MuscleMeat

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #135.741
Ja dat was de normale benzine, maar dat is niet meer sinds 2020. Met de toevoeging van 10% ethanol is het van slechtere kwaliteit geworden en niet meer bruikbaar in veel auto's. Ook heeft het ongeveer 2% minder energie. Voorbeeld van stille inflatie.

De norm is dus 98 E5.
Ik snap je punt, maar de ruime meerderheid tankt E10, dus vandaar dat E10 toch echt de norm is. Ik reken ook niet meer met guldens. :P

2% energie voor 10% hogere prijs lijkt me niet de moeite waard. Het is al duur genoeg. Tenzij je auto daar inderdaad op kan rijden...

• #135.742
Ik snap je punt, maar de ruime meerderheid tankt E10, dus vandaar dat E10 toch echt de norm is. Ik reken ook niet meer met guldens. :P

2% energie voor 10% hogere prijs lijkt me niet de moeite waard. Het is al duur genoeg. Tenzij je auto daar inderdaad op kan rijden...

Naja ze hebben het voor een groot deel ongeschikt gemaakt.
98 werkt voor alles, 95 niet vanwege de lagere kwaliteit. Conclusie, 95 is de budget optie.

Overigens is het prijsverschil gelukkig naar 5-7%.
Ik zou persoonlijk E10 vermijden.

• #135.743
Is in 2020 ingevoerd, 10% ethanol.
98 werkt voor alles, 95 niet vanwege de lagere kwaliteit. Conclusie, 95 is de budget optie.

Mijn motors rijden slecht op E10. Bij mijn vorige motor vielen zowel de choke als het automatische stationaire toerental uit.

• #135.744
Laatste 3 maanden 10mg roa voorgeschreven gekregen van de huisarts. Gevraagd of het voor de laatste 1 a 2 maanden (wil stoppen als het warm word aangezien je zo ongelofelijk hard verband met dat spul) naar 20mg mocht. Vond ze geen enkel probleem.

Pas 2 dagen in en heel m'n ogen zijn zo droog dat m'n lenzen gewoon uitvallen tijdens het knipperen...

• #135.745

Mijn motors rijden slecht op E10. Bij mijn vorige motor vielen zowel de choke als het automatische stationaire toerental uit.
De kwaliteit van E10 is prima mits je niet met een oude roestbak rondtuft.

• #135.748
Dat ligt aan het ontwerp van de motor. ;)
Het heeft gewoon totaal geen meerwaarde voor je motor. Verbruik stijgt, vermogen daalt, slijtage van onderdelen neemt toe. Als je weinig rijdt trekt het vocht aan en kan je oxidatie krijgen in je tank.

Maarja, goed voor het klimaat ofzo :o.

• #135.749
Het heeft gewoon totaal geen meerwaarde voor je motor.

Maarja, goed voor het klimaat ofzo :o.
Het is een prima brandstof, net als benzine of diesel, waar het fout gaat is het langzaam verhogen van het ethanol gehalte terwijl er auto’s rondrijden die er niet voor ontwikkeld zijn.

• #135.750
Het is een prima brandstof, net als benzine of diesel, waar het fout gaat is het langzaam verhogen van het ethanol gehalte terwijl er auto’s rondrijden die er niet voor ontwikkeld zijn.
Dat is onderdeel van het complot om oude auto's van de weg te krijgen!
:aluhoedje:

• #135.752
  • #135.754
Ik zei dat ze er slecht op rijden, hoe kan de kwaliteit dan prima zijn. Het verbruik is niet slechter, maar de injectors vervuilen erg.
Natuurlijk is het verbruik wel slechter(hoger). Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan benzine.
https://www.anwb.nl/experts/auto/123/hoger-verbruik-met-e-10
De hoeveelheid energie in 100% ethanol is ongeveer de helft van de hoeveelheid energie in 100% benzine. Hieruit volgt dat E10 ongeveer 2,5% minder energie bevat dan E5. Dit komt overeen met diverse studies die een meerverbruik van rond de 2% vonden bij tests met E10 en E5.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.

2,5% tot 5% meer verbruik en dus ook minder vermogen. Ik tank nooit e10 met de motor.

• #135.755
  • #135.756
Ik dacht: ik ga even m'n Inkomsten Belasting doen, hoe moeilijk kan het zijn. Holy shit, ik ben nog niet bij pagina 2 en ik snap al geen enkele vraag meer.
Word helaas denk ik toch een accountant zoeken o.i.d. die die shit in kan vullen voor me.

Aangezien ik alleen maar errors krijg dat ik niet naar de volgende pagina kan omdat mijn cijfers niet matchen...

• #135.757
Natuurlijk is het verbruik wel slechter(hoger). Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan benzine.
https://www.anwb.nl/experts/auto/123/hoger-verbruik-met-e-10

2,5% tot 5% meer verbruik en dus ook minder vermogen. Ik tank nooit e10 met de motor.
Ik ken de theorie, maar kan geen verschil meten. Ik rij veel (20k km per jaar) en tank soms noodgedwongen E10. Tussen zomer en winter zit met 2km per liter een duidelijk verschil (1 op 18 en 1 op 16) en E10/E5 heeft zoveel minder invloed op het verbruik dat dat niet opvalt.

• #135.758
Ik ken de theorie, maar kan geen verschil meten. Ik rij veel (20k km per jaar) en tank soms noodgedwongen E10. Tussen zomer en winter zit met 2km per liter een duidelijk verschil (1 op 18 en 1 op 16) en E10/E5 heeft zoveel minder invloed op het verbruik dat dat niet opvalt.
Simpele scheikunde zegt dat bij verbranding van 1 liter E10 minder energie vrijkomt dan bij 1 liter benzine.

Dus is je verbruik hoger, je moet immers meer verbranden voor hetzelfde aantal joule. Dat het niet opvalt wilt natuurlijk niet zeggen dat het verschil er niet is. 2,5 tot 5% vind ik best veel.

Tussen zomer en winter merk je idd veel verschil, en ook veel verschil in vermogen bij koude lucht vs warme lucht.

• #135.759
Alles met carbs loopt sws niet lekker op e10
De kwaliteit van E10 is prima mits je niet met een oude roestbak rondtuft.
Moderne auto's en motoren doen het ook minder goed.
Mijn auto is helemaal niet zo oud, 15 jaar ToV 11 jaar gemiddeld in NL.

Het probleem is dat 95 E5 wel geschikt was voor bijna alle voertuigen, en 95 E10 niet meer.

Sportieve auto's, auto's met oudere brandstrofsystemen, carburateurs, getunede auto's en auto's die onder verzwaarde omstandigheden rijden moeten allemaal E10 mijden.

En er wordt ook helemaal niet gepraat over het feit dat het dus 2.5 tot 5% minder energie heeft maar de prijs nooit in aangepast. De overstap op E10 is effectief 2.5% extra belasting op brandstof voor mensen die E10 kunnen tanken en 5% voor mensen die dat niet kunnen.

Terug
Naar boven