Fitness Seller

WAT STEMT DBB.COM: 2e kamer verkiezingen (NL)

Peiling Peiling Op welke pollitieke partij ga jij stemmen tijdens de 2e kamer verkiezingen?

• CDA

Stemmen: 7 1,5%
  • PVDA

Stemmen: 26 5,7%
  • SP

Stemmen: 18 4,0%
  • VVD

Stemmen: 94 20,8%
  • PVV

Stemmen: 176 38,9%
  • GroenLinks

Stemmen: 19 4,2%
  • Christenunie

Stemmen: 2 0,4%
  • D66

Stemmen: 29 6,4%
  • Partij voor de dieren

Stemmen: 12 2,6%
  • SGP

Stemmen: 0 0,0%
  • Verdonk

Stemmen: 0 0,0%
  • Anders, nl

Stemmen: 8 1,8%
  • Ik ga niet stemmen.

Stemmen: 25 5,5%
  • Ben Belg

Stemmen: 37 8,2%

• Totaal stemmers
    453
Tja, als je meerdere kleine winnaars neemt tegen 1 grote winnaar dan is het niet moeilijk om in totaal een groter aantal gewonnen zetels te krijgen. Laat ik dan opnieuw stellen dat ik de grootste winnaar democratischer vind in een coalitie dan meerdere kleinere winnaars. Ook al gaat het om een meerderheid aan zetels strikt gezien.

Lijkt me voor Nederland ook vrij rampzalig zo'n uiterst-links-liberale regering. Maar dat is dan mijn mening.

Veel rampzaliger dan de PVV er bij zal het niet worden. Zo uiterst links is het verder niet natuurlijk, 40+ zetels die centrumrechts of rechts zijn. VVD schurkt nu tegen de PVV aan en zal toch wel minimaal een liberaal beleid willen inzetten dat er voor zorgt dat de scherpe kantjes van GL en PvdA verdwijnen. Programmatisch liggen de PVV en VVD net zover uit elkaar als de VVD en het PvdA, alleen lijkt Wilders nu wel erg veel water bij de wijn te willen doen. Als Nederland alleen voor een integratieprobleem staat was zo'n coalitie wel te begrijpen maar economisch gezien moeten er nu ook besluiten genomen worden en daarbij laat de PVV het qua programma toch afweten.

Grote winnaars horen alleen thuis in een coalitie als hun programma enigzins realistisch te noemen valt, ook al kan je dan wel vraagtekens zetten bij deelname van GL. Maar goed dat wordt straks de derde partij en niet een machtsblok dat veel te zeggen heeft.

Volgens mij is een volledig linkse regering helemaal niet mogelijk (70 zetels) of je moet in de waan zijn dat een VVD of CDA met een volledige linkse flank wil gaan proberen. Het CDA doet er vanuit alle invalshoeken verstandig aan om niet te gaan regeren, ze zijn in iedere mogelijkheid de kleinste partij; het zou karaktermoord zijn. De wonden likken in de oppositie en zich afvragen hoe ze die wat draagvlak betreft afbrokkelende christelijke boodschap nieuw elan geven. Zij hebben er amper baat bij om na zo'n mokerslag te gaan regeren als kleine partij en dan heb ik het niet eens over de 'christelijke bezwaren' in de achterban om samen te gaan werken met de PVV.

Probleem is dat Wilders dit direct zal aangrijpen om als buitengesloten hond in de oppositie te gaan zitten waardoor die de volgende verkiezingen wederom hoge ogen gaat gooien. Met een bijna onvermijdelijke Paarse kabinet is het te hopen dat ze de komende regeer periode wel een degelijk weerwoord weten te formuleren tegenover de retoriek van Wilders.

Interessante periode wel, wellicht nog interessanter als die VVD/PVV/CDA coalitie daadwerkelijk van de grond komt.

Laatst bewerkt:
Kabinet VVD-PVV-CDA zal niet gevormd gaan worden. Hierdoor blijven de gevoelens betreffende integratie en co onder bepaalde bevolkingsgroepen bestaan en zullen misschien wel heftiger worden. Ik denk dan ook dat als Wilders niet in de regering komt hij bij de volgende verkiezingen nog een stuk groter zal zijn.
Overigens vind ik die praatjes over ''de grote winnaar'' altijd zo'n lulkoek. De Pvda is, ondanks dat het zetels heeft verloren, nog altijd groter dan de PVV. Als je echt democratisch bezig bent dan luister je gewoon naar de grootste partijen en niet naar de grootste winnaars.

Laatst bewerkt:
Ik zie die PVV/CDA/VVD optie niet meer gebeuren. Half prominent CDA haakt dan af en dan is het echt over voor het CDA. Lijkt me verder leuk om te zien, ik wil minister de Roon of minister Bosma wel aan het werk zien.

Als je echt democratisch bezig bent dan luister je gewoon naar de grootste partijen en niet naar de grootste winnaars.
PvdA wil niet met PVV regeren, dus zij bemoeilijken dan de coalitievorming. Dat hun partij groter is dan de PVV wil niet zeggen dat een coalitie met PvdA democratischer is, want je hebt dan nog steeds meerdere kleintjes nodig, die dus eigenlijk afzonderlijk een kleiner deel van de bevolking vertegenwoordigen.

Ideaal gezien neem je de grootste partijen en de grootste winnaars bij elkaar. Als dat vanwege ideologische redenen niet lukt, dan moet je die partijen die weigeren in de coalitie te gaan eruit laten. En dus is de eerste logische coalitie VVD+CDA+PVV. En als dat niet mocht lukken ga je pas verder kijken.

@EricR: VDD mag dan economisch wel rechts zijn, maar met 3 linkse partijen erbij blijft er van hun rechtse houding tegenover thema's als immigratie, islam en milieu weinig over.... Een groot deel van de bevolking zit daar niet op te wachten. Verder is het maar de vraag of een grote coalitie met kleinere partijen stabieler zal zijn dan een kleinere coalitie met PVV.

Maar goed als de CDA het niet ziet zitten met PVV dan is die coalitie ten dode opgeschreven.

Vanuit mijn visie zou er als eerst naar een coalitie tussen PVDA, CDA en VVD moeten worden gekeken, ondanks dat, dat ook redelijk onhaalbaar lijkt op het moment.

Zo'n coalitie moet dan wel heel goed verkocht worden aan 'het volk', dan zitten namelijk weer alleen die drie traditionele partijen in het pluche en worden alle nieuwkomers buitengesloten, inclusief de PVV. Vermoedelijk alleen een optie als laatste mogelijkheid, mocht Paars Plus ook om inhoudelijke redenen niet tot overeenkomst komen.

Zo'n coalitie moet dan wel heel goed verkocht worden aan 'het volk', dan zitten namelijk weer alleen die drie traditionele partijen in het pluche en worden alle nieuwkomers buitengesloten, inclusief de PVV. Vermoedelijk alleen een optie als laatste mogelijkheid, mocht Paars Plus ook om inhoudelijke redenen niet tot overeenkomst komen.

Het zou mij ook echt niet uitmaken hoe ze het zouden doen, zou alleen maar commentaar leveren en oogkleppen opdoen voor hun goede daden. Gewoon uit principe.

Ja kan wel wezen, maar dit is wel de combinatie die de meeste zetels oplevert en dus in feite het democratischst (weet niet of dit nu goed staat:p) is.

In ieder geval is een coalitie PVV/CDA/VVD niet volledig democratisch als je er vanuit gaat dat een meerderheidscoalitie het land moet regeren. In absolute aantallen stemmen halen ze de 50% niet, alleen door afrondingen wordt de 76 zetels gehaald. De coalitie zelf heeft 'maar' 49,55% van alle stemmen in handen. 50,45% van Nederland heeft dus niks op met die coalitie, althans niet met de partijen die dan zouden gaan regeren.

"politie discrimineert in personeelsadvertentie"
Alleen allochtonen en vrouwen worden aangenomen, hoelang houden we dit soort crap nog vol? Het blijkt ook dat het in opdracht van Binnenlandse zaken is, maar dit kan toch niet langer? Ik verlies al mijn vertrouwen in de maatschappij op deze manier.

"politie discrimineert in personeelsadvertentie"
Alleen allochtonen en vrouwen worden aangenomen, hoelang houden we dit soort crap nog vol? Het blijkt ook dat het in opdracht van Binnenlandse zaken is, maar dit kan toch niet langer? Ik verlies al mijn vertrouwen in de maatschappij op deze manier.

En wat heeft dat te maken met de verkiezingen? Of gooi je er maar wat tussen omdat iets jou niet bevalt in de Nederlandse maatschappij?

En wat heeft dat te maken met de verkiezingen? Of gooi je er maar wat tussen omdat iets jou niet bevalt in de Nederlandse maatschappij?

Allebei eigenlijk, de politiek stond blijkbaar achter dat beleid want anders zou dat ministerie het niet uitvoeren. Hier: Minister Ter horst(PvdA) wilde geen blanke man voordragen en wilde per se een vrouw, ook al was de man nog zo goed gekwalificeerd voor die functie. Dan neem je de PvdA toch ook niet meer serieus of wel. En dan roepen om een zogenaamd paars plus kabinet. PvdA zal het land verwoesten met dit soort gekke acties.

De kans op een rechts kabinet van VVD, PVV en CDA lijkt volgens PVV-leider Geert Wilders verkeken. CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen weigert te praten met de twee andere partijen, stelde Wilders. „Het CDA trekt gewoon de stekker eruit", zei hij donderdagmorgen na een kort gesprek met informateur Uri Rosenthal.

Een rechts kabinet „wordt heel moeilijk, zo niet onmogelijk”, aldus Wilders. Verhagen, die voor hem langsging bij Rosenthal, zei dat het zinloos blijft om met de VVD en PVV te onderhandelen over een coalitie zolang die partijen hun onderlinge verschillen niet hebben overbrugd.

Volgens Wilders heeft de informateur voorgesteld om eerst tweegesprekken met het CDA te houden, apart met de VVD en apart met de PVV. Wilders is „erg teleurgesteld” dat Verhagen „de enige opening die er nog lag” ook afwijst. „Hij wil niet komen praten. Onderhandelen doe je met z'n drieën. Je kunt niet onderhandelen met een lege stoel”, zei de PVV-leider.

Volgens hem zal de informateur later op de dag zijn conclusies trekken.

http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3099499.ece/_CDA_blokkeert_rechts_kabinet_.html

Bijna over en sluiten dus. Wilders was de laatste dagen opvallend mild in de media maar waarschijnlijk zal hij wel 180 graden draaien mocht de informateur inderdaad tot de conclusie komen dat PVV/CDA/VVD niet mogelijk is.

Hij zal het ook zo uitleggen aan de bevolking dat het dankzij CDA is dat Nederland een linkse regering krijgt. En hij heeft dan niet eens ongelijk. 3 keer raden wie er in de oppositie zal groeien als nooit tevoren.

Ik denk het eerlijk gezegd niet maar je kan nooit weten natuurlijk. Het LPF-electoraat en afgehaakt christelijk Nederland stemt nu PVV. Dan zou de PVV moeten groeien in gebieden waar momenteel nog relatief weinig aanhang is. De vraag is alleen ten koste van welke partij dat zou moeten gaan.

Ik denk dat een Wilders gewoon simpelweg met ongeveer 30 fictieve zetels op zijn max zit. Op een gegeven moment raak je door zure kleinburgers heen die geen moeite hebben met de 'ruwe kantjes' van het PVV beleid en Wilder's retoriek.

50,45% wil in ieder geval niks weten van een coalitie van PVV en VVD eventueel aangevuld met het CDA. Hoofdmoot CDA wil ook niks weten van zo'n coalitie dus democratisch gezien gaat het nu de goede kant op. Ook al krijg je wel een vreemde coalitie mocht Paars Plus werkelijkheid worden, blijft jammer het PvdA weer mag meeregeren in zo'n geval.

Ik denk dat een Wilders gewoon simpelweg met ongeveer 30 fictieve zetels op zijn max zit. Op een gegeven moment raak je door zure kleinburgers heen die geen moeite hebben met de 'ruwe kantjes' van het PVV beleid en Wilder's retoriek.

Inderdaad.
De PVV kan niet veel meer groeien dunkt mij.

Rechtse coalitie van de baan

(Novum) - Een rechtse coalitie van VVD, PVV en CDA is van de baan. VVD-leider Mark Rutte legt zich erbij neer dat het CDA hierover niet wil onderhandelen. Dat heeft Rutte donderdag gezegd na een gesprek met informateur Uri Rosenthal.

Als het CDA wel had willen aanschuiven, hadden de drie partijen het volgens Rutte snel eens kunnen worden. "Maar het CDA wil niet onderhandelen. Daar heb ik me bij neer te leggen", zei Rutte.

Een rechtse coalitie zou volgens Rutte 'het beste voor het land' zijn geweest, gezien de verkiezingsuitslag. Hij noemde het 'jammer' dat de gesprekken hierover op niets zijn uitgelopen.

Eerder op de dag stelde PVV-leider Geert Wilders al dat het CDA de stekker uit een rechtse coalitie had getrokken.

CDA-leider Maxime Verhagen wilde niet aanschuiven bij de onderhandelingen. Hij vond dat de VVD en de PVV eerst onderling moesten bekijken hoe zij hun onderlinge verschillen gaan overbruggen. Rutte en Wilders waren daar echter niet toe bereid.

Informateur Uri Rosenthal moet nu besluiten hoe hij verder gaat. Gesprekken over de vorming van een groenpaars kabinet (VVD, PvdA, GroenLinks en D66) of een nationaal kabinet (VVD, PvdA en CDA) lijken het meest voor de hand te liggen.

[Link niet meer beschikbaar]

En het is gedaan, ook Rutte gooit de handdoek in de ring. Femke Halsema mag zich opmaken voor de coalitiebesprekingen :roflol:

Terug
Naar boven