MuscleMeat

Warm-koud douchen voor spierherstel, feit of fabel?

In Finland, Rusland etc doen ze het al jaren. Vanuit een hete sauna meteen een wak in. Van 80 graden Celsius naar 0 graden Celsius. En dan daarna nog jezelf slappen met dennentakken.

Schijnt heel gezond te zijn. Heb echter nooit een wetenschappelijk onderzoek gelezen hierover.

Ik heb vroeger een paar marathons gelopen en ik kan met zekerheid zeggen dat ijskoud water gedurende een tijdje op je benen of een paar keer afwisselend ijskoud en warm water er alleszins voor zorgt dat je minder last hebt van je benen diezelfde dag, nacht en de volgende dagen. Wielrenners gaan ook soms met hun benen een paar minuten in een ijsbad na een zware wedstrijd. Ik denk dat het melkzuur dan veel vlugger afgevoerd wordt. Of je spier vlugger herstelt, weet ik niet maar je zal er alleszins veel minder last van hebben achteraf. Enkel een heet bad of douche is alleszins niet aan te raden voor vlugger herstel.

---------- Toegevoegd om 07:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:16 ----------

Ik bedoel dus meer van warm naar koud overschakelen en weer terug.
Voorbeeld:
1 minuut warm
1 minuut koud
1 minuut warm
1 minuut koud
etc.

Ik heb daar ook goede ervaringen mee na heel zware inspanningen. Ik spreek dan wel van inspanningen zoals een marathon lopen waar je echt tot het uiterste bent gegaan. Afwisselend heel koud en heel warm. Veel minder pijn en stijf achteraf.

Wat het beste is is eerst water van 60graden ongeveer injecteren in de spier waar je spierpijn hebt, en daarna meteen ijskoud water. Echt supergoed voor herstel

Je moet een paar eetlepels pindakaas in je badkuip gooien en dan vullen met heet water tot het een mooie suspensie is, als je daar de betreffende spier in houd hersteld hij binnen paar minuten volledig.

de pubers zijn ook weer daar.

Bij kinderen hangen ze wel eens een hand in warm water als er capillair bloed geprikt moet worden. Het bevordert wel de doorbloeding. Maar spierherstel?

lagere temperatuur = lagere reactiesnelheid
hogere temperatuur = hogere reactiesnelheid

doe hiermee wat je wilt

Koelen doe je met als doel het onderdrukken van een symptoom (pijn), niet om herstel te bevorderen.

lagere temperatuur = lagere reactiesnelheid
hogere temperatuur = hogere reactiesnelheid

doe hiermee wat je wilt
Voor spontante chemische reacties, maar in het lichaam wordt bijna alles gecatalyseerd door enzymen, en de optimale reactiesnelheid daarvan wordt wel beïnvloed door temperatuur, maar verloopt niet zo.

Voor spontante chemische reacties, maar in het lichaam wordt bijna alles gecatalyseerd door enzymen, en de optimale reactiesnelheid daarvan wordt wel beïnvloed door temperatuur, maar verloopt niet zo.

Dat is toch niet inherent aan een reactie gekatalyseerd door enzymen maar verschilt van reactie tot reactie?

Even een verduidelijking ik bedoel niet dat de reactiesnelheid in dezelfde mate wordt beïnvloed hier als bij een spontane reactie. De temperatuursstijging waar we het hier over hebben is natuurlijk ook niet extreem groot.

Dat is toch niet inherent aan een reactie gekatalyseerd door enzymen maar verschilt van reactie tot reactie?

Even een verduidelijking ik bedoel niet dat de reactiesnelheid in dezelfde mate wordt beïnvloed hier als bij een spontane reactie. De temperatuursstijging waar we het hier over hebben is natuurlijk ook niet extreem groot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arrhenius_equation

Een temperatuursstijging (ook een kleine) kan echter prima de reactiesnelheid van een reactie gecatalyseerd door een enzym vertragen (want dit kan invloed hebben op de activatie energie, door een [lichtelijk] andere conformatie van het enzym bijv.).

Komt dit dan door verandering van structuur/denaturatie van enzymen?

edit: antwoord staat al in je edit

Ik bedoel dus meer van warm naar koud overschakelen en weer terug.
Voorbeeld:
1 minuut warm
1 minuut koud
1 minuut warm
1 minuut koud
etc.

De douche installatie mijn gym past dit automatisch toe. Kan geen gelijke temperatuur houden.

Ik douche me zo 4 keer per week en dat al jarenlang. Ik denk dat dat erg triviaal is. Niet te zeer met bijkomende details bezig zijn. Zorg dat je voeding en training in orde zijn.

Is hier ooit onderzoek naar gedaan?

Heb het een paar keer geprobeerd.. en ik ga dan wel echt heel diep naar adem snakken alsof je net heel lang je adem hebt ingehouden. Hartslag gaat flink omhoog. Het voelt ook niet echt heel "veilig" aan, maar het gevoel dat je hele lichaam klaarwakker is voelt wel lekker.
Teveel verschil ineens is nooit goed.
Heb zelf een keer gehad, vanuit een zeer warm bad direct een ijsbad in en leek alsof mijn hart een slag oversloeg, voelde niet best.
Koud of warm water maakt voor herstel geen hol uit, ik douche wel altijd koud ook in de winter, ben een koudefreak;-)

Warmte en koude snel afwisselen bevordert de bloedsomloop. Dit wordt een wisseldouche genoemd. Maar of die betere bloedsomloop herstel versnelt, want daar hebben we het over, weet ik niet.
Op deze site staat wat over bloedsomloop, ik beweer niet dat dit een betrouwbare bron is, laat staan een onderzoek. Mijn vader heeft hartklachten en herken wel veel ervan.
Ik had begrepen dat het wel zo is dat een overgang naar extreem koud het hart flink kan belasten en leiden naar een hartstilstand. Maar dan hebben we het wel over echt enorm koud. Zoals in net uit je warme bed stappen en in een ijskoude bergbeek springen.
Ik doe het ook regelmatig omdat het lekker voelt, maar maak het niet dampend heet of volledig koud. En 's ochtend eindigen met een minuutje koud, wordt je niet te loom. 's Avonds juist afsluiten met warm, slaap je sneller.

Terug
Naar boven