MuscleMeat

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #148.862
Maar als toevoeging, het Nederlands recht kan vaak wel alle kanten op gaan, dus met uitspraken moet je maar net “mazzel” hebben.

Ter voorbeeld, een vriendin van me is vermoord. Baksteen op haar hoofd geslagen en daarna vakantiehuis in de brand gestoken. Herleid kon worden dat hij inderdaad de baksteen op haar hoofd heeft geslagen, maar geen bewijs dat hij de brand heeft aangestoken. Doodsoorzaak was de brand. Zodoende veroordeling poging tot doodslag. Koekoek.

Uiteindelijk alsnog de brandstichting bewezen en 20 jaar cel, maar zulke vage verhalen hoor je echt wel vaker.

Niet dat het Amerikaans recht beter is, maar er mag in dit regellandje soms wel vaker met “aannemelijk” gewerkt worden.

Laatst bewerkt:
  • #148.864
Zodra je je op het juridische stort maakt het heel erg uit welke termen je gebruikt en of je alle voorwaarden benoemt.

Bovendien, als je te ver gaat met een "daad van zelfverdediging" leidt dit mogelijk wel tot een strafbaar feit, maar niet altijd tot strafbaarheid.

Boeit helemaal niks, elk normaal persoon snapt wat ik bedoel als ik zelfverdediging eisen zeg.

Ik ga toch niet gelijk beginnen met 'de in de wet benoemde uitsluitingen die door jurisprudentie en door individuele zaken worden ondersteund met details en voorbeelden waardoor een feit als niet strafbaar kan worden benoemd' ..
?

• #148.865
Je noemt in je uitleg over de "zelfverdedigingseisen" wel de proportionaliteit, maar de subsidiariteit sla je over. Daar had je in het voorbeeld met dat duwen wel aandacht aan kunnen besteden.

Zitten we in de rechtszaal ofzo? Sjonge jonge.
Ik noemde gewoon wat voorbeelden.

• #148.866
Boeit helemaal niks, elk normaal persoon snapt wat ik bedoel als ik zelfverdediging eisen zeg.

Ik ga toch niet gelijk beginnen met 'de in de wet benoemde uitsluitingen die door jurisprudentie en door individuele zaken worden ondersteund met details en voorbeelden waardoor een feit als niet strafbaar kan worden benoemd' ..
?
Nu overdrijf je om jezelf eruit te draaien dat je essentiële informatie achterwege liet.

• #148.867

?
Oh zeg dat dan eerder. Nu snap ik je.

• #148.868
Waar staat "zelfverdedingseisen" in de wet?
Waar staat het überhaupt ergens geschreven buiten dit forum?

IMG_4163.jpeg

• #148.869
Nu overdrijf je om jezelf eruit te draaien dat je essentiële informatie achterwege liet.

Ik liet heel veel meer achterwege. Was namelijk wat voorbeelden. Ik ga heen pagina's vol met elke uitsluiting en alle jurisprudentie neerzetten en de daaruit voorkomende 'eisen'.

• #148.870
Ik liet heel veel meer achterwege. Was namelijk wat voorbeelden. Ik ga heen pagina's vol met elke uitsluiting en alle jurisprudentie neerzetten en de daaruit voorkomende 'eisen'.
Terwijl je normaal zo weinig moeite hebt om pagina's vol te zetten met alle uitzonderingen en bijzonderheden over punten die een discussie amper raken.

Als je dan toch voorbeelden geeft is het niet compleet zonder subsidiariteit en noodweerexces.

Laatst bewerkt:
  • #148.871
Terwijl je normaal zo weinig moeite hebt om pagina's vol te zetten met alle uitzonderingen en bijzondheden over punten die een discussie amper raken.

Als je dan toch voorbeelden geeft is het niet compleet zonder subsidiariteit en noodweerexces.

"

Vereisten beroep noodweer​

Van noodweer is sprake wanneer u zich hebt verdedigd tegen een ogenblikkelijke en wederrechtelijke aanranding, en die verdediging ook noodzakelijk was. Er gelden een aantal eisen;

Voorts geldt nog de eis dat u geen eigen schuld mag hebben. u mag niet zelf de confrontatie zijn aangegaan en daardoor eigen schuld hebben aan de aanval en u mag de aanval niet hebben uitgelokt door provocaties van de ander."

Beter?

Punt blijft: als je daaraan voldoet, prima. Maar het is erg lastig te bewijzen.

• #148.877
Hell iets aandoen zou je bij dezen ook onder zelfverdediging kunnen scharen. Ik denk dat elke fatsoenlijke rechter daar wel begrip voor zou hebben.

• #148.878
Worden jullie niet allemaal fcking moe van jezelf 🙃. Ga in discussie met Hell , ze gaat door tot je helemaal leeggezogen bent. Succubus

• #148.879
Worden jullie niet allemaal fcking moe van jezelf 🙃. Ga in discussie met Hell , ze gaat door tot je helemaal leeggezogen bent. Succubus

Ik houd er wel van om leeggezogen te worden.

En bij Hell heb ik in mijn fantasie een beetje Mia Khalifa vibes, als je snapt wat ik bedoel.

Terug
Naar boven