaap bedoelt maar gewoon geen inspanningen?
Ik zou daar toch eens met een iemand over praten die je kan helpen, want dit kan gewoon niet gezond zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb ook een vraag voor Jan: het valt me in deze tijden op dat BB vaak in negatief daglicht komt in de media en bij het grote publiek. Hoe ervaarde jij dit in jouw BB periode, was dit altijd al aanwezig, of is het met de jaren toegenomen? Ik vraag dit omdat ik de indruk krijg dat BB vroeger meer repect leek te krijgen van het publiek en outsiders. Vooral in de periode van Arnold Zane etc. (wat dan mogelijk te maken had met het soort fysiek dat meer aanvaardbaar was dan wat we nu te zien krijgen).

Hallo, hier ben ik weer, vlak voor het verlof, iedereen tevreden? Ja, vroeger was het wel wat leuker, je had de eerste films met Ferigno en Scharzenegger, nu wordt er verteld dat die gesponsord waren door de drugsmaffia om zoveel mogelijk anabolica af te zetten aan nieuwe "adepten".

Nu is het wel zo dat de jaren 80 - mede door Jane Fonda - tot fitness jaren werden uitgeroepen. Pas jaren later zijn de Chippendales opgedoken en iedere man moest toen chocoladetabletten tevoorschijn toveren op zijn buik. De magie was er wel, het waren pioniersjaren. Media-aandacht was er genoeg, ik kreeg regelmatig de krant op bezoek.

Kijk wat er nu gebeurt in het wielrennersmilieu, een ware heksenjacht, en men denkt : als die al worden gepakt, wat moet dan dat bij de body-builders zijn. Ja jongens, waar gaat dat eindigen, ik weet het niet. Zelfs sigarettenrokers worden nu opgejaagd.

Het spijt me voor jullie maar door de toename van de mediafiguren is het moeilijker om in de picture te komen. Men heeft meer vedetten nodig en schrijft ze ook sneller af. Marketing heeft veel stuk gemaakt, de globalisering zit er ook voor iets tussen.

Verder kan ik profiteren van het VINTAGE effect, en ik heb het geluk dat ik zowat over dezelfde kam wordt geschoren als Frank Zane, hetgeen, let wel, altijd mijn grote voorbeeld is geweest.

Was dat een duidelijk antwoord? It gives you something to think about, doesn't it! ;)

Leefde ik maar in die tijd waarin bodybuilding nog echt leefde, vind het echt heerlijk om te lezen over hoe het er vroeger aan toe ging!
Ja maar dan was je nu zo oud als ik, hahahahaha... (Grapje), ik weet hoe je je voelt, it's a damn shame, you're right. :)

Stuur me een privé mailtje, ik kan je misschien helpen hiermee...

ik zie in een vorige post van u dat u gevoetbald heeft, ikzelf speel ook voetbal, maar bodybuilding is een echte passie geworden.Kon u met die fysiek van toen voetbal nog combineren met bodybuilding of was dat niet te doen.ik weeg zelf vr de moment 75 kg bij 1m 70 en mijn snelheid is nog niet echt afgezwakt,ik zou ook niet echt vr de brute massa gaan maar meer vr de mooie proporties en lijnen ,fysieken zoals zane en u
dbv stefaan
Neen, je moet kiezen, het één of het ander, tenzij je op het recreatieve niveau wil blijven, daar is niets mis mee natuurlijk, maar in principe heb je als body-builder kortere spieren dan die nodig zijn om te voetballen. Tenzij je enorm veel stretcht natuurlijk. Als je me zegt dat je graag er zoals Zane zou uitzien, dan denk ik wel dat je tot op een zeker niveau mee kan met voetballen. Vergeet niet dat profvoetballers ook krachttraining doen om meer massa op te bouwen. Aan jou de keuze, maar een makkelijke is het niet, dat geef ik grif toe. Luister naar je hart!

Ik heb nog geen directe vraag aan u. Ik wil wel echt mijn complimenten maken voor de superfysiek die u bereikt hebt en de tijd die u er in wilt steken om ons een eindje op weg te helpen!

Verder vind ik het echt super om die verhalen van vroeger te horen. Het lijkt me echt geweldig om in die tijd getraind te hebben. Als ik uw antwoorden lees proef ik de sfeer gewoon.
Als jij de sfeer proeft dan is mijn moeite (al is passie nooit een moeite) niet voor niets geweest, misschien schrijf ik ooit wel een boek. Ik wist echt niet dat de jonge garde zo met de oude garde begaan was. Dat doet mijn tikker goed, oprecht bedankt ;)

Echt prachtige fysiek!! een echt streefdoel ;)
Ik lees dat er vroeger veel meer aan stretchen werd gedaan, en nu dezer tijd lees ik wetenschappelijke studies die zeggen dat het slecht is en niets opleverd, wie moet je dan geloven? (soort van retorische vraag eigelijk :p)

Vele sportinstructeurs raden aan om na 4maanden te trainen een rustpauze van 1a2weken intelassen (dus totaal niet trainen). Deden jullie dat ook in jouw tijd?

Laatst bewerkt:
hey jan,waar heb je getraind vroeger?en werd er vroeger ook zo openlijk gesproken over anabolen en was het ook zo makelijk verkrijgbaar als nu?
groetjes indigojup :)

Echt prachtige fysiek!! een echt streefdoel ;)
Ik lees dat er vroeger veel meer aan stretchen werd gedaan, en nu dezer tijd lees ik wetenschappelijke studies die zeggen dat het slecht is en niets opleverd, wie moet je dan geloven? (soort van retorische vraag eigelijk :p)

Vele sportinstructeurs raden aan om na 4maanden te trainen een rustpauze van 1a2weken intelassen (dus totaal niet trainen). Deden jullie dat ook in jouw tijd?

Hallo, neen, ik moet dat toch tegenspreken van dat stretchen, dan heb je het eerder over eind jaren 80, begin jaren 90, ingefluisterd door de aerobics rage. Wat ik wel deed, aangezien mijn laatste reps met 10% van mijn max. werden uitgevoerd, dan liet ik, als bijvoorbeeld de triceps aan de beurt waren, het gewicht wat onderaan bengelen zodat de spier gestretcht werd vlak na de laatste reps, dat gaf extra pomp, niets mis mee.

Als je 's morgens opstaat wat doe je dan? Je rekt jezelf uit, de oervorm van stretchen.

Voor wat het tweede gedeelte van je vraag betreft, ik heb nooit bewust een rustpauze ingelast van 2 weken, éénmaal ben ik in Benidorm geweest voor 10 dagen (op 7 jaar tijd) en zelfs daar zocht ik een gym op.

Nu is het zo dat ik toen nog wel regelmatig een verkoudheid of een griepje opliep, en dan was ik wel zo slim om uit de gym weg te blijven, maar het was niet van harte, ik voelde me ronduit schuldig.

hey jan,waar heb je getraind vroeger?en werd er vroeger ook zo openlijk gesproken over anabolen en was het ook zo makelijk verkrijgbaar als nu?
groetjes indigojup :)

Ik heb mijn eigen gym gehad in Lummen tot ik doorhad dat het op die manier niet zo éénvoudig zou worden om Mr. Belgium te worden. Geen enkele topsporter geeft les tijdens zijn carrière, ga maar eens na!

Toen ben ik naar Oostende verhuisd en heb daar een gym opgezocht, ik ga hier de naam niet zetten, want de eigenaar verdient de reclame niet, hij was jaloers op zijn eigen vedetten. (Het was het soort dat dacht dat je Supradine capsules anaal moest inbrengen - we hebben het bescheurd). Ik ben dan toch bij de ACB gym in Brugge binnengesukkeld, maar die relatie was maar kortstondig, meer wil ik daar niet over kwijt.

Verboden produkten zijn altijd een gespreksonderwerp geweest, wat mij opviel dat in Nederland veel vrijpostiger over dat soort dingen werd gepraat dan in België. Hier was het nog een taboe onderwerp.

en dat is nog altijd taboe en daar heb ik geen problemen mee :)

Is het zo dat je na, laten we zeggen, je carrière psychisch door een hel gaat? Ik bedoel maar: als je professioneel wilt gaan, kuurt, je leven ervoor geeft, ect.. zit het heel diep in het hart maar ook in het hoofd.

Hoe voel je je als je stopt?

Welkom!

Erg leuk om die ervaringen te lezen!
Een aanwinst voor het forum! Veel succes met het behalen van de doel(en) !!

Mijn compimenten ! erg mooie foto's!!

en dat is nog altijd taboe en daar heb ik geen problemen mee :)

Is het zo dat je na, laten we zeggen, je carrière psychisch door een hel gaat? Ik bedoel maar: als je professioneel wilt gaan, kuurt, je leven ervoor geeft, ect.. zit het heel diep in het hart maar ook in het hoofd.

Hoe voel je je als je stopt?

Je loopt tegen een muur, want eigenlijk was body-building je hele wereld. Dat is bij alle topsporters zo, en het zal eigenlijk ook nooit verdwijnen. Het ergste misschien is wel dat je een autoriteit bent geworden en daar niets meer mee kan. (Tenzij een boek schrijven of een center openen).

Dus het gaat nooit echt uit je hoofd, het is zoals een eerste liefde ;).

Welkom en suc6.Goed om iemand met zoveel ervaring hier te hebben!
Vraagje:wat deed u omtrend achterliggende spiergroepen?Lijkt me meer trainen maar wat voor methodes?

Terug
Naar boven