AndroidHealthClinic

WAT STEMT DBB.COM: 2e kamer verkiezingen (NL)

Peiling Peiling Op welke pollitieke partij ga jij stemmen tijdens de 2e kamer verkiezingen?

• CDA

Stemmen: 7 1,5%
  • PVDA

Stemmen: 26 5,7%
  • SP

Stemmen: 18 4,0%
  • VVD

Stemmen: 94 20,8%
  • PVV

Stemmen: 176 38,9%
  • GroenLinks

Stemmen: 19 4,2%
  • Christenunie

Stemmen: 2 0,4%
  • D66

Stemmen: 29 6,4%
  • Partij voor de dieren

Stemmen: 12 2,6%
  • SGP

Stemmen: 0 0,0%
  • Verdonk

Stemmen: 0 0,0%
  • Anders, nl

Stemmen: 8 1,8%
  • Ik ga niet stemmen.

Stemmen: 25 5,5%
  • Ben Belg

Stemmen: 37 8,2%

• Totaal stemmers
    453
CDA zegt voorlopig 'bekijk het maar' tegen PVV/VVD. Ze moeten eerst zelf onderzoeken of ze er uit kunnen komen.

Nee daar ben ik niet bang voor, maar voor de linkse luie uitkeringstrekkers. Kansloze immigranten die hier ons belastinggeld verspillen en criminele allochtonen brengen wel schade toe. Ik zie het ook al gebeuren in mijn woonplaats=> -Gratis feesten, 90% was allochtoon(iedergeval zo zagen ze eruit) en jahoor de ME moest komen
- gratis allochtonen fitness, ik betaal als nette burger elke maand er geld voor.

En ron1 verwoest, ja , als we nu niet ingrijpen zal de staat in twee staten gaan vervallen. Een normale nederlandse staat en een allochtoon+groenlinks terroristen staat. De sfeer zal alleen maar grimmiger worden. De verschuiving laat zien dat ik gelijk heb.
Ik zou wel eens een test willen hebben hoeveel van die PVV stemmers een uitkering hebben.

Dat ieder velletje WC papier vergoed wordt voor immigranten vind ik inderdaad overdreven. Maar dat is de fout van de overheid IMO. Mensen zijn nou eenmaal slim als ze er voordeel uit kunnen halen. Er wordt uiteindelijk wel belasting voor betaald.

Als ik zoal om me heen kijk vind ik dat er wel zwaar gesneden mag worden in vergoedingen en uitkeringen. En dat geldt voor alles en iedereen. Als ik alleen al hoor hoeveel studenten de overheid oplichten met studiefinanciering:mad:

Dat PVV tweede is geworden betekent nog niet dat ze ook gaan regeren.
Wordt een zeer groot probleem zowiezo met vvd laat staan met overigen, de meesten kotsen van GW en zijn uitspraken en gedachtengoed.

En ook al gaat PVV regeren, als wilders voor een plan geen meerderheid krijgt of niet door de eerste kamer heen komt, krijgt hij niks voor elkaar...............snappen jullie dat wel helemaal, hoe dat werkt.......

Ik wel:p

Dat de meeste Geert niet echt mogen zou niet zo'n probleem hoeven zijn. Ik denk niet dat tot nu toe iedereen daar altijd hand in hand na het werk bij elkaar kwamen crashen.

Als er genoeg water is en 2 druppels wijn kan er een hoop, zeker als partijen graag willen regeren. Echter, zoals je al zei, er moet nog altijd toestemming zijn vanuit de Eerste Kamer. Dat gemuit in de PVV en het bijna suicidale gehalte van het CDA geven nou niet echt een goed en stabiel beeld voor de komende 4 jaar.

Paars(+), niet VVD's favoriet. VVD is ongeveer de tegenhanger van al die linkse partijen en zal zelf veel moeten gaan inleveren.

We zien het wel, maar ik zie het somber in. Ik zou VVD/PVV/CDA wel een kans willen geven, echter heb je boven genoemde problemen en is PVV niet liberaal, alhoewel ze nou al breekpunten 'bespreekbaar' noemen.

Mocht PVV alsnog splitsen, nieuwe verkiezingen, niemand stemt PVV (of splintergroepen) en hopelijk gaan die zogenaamde 'rechtse' aanhangers VVD stemmen, echter zie ik dat niet gebeuren en snel weer terug rennen naar hun arbeiderspartijtjes.

We zien het wel.

Dat PVV tweede is geworden betekent nog niet dat ze ook gaan regeren.
Wordt een zeer groot probleem zowiezo met vvd laat staan met overigen, de meesten kotsen van GW en zijn uitspraken en gedachtengoed.

En ook al gaat PVV regeren, als wilders voor een plan geen meerderheid krijgt of niet door de eerste kamer heen komt, krijgt hij niks voor elkaar...............snappen jullie dat wel helemaal, hoe dat werkt.......

Ik vraag me anderzijds af of jij snapt dat geen enkele partij in een coalitie hun programma 100% kan uitvoeren, en dat weet Wilders natuurlijk ook. Niet voor niets heeft hij een paar moeilijke breekpunten uit zijn programma nu al laten vallen (wat ik persoonlijk wat te vroeg vond, maar goed).

Het is best mogelijk dat Wilders heel zijn radicale houding vooral heeft gebruikt heeft om te scoren in de oppositie (wat goed gelukt is, laten we eerlijk zijn), en al lang op voorhand wist dat zijn programma in een regering gematigder zou moeten worden.

Volgens mij is het grote probleem van de pvv vooral dat de partij zelf, buiten Wilders, niet zo sterk is. Zowel qua structuur als qua personeel. Ik vraag me af of ze wel voldoende geschikte mensen kunnen leveren voor een stabiele en krachtige regering. Maar daarnaast denk ik dat een rechtse coalitie in elk geval een betere keuze is dan een zeer linkse coalitie.

Wilders wel opvallend mild de laatste dagen en hoe veel blijft er over als de PVV al zijn scherpe randjes noodgedwongen verliest ten faveure van regeringsdeelname. Je wordt in 1 klapt establishment als je gaat regeren zonder dat je speerpunten van je partij kan inbrengen in het regeringsbeleid. Gelet op de onwil van het CDA lijkt het er nu al op dat het migratiestandpunt, hoofddoekjesstandpunt, moskeenstandpunt en nog veel meer verlaten zal moeten worden en dan resteert een partij die economisch gezien de linkerkant op wil terwijl CDA en vooral VVD toch vooral driftig sanerend voor een rechtse aanpak kiezen. Als de PVV ook daar gaat inleveren heb je VVD light maar dan wel aan de linkerkant, de extreme standpunten op rechts zijn met het CDA en ook de VVD zo goed als onuitvoerbaar.

Is natuurlijk altijd het gevaar als je standpunten inneemt die volledig in strijd zijn met de politieke mores op het Binnenhof. Je wordt of buitengesloten of via compromissen zo ver uitgekleed dat je als partij alle kleur verliest. Of dat regeringsdeelname waard is zal Wilders zelf moeten uitmaken maar voorlopig stuurt hij aan op regeringsdeelname of hij zou nu toneel moeten spelen.

Ik zie het CDA nog steeds niet instappen in een kabinet als kleinste partij aan de zijde van de VVD en PVV. Volgens mij hebben die op de lange termijn er veel meer baat bij om nu in de oppositie te gaan om de wonden te likken en om een nieuwe heldere boodschap en lijn te formuleren en vertegenwoordigen waarbij ze zich gaan moeten afvragen welke kant ze nu op willen met die christelijke boodschap waar steeds meer kiezers een broertje dood aan hebben.

Je ziet Wilders heel erg zijn best doen maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er echt een coalitie zal ontstaan waarin de PVV gaat deelnemen, wat eigenlijk best zonde is een bepaalde manier en nog veel belangrijker, de kans groot maakt dat ze straks nog groter kunnen zijn in tegenstelling tot wanneer ze echt gaan meedraaien in het establishment.

Wilders heeft gelijk zijn wisselgeld weggedonderd, dat kan hij nog bezuren bij nieuwe verkiezingen. De volgers die als een kip zonder kop achter hem aan rennen zullen op hem blijven stemmen maar degenen die nu weten dat breekpunten lang niet altijd breekpunten zijn zullen zich nog wel eens kunnen bedenken bij een nieuwe kiesgang. Polls over wat het electoraat nu vindt van zijn draai doen er weinig toe, bij een nieuwe kiesgang zal dat draaien van de PVV genoeg uitgelicht worden.

Je kan niet weer jarenlang in de oppositie zaken roepen dat het anders moet terwijl je op sommige punten al aan hebt gegeven dat je partijen tegemoet wil komen. Nu gaat toch de ervaring tellen en een achterban die je kan influisteren welke taktieken gevolgd moeten worden tot het punt dat de formatie echt begint. Wilders mist die achterban en lijkt teveel te vertrouwen op eigen inzicht.

Bij coalities is wisselgeld en dus een sterke onderhandelingspositie de sleutel om je coalitiegenoten te laten inbinden. Wilders heeft dat wisselgeld in de fontein van het Binnenhof gegooid.

Ik denk net dat hij daarom nu zo graag wil deelnemen, hij weet dat hij al een stuk volksverlakkerij gepleegd heeft door die breekpunten onmiddellijk te laten vallen + het is nu het moment voor de PVV want dit is duidelijk een electorale piek die ze in de toekomst nog moeilijk zullen evenaren als er deze keer niets van komt.

Kritiek die ik hoorde van anderen op een coalitie met PVV was dat het onstabiel zou zijn, tja, dan zien we dan wel... Als de regering valt dan valt ze en dan kan iedereen ook zien dat het niet lukt met de PVV en dat het vooral aan hen ligt. De anderen kunnen daar alleen bij winnen. Als men nu de PVV gaat uitsluiten voor een linkse coalitie dan gooit men de eigen ruiten in en bestaat er toch de mogelijkheid dat Wilders zijn populariteit blijft houden bij veel van zijn kiezers.

Extreemrechts bestrijden doe je toch best niet door hen in een hoekje te duwen, daar hebben we genoeg ervaring mee in Vlaanderen/België.

Ach het VB is ook weinig meer van over, op den duur is de lol er ook wel vanaf natuurlijk. Er komt vanzelf een beter alternatief, dat zie je in Belgie ook met het N-VA. Wel nationalistisch maar geen extreme standpunten als het VB. Dat gevaar zal er ook zijn voor de PVV, als Rita Verdonk slimmer was geweest was de PVV ook nooit zo groot geworden als nu. Er komt dus vanzelf wel een alternatief voor de PVV.

Die mogelijkheid is er ook ja... de bevolking krijgt dan wel een hele tijd een bestuur dat te links is voor wat het wenst en dat is precies wat Nederland te wachten staat als men PVV gaat uitsluiten.

Ik denk niet dat Rutte zoiets heeft van 'ja ach als die coalitie dan toch valt dan valt ie', Die kan met zo'n instelling in no time weer terug gereduceerd worden naar 4e partij van het land. Als hij op die manier lichtzinnig over een komende coalitie gaat denken en zo'n kabinet in korte tijd ziet vallen zijn de rapen gaar, zijn stemmen zullen dan weer terugfladderen naar D66, CDA en wellicht de PVV verder doen versterken.

Ik vraag me anderzijds af of jij snapt dat geen enkele partij in een coalitie hun programma 100% kan uitvoeren, en dat weet Wilders natuurlijk ook. Niet voor niets heeft hij een paar moeilijke breekpunten uit zijn programma nu al laten vallen (wat ik persoonlijk wat te vroeg vond, maar goed).

Het is best mogelijk dat Wilders heel zijn radicale houding vooral heeft gebruikt heeft om te scoren in de oppositie (wat goed gelukt is, laten we eerlijk zijn), en al lang op voorhand wist dat zijn programma in een regering gematigder zou moeten worden.

Volgens mij is het grote probleem van de pvv vooral dat de partij zelf, buiten Wilders, niet zo sterk is. Zowel qua structuur als qua personeel. Ik vraag me af of ze wel voldoende geschikte mensen kunnen leveren voor een stabiele en krachtige regering. Maar daarnaast denk ik dat een rechtse coalitie in elk geval een betere keuze is dan een zeer linkse coalitie.

Ja, een rechts of een ZEER linkse, wat is het nu.
Het merendeel zit toch alleen maar voor zijn eigen salaris, net als in Brussel.
Hoe weet je eigenlijk dat de PVV niet zo sterk is met personeel, want alleen op Brinkman en uitgewoonde en vooral zeer intellectueel uitstralende Fleur A. kan je niet afgaan dunkt me.

Brinkman heeft opportunist en de mediageile Ehsan Jami aangenomen als rechterhand. Zag hem zitten bij de bekendmaking van de voorkeursstemmen door de kiesraad. Wel handig voor Brinkman zo'n schoothondje er bij, ook al vraag ik me af wat de PVV aan moet met iemand die nog slechtere films maakt dan Fitna.

Ik denk niet dat Rutte zoiets heeft van 'ja ach als die coalitie dan toch valt dan valt ie', Die kan met zo'n instelling in no time weer terug gereduceerd worden naar 4e partij van het land. Als hij op die manier lichtzinnig over een komende coalitie gaat denken en zo'n kabinet in korte tijd ziet vallen zijn de rapen gaar, zijn stemmen zullen dan weer terugfladderen naar D66, CDA en wellicht de PVV verder doen versterken.
Je kan het ook anders bekijken: hij zal dan de man zijn die het tenminste geprobeerd heeft met PVV, en kan zeggen dat het niet gelukt is vanwege die PVV. Zo wint hij mogelijk juist kiezers, omdat hij zelf niet de oorzaak is van de val van de regering + geen partij heeft uitgesloten en dus democratisch overkomt bij het volk.

Maar wat is er niet democratisch aan het niet willen regeren met bepaalde partijen dan? De wil van het volk betekent dat je gaat voor een meerderheid (anders kan je natuurlijk ook niet regeren) in een coalitie. Dat betekent nog niet dat je iedere partij opneemt in een coalitie of dat je alleen de winnaars opneemt in een coalitie.

Ik heb zelf o.a. op D66 gestemd omdat ze op voorhand aangaven dat ze niet willen regeren met de PVV. Ook dat is democratie lijkt me, een gedeelte van het volk kiest een partij omdat deze juist ergens voor staat en duidelijk maakt dat niet iedere partij een gesprekspartner is.

Ben verder niet voor volledige uitsluiting, als de PVV coalitiepartners vindt is dat prima zolang dat maar geen partij is waar ik zelf op gestemd heb. Overigens denk ik dat een relatief groot gedeelte van de CDA-aanhang er ook zo over denkt, 1 van de redenen dat het CDA nu huiverig is aan de gesprekstafel plaats te nemen.

Laatst bewerkt:
Ja, een rechts of een ZEER linkse, wat is het nu.
De andere coalitie zonder PVV is inderdaad een zeer linkse, waarin de VVD dus kleiner is dan de linkse meerderheid.

Terwijl een coalitie met PVV meer in het centrum staat (PVV heeft sociaal-economisch vrij centrale tot linkse standpunten, zelfs iets linkser dan CDA).

Daarom: het is kiezen tussen zeer links of centrum- (dan wel uiterste van het centrum zeg maar) rechts. Geef mij dan toch maar de meer centrum coalitie. Die scherpe kantjes krijgen de anderen er wel af bij de PVV.

Het merendeel zit toch alleen maar voor zijn eigen salaris, net als in Brussel.
Hoe weet je eigenlijk dat de PVV niet zo sterk is met personeel, want alleen op Brinkman en uitgewoonde en vooral zeer intellectueel uitstralende Fleur A. kan je niet afgaan dunkt me.
Buiten Wilders stelt het allemaal niet zoveel voor hoor.

Maar wat is er niet democratisch aan het niet willen regeren met bepaalde partijen dan? De wil van het volk betekent dat je gaat voor een meerderheid (anders kan je natuurlijk ook niet regeren) in een coalitie. Dat betekent nog niet dat je iedere partij opneemt in een coalitie of dat je alleen de winnaars opneemt in een coalitie.

Ik heb zelf o.a. op D66 gestemd omdat ze op voorhand aangaven dat ze niet willen regeren met de PVV. Ook dat is democratie lijkt me, een gedeelte van het volk kiest een partij omdat deze juist ergens voor staat en duidelijk maakt dat niet iedere partij een gesprekspartner is.
Ik zeg ook niet dat het niet democratisch is, maar ik vind het persoonlijk gewoon 'democratischer' om 1 grote winnaar te laten deelnemen i.p.v. bijv. 2 of 3 (kleinere) verliezers.

Ik zeg ook niet dat het niet democratisch is, maar ik vind het persoonlijk gewoon 'democratischer' om 1 grote winnaar te laten deelnemen i.p.v. bijv. 2 of 3 (kleinere) verliezers.

Daarom ook Paars Plus, 3 winnaars en 1 verliezer die amper zetels heeft verloren. D66 (+7), GL (+3), VVD (+9) en PVda(-3). Dat is een positief saldo van 16 zetels en meer dan de PVV heeft gewonnen.

Die grote winnaar is dan de VVD en D66 met +7 kan je toch ook wel een grote winnaar noemen. Bij elkaar al meer zetels gewonnen dan de PVV.

Overigens :
(Novum) - Een meerderheid van de CDA-gemeenteraadsleden is tegen een coalitie met de PVV. Een op de zes overweegt zelfs op te stappen als het zo ver komt, concludeert het radioprogramma 'Dit is de Dag' uit een peiling. Ruim een kwart heeft geen bezwaar.

Ook oud-minister van Landbouw Cees Veerman (CDA) ziet een coalitie met de PVV niet zitten. "Een partij die uitstraalt dat er een inferieure groep mensen in dit land woont die maar beter kan vertrekken, vind ik geen partij waar je mee kunt samenwerken", zegt hij in Vrij Nederland.
Eerder keerden CDA-prominenten, onder wie Dries van Agt en Ruud Lubbers, zich tegen een coalitie met de PVV. Het Nederlands Dagblad concludeerde uit een rondgang langs de regionale afdelingen dat de regiovoorzitters een coalitie met de PVV ook niet zien zitten. De partij zou er beter aan doen om in de oppositie te gaan.

Veerman pleit in Vrij Nederland voor een coalitie van CDA, VVD en PvdA. "Dan ben je als CDA de kleinste en moet je vrede zien te stichten tussen die uitersten, een bemiddelende rol." Ook een buitenparlementair kabinet zou volgens hem een optie zijn. Dat houdt in dat Nederland als bedrijf wordt geleid door mensen als SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan, Akzo-topman Hans Wijers en eventueel Veerman zelf.
Informateur Uri Rosenthal onderzoekt of het mogelijk is een rechts kabinet samen te stellen met in ieder geval VVD en PVV. Met het CDA zou een nipte meerderheid van 76 zetels worden bereikt.

PVV-leider Geert Wilders nodigde CDA-leider Maxime Verhagen dinsdag nadrukkelijk uit om bij het overleg tussen hem, VVD-leider Mark Rutte en Rosenthal aan te schuiven, maar Verhagen ging daar niet op in

http://www.trouw.nl/nieuws/nederlan...Verzet_tegen_coalitie_CDA_en_PVV_groeit_.html

Wordt dan heel lastig, achterban van het CDA wil gewoon niet in een coalitie met de PVV. Democratisch gezien moet het CDA naar de achterban luisteren. Daarom komt er ook een apart congres om o.a. deelname aan zo'n coalitie te bespreken.

Moet dat groenlinks nu echt erbij:(

Tja, als je meerdere kleine winnaars neemt tegen 1 grote winnaar dan is het niet moeilijk om in totaal een groter aantal gewonnen zetels te krijgen. Laat ik dan opnieuw stellen dat ik de grootste winnaar democratischer vind in een coalitie dan meerdere kleinere winnaars. Ook al gaat het om een meerderheid aan zetels strikt gezien.

Lijkt me voor Nederland ook vrij rampzalig zo'n uiterst-links-liberale regering. Maar dat is dan mijn mening.

Terug
Naar boven