MuscleMeat

Vragen aan Mr. Belgium IFBB 1987 - Jan Timmermans

Hey,
Bedankt om uw ervaringen te delen met ons! We valt wel op in uw schrijfsT dat u PR heeft gestudeerd he (is een compliment). Je fysiek is echt mooi, niet the bigger, the better vind ik. Vooral je benen, ookal squatte u 230kg, heeft u mooi definitie maar zijn u benen niet gigantisch en breed!
Nu naar de vragen, want ik heb er wel 3 :p.

- hoe groot bent u, want dat heb ik precies nerges zien staan..?
- u spreekt precies een beetje 'dubieus' over uw/het gebruik van anabolen (daar wil ik ook niet op in gaan), maar men vraag is of dit resulaat, mits de nodige discipline, naturel haalbaar is (vet% op 8-10%).
- hoe ging het onderhouden van uw spieren naarmate u ouder werd?
Ik kom zelf van 60kg tot 71kg op 7maand en ik vraag mij af of het de moeite is om nog 5kg bij te komen. Ik wil namelijk niet 3x in de week voor zowat de helft van mijn leven naar de gym gaan (mijn doel ligt nu wel niet bij wedstrijden etc), als u zowat begrijp wat ik bedoel.

Alvast enorm bedankt voor het beantwoorden

Wat vindt u over het nut van creatine en bcaa's?

best grtz

Ik vind deze topic best appart.. met alle respect voor jan en wat hij heeft gedaan.. Maar we hebben genoeg atleten op het forum van minimaal hetzelfde kaliber en ook grotere..

Maar blijkbaar straalt jan een soort magie uit hahaha... ik vind het best grappig..

niet negatief bedoeld overigens.

Ik vind deze topic best appart.. met alle respect voor jan en wat hij heeft gedaan.. Maar we hebben genoeg atleten op het forum van minimaal hetzelfde kaliber en ook grotere..

Maar blijkbaar straalt jan een soort magie uit hahaha... ik vind het best grappig..

Maar dit is van vroeger René :)

Kwa supplementen liet ik niets aan het toeval over. In tegenstelling tot nu was er niet zo veel keuze in Belgenland. Ik bestelde mijn produkten in de States, ik was verzot op geïsoleerde aminozuren. De essentiële acht nam ik al vanaf mijn tweede jaar. Later nam ik een combinatie van 24 aminozuren (ik ben het merk vergeten maar zorg wel dat je de L-vorm neemt, ze zijn duurder maar gaan rechtstreeks het bloed in en moeten niet worden verteerd). Samengevat een uitstekend multivitaminen -mineralen supplement en geïsoleerde aminozuren. L-carnitine zat toen al in het pakket (we spreken over 22 jaar geleden).

Ik had dezelfde sportdokter als Stallone, dokter Robert Kerr (helaas overleden) en daar schreef ik toen brieven naar (email bestond nog niet).

Verder heb ik het podium gedeeld met Erwin Note, een schitterende athleet, mijn mentor was Mario Gianotta, die later wereldkampioen werd.

De mooiste ervaringen heb ik met Tom Platz en Frank Zane, die me beiden kwamen feliciteren om mijn poseerkwaliteiten. Ik vond De Mey ook een schitterend atleet net als de goddelijke Lee Labrada. Voor Mike Christian heb ik ooit de vertaler moeten spelen tijdens een seminarie van hem, een minder prettige ervaring. En wat te denken van Bertil Fox die op 53-jarige leeftijd terug meedeed aan de Mr. Olympia en in 1987 als 12de eindigde. Those were the days my friend.

Wat was er gebeurd dan?

U praat over Dboll. We weten dat deze populair was bij Arnold. Kunt u iets meer vertellen over welke AS in het algemeen in die tijd veel gebruikt werd , zowel bulk als precontest?

• Topic Starter Topic Starter

Wat is überhaupt een grotere atleet dan een andere, hebben we het dan over massa, over uitststraling, intelligentie, emotionele intelligentie, kennis, karakter, persoonlijkheid, meer titels?

Ik ben hier om mijn ervaring door te geven, en dat hoort zo op een bepaalde leeftijd. (Staat ook zo beschreven in de psychologie). Hoe jonger, hoe meer competitief ingesteld. Dat is er voor mij niet meer bij, wat niet wegneemt dat ik nog graag win, maar dan op andere terreinen. Een gelukkig gezin opbouwen bijvoorbeeld, minstens even moeilijk dan een ronkende titel. Wel is het zo dat mijn titel mee heeft gemaakt wie ik nu ben, je kan overal uit leren.

Een in zichelf gekeerde BB-er vlak voor een wedstrijd is een per definitie "egoïstisch ingesteld" iemand. Maar dat kan ook niet anders, je hebt geen keuze. Tante Rita moet dan maar even wachten met haar slagroomtaart, alle respect voor die keuze. Ook al mijn respect aan andere (sportieve) collega's. Persoonlijk heb ik het iets moeilijker met het soort dat over lijken gaat, ze hebben me dikwijls genoeg proberen te saboteren.

Een titel is in de eerste plaats een overwinning op zichzelf en niet zozeer op één of andere tegenstander...

Hey,
Bedankt om uw ervaringen te delen met ons! We valt wel op in uw schrijfsT dat u PR heeft gestudeerd he (is een compliment). Je fysiek is echt mooi, niet the bigger, the better vind ik. Vooral je benen, ookal squatte u 230kg, heeft u mooi definitie maar zijn u benen niet gigantisch en breed!
Nu naar de vragen, want ik heb er wel 3 :p.

- hoe groot bent u, want dat heb ik precies nerges zien staan..?
- u spreekt precies een beetje 'dubieus' over uw/het gebruik van anabolen (daar wil ik ook niet op in gaan), maar men vraag is of dit resulaat, mits de nodige discipline, naturel haalbaar is (vet% op 8-10%).
- hoe ging het onderhouden van uw spieren naarmate u ouder werd?
Ik kom zelf van 60kg tot 71kg op 7maand en ik vraag mij af of het de moeite is om nog 5kg bij te komen. Ik wil namelijk niet 3x in de week voor zowat de helft van mijn leven naar de gym gaan (mijn doel ligt nu wel niet bij wedstrijden etc), als u zowat begrijp wat ik bedoel.

Alvast enorm bedankt voor het beantwoorden

1. 1,70 meter
2. Ik denk dat mijn naturel kan men zeer ver gaan, maar dan moet je echt wel talent hebben. Wie naar de gym gaat om zijn spieren te showen op straat slaat de bal mis. Dan ben je voor je het weet een "freak" voor de buitenwereld. Ik kleedde me altijd zodanig dat mijn persoon primeerde op mijn "postuur". Ik heb een beetje problemen met het gebruiken van "spierversterkers" zonder de nodige wetenschappelijke kennis. Ik neem dit en dat, omdat die en die er groot mee zijn geworden. Zoals je misschien weet loopt Arnold nu met een andere lever rond. Daarmee verwijt ik hem niets, die jongen heeft de Amerikaanse droom waargemaakt, hij had er blijkbaar "heel" veel voor over. Maar de materie is zo complex, dat ik er liever niet al te diep op inga. Wie goed mijn bijdragen heeft gelezen, weet al veel meer. Je moet ook geen jonge mensen het hoofd op hol brengen. Het lichaam leeft in een delicaat evenwicht, elke onbalans wreekt zich vroeg of later. Lees veel over het onderwerp, en doe geen onozelheden.
3. Als je ouder wordt verandert je lichaam, ik heb het Michael Jackson-syndroom niet, als je begrijpt wat ik bedoel. Hier en daar een rimpeltje bij, een hoger vetpercentage, minder soepele gewrichten, minder haar op de kruin enz... Vroeg of laat moet men zich daarbij neerleggen, als men dat niet kan dan wordt men een soort van Peter Pan.

Er komt zoveel bij als je ouder wordt, je krijgt een rijker geestesleven en men wordt terug één met zichzelf. M.a.w. ik ben mijn eigen beste vriend.

vind het een leuk topic,bedankt trouwens jan voor het beantwoorden van mijn vraag :)
net zoals in de rubriek van sport en fitness,vraag en antwoord door peter van de zon.

Wat vindt u over het nut van creatine en bcaa's?

best grtz

Met creatine heb ik niet veel ervaring, ik neem het nu soms maar dan meer als een geestelijke oppepper. Wel is het zo dat je er mee vetvrije massa mee opbouwt. Nieren en lever laten checken bij de dokter vooraleer eraan te beginnen.

BCAA's - ik geloof daar wel in, elke vrije vorm van aminozuren eigenlijk. Ik nam al zeer vroeg de essentiële 8 en beperkte me niet tot 3 ervan. Ik ging gewoon naar de apotker en vroeg hem mij capsules te maken met L-vorm aminozuren. Ik had in mijn appartement destijds een poster hangen met alle aminozuren en hun specifieke taak in het leven. Het zijn zeer krachtige spieropbouwers indien goed gebruikt. Ik werd er Mr. Belgium mee, en wijt daar 40% van mijn succes aan.

vind het een leuk topic,bedankt trouwens jan voor het beantwoorden van mijn vraag :)
net zoals in de rubriek van sport en fitness,vraag en antwoord door peter van de zon.

Hoe is het trouwens met Erika Mes afgelopen, ze was een fantastische athlete - zeer vrouwelijk.

Wat was er gebeurd dan?

U praat over Dboll. We weten dat deze populair was bij Arnold. Kunt u iets meer vertellen over welke AS in het algemeen in die tijd veel gebruikt werd , zowel bulk als precontest?

Helaas, neen. Er gebeurden waanzinnige dingen, en er gebeurden zinnige dingen, net als nu. Androgenen zijn volgens mij levensgevaarlijk, zowel psychisch als lichamelijk zijn ze niet goed te praten, dat is mijn persoonlijke mening. Je wil toch niet dat je karakter verandert, dat is toch het laatste... of niet,

Leuk dat je meedoet met de DBB contest trouwens, geeft de wedstrijd toch nog wat meer cachet :D

Ja .. dat is ook weer zo... hoe was het toen.... wat dat betreft is de film pumping iron denk ik wel een goede maatstaaf :D

De belangrijkste les uit Pumping Iron is de les die Scharzenegger geeft in het "bewerken" van de tegenstander. Je ziet Ferrigno letterlijk ik mekaar stuiken en gaan uithalen bij zijn vader. Het zelfvertrouwen van Arnold was ijzersterk, daar kan iedereen wat van leren denk ik.

Wat is überhaupt een grotere atleet dan een andere, hebben we het dan over massa, over uitststraling, intelligentie, emotionele intelligentie, kennis, karakter, persoonlijkheid, meer titels?

...

Dan heb ik het over massa, symmetrie.. dus de fysiek.. of iemand daarnaast een leuke , stralende en intelligente vent is, is allemaal leuk maar daar gaat het on stage niet om.

Maar goed is verder allemaal niet belangrijk.. het viel me gewoon op in de topic en wou dat even kwijt.. that's all.. en met ervaring doorgeven is zeker niets mis :thumbs:

BCAA's - ik geloof daar wel in, elke vrije vorm van aminozuren eigenlijk. Ik nam al zeer vroeg de essentiële 8 en beperkte me niet tot 3 ervan. Ik ging gewoon naar de apotker en vroeg hem mij capsules te maken met L-vorm aminozuren. Ik had in mijn appartement destijds een poster hangen met alle aminozuren en hun specifieke taak in het leven. Het zijn zeer krachtige spieropbouwers indien goed gebruikt. Ik werd er Mr. Belgium mee, en wijt daar 40% van mijn succes aan.

Kijk... nu kunnen we elkaar een hand geven hahaha... dit is de reden waarom we met de [Link niet meer beschikbaar] zijn gekomen..
Ik ben zelf een zeer groot voorstander van vrije essentiele aminozuren en merk en zie verschil als ik deze gebruik. En nu hoor ik dat ook van veel sporters om me heen. Ik wist niet dat ze in die tijd dat al hadden, dat moet rete duur geweest zijn in die tijd lijkt me.

Kijk... nu kunnen we elkaar een hand geven hahaha... dit is de reden waarom we met de [Link niet meer beschikbaar] zijn gekomen..
Ik ben zelf een zeer groot voorstander van vrije essentiele aminozuren en merk en zie verschil als ik deze gebruik. En nu hoor ik dat ook van veel sporters om me heen. Ik wist niet dat ze in die tijd dat al hadden, dat moet rete duur geweest zijn in die tijd lijkt me.
ik vind de sups. van nu al redelijk kostelijk,als ik alles optelt van sups wat ik in een maand verbruik ben ik al een heel pak geld kwijt,denk dat bb een van de duurste sporten is als je alles bijeen berekent!

Leuk dat je meedoet met de DBB contest trouwens, geeft de wedstrijd toch nog wat meer cachet :D

Ik neem het niet zo serieus met de term "wedstrijd". Dat betekent dat ik wederom de beste zou willen zijn. Ik heb niet het gevoel dat ik nog iets te bewijzen heb. Het is gewoon een vorm van zelfmotivatie, en ik hoop dat ik er anderen mee kan helpen.

Ikzelf kwam uit de mijnstreek (ik heb trouwens in de koolmijn gewerkt) en vond in BB een uitweg uit het getto. Ik wou mezelf bewijzen dat ik een doel kon stellen en dat ook kon halen zonder halverwege af te haken, in de veronderstelling dat dat invloed zou hebben op de rest van mijn leven.

Ik ben er zeker van dat er nu nog jongeren zijn die BB als springplank kunnen gebruiken naar een betere zelfkennis, een beter zelfbewustzijn en een hogere eigendunk. Hetzelfde zie je ook bij andere sporten, zoals bijvoorbeeld boksen.

Het hangt er allemaal vanaf met welk doel je naar de gym gaat, ik vond mezelf te tenger en zou het ze wel eens tonen, als ik groot zou worden. Alle discoteken en bars zouden trillen voor mij. Wel, het grappige was dat ik na een bepaalde tijd niet meer in dat soort gelegenheden wou gezien worden, het was contra-productief voor geest en lichaam. Erger nog, ik begon mijn spieren te verstoppen in verhullende kledij (voor zover dat nog ging).

Ik zag BB meer als een kunst en een levenswijze, mijn eigen lichaam was een kunstwerk dat moest worden bewerkt om precies zo te worden zoals ik het in mijn hoofd had. Hoe ver men daarin wil gaan moet ieder voor zich uitmaken.

Terug
Naar boven