MuscleMeat

Vragen over o.a. Maconutrient ratio's (KEV ratios) Cutting schema (10%BF naar 5%BF)

HJThomas

Novice
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
91kg
Vetpercentage
12%
Ik ben opzoek naar tips om mijn cutting-voedingschema te verbeteren (zie bijlage)

wat ik doe:

Ik ben bezig om gewoon te cutten via de simpelste manier die naar mijn weten bestaat, namelijk door gewoon je Kcal laag te houden.

Wat mijn huidige schema precies inhoud:
Gewicht: 91KG
BF: 10%
VVM: 81.9KG
Activiteitsfactor: 1.55**

Aan de hand van Katch-mcArdle methode kom ik uit op een onderhoudsniveau van 3316Kcal.
Ik hanteer -20% van mijn onderhoudsniveau waarbij ik uitkom op 2652Kcal.
De maconutrient verhouding die ik hanteer (K/E/V ratio) is 35/40/25. Ik heb dit gekozen omdat ik van aard snel aankom (koolhydraatgevoelig) vandaar de wat hogere eiwit en lagere koolhydraten.

In de keuze van mijn voeding heb ik gekozen voor Koolhydraten met een hoge GI-waarde. (Bruine rijst en brinta voornamelijk), ook neem ik alleen 'sochtends voor en na het trainen koolhydraten.
Vetten haal ik uit vis en visoliepillen.
Eiwitten voornamelijk uit kip, vis, eieren, eiwitshakes en zuivel. Ik eet eigelijk bijna geen rundvlees omdat gehakt niet erg goed blijkt te zijn en als je elke week een aantal KG biefstuk eet, dat is best prijzig is.
Daarnaast eet ik 6 maaltijden per dag, waarvan 4 maaltijd +- 200gr vezelrijke groente bevatten (Broccoli, groene bonen, spinazie, paprika, tomaat)

Aan de hand van dit schema eet ik dus dagelijks +- 230gr Koolhydraten, 266gr Eiwitten en 70gr vetten.

Aan suppelementen gebruik ik Optimen sportvitamines, Omega 3,6,9 caps van Bodyfitshop, Whey proteine van Bodyfitshop.

Aan sport; Ik doe 5/6 dagen per week krachttraining, daarnaast doe ik gem. 3-4x per week 20min cardio (interval fietsen/rustig crosstrainen/lopen op snelheid 5.5)

Mijn vragen zijn eigenlijk: Ik ben benieuwd wat jullie van dit schema vinden, voornamelijk van de verdeling in de maconutrients. Daarnaast ben ik benieuwd naar jullie ervaring met dit soort cutting schema, zijn refeed dagen echt nodig? - Zo ja, eens per twee weken of wat zouden jullie hanteren? Ook weet ik dat er suiker in zuivel producten zitten, maar is het echt zo erg wanneer je 500gr magere kwark en 250ml 0% melk per dag tot je neemt? Is het nodig om meer te cardioen wanneer je zo laag als 5% wilt halen? Hebben jullie tips voor voeding?

Hieronder heb ik een foto toegevoegd van hoe ik het op dit moment voor sta, aan de hand van een driepuntsmeting kwam ik op +- 10% BF uit.

14wuex1.jpg

** = Ik vind het moeilijk om activiteitsfactor in te schatten, als ik aangeef dat ik 5-6 keer sport (daarnaast fiets ik gem. 30-40km per week) zou ik zo ontzetten hoog uitkomen in mijn kcal dat ik het gewoon niet kan geloven (400-500gr eiwit etc.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
1. Geen ratio's aanhouden, maar minima per lichaamsgewicht. 2g/kg eiwit, 1g/kg vet. Je eet overdreven veel eiwit, nergens voor nodig. En je eet veeeel te weinig vet.

2. Nadat je aan de minima voldaan hebt, kun je de rest invullen naar eigen voorkeur.

3. Waarom is gehakt slecht?

4. Waarom eet je zo vaak (7 keer) per dag?

5. Neem volvette zuivel producten in plaats van magere.

6. Er is niks mis met de suikers in melk.

7. Succes met het naar 5% gaan zonder spierverlies.

8. Waarom wil je in godsnaam op 5% staan?

9. Waarom begin je met de feestdagen in zicht aan een cut?

• Topic Starter Topic Starter
1. Geen ratio's aanhouden, maar minima per lichaamsgewicht. 2g/kg eiwit, 1g/kg vet. Je eet overdreven veel eiwit, nergens voor nodig. En je eet veeeel te weinig vet.

2. Nadat je aan de minima voldaan hebt, kun je de rest invullen naar eigen voorkeur.

3. Waarom is gehakt slecht?

4. Waarom eet je zo vaak (7 keer) per dag?

5. Neem volvette zuivel producten in plaats van magere.

6. Er is niks mis met de suikers in melk.

7. Succes met het naar 5% gaan zonder spierverlies.

8. Waarom wil je in godsnaam op 5% staan?

9. Waarom begin je met de feestdagen in zicht aan een cut?

Top, ik heb er nog eens naar gekeken en heb een nieuw schema gemaakt. Deze zal ik ook plaatsen in mijn post. De nieuwe verhouding is gebaseerd op mijn VVM. De verhouding is: 35/40/25 KDH/EW/V, hierbij heb ik dus gehouden aan 3,5*VVM voor eiwitten, +-1,0xVVM voor vetten en overig koolhydraten. Totaal ben ik uitgekomen op 226gr eiwit, 228gr koolhdr., 70gr vetten. als ik de vetten nog meer verhoog vind ik het teveel op een KETO dieet gaan lijken waar ik geen voorstander van ben!

Ik heb mijn schema ook aangepast op 6 maaltijden per dag, ik probeer wel zoveel mogelijk maaltijden verspreid over de dag te nemen ivm. metabolisme.

5%-7% is een richtlijn, ik wil het vet rond mijn buikspieren wegtrainen.

Nogmaals,

niet uitgaan van procentuele verhoudingen, dat is totaal irrelevant. 2g/kg eiwit, 1g/kg vet, rest invullen naar eigen voorkeur.

3,5xVVM eiwit is nog steeds overkill

70g vet is nog steeds te weinig

Bij een ketogeen dieet gaat het om een zeer lage inname van koolhydraten en een middelmatig inname van eiwit, dat heeft opzich niets met de hoeveelheid vet te maken. Vet is essentieel en ontzettend belangrijk, te lage inname gaat je gains en gezondheid schaden.

Maaltijd timing is verder nagenoeg irrelevant als je natty bent, al helemaal voor je metabolisme. Deze is niet sneller met 6 maaltijden per dag tov 1 maaltijd.

5-7% is zeer laag, op 8-10% zou je absoluut je buikspieren moeten zien. En je buikspieren zijn al te zien trouwens.

is dit 10%? raar ziet droger uit

Terug
Naar boven