XXL Nutrition

Wat vind DBB van een Resource Based Economy?

Als ik niks zou bijdragen zou ik zo'n systeem waarschijnlijk ook perfect vinden, alles is nu toch al gratis in feite en in zo'n utopisch systeem blijft alles gratis. Lekker freeloaden to the max.

Hebzucht zal er in een RBE niet meer zijn en denk eraan dat alles in de best mogelijke kwaliteit zal beschikbaar zijn voor iedereen. Maar ik snap wel waarom jij denkt dat het nooit iets kan worden. Hoe het allemaal precies in z'n werk zal gaan weet ik ook nog niet, maar de bedenker Jacque Fresco en andere wetenschappers zullen vast wel aan de zaken die jij opnoemt (waardoor het niets kan worden) gedacht hebben en een oplossing hebben waardoor het systeem toch prima kan werken.

Hebzucht zit in de mens, is een vorm van overlevingsdrang, waarom zou dat opeens weg zijn in jouw systeem?
Zal vast wel een oplossing hebben voor de problemen? theoretisch geneuzel en je weet ze niet eens op te noemen.

Maar eerlijk is eerlijk, het heeft wel wat me eigen cruiseschip en vliegtuig, die ik parkeer op me landgoed van 8 hectare grond met landhuis erop.
En als me vliegtuig het dan niet doet of in onderhoud zit pak ik gewoon de helikopter!

• Topic Starter Topic Starter
Als ik niks zou bijdragen zou ik zo'n systeem waarschijnlijk ook perfect vinden, alles is nu toch al gratis in feite en in zo'n utopisch systeem blijft alles gratis. Lekker freeloaden to the max.

:roflol:

Hebzucht zit in de mens, is een vorm van overlevingsdrang, waarom zou dat opeens weg zijn in jouw systeem?
Zal vast wel een oplossing hebben voor de problemen? theoretisch geneuzel en je weet ze niet eens op te noemen.

Maar eerlijk is eerlijk, het heeft wel wat me eigen cruiseschip en vliegtuig, die ik parkeer op me landgoed van 8 hectare grond met landhuis erop.
En als me vliegtuig het dan niet doet of in onderhoud zit pak ik gewoon de helikopter!

Nog niet nee.

Als er geen geld meer zal zijn zal er zoiezo al veel minder hebzucht zijn en er zal bovendien in een RBE veel belang gehecht worden aan spiritualiteit (onthechten van materiële zaken enz) En het zit in de mens maar het is verre van positief dus hoe meer we ons er kunnen van verlossen hoe beter.

& :roflol:

Wow idioot, je weet best dat hij dat bedoelt.

Ben je ook altijd zo betweterig in real life?
jaman

trouwens het grootste probleem met de huidige maatschappij is dat het zo'n ontwerp heeft dat mensen zo veel mogelijk winst/profijt willen behalen en dat dit toename en gebruik van kennis tegenhoudt.

jaman

trouwens het grootste probleem met de huidige maatschappij is dat het zo'n ontwerp heeft dat mensen zo veel mogelijk winst/profijt willen behalen en dat dit toename en gebruik van kennis tegenhoudt.

Denk dat je dat verkeerd ziet... T één stimuleert t ander.

jaman

Da****? Nu ben ik ook niet overtuigd van de duurzaamheid van de mens als geheel en de geïndustrialiseerde mens in het bijzonder maar de verspreiding van kennis, welvaart en welzijn is nog nooit zo groot geweest als in de laatste 250 jaar. Waar kennis ooit voorbehouden was aan de elite en de geestelijke macht is kennis tegenwoordig voor een zeer groot gedeelte van de wereldbevolking onder handbereik. Wat nog niet de zekerheid geeft dat die kennis ook wordt overgedragen of kan worden toegepast natuurlijk.

In welke zin houdt ons kapitalistische systeem de verspreiding of toename van kennis dan tegen?

:roflol:

Nog niet nee.

Als er geen geld meer zal zijn zal er zoiezo al veel minder hebzucht zijn en er zal bovendien in een RBE veel belang gehecht worden aan spiritualiteit (onthechten van materiële zaken enz) En het zit in de mens maar het is verre van positief dus hoe meer we ons er kunnen van verlossen hoe beter.

Als er geen geld meer zou zijn neem ik opeens genoegen met een flatje ipv een groot landhuis?
Dan word ik juist hebzuchtiger omdat toch alles voor het oprapen ligt en ik vind dat ik er net zoveel recht op heb als iedereen.
Zo denken bepaalde groepen in Nederland namelijk al zonder namen te noemen. ;):D

Zie ook niet in waarom we dan opeens spiritueler worden.
Om de tijd te doden die we anders aan werk zouden besteden :D?

jaman

0/10, blijf maar een jaartje zitten.

Het ligt gewoon in de lijn met veel dingen die me liggen nl het is Anti-nationalistisch, vernieuwend, vooruitstrevend, pro-natuur, spiritueel gezind, individualistisch en het is vanuit zo'n goede, onbaatzuchtige gedachte gecreëerd, hoe kan je daar nu geen voorstander van zijn..
Kun je dit eens iets toelichten?
En hoezo de sprong van voorstander van het progressief liberalisme naar 'fan' van een RBE(lees, verbastering van het communisme)? je zegt zelf dat je je nog moet verdiepen, hoe kan je dan een fanatiek aanhanger zijn terwijl je niet eens voor jezelf op een genuanceerde manier de voor- en nadelen kunt overwegen.

Laatst bewerkt:
Da****? Nu ben ik ook niet overtuigd van de duurzaamheid van de mens als geheel en de geïndustrialiseerde mens in het bijzonder maar de verspreiding van kennis, welvaart en welzijn is nog nooit zo groot geweest als in de laatste 250 jaar. Waar kennis ooit voorbehouden was aan de elite en de geestelijke macht is kennis tegenwoordig voor een zeer groot gedeelte van de wereldbevolking onder handbereik. Wat nog niet de zekerheid geeft dat die kennis ook wordt overgedragen of kan worden toegepast natuurlijk.

In welke zin houdt ons kapitalistische systeem de verspreiding of toename van kennis dan tegen?

Volgens mij probeert hij ons te trollen Eric, en we trappen erin.

Moraalridder is dus wel aan het trollen.

Ik weet niet eens wat hij er mee bedoelt. :roflol:

OT: Naïef gelul natuurlijk.

het eerste wat je noemde kom doordat de laatste 250 jaar het steeds gemakkelijker is geworden om te communiceren. maar toch..

efficiëntie de sleutel tot betere verspreiding en toename van kennis. als efficiëntie niet noodzakelijk is om meer winst te maken (of in sommige gevallen zorgt voor minder winst) lijkt het mij logisch dat de verspreiding of toename van kennis veel kleiner zal zijn dan in een systeem wat erop is gericht. Dit zal wel niet in hele grote mate zijn maar ik ben wel van mening dat we met de kennis en technologie die we nu in handen hebben als mens best wel efficiënter en verstandiger te werk mogen gaan.

om een paar voorbeelden te geven: kijk naar patenten ipv dat het dient om de kennis van uitvindingen te delen is er nu een hele markt omheen ontstaan.

neem bijvoorbeeld scholen. wat is de motivatie voor de meeste om te "leren" ? later geld verdienen, niet daadwerkelijk kennis opdoen. ik heb een groot deel in mijn klas zitten die het profiel e&m kiezen omdat ze denken dat ze dan later zakenman worden en veel geld verdienen, terwijl ze het niet interessant vinden.

kijk naar de zorg die een markt is geworden. dit kan ervoor zorgen dat een persoon liever dikke winst maakt op zijn medicijn dan dat hij de informatie erover vrijgeeft.

zelfs de politiek is een markt geworden wat ervoor kan zorgen dat een politicus eerder een wet invoert in de gunst van een bedrijf wat met grote bedragen geld zit te lobbyen ookal zorgt die wet voor slechtere verspreiding van informatie.

ik zeg niet dat het de productie en verspreiding van kennis in grote proporties tegenhoudt maar ik vind wel dat we in het jaar 2012 met alle kennis en mogelijkheden toch wel achter lopen met dit systeem wat de verspreiding en productie van kennis juist zou moeten stimuleren.

""Catch a man a fish and you can sell it to him. Teach a man to fish and you ruin a wonderful business opportunity." - Marx

Capitalism depends critically upon information asymmetries - if I know something you don't or can do something you can't, then I can exchange my services for your money. Specialize and trade - this isn't a big problem in an analog society, in which knowledge and expertise are passed down through rigidly defined structures.

But we live in a society in which the cost of information is being driven to zero, and the major limitation on what we choose to learn is us.

Think about knowledge as a form of capital - I have a "factory" with which I can produce widgets, which you need. But if I give you a factory, you no longer need me for my widgets. In fact, you are now my competition on the market for widget-selling.

So as an individually rational capitalist, I should never teach anyone anything, because that makes me less valuable, and, let's face it, my survival depends upon me being able to sell you widgets."

zo op het eerste gezicht en dan theoretisch gezien lijkt het op een beter systeem dan het huidige wat overigens op instorten staat, zal me niks meer verbazen als er over 10 jaar geen geld meer bestaat.

Minder hebzucht? Right :p. Dan zullen bepaalde goederen snel de plaats van geld innemen, en begint heel het verhaal weer opnieuw. Eigendom is nu eenmaal essentieel voor vooruitgang. Zonder het begrip eigendom, krijg je mensen niet gemotiveerd om iets te doen.

Dat is ook een beetje het probleem met heel dat gedoe over bonussen van CEO's. Als een CEO een vast loon heeft, waarom zou hij dan zo effectief mogelijk werken? Als het met het bedrijf beter gaat profiteert niet hij van de winst, maar de aandeelhouders. Een bonus zorgt er (in theorie) voor dat de CEO zijn job goed blijft doen.

Idem met jouw voorgesteld maatschappijconcept. Het werk enkel wanneer mensen zich effectief willen inzetten voor iets, maar weinig mensen hebben die houding wanneer er geen beloning (geld) tegenover staat.

• Topic Starter Topic Starter
het eerste wat je noemde kom doordat de laatste 250 jaar het steeds gemakkelijker is geworden om te communiceren. maar toch..

efficiëntie de sleutel tot betere verspreiding en toename van kennis. als efficiëntie niet noodzakelijk is om meer winst te maken (of in sommige gevallen zorgt voor minder winst) lijkt het mij logisch dat de verspreiding of toename van kennis veel kleiner zal zijn dan in een systeem wat erop is gericht. Dit zal wel niet in hele grote mate zijn maar ik ben wel van mening dat we met de kennis en technologie die we nu in handen hebben als mens best wel efficiënter en verstandiger te werk mogen gaan.

om een paar voorbeelden te geven: kijk naar patenten ipv dat het dient om de kennis van uitvindingen te delen is er nu een hele markt omheen ontstaan.

neem bijvoorbeeld scholen. wat is de motivatie voor de meeste om te "leren" ? later geld verdienen, niet daadwerkelijk kennis opdoen. ik heb een groot deel in mijn klas zitten die het profiel e&m kiezen omdat ze denken dat ze dan later zakenman worden en veel geld verdienen, terwijl ze het niet interessant vinden.

kijk naar de zorg die een markt is geworden. dit kan ervoor zorgen dat een persoon liever dikke winst maakt op zijn medicijn dan dat hij de informatie erover vrijgeeft.

zelfs de politiek is een markt geworden wat ervoor kan zorgen dat een politicus eerder een wet invoert in de gunst van een bedrijf wat met grote bedragen geld zit te lobbyen ookal zorgt die wet voor slechtere verspreiding van informatie.

ik zeg niet dat het de productie en verspreiding van kennis in grote proporties tegenhoudt maar ik vind wel dat we in het jaar 2012 met alle kennis en mogelijkheden toch wel achter lopen met dit systeem wat de verspreiding en productie van kennis juist zou moeten stimuleren.

Idd, kennis wordt gewoon tegengehouden en technologie evolueert trager omdat de grote ondernemingen zoveel mogelijk omzet willen maken. Om nog maar een simpel vb te geven: harddisk fabrikanten hebben wss al de technologie klaar liggen om schijven van 1 Petabyte te fabriceren maar door de huidige economie gebeurt dat nu dus niet. In een RBE zou alles véél vlugger evolueren.

Terug
Naar boven