AndroidHealthClinic

Wat vinden jullie van Henk Vissers's trainingmethode?

Frenkpie

Massive Warrior
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]
[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Opwarmen en dan begin ik met b.v. liggende french press met 50 herhalingen, de 2e set verzwaar ik en doe 20/30 herhalingen, dan weer iets lichter en 50 herhalingen en als laatste set een maximaal gewicht waarmee ik tussen de 8 en 15 herhalingen zit.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Iedere set gebruik ik een ander gewicht en aantal herhalingen, let op ik ga iedere set door tot ik niet meer kan.[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Biceps[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif] benader ik op dezelfde manier als triceps, met de nadruk op een rechte stang/greep om mijn piek te verbeteren.[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Borst[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Door mijn blessure ben ik de Borst anders gaan trainen, zwaarder dan 140/150 op de bank kan ik niet meer gaan i.v.m. het risico van een scheuring naast het oude interne litteken weefsel.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Borst train ik veelal op de pomp, maar ook hier ga ik iedere set tot het maximale.[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Schouders [/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Mijn schouders wil ik zo snel mogelijk volpompen en dan maximale gewichten tot falen.[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Rug [/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voor mijn Rug ben ik deels teruggegaan naar de basis, Deadliften bent over rowe´s en optrekken.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]De overige oefeningen doe ik nu als afmakers.[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Benen [/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voor Quadriceps doe ik iets minder herhalingen, een maximum van 30/40.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Squatten, leg press, Sissy squats en leg extensions.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Sinds kort doe ik aan het eind van de beentraining een oefening met heel veel gewicht (een gewicht wat ik normaal gesproken aan het begin van de training gebruik)[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Hamstrings[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voor de Hamstrings doe ik Body curls, stif legs en leg curls.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Als extra's doe ik uitstappen en steppen.[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Kuiten [/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voor kuiten doe ik 2 maal per week 1 oefening 5 setjes van 45 tot 75 herhalingen, hierbij doe ik mijn kuiten in drie delen totale bewegingsbaan, alleen het hoogste deel en vervolgens het diepste deel rekken.[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Na 1 oefening op deze manier kan ik niet meer lopen.[/font]

[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Buik[/font]
[font=Arial,Helvetica,sans-serif]Voor buik doe ik 2 maal per week 2 oefeningen van 4 setjes.
[/font]

Zoals je ziet doet hij (metname voor de kuiten) érg veel reps. Je bent dan toch meer aerobisch bezig dan anarobisch?

Wat vinden jullie?

idd erg veel reps, gaat hij hier goed op?

Tja het zal mijn manier van trainen nooit worden, hou zelf het meest van basis-oefeningen in een reprange van 3-10, maarja het valt natuurlijk niet te ontkennen dat het voor hem gewerkt heeft, dus hij zal wel weten wat hij doet.

greetz,
Ron

Inderdaad veel te veel reps zoals ik heb kunnen zien biceps en kuiten.
En de borst? zoals ik heb begrepen elke set tot failure? ook niet goed naar mijn mening.

Ik zou voor de triceps en borst na opwarming gewoon 3 oefeningen, 3 sets doen. 15-8 reps..als je genoeg gewicht neemt heb je hier zeker voldoende aan.

En de kuiten...sorry...maar dat moet echt veel minder in reps...en meer oefeningen...ik ben geen expert, maar neem maar van mij aan dat je zo niet (hard) groeit

Centaur zei:
En de kuiten...sorry...maar dat moet echt veel minder in reps...en meer oefeningen...ik ben geen expert, maar neem maar van mij aan dat je zo niet (hard) groeit
Dan moet je toch een keer goed naar zijn foto's kijken en waag dat dan nog een keer te zeggen :D

Wat betreft zijn kuiten, kuiten bestaan grotendeels uit fast-twitch vezels, dus deze gaan juist wel goed op veel herhalingen. Het aantal herhalingen wat door Frenkpie wordt aangegeven lijkt me dan weer wat overdreven, maar ik begrijp het idee erachter wel.

Laatst bewerkt:
Buffster zei:
Dan moet je toch een keer goed naar zijn foto's kijken en waag dat dan nog een keer te zeggen :D

Als je het lang genoeg volhoud zullen ze heus wel gaan groeien, maar het kan veel sneller met de goeie oefeningen / reps / gewicht.

Als je erg veel reps maakt, dan lijkt het me verstandig om de oefening ofwel plyometrisch ofwel ballistisch uit te voeren, zodat je je RFD (rate of force development) vergroot. Een verhoogde RFD heeft een positieve invloed op je absolute limiet kracht.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat foto's voor degene die hem niet kennen, komen van zijn site af.

greetz,
Ron

Centaur zei:
Inderdaad veel te veel reps zoals ik heb kunnen zien biceps en kuiten.
En de borst? zoals ik heb begrepen elke set tot failure? ook niet goed naar mijn mening.

Ik zou voor de triceps en borst na opwarming gewoon 3 oefeningen, 3 sets doen. 15-8 reps..als je genoeg gewicht neemt heb je hier zeker voldoende aan.

Onderbouw het aub, want het slaat in mijn ogen nergens op. Kuiten en onderarmen zijn juist de spiergroepen bij uitstek die goed reageren op extreem veel volume.

Volgens mij ben je pas echt aeroob bezig als je 30 min jogt, maar 50 reps b.v., kan je in 25~50 seconden geklaard hebben... in mijn ogen is dit anaeroob.

DumphuiZ zei:
Onderbouw het aub, want het slaat in mijn ogen nergens op. Kuiten en onderarmen zijn juist de spiergroepen bij uitstek die goed reageren op extreem veel volume.

"Train niet te licht. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat spieren gaan groeien wanneer er spiercellen beschadigd zijn. Om deze spiercellen af te breken en zo de groei van de spieren te bevorderen, moet je niet te licht trainen. Voor enig resultaat moet je gewichten nemen die zo zwaar zijn dat je series kunt maken van hoogstens 12 tot 15 keer. Een enkele keer afgewisseld met gewichten waarmee je niet meer dan 4 tot 6 keer de oefening kunt doen."

bron: http://www.bodystore.nl/fitness_training/fitness_training.php

Tja wat moet je ervan zeggen. Als iemand dit schema zou posten en vragen om commentaar zou iedereen zeggen dat het een slecht schema is met veeeelste veel reps. Persoonlijk vind ik het een slechte trainingsmethode. Dat er toevallig 1 iemand op groeit wil niet zeggen dat het per definitie een goed schema is.

Brutez zei:
Tja wat moet je ervan zeggen. Als iemand dit schema zou posten en vragen om commentaar zou iedereen zeggen dat het een slecht schema is met veeeelste veel reps. Persoonlijk vind ik het een slechte trainingsmethode. Dat er toevallig 1 iemand op groeit wil niet zeggen dat het per definitie een goed schema is.

Daar ben ik het mee eens...als anoniem schema zou het hier aan alle kanten afgekeurd worden.

12. Welke energieleverantiesysteem wordt door een 100m loper gebruikt?
Een 100m loper zal vrijwel uitsluitend gebruik maken van het CP. Deze vorm van energieleverantie ligt in de spieren opgeslagen en is direct in staat grote hoeveelheden energie te leveren. De voorraad aan CP is slechts beperkt.

13. Welke energieleverantiesystemen zijn met name actief tijdens het zwemmen van 100m vrijeslag in 56 seconden?
Er vanuit gaande dat de zwemmer de 100m zo snel mogelijk aflegt: CP
anaerobe verbranding van glucose
aerobe verbranding van glucose

15%
70%
15%

Bovengenoemde percentages zijn schattingen.

14. Welk energiesysteem is met name actief bij het zwemmen langer dan 15 minuten?
Bij inspanningen langer dan 15 minuten wordt de energie voor arbeid vrijwel uitsluitend verkregen door middel van de aerobe energievoorziening. Energie kan verkregen worden uit de verbranding van koolhydraten (glucose) of van vet. De verbranding van vet kost veel tijd en levert per tijdseenheid dus weinig energie. Deze vorm van energieleverantie is uitsluitend voor arbeid op laag niveau.

15. Welke twee vormen van uithoudingsvermogen onderscheiden we?
We onderscheiden:
aeroob uithoudingsvermogen
anaeroob uithoudingsvermogen

gebruik makend van aerobe verbranding (met zuurstof) van koolhydraten/vetten
gebruik makend van het anaeroob (zonder zuurstof) verbranden van koolhydraten

[Link niet meer beschikbaar]

zelf doe ik na mn 2 sets van 15 hh op de kuiten macine meteen 50 hh zonder gewicht. ik heb dat wel eens eerder gezegd en werd voor gek verklaard maar voor MIJ werkt t iig erg lekker, goede pomp en mn kuiten gaan nog steeds vooruit, en nee ik zou jullie daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor kunnen geven, ik probeerde t een x en sindsdien ben ik t blijven doen

• Topic Starter Topic Starter
Goede posts Dumphuiz ! :thumb:
Maakt wat dingen duidelijker voor mij.

Bij hem werkt het, dan wil het niet zeggen dat het bij jou ook werkt.
Zelfde met die onozele ventjes die schema's van Ronnie overnemen om ook zo als hem te worden.

Laatst bewerkt:
Centaur zei:
"Train niet te licht. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat spieren gaan groeien wanneer er spiercellen beschadigd zijn. Om deze spiercellen af te breken en zo de groei van de spieren te bevorderen, moet je niet te licht trainen. Voor enig resultaat moet je gewichten nemen die zo zwaar zijn dat je series kunt maken van hoogstens 12 tot 15 keer. Een enkele keer afgewisseld met gewichten waarmee je niet meer dan 4 tot 6 keer de oefening kunt doen."

bron: http://www.bodystore.nl/fitness_training/fitness_training.php

Er wordt hiervan uitgegaan dat je de oefening rustig en gecontroleerd uitvoerd. Dus non-plyometrisch / ballistisch. Op een dergelijke manier zal je idd niet veel kracht/spiermassa winnen.

Echter het gaat in mijn ogen niet om het gewicht, maar om de 'power'.
Dus, stel dat jij op een gewicht van 100 newton een kracht kan uitoefenen van 100 newton (wat men in dit artikel dus impliceert -> rustig en gecontroleerd heffen), maar ook een kracht van 500 newton (aangenomen dat je maximaal te produceren kracht op 500 newton ligt). Dus bij de laatst genoemde zal het gewicht een stuk sneller verplaatst worden.
Het is logisch dat het lichaam kwa spiermassa / kracht meer vooruit zal gaan bij de tweede impuls.

(Dus voor de duidelijkheid het gaat naar mijn mening niet om het gewicht of de reps, maar om de snelheid en acceleratie)

DumphuiZ zei:
Er wordt hiervan uitgegaan dat je de oefening rustig en gecontroleerd uitvoerd. Dus non-plyometrisch / ballistisch. Op een dergelijke manier zal je idd niet veel kracht/spiermassa winnen.

Echter het gaat in mijn ogen niet om het gewicht, maar om de 'power'.
Dus, stel dat jij op een gewicht van 100 newton een kracht kan uitoefenen van 100 newton (wat men in dit artikel dus impliceert -> rustig en gecontroleerd heffen), maar ook een kracht van 500 newton (aangenomen dat je maximaal te produceren kracht op 500 newton ligt). Dus bij de laatst genoemde zal het gewicht een stuk sneller verplaatst worden.
Het is logisch dat het lichaam kwa spiermassa / kracht meer vooruit zal gaan bij de tweede impuls.

(Dus voor de duidelijkheid het gaat naar mijn mening niet om het gewicht of de reps, maar om de snelheid en acceleratie)

Ieder z`n eigen mening...maar altijd goed om te horen dat niet altijd alles is zoals het lijkt, alleen maar omdat het op een website staat. :D

Terug
Naar boven