XXL Nutrition

Wat vinden jullie van Henk Vissers's trainingmethode?

• Topic Starter Topic Starter
Mars zei:
Bij hem werkt het, dan wil het niet zeggen dat het bij jou ook werkt.
Zelfde met die onozele ventjes die schema's van Ronnie overnemen om ook zo als hem te worden.
Ik wou graag weten wat jullie ervan vonden. Niet dat ik deze methode meteen wil overnemen. Wou graag wat meningen willen horen :)

DumphuiZ zei:
(Dus voor de duidelijkheid het gaat naar mijn mening niet om het gewicht of de reps, maar om de snelheid en acceleratie)
Wat is volgens jouw de beste rep range en snelheid/acceleratie van een set?

Frenkpie zei:
Wat is volgens jouw de beste rep range en snelheid/acceleratie van een set?

Beste rep range is er voor mij niet. Ik experimenteer nogal, tijdje geleden zat ik op 1 a 3 reps en nu op circa 50. Wat de snelheid / acceleratie betreft doet iedereen er goed aan deze (bijna) altijd maximaal te houden (omwille van je RFD). Je moet echter bij gewichten zo zwaar als je 1rm oppassen met ballistische & plyometrische bewegingen, omdat het funest kan zijn, indien je de oefening incorrect uitvoert.

Ik pleit dus niet voor hoge rep ranges ;), ik zeg alleen dat ik niet geloof dat hoge rep ranges niet werken :).

Ik las laatst ergens dat de ideale duur van een rep 8-9 seconde was. Jammergnoeg kan ik niet achterhalen waar ik deze info vandaan had.

Is er geen ideale duur van een rep range volgens jou?

Ik vraag me af in hoeverre het zin heeft te discussiëren of zo'n hoge repranges. Als je aan de AAS zit dan werkt alles. Neemt natuurlijk niet weg dat ie een geweldige fysiek heeft maar of het voor de meeste van ons zin heeft ???

Frenkpie zei:
Ik las laatst ergens dat de ideale duur van een rep 8-9 seconde was. Jammergnoeg kan ik niet achterhalen waar ik deze info vandaan had.

Is er geen ideale duur van een rep range volgens jou?

8~9 seconden voor 1 enkele rep ???, dat is superslow. Of wacht, bedoel je van de rep-range, dus 1 set. Hmm, ik heb daar geen kennis van. Ik zal daar zo eens naar zoeken.

Anaëroob en aëroob
Energiewinning zonder zuurstof wordt ook wel anaëroob genoemd. Het fosfaat- en het melkzuursysteem zijn anaëroob. Je hebt er dus geen zuurstof bij nodig. Bij het zuurstofsysteem (de naam suggereert het al) wordt wel zuurstof gebruikt. Met andere woorden het is aëroob. Dit vraagt echter meer tijd, omdat de zuurstof via longen en bloed naar de spieren moet worden vervoerd.

Duur inspanning / Classificatie / Energieleverantie via
1-4 seconden / Anaëroob / ATP (in de spieren)
4-20 seconden / Anaëroob / ATP + CP
20-45 seconden / Anaëroob / ATP + CP + Spierglycogeen
45-120 seconden / Anaëroob + melkzuur / Spierglycogeen
120-140 seconden / Aëroob + Anaëroob / Spierglycogeen + melkzuur
240-600 seconden / Aëroob / Spierglycogeen + vetzuren

http://www.google.nl/search?q=cache...6&nid=61+ATP+glycogeen+seconden+spieren&hl=nl

lol jullie kraken het af.... probeer het eerst eens voordat je oordeelt.

zijn manier van trainen werkt geloof me

de meeste mensen willlen niet op deze manier trainen probeer het eens en je snapt waarom haha. als je het goed uitvoerd haha

Xtreme_BODY zei:

de meeste mensen willlen niet op deze manier trainen probeer het eens en je snapt waarom haha. als je het goed uitvoerd haha

Heb jij het al geprobeerd?

Xtreme_BODY zei:

Ik kraak het helemaal niet af, en Frenkpie volgens mij ook niet...

What Are Timed Sets?

Timed sets are a form of TUT training without the tempo variable. The way it works is by selecting a certain timeframe which suits your needs and then doing as many reps as possible within that timeframe.

For example, if you're a hockey player, your shifts will last 30 to 45 seconds, so this is a very good timeframe to use. You'd simply try to complete as many reps as possible in 30 to 45 seconds. This allows you to work simultaneously on the specific energy system used in your sport while also targeting power.

Another benefit of this method is the development of functional hypertrophy over non-functional hypertrophy without having to resort to maximal weights. Some athletes indeed need more muscle mass; the problem is when they use classic bodybuilding training to achieve that goal, the mass they gain isn't entirely functional and there's little, if any, neural improvement.

A second alternative is to have the athlete complete a large number of heavy sets (80 to 95% of one rep max) with few reps. This is certainly more effective for an athlete since the mass gained will tend to be more functional and there'll be a significant neural improvement. However, this method can be potentially dangerous, especially if used by athletes without a proper base in strength training. Most of the time, athletes severely lacking in muscle mass won't do very well on this method of training.

In short, timed sets offer the best of both worlds! They allow you to stimulate muscle hypertrophy by using relatively long sets (40 to 70 seconds) and light loads, but doing as many lightning fast reps as possible (still making sure to respect proper form, of course). With this form of training you can significantly increase muscle mass while heavily involving the nervous system and improving the capacity to move quickly. Forget supersets; there are Superman sets! As a general form of athletic training, who could ask for more?

Obviously, timed sets are best suited to work on power, power-endurance, muscle-endurance, and functional hypertrophy. Their only weakness is when it comes to limit-strength development, so heavy lifting shouldn't be completely dropped. Both methods could easily be combined into a program to ensure complete development of the motor capacities.

http://forum.xtrememass.com/archive/index.php/t-2716.html

1) Very Short Sets

Duration: 5-10 seconds

Load: 50-60%

Number of sets: 8-12

Maximal power development: very high

Hypertrophy development: low

Muscle and power endurance development: low

2) Short Sets

Duration: 10-20 seconds

Load: 40-50%

Number of sets: 6-10

Maximal power development: very high

Hypertrophy development: moderate

Muscle and power endurance development: low

3) Moderate Sets

Duration: 20-40 seconds

Load: 30-40%

Number of sets: 4-8

Maximal power development: high

Hypertrophy development: high

Muscle and power endurance development: moderate

4) Long Sets

Duration: 40-60 seconds

Load: 20-30%

Number of sets: 3-6

Maximal power development: moderate

Hypertrophy development: high

Muscle and power endurance development: high

5) Very Long Sets

Duration: 60-90 seconds

Load: 10-20%

Number of sets: 2-3

Maximal power development: low

Hypertrophy development: low

Muscle and power endurance development: high

Zelfde artikel

Laatst bewerkt:
Ik kraak het niet af nee. Ik vraag wat jullie van de high rep range vinden? Omdat ik verder niemand hier ooit zoveel reps zie doen. (ja in kale's log toevallig).

Bij anarobische oefeningen.. wanneer ik train en ik heb geen adem in me longen kan ik minder kracht zetten dan wanneer ik dat wel heb. Gaat er dus helemaal geen zuurstof van de longen naar de spieren de eerste 119 seconde?

Kuiten en onderarmen zijn juist de spiergroepen bij uitstek die goed reageren op extreem veel volume

Vind je?

Waarom lopen er dan zo veel mensen rond met zwaar overbelaste onderarmen en reageert bij de meesten de gastrocnemius het best op enorme gewichten met lage reps ?

Persoonlijk vind ik Henk's trainingsregime ook alleen maar geschikt als je naast creatine en eiwitpoeders ook nog wat andere middellen gebruikt en dan alleen nog maar in sommige gevallen.

Ik denk ook niet dat Henk zomaar op dit schema gekomen is maar dat hij na experimenteren geconstateerd heeft dat dit voor hem werkt

Wat nog niet wil zeggen dat je het zomaar klakkeloos moet overnemen !

En ja, als je er aan begint zal je flink wat spierpijn krijgen, maar dat krijg je ook als je een sprinter bent en ineens een marathon gaat lopen wat nog niet wil zeggen dat je er een betere sprinter door word.

Laatst bewerkt:
3XL zei:
Vind je?

Waarom lopen er dan zo veel mensen rond met zwaar overbelaste onderarmen en reageert bij de meesten de gastrocnemius het best op enorme gewichten met lage reps ?

Persoonlijk vind ik Henk's trainingsregime ook alleen maar geschikt als je naast creatine en eiwitpoeders ook nog wat andere middellen gebruikt en dan alleen nog maar in sommige gevallen.

Ik denk ook niet dat Henk zomaar op dit schema gekomen is maar dat hij na experimenteren geconstateerd heeft dat dit voor hem werkt

Wat nog niet wil zeggen dat je het zomaar klakkeloos moet overnemen !

En ja, als je er aan begint zal je flink wat spierpijn krijgen, maar dat krijg je ook als je een sprinter bent en ineens een marathon gaat lopen wat nog niet wil zeggen dat je er een betere sprinter door word.
Duidelijke post ! :thumb:
Klakkeloos overnemen van schema's doe ik nooit. Mijn schema is ook ontwikkeld d.m.v. ervaringen die ik meemaak.

Vraagjes:
wat is gastrocnemius ?
En waarom denk je dat iedereen zn onderarmen overbelast wordt? Jij vindt dus dat je je onderarmen nooit apart hoeft te trainen omdat ie met andere compound oefeningen al voldoende (of zelfs teveel) belast wordt om te groeien?

probeer het zelf eens 3xl zou ik zeggen

je zegt zelf mischien werkt het niet voor iedereen. maar wie zegt dat het niet voor mij werkt? en de enigste manier dat je daar achter komt is het proberen!!!! ken al heelwat mensen die al lange tijd op zijn manier trainen en die zijn clean en die gaan echt extreeem goed vooruit.

Laatst bewerkt:
Ik vind btw dat kuiten en onderarmen met weinig herhalingen getraind dienen te worden, omdat die spiergropen niet echt onder de indruk zijn van veel herhalingen. Is niks nieuws voor die spieren.
Lopen gebruik je de hele dag kuiten, dus die reps schieten in mijn ogen niks op.
En in de avonduren worden die onderarmen lang genoeg getraind denk ik zo.

Ik hoef het niet te proberen want ik heb het al geprobeerd

Ik heb begin jaren 90 in een meer is beterfase gezeten en het heeft me eerder spiermassa verlies opgeleverd als dat ik er winst mee heb gemaakt Ik weet dus precies waar ik over praat als ik zeg dat het niet voor iedereen geschikt is.

Sterker nog begin hjaren 90 waren dit soort schema's erg in, en de meeste die toen zo traine zijn daar op terug gekomen.

Een enkeling die er wel baat bij had is er mee verder gegaan

Dus vertel me niet dat ik het eens moet proberen. En geloof me ik geef geen commentaren op systemen waar ik zelf niet bekend mee ben.

En alsik zeg dat het niet voor iedereen werkt bedoel ik precies wat ik zeg. Niet voor iedereen. Wat niet wil zeggen voor niemand

Laatst bewerkt:
Idd, mijn kuiten & onderarmen reageren goed op hoog volume. Ik had erbij moeten vermelden dat het niet voor iedereen opgaat.

@Frenkpie, gastrocnemius vormt samen met de soleus de kuitspier.

@3xl

Ben ik met je eens.

Ik vind het alleen wel jammer dat je zo driftig overkomt :rolleyes:

Ik wist wel dat ik ergens gelijk had :D

Terug
Naar boven