AndroidHealthClinic

Waarom houd iedereen zo vast aan split schema's...

Peiling Peiling Hoe train jij?

• Fullbody

Stemmen: 48 37,5%
  • Split

Stemmen: 80 62,5%

• Totaal stemmers
    128

Timmmeeehhh

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
4
Lengte
1m83
Massa
84kg
Vetpercentage
12%
Hey all,

Dit wordt een lange post, maar ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Anyways, ik train nu bijna 3 jaar en heb in het begin altijd via een split getraind (3 a 4 dagen per week). Want dat doet iedereen, dus dat zal wel het beste werken... toch?

Vorig jaar was het na m'n cut weer tijd om de bulk in te gaan. Paar weken mee bezig...Tot ik verongelukte. Operatie van 4 uur... lang herstel, 3 maanden niet trainen, tientallen ziekenhuis bezoekjes en nog een vervolgoperatie (die volgende week plaatsvind)
Ik heb dus 3 maanden niet mogen trainen, veel afgevallen.. Dat zou toch zeker weer een hele tijd duren om alles terug te krijgen?

Toen ik weer mocht beginnen met trainen ben ik het eens anders gaan doen, omdat ik zo lang niks gedaan had, leek het me verstandig om een tijdje fullbody te gaan trainen, om alle lifts weer onder de knie te krijgen... En daar gaat dit topic dus over.

Ik heb nog nooit zoveel progressie gezien als sinds ik fullbody training doe.
Ok ok, ik had natuurlijk ook gewoon profijt van het hele muscle memory, maar ik was na 6 weken weer terug op m'n oude niveau...en bleef maar doorgaan met PR's zetten.
Toen ik een split deed gingen m'n lifst maar zelden omhoog en zat ik gewoon op een plateau met bijna al mn lifts. Ik kon al maanden net 1x180 deadliften, 3x90 benchpress (mn incline was een ramp en haalde net een paar reps met 60 kilo) en m'n squat zat ergens rond de 1x120 en m'n OHP was 1x60. Hoe ik ook probeerde om ze omhoog te krijgen: het ging gewoon erg traag.

Met fullbody training ben ik in 6 maanden:
-van 73 naar 89kg gegaan en m'n vetpercentage is niet al te veel omhoog gegaan
-Benchpress 10x85 (voorheen 3x90)
-deadlift 200 (9x160) (voorheen 1x180)
-squat 135 (10x105) (voorheen 1x120)
-incline bench voor reps op 70kg (waar ik eerst maar rond de 3x 60 haalde)
- OHP 6x65 (voorheen 1x60)

Nu kan je dus zeggen 'muscle memory'
Maar dit verklaart niet waarom ik nadat ik weer op niveau was zo hard door ben blijven groeien.
Ik ben dus nu ook van mening dat een fullbody schema superieur is aan een split, zolang je geen anabolen gebruikt (met anabolen wordt het natuurlijk weer een heel ander verhaal)

Ik spreek gewoon zoveel mensen die altijd maar een split blijven trainen en al tijden geen progressie meer maken, maar toch stug vol blijven houden aan hun split. Niet dat fullbody per defenitie altijd beter is, maar veel mensen proberen het volgens mij niet eens. Voor mij was het iig een eye opener.

Wat is jullie mening hier over? Zijn er mensen met soortgelijke, of juist compleet tegenovergestelde ervaringen? Laat het weten, ik ben benieuwd!

Je wil eigenlijk altijd zo frequent mogelijk trainen, fullbody leent zich dan dus uitstekend. Maar hoe verder je gevorderd raakt hoe hoger je intensiteit en volume moeten worden om te kunnen groeien waardoor je herstel ook steeds langer vraagt. Na een tijdje zul je voor bb-doeleinden die fullbody dus ontgroeien en over moeten gaan naar bijvoorbeeld een ub/lb split. Maar een split waarmee je alles maar 1x per week pakt is voor vrijwel niemand optimaal, zeker niet voor een naturel.

Ik zweer ook bij full body. 3x per week is goed te combineren met de rest van mijn leven en ik ga er inderdaad het beste op.

Het probleem met de meeste mensen is dat ze slecht advies krijgen en volgen. Sites als bodybuilding.com, tijdschriften met de laatste "big shoulders routine" en websites waarop de laatste workout van The Rock staat vinden gretig gevolg.
Sommigen staan je aan te kijken als een aap in een roestig klokkie als je zegt dat je geen split doet. En als je uitlegt wat de voordelen zijn dan beginnen ze shit uit te kramen als "Ik train toch al jaren zo, ga jij me nou vertellen hoe ik moet trainen?" en dat soort gelul. Intussen gebruiken ze al 10 jaar hetzelfde gewicht op hun bench press.

Ub/Lb vindt ik trouwens wel een goed alternatief als je iets frequenter wilt trainen.

ik train 1 spier groep per dag tot uiterst 6 set 12 12 8 12 8 12 train 5 dagen per week :) voor ieder mens toch anders wat die gene t fijnst vindt denk ik zo doe gewoon je ding.;)

Ik ben met split begonnen en daar eigenlijk in blijven hangen.
Wel een tijdje niet getraind, maar nu toch weer voor een splitschema gekozen, maar dat is vooral omdat het bekend is.
Ik ben overigens 40 kilo aangekomen d.m.v. een splitschema, dus het lijkt toch te werken.

Maar ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn overgeschakeld van split naar fullbody en wat ze er van vonden, dus ik ga het topic in de gaten houden. :)

Ik ben met split begonnen en daar eigenlijk in blijven hangen.
Wel een tijdje niet getraind, maar nu toch weer voor een splitschema gekozen, maar dat is vooral omdat het bekend is.
Ik ben overigens 40 kilo aangekomen d.m.v. een splitschema, dus het lijkt toch te werken.

Maar ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn overgeschakeld van split naar fullbody en wat ze er van vonden, dus ik ga het topic in de gaten houden. :)

Vind het wel grappig, heb zeker 10 soorten schema's gevolgd, ik zat bv echt 1 jaar vast op 30kg dumbell press, vanalles geprobeerd nieks hielp. Uiteindelijk ben ik dan opeens met fullbody begonnen tegen mijn zin (maar 3 dagen trainen is echt kut). Vanaf de 1ste dag fullbody ging ik al derickt hoger dan 30kg, uiteindelijk in 2 weken zat ik op 36kg. Weet totaal niet of het door dit schema komt maar is wel lekker toeval. :D

Vind het wel grappig, heb zeker 10 soorten schema's gevolgd, ik zat bv echt 1 jaar vast op 30kg dumbell press, vanalles geprobeerd nieks hielp. Uiteindelijk ben ik dan opeens met fullbody begonnen tegen mijn zin (maar 3 dagen trainen is echt kut). Vanaf de 1ste dag fullbody ging ik al derickt hoger dan 30kg, uiteindelijk in 2 weken zat ik op 36kg. Weet totaal niet of het door dit schema komt maar is wel lekker toeval. :D

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het aantal herhalingen dat je deed of je was die dag topfit. Op de eerste dag gelijk je PR verbeteren alleen maar omdat het in een fullbody ipv splitschema zit, kan natuurlijk niet. Tenzij je de dumbbell press in je split als laatste oefening deed bij vermoeidheid en nu bij fullbody als eerste pakt. Anyway, goed dat je nu voorbij die 30 kg bent :D

Omdat ze niet snappen hoe je full body traint. 3 dagen trainen met full body is ook zo'n fabel, gewoon elke dag knallen en goed vreten. Met elke dag veel zware oefeningen hoef je ook minder te letten op dat je teveel zou eten, je kan ongeveer alles eten wat los en vast zit.

Waarom zo zwart/wit, of DIT of DAT.

Beiden hebben prima toepasbaarheid, er is niet mis FB systemen, maar ook bijvoorbeeld LB/UB splits kunnen zeer productief zijn.

Het is een kwestie van timing, niveau en situtaie ook.

Omdat ze niet snappen hoe je full body traint. 3 dagen trainen met full body is ook zo'n fabel, gewoon elke dag knallen en goed vreten. Met elke dag veel HGH zetten hoef je ook minder te letten op dat je teveel zou eten, je kan ongeveer alles eten wat los en vast zit.

;)

trainde eigenlijk bijna altijd 3x/week full body, maar wou wat meer volume draaien en vind dan een UB/LB fijner dan 4x/week full body.

---------- Toegevoegd om 10:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:34 ----------

Omdat ze niet snappen hoe je full body traint. 3 dagen trainen met full body is ook zo'n fabel, gewoon elke dag knallen en goed vreten. Met elke dag veel zware oefeningen hoef je ook minder te letten op dat je teveel zou eten, je kan ongeveer alles eten wat los en vast zit.

dit inderdaad, mensen houden vaak zo vast van je moet dan ... uur rusten na de training, terwijl ze niet begrijpen dat minder volume ook minder herstel tijd nodig heeft.

ook zijn veel mensen gewoon niet in staat om een full body schema te maken omdat ze dan eigenlijk hun 3 daagse split in 1 dag willen afwerken 3x/week. dat gaat natuurlijk altijd mis.

Ik ben er van overtuigd, als je geen anabolica gebruikt, je het beste af bent met een 2 daagse split of Fullbody :) Gezien ik genoeg vrije tijd heb doe ik 2 daagse split (2-2,5 keer per week) en anders fullbody als ik maar 3x per week kan trainen.

Nadat ik iets van 385 dagen high frequency daily 1RM training/ fullbody achter elkaar had gedaan waarvan regelmatig twee keer per dag, kan ik constateren dat intrinsieke motivatie en voldoende eten enorm belangrijk zijn. Herstel is (ook) in grote mate te trainen. Wel vind ik het verstandig voor je daily max gaat doen de 'meer gebruikelijke schema's' uitgemolken dienen te zijn.

alsof je kcal verbruik door krachttraining echt zo stijgt, eet je 6000 kcal+ wordt je gewoon vet, hoe hard en vaak je ook traint.

Ik train in een UB/LB split schema, 4x per week.

Bodybuilding -/- split
Powerlifting -/- full body

Er zitten hier meer bodybuilders dan powerlifters -/- meer splitters dan full body trainees.

Bodybuilding -/- split
Powerlifting -/- full body

Er zitten hier meer bodybuilders dan powerlifters -/- meer splitters dan full body trainees.

En als gevolg van het gegeven dat er meer bodybuilders zijn zal er ook aan die kant vaker dope gebruikt worden, waardoor je kan wegkomen met een split. Ik bedoel niet dat alle bodybuilders aan de dope zitten; de split raakte populair toen de doping bij bodybuilders haar intrede deed.

Bodybuilding -/- split Powerlifting -/- full body Er zitten hier meer bodybuilders dan powerlifters -/- meer splitters dan full body trainees.

De meeste natty bodybuilders zouden waarschijnlijk gewoon beter af zijn met een full body of Ub/Lb. Maar goed, dat is natuurlijk niet zo stoer als 1x per een spiergroep slopen...:rolleyes:

Voor de komende 3 maanden (april, mei, juni) overgestapt naar:

MA: squat, deadlift, frontsquat (of split squat) + core,
DI: bench, pendlay row, press, assistance (afhankelijk van waar ik zin in heb ;))

DO: squat, deadlift, frontsquat (of split squat) + core
VR: bench, pendlay row, press, assistance

In t weekend op zaterdag soms nog wat kort en licht leg en core work, op zondag soms presses en meer event style achtige training en/of wat cardio. Maar niet noodzakelijk.

Dus tja, soort van split ;)

Terug
Naar boven