MuscleMeat

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #130.981
Ook veel anonieme bellers maar die nam ik toch al nooit op. Bel-me-niet-register werkt niet.

aanmelden bij het recht van verzet (klinkt als een guerilla groepering maar werkt echt)

Indien u staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register, mag u toch nog gebeld worden door bedrijven of organisaties waar u klant van bent, of waarvan u klant geweest bent. Tevens mag u nog gebeld worden indien u gevraagd hebt om een telefoongesprek, bijvoorbeeld bij een offerte aanvraag of enquête.

Tijdens elk telemarketinggesprek hebt u echter wel de mogelijkheid om gebruik te maken van uw recht van verzet. Dit betekent dat u tijdens ieder ongevraagd telefoongesprek aan kunt geven dat u in de toekomst niet langer gebeld wilt worden door het bellende bedrijf of organisatie. Dit bedrijf of deze organisatie moet uw telefoonnummer direct uit alle eigen bellijsten verwijderen zodat u in het vervolg niet meer door hen gebeld wordt (tenzij u hier om heeft gevraagd).

2 jaar gewerkt in callcenter, veel mensen weten dit niet en kennen het recht van verzet niet

mocht je alsnog gebeld worden door een organisatie terwijl je in het recht van verzet staat zijn ze strafbaar

• #130.982
aanmelden bij het recht van verzet (klinkt als een guerilla groepering maar werkt echt)

Indien u staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register, mag u toch nog gebeld worden door bedrijven of organisaties waar u klant van bent, of waarvan u klant geweest bent. Tevens mag u nog gebeld worden indien u gevraagd hebt om een telefoongesprek, bijvoorbeeld bij een offerte aanvraag of enquête.

Tijdens elk telemarketinggesprek hebt u echter wel de mogelijkheid om gebruik te maken van uw recht van verzet. Dit betekent dat u tijdens ieder ongevraagd telefoongesprek aan kunt geven dat u in de toekomst niet langer gebeld wilt worden door het bellende bedrijf of organisatie. Dit bedrijf of deze organisatie moet uw telefoonnummer direct uit alle eigen bellijsten verwijderen zodat u in het vervolg niet meer door hen gebeld wordt (tenzij u hier om heeft gevraagd).

2 jaar gewerkt in callcenter, veel mensen weten dit niet en kennen het recht van verzet niet

mocht je alsnog gebeld worden door een organisatie terwijl je in het recht van verzet staat zijn ze strafbaar
is het enige wat je moet zeggen dat je gebruikt maakt van het recht van het verzet en dan op kan hangen?

• #130.983

Vraag.

Geldt dit ook voor ondernemers, of alleen voor consumenten?

Op de site van de overheid wordt verwezen naar de site van consuwijzer.

EDIT: ja, ook voor ondernemers.

Laatst bewerkt:
  • #130.984
is het enige wat je moet zeggen dat je gebruikt maakt van het recht van het verzet en dan op kan hangen?

vermelden dat je graag door desbetreffende organisatie in het recht van verzet geplaatst wil worden

betreft het een callcenter dan zullen ze vragen voor welke doeleinden je niet meer gebeld wil worden (energie, goede doelen, loterijen, tijdschriften etc.)

ook zal je postcode en telefoonnummer nogmaals gecheckt worden, als de medewerker die je aan de lijn hebt het goed verwerkt wordt je binnen 6 weken uit het systeem geschrapt

• #130.985

Thnx voor de info, dit is goed om te weten wanneer een in NL gevestigde organisatie mij belt.

Het probleem is echter dat veel van de malafide bellers of gevestigd zijn in het buitenland of überhaupt geen legit bedrijf zijn. Voor hen gelden deze wetten en regels dus niet. Althans, er is niemand die deze wetten gaat handhaven (in het buitenland).

Scammers en dus met name phishers zijn geen legitieme bedrijven, en al helemaal geen legitieme Nederlandse bedrijven. Deze wetten zijn dus niet op hen van toepassing, je hebt er niets aan. Schijnveiligheid.
Bij Nederlandse bedrijven, niet bij buitenlandse bedrijven. Phishers zijn niet eens bedrijven. Ik werd best vaak gebeld door nummers met een landcode die ik niet kende. Na wat simpel googlen bleken deze nummers uit Afrikaanse landen te komen. Aangezien ik geen Nigeriaanse prinsen ken is opnemen alleen al vragen om problemen.

Het beste (en logische) advies is:
- neem nooit op bij anonieme privé nummers.
*als het belangrijk is spreken ze voicemail in, appen ze, of bellen ze terug.

- neem nooit op bij nummers met een andere landcode.
*Nederlandse mobiele nummers beginnen met +316 of 00316.

- open nooit links en urls in sms'jes, whatsapps of emails van onbekende nummers.
*Met name wanneer het om geld of betalingen gaat.

- open geen emails van onbekenden.

• #130.986
Thnx voor de info, dit is goed om te weten wanneer een in NL gevestigde organisatie mij belt.

Het probleem is echter dat veel van de malafide bellers of gevestigd zijn in het buitenland of überhaupt geen legit bedrijf zijn. Voor hen gelden deze wetten en regels dus niet. Althans, er is niemand die deze wetten gaat handhaven (in het buitenland).

Scammers en dus met name phishers zijn geen legitieme bedrijven, en al helemaal geen legitieme Nederlandse bedrijven. Deze wetten zijn dus niet op hen van toepassing, je hebt er niets aan. Schijnveiligheid.

Bij Nederlandse bedrijven, niet bij buitenlandse bedrijven. Phishers zijn niet eens bedrijven. Ik werd best vaak gebeld door nummers met een landcode die ik niet kende. Na wat simpel googlen bleken deze nummers uit Afrikaanse landen te komen. Aangezien ik geen Nigeriaanse prinsen ken is opnemen alleen al vragen om problemen.

Het beste (en logische) advies is:
- neem nooit op bij anonieme privé nummers.
*als het belangrijk is spreken ze voicemail in, appen ze, of bellen ze terug.

- neem nooit op bij nummers met een andere landcode.
*Nederlandse mobiele nummers beginnen met +316 of 00316.

- open nooit links en urls in sms'jes, whatsapps of emails van onbekende nummers.
*Met name wanneer het om geld of betalingen gaat.

- open geen emails van onbekenden.

true, buitenlandse nummers neem ik sowieso nooit meer op

9 van de 10x is het de nigeriaanse prins die mijn geld wil verdubbelen

• #130.987
Blokkeer en rapporteer alle nummers die ik niet ken. :wave:

• #130.989
true, buitenlandse nummers neem ik sowieso nooit meer op

9 van de 10x is het de nigeriaanse prins die mijn geld wil verdubbelen
Jup, echter bellen ze soms anoniem en weet je het daarom niet.

Simpele regel: NEEM NOOIT OP BIJ ANONIEME BELLERS

Ik kan er gewoon niet bij dat mensen zo fucking dom zijn. Dit soort shit is al minstens 10 jaar bekend, hoe kan je hier nog voor vallen?

Mijn advies is (en ik pleit hier al jaren voor); maak hier een leer-, schoolvak van. Beginnend op de basisschool vanaf groep 5-6 en progressieve diepgang op de middelbare school.

Computer- en internet veiligheid (verzin een leuke hippe naam) als vak. Een vak waarin men van jongs af aan alles leert omtrend internet veiligheid.

Bijv:
- zet niet alles op social media zoals bijv facebook.
- maak geen pikante foto's of naaktfoto's van jezelf en deel deze al helemaal niet met anderen.
- vertrouw niemand online (laat staan mensen genaamd @Steks)
- doe/deel/zeg online niets over jezelf dat jezelf kan kwetsen.
- social media is carcinogeen voor je gezonde verstand.

Hoe kan het dat dit vroeger wel logisch was toen ik op school zat. Je zou denken dat men meer streetwise zou worden naarmate de technologie vordert. Niets is echter minder waar. Best vreemd eigenlijk. De generatie waarbij deze technologie niet vreemd is, heeft meer moeite om deze tech te beheersen.

Laatst bewerkt:
  • #130.991
Vriendschap van dik 15 jaar abrupt afgelopen . Waarom ik zou het niet weten maar hij heeft veel vrienden verwijderd.

Nou ja scheelt ook weer tripjes naar Brabant toe

• #130.992
  • #130.993
Jup, echter bellen ze soms anoniem en weet je het daarom niet.

Simpele regel: NEEM NOOIT OP BIJ ANONIEME BELLERS

Ik kan er gewoon niet bij dat mensen zo fucking dom zijn. Dit soort shit is al minstens 10 jaar bekend, hoe kan je hier nog voor vallen?

Mijn advies is (en ik pleit hier al jaren voor); maak hier een leer-, schoolvak van. Beginnend op de basisschool vanaf groep 5-6 en progressieve diepgang op de middelbare school.

Computer- en internet veiligheid (verzin een leuke hippe naam) als vak. Een vak waarin men van jongs af aan alles leert omtrend internet veiligheid.

Bijv:
- zet niet alles op social media zoals bijv facebook.
- maak geen pikante foto's of naaktfoto's van jezelf en deel deze al helemaal niet met anderen.
- vertrouw niemand online (laat staan mensen genaamd @Steks)
- doe/deel/zeg online niets over jezelf dat jezelf kan kwetsen.
- social media is carcinogeen voor je gezonde verstand.

Hoe kan het dat dit vroeger wel logisch was toen ik op school zat. Je zou denken dat men meer streetwise zou worden naarmate de technologie vordert. Niets is echter minder waar. Best vreemd eigenlijk. De generatie waarbij deze technologie niet vreemd is, heeft meer moeite om deze tech te beheersen.
Wat je zegt zijn wel typisch dingen waarbij het onderwijs en al helemaal de docenten enorm achterlopen.

Dat maakt het overigens niet minder waar.

Het internet en social media vergeten ook nooit iets, dat maakt het met name voor jongeren die toch wel experimenteren een onvergevelijke en genadeloze vijand.

• #130.997
  • #130.999
Op zich is sexting een normaal iets zo in de puberteit (later verder ook wel). Dat is toch wel de periode van uitproberen en onderzoeken. Zelf vertel ik altijd dat als je het doet, speel dan safe. Voorkom herkenning (piercings, gezicht etc), denk na naar wie je het stuurt, zorg dat het wederzijds ook gebeurt etc etc. Ik heb ook wel eens wat pikante foto's gestuurd binnen relaties toen ik nog een puber was (en later), nooit mis gegaan. Zelfs al zou het mis gaan, bijvoorbeeld telefoon gehacked/gestolen, dan kun je niets met die foto's.

Verder wel mee eens dat er globaal meer aandacht aan besteed moet worden in het veilig omgaan met het wereldwijde web en social media.

• #131.000
Terug
Naar boven