Gebruik nu niet van die moeilijke woorden B!![]()
OT:
Denk, dat elke vecht-/ verdedigingssport effectief genoeg is om een aanval af te weren. De mate van agressie van aanvaller en verdediger zullen bepalen of het aangeleerde effectief is.
In principe behoef je niet eens heel veel kennis (praktijkervaring) te hebben om een aanval af te wenden. De meeste mensen, die een aanval uitvoeren zijn namelijk ook niet echt kundig. Een bepaalde zelfverzekerdheid in je actie om hem/haar af te weren, doet de meeste al stoppen.
Voor degenen, die wat "professioneler" te werk gaan wordt het moeilijk, want ik ga er dan vanuit, dat ze zich ook daadwerkelijk voorbereiden op een aanval. Dan kun je nog zoveel trucjes kennen, maar zul je 9 van de 10 keer het onderspit delven.
In principe is het beoefenen van een vecht-/verdedigingssport er ook op gericht om je zelfverzekerdheid toe te laten namen in situaties, die je normaal gesproken niet meester zou zijn
zeer correcte opmerkingen.
Ook kan je stellen dat een state of mind heel belangrijk is. Ik ken een Belgische kampioen kickboxen maar als hij op straat ruzie krijgt wordt hij werkelijk doodsbenauwd. Heeft me daaromtrent raad gevraagd maar ik zei hem dat hijmeer zelfvertrowen moet kweken maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik ben opgegroeid in een volksbuur en een concentratie school waar het iedere dag een ware veldslag was. (het vreemde er aan was wel dat we elkaar zowat doodsloegen maar de volgende dag weer smen voetbalden, en de dag daarna weer op de vuist gingen. in een gevecht is het dus een mate van "razernij ' of "woede" (in mijn geval) die je kan helpen overleven. Als ik aangevallen word en het is menens dan , wordt ik letterlijk iemand anders; ik kan het moeilijk omschrijven (vroeger naar de psychiater geweest om anger management aan te leren en dat heeft geholpen) maar als het moet dan komt het terug en dan kan ik ongelooflijk incasseren.