XXL Nutrition

WAT STEMT DBB.COM: 2e kamer verkiezingen (NL)

Peiling Peiling Op welke pollitieke partij ga jij stemmen tijdens de 2e kamer verkiezingen?

• CDA

Stemmen: 7 1,5%
  • PVDA

Stemmen: 26 5,7%
  • SP

Stemmen: 18 4,0%
  • VVD

Stemmen: 94 20,8%
  • PVV

Stemmen: 176 38,9%
  • GroenLinks

Stemmen: 19 4,2%
  • Christenunie

Stemmen: 2 0,4%
  • D66

Stemmen: 29 6,4%
  • Partij voor de dieren

Stemmen: 12 2,6%
  • SGP

Stemmen: 0 0,0%
  • Verdonk

Stemmen: 0 0,0%
  • Anders, nl

Stemmen: 8 1,8%
  • Ik ga niet stemmen.

Stemmen: 25 5,5%
  • Ben Belg

Stemmen: 37 8,2%

• Totaal stemmers
    453
Hij zal het ook zo uitleggen aan de bevolking dat het dankzij CDA is dat Nederland een linkse regering krijgt. En hij heeft dan niet eens ongelijk. 3 keer raden wie er in de oppositie zal groeien als nooit tevoren.

Idd, nu gaat Wilders heel groot worden, ik gok op zeker +10 zetels de volgende verkiezingen als ie t slim weet te spelen. Het CDA zal gestraft worden door ook de volgende verkiezingen rond de 20 zetels blijven, dit typische regenten geintje gaat ze ie geval niet in dank afgenomen worden.

Hij zal het ook zo uitleggen aan de bevolking dat het dankzij CDA is dat Nederland een linkse regering krijgt. En hij heeft dan niet eens ongelijk. 3 keer raden wie er in de oppositie zal groeien als nooit tevoren.

Ik vind het echt vreemd dat het CDA nu de zwarte piet toegeschoven krijgt. Rutte is degene die knopen door moet hakken en ik geef het CDA groot gelijk dat zij zijn beslissing afwachten. Rutte moet eerst maar eens een duidelijk standpunt innemen met betrekking tot een coalitie met de PVV.

Idd, nu gaat Wilders heel groot worden, ik gok op zeker +10 zetels de volgende verkiezingen als ie t slim weet te spelen. Het CDA zal gestraft worden door ook de volgende verkiezingen rond de 20 zetels blijven, dit typische regenten geintje gaat ze ie geval niet in dank afgenomen worden.

Het CDA kan alleen opkrabbelen als ze voor de oppositie kiezen en zich ideologisch en politiek hergroeperen. Volledig begrijpelijke keuze van Verhagen, en eigenlijk ook de enige keuze.

Als alles normaal gaat zijn er pas over 3 a 4 jaar weer nieuwe verkiezingen, ik denk dat het moeilijk is in te schatten wat voor effect dat heeft op de PVV. Alles zal ook afhangen van externe factoren als de eurocrisis en ontwikkelingen omtrent Europa. Europa lijkt meer een eenheid te worden juist door die crisis, als dat nadelig uitpakt voor 'de gewone man' heeft Wilders straks een aardige troef in handen maar het is natuurlijk vooral veel koffiedik kijken. Je moet je daarbij ook beseffen dat de PVV jarenlang zonder kleerscheuren in de kamer moet zitten terwijl ze daar met 24 figuren zitten waarvan een meerderheid niet bepaald ervaren is in omgang in de Kamer en in omgang met de pers, en dan druk ik het netjes uit.

Laatst bewerkt:
Het CDA kan alleen opkrabbelen als ze voor de oppositie kiezen en zich ideologisch en politiek hergroeperen. Volledig begrijpelijke keuze van Verhagen, en eigenlijk ook de enige keuze.

Als alles normaal gaat zijn er pas over 3 a 4 jaar weer nieuwe verkiezingen, ik denk dat het moeilijk is in te schatten wat voor effect dat heeft op de PVV. Alles zal ook afhangen van externe factoren als de eurocrisis en ontwikkelingen omtrent Europa. Europa lijkt meer een eenheid te worden juist door die crisis, als dat nadelig uitpakt voor 'de gewone man' heeft Wilders straks een aardige troef in handen maar het is natuurlijk vooral veel koffiedik kijken. Je moet je daarbij ook beseffen dat de PVV jarenlang zonder kleerscheuren in de kamer moet zitten terwijl ze daar met 24 figuren zitten waarvan een meerderheid niet bepaald ervaren zijn in omgang in de Kamer en in omgang met de pers, en dan druk ik het netjes uit.

Idd, we zullen wel zien.

Wat een paupershit. Die CDA'ers moeten niet zo mekkeren. 1/3e van hun stemmers is gewoon thuis gebleven omdat ze er geen hoop meer in zagen. Ik vraag me af wat ze gedaan hadden waneer ze bv op een 27 zetels waren gekomen. Ik vind het ook een beetje overdreven dat ze zich nu in de oppositie moeten gaan bewijzen. Ze hadden die flapdrol van een JP niet naar voren moeten schuiven. Alsof de gemiddelde kiezer verder kijkt dan het gelaat van de lijsttrekker en of het op de dag van de verkiezingen regent of zonnig is.

Nouja, ben benieuwd wat het dan nu voor raar gebeuren gaat worden. Maar vind het iig een domme zet van CDA. De CDA kan nu toch ook echt niet meer om de tafel gaan zitten met VVD en PvdA, want daar zijn de verschillen ook erg groot.

Maar als CDA niet mee gaat doen (wat ze imo nu ook echt niet meer moeten doen) blijft alleen het groenpaarse kabinet over, wat natuurlijk ook een regelrechte ramp is. 10 miljard dumpen we in de noordzee in de vorm van windmolens, 5 miljard dumpen we in Arfrika in de vorm van schuldgevoelafbetaling en 5 miljard pompen we in europa, of iig in de landen die niet voor zichzelf kunnen zorgen. Lekker. Gelukkig is er nog het WK als afleiding ;)

Laatst bewerkt:
Het is helemaal geen domme zet van het CDA. In een kabinet gaan zitten als kleinste partij tegenover twee partijen met in ieder geval een heel rechts geluid is politieke zelfmoord.

Alsof de VVD geen grote zeggenschap krijgt in een Paars Pluskabinet. Nu zal er heus worden ingezet op enkele groene maatregelen maar de enige partij die zich daar echt om zal bekommeren is het met 10 zetels vertegenwoordigde GL.

Laat ze er overigens eerst maar uit komen, programmatisch liggen PvdA en VVD al mijlenver uit elkaar momenteel en met GL er bij zal dat niet veel beter worden. D66 is een kameleon en zal er wel tussen passen.

Het is helemaal geen domme zet van het CDA. In een kabinet gaan zitten als kleinste partij tegenover twee partijen met in ieder geval een heel rechts geluid is politieke zelfmoord.

Ons opzadelen met een groen/paars kabinet is nog een stapje erger.

Ons?

'Ons' opzadelen met een rechts kabinet is wellicht nog erger. Daar zit geheel links niet op te wachten maar ook een deel van centrum rechts niet. Overigens had ik het wel interessant gevonden als dat kabinet er wel was gekomen, van mij mogen ze wel laten zien wat ze waard zijn dat PVV.

Dit zou voor Wilders en zijn PVV niet eens slecht uitkomen imo.
Afgeven op andere partijen dat ze niet wilden regeren met de pvv en in de oppositie weer flink van zich laten horen.
In deze crisis is het sowieso lastig het goed te doen bij de kiezers, waardoor zo'n oppositie rol waarschijnlijk alleen maar meer zetels op levert bij volgende verkiezingen.

Tja 'Ons' is natuurlijk gewoon een grap VVD en PVV hebben geen meerderheid en de meerderheid van het CDA wil die coalitie niet zoals het er nu naar uitziet. Dan resteert mogelijk nog wat gedoogsteun van een fundamentalistenpartij als de SGP. Dat is bij elkaar nog geen 40% van de stemmen dat inzet op een volledig rechts kabinet.

Een kabinet waar het PvdA aan meedoet zie ik ook liever niet maar prefereer ik wel boven een kabinet dat een partij bevat die zelf geen democratie kent binnen de gelederen.

Overigens heeft het CDA gewoon een groot probleem gelet op de verkiezingsuitslag. Als je 20 zetels verliest en VVD en PVV een groot gedeelte van jouw zetels inpikken dan is dus ook een groot gedeelte van je rechtervleugel dus in feite bij je weggelopen en resteert een electoraat dat veel meer naar het midden neigt of mogelijk zelfs links is. Hoe kan je dan aan je achterban verkopen dat je in een volledig rechts kabinet stapt? Verhagen tekent het doodvonnis voor zijn partij als ze zouden meeregeren in een coalitie die niet de goedkeuring krijgt van de resterende achterban maar haalt tegelijkertijd niet zijn weggelopen achterban over om in een later stadium weer op het CDA te stemmen. CDA is in feite gegijzeld door de verkiezingsuitslag.

Laatst bewerkt:
De kritiek die ik vanuit links/centrum-links/CDA hoor is dat het met PVV een onstabiele coalitie zou zijn. Misschien eens afvragen wat een coalitie onstabiel maakt, dat is namelijk geen partij met slechts 1 grote leider die op voorhand al breekpunten laat vallen, zulke coalitie zijn gewoonlijk juist makkelijk te maken en stabiel te houden. PVV zorgt voor zetels maar is flexibel, wellicht zijn ze al lang blij als er geen linkse regering meer hoeft te komen en als ze hier en daar wat kunnen wegen op thema's als sociale zekerheid, integratie, veiligheid en islam.

Ik denk juist dat een coalitie met rechts én links veel onstabieler is.

Overigens heeft het CDA gewoon een groot probleem gelet op de verkiezingsuitslag. Als je 20 zetels verliest en VVD en PVV een groot gedeelte van jouw zetels inpikken dan is dus ook een groot gedeelte van je rechtervleugel dus in feite bij je weggelopen en resteert een electoraat dat veel meer naar het midden neigt of mogelijk zelfs links is. Hoe kan je dan aan je achterban verkopen dat je in een volledig rechts kabinet stapt? Verhagen tekent het doodvonnis voor zijn partij als ze zouden meeregeren in een coalitie die niet de goedkeuring krijgt van de resterende achterban maar haalt tegelijkertijd niet zijn weggelopen achterban over om in een later stadium weer op het CDA te stemmen. CDA is in feite gegijzeld door de verkiezingsuitslag.

Mwah, ik denk dat de CDA'er die nu een keertje voor de VVD heeft gekozen om het minste geringste zijn heil weer zoekt bij het CDA zodra ze daar de boel weer een beetje op orde hebben. Op de lange termijn is een heel ander verhaal in mijn opinie, je ziet dat er gewoon steeds minder ruimte is voor partijen die de Bijbel als grondslag hebben. En terecht.

Laatst bewerkt:
De kritiek is er vooral omdat je met CDA/VVD/PVV maar 1 zetel over hebt voor een meerderheid. Dat is niet alleen een probleem aangaande de PVV, ook wat betreft de CDA en VVD. Bij het CDA hoeft er maar 1 kamerlid af te haken en de coalitie is gelijk kapot, bij de PVV hoeft maar 1 lid te muiten en wederom is je coalitie kapot. VVD is momenteel stabieler maar ook daar kan een nieuwe Verdonk of Wilders opstaan die wegloopt of er uit gedonderd wordt. Ook al zal dat laatste nu wat minder snel gebeuren.

Dit meerdere partijenstelsel is onhoudbaar aan het worden. De zetelverdeling is nu zo problematisch dat geen enkele coalitie vier jaar stand kan houden.

De enige die constant in regeringen zat die uit elkaar donderden was Balkenende, het CDA doet nu waarschijnlijk niet mee. Dat kan een voordeel zijn. Paars II donderde pas op het laatste uit elkaar, ook al was na de Nacht van Wiegel het ook al zo goed als over.

Dit meerdere partijenstelsel is onhoudbaar aan het worden. De zetelverdeling is nu zo problematisch dat geen enkele coalitie vier jaar stand kan houden.
Dat stelde Fortuyn jaren geleden al vast. Tijd voor een republiek voor zowel Nederland als Vlaanderen, en dan wel met serieuze besparingen op alle domeinen. Een zo goedkoop mogelijke president in het zadel helpen en dan kan je weer tot een efficiënte en bestuurbare politiek komen.

En uiteindelijk wordt het Paars Plus.

Nederland gefeliciteerd alvast met deze coalitie.

75 Procent van Nederland was wijs en heeft gekozen voor GEEN PVV, dus is het logisch.

PVV stemmers, bedankt voor het stemmen , het was even leuk, maar nu weer aan het werk, inleveren ga je toch, en flink ook de komende 3 jaren.

Dat hele partijenstelsel is ook een grote farce. Een zoethoudertje voor het volk. De gevestigde politieke kopstukken blijken echter nog altijd niets te hebben geleerd. Stuk voor stuk zijn ze bezig met Damage-Control om weer zo snel mogelijk de draad van hun verderfelijke waanideeën te kunnen oppakken.

En ondertussen kan een (ultra)rechtse coalitie nauwelijks serieuze plannen uitwerken omdat deze al bij voorhand wordt tegengewerkt. Het is te hopen dat een nieuwe (linkse) coalitie volledig de mist in gaat zodat de oppositie over een x aantal jaar een hoop nieuwe zetels naar zich toe kan trekken.

Welke linkse coalitie had je in gedachten, Fonkmeistah? Er is geen linkse meerderheid dus zo'n coalitie is onmogelijk. Een coalitie zonder de VVD is ook onmogelijk nu de PVV lijkt af te vallen. Of er moet een monsterverbond komen dat nog nooit is vertoond en het CDA/PvdA/SP/D66 (of GL) gaan regeren. Maar dat is wel heel erg wankel en totaal ondenkbaar omdat PvdA en CDA niet snel weer samen zullen gaan in 1 kabinet.

Terug
Naar boven