Fitness Seller

"Wat zijn Genetics?"

Is dat hele meso, ecto en endo niet zo goed als verwaarloosbaar verklaard tijd geleden?

Ik mag hopen van wel, want iedereen is namelijk alledrie en soms zelfs een ander bodytype per ledemaat.
En aangezien meermaals is aangetoond dat je je bodytype kan veranderen, is het een vrij nutteloze leidraad.
Sterker nog, het verandert ook als je er zelf niets aan doet :o

Het heet bodybuilding omdat je je lichaam vorm geeft. Ik zie het een beetje als het werk van een beeldhouwer, je schaaft en schuurt net zo lang tot het beeld perfect genoeg is om tentoon te stellen. Dat betekent dat je delen die van nature achterlopen meer aandacht moet geven en vice versa.
Iedereen kan worden wat hij/zij wil, met de juiste voeding en training. Iedereen.

Je moet alleen niet zo dom zijn om naar anderen te kijken, want bij een ander zijn de condities anders en dus krijg je niet wat een ander heeft.
Gelukkig maar.

Ik mag hopen van wel, want iedereen is namelijk alledrie en soms zelfs een ander bodytype per ledemaat.
En aangezien meermaals is aangetoond dat je je bodytype kan veranderen, is het een vrij nutteloze leidraad.
Sterker nog, het verandert ook als je er zelf niets aan doet :o

Het heet bodybuilding omdat je je lichaam vorm geeft. Ik zie het een beetje als het werk van een beeldhouwer, je schaaft en schuurt net zo lang tot het beeld perfect genoeg is om tentoon te stellen. Dat betekent dat je delen die van nature achterlopen meer aandacht moet geven en vice versa.
Iedereen kan worden wat hij/zij wil, met de juiste voeding en training. Iedereen.

Je moet alleen niet zo dom zijn om naar anderen te kijken, want bij een ander zijn de condities anders en dus krijg je niet wat een ander heeft.
Gelukkig maar.

Yup iedereen (praktisch) is een mengeling van de 3 , maar de meeste mensen neigen naar 1 type. We spreken niet per se van hoe het lichaam eruit ziet , bv een meso kan ondervoed zijn waardoor mensen kunnen denken dat hij ecto is (ook al is hij wss een mengeling). Ecto's hebben smallere gewrichten tegenover bv endo's , dit valt niet te veranderen.

Ben wel geïnteresseerd in waar je je informatie haalt trouwens.

wat zijn genetics?
dat is de genetische aanleg die je hebt.

zo simpel is het eigenlijk.
Sommige mensen hebben aanleg om dik/vet te worden, ze worden bij wijze van spreken dik door naar chocola te kijken.
Sommige mensen hebben die aanleg helemaal niet, ze kunnen bij wijze van spreken alles eten wat los en vast zit en komen nog geen gram aan.
Bij beide categorieën blijft gelden eet meer/minder dan je verbruikt en je zal bijkomen/ afvallen, alleen zal dat bij de ene neerkomen op 2000cal en bij de ander op 4000cal terwijl de kans groot is dat hun natuurlijk aanleg eerder naar het tegenovergestelde neigt.

Op diezelfde manier heeft de ene persoon meer aanleg tot spiervorming dan de ander. En met goed eten en goed trainen zal de ene dus makkelijker spieren kweken dan de ander.
Dit betekent niet dat als je er geen aanleg voor hebt dat het dan niet mogelijk is.... je zal er harder voor moeten werken en het zal langer duren, maar met voldoende doorzettingsvermogen kan het net zo goed

Dat is een bullshit smoes die smalle ecto's verzinnen als ze iemand tegenkomen die wel vooruitgang boekt.

Dat is een bullshit smoes die smalle ecto's verzinnen als ze iemand tegenkomen die wel vooruitgang boekt.

Ik zat int begin van mijn studiejaar naast een wijf in de collegezaal, (voedingsstudie aan de wur). Docent roept stellingen, en vervolgens moest je je hand opsteken bij eens, en omlaag laten bij onrens. Ik denk: voedingsstudie, eindelijk mensen die geïnteresseerd zijn in voeding, zal wel meevallen met hoe dom mensen zijn op voedingsvlak.
Vragen zoals "sommige mensen worden dik, ookal eten ze maar een broodje per dag" of "als je na 8 uur savonds eet word je vet" durfte die trut naast mij met "waar" te beantwoorden. Ik heb er nog nachtmerries over. Toen ze daarna ook nog tegen mij begon te zeiken dat ik mijn hand niet op stak, en "dat ze het zeker wist omdat haar moeder dik is terwijl die nauwelijks eet" heb ik met mn duimen dr ogen dr schedel in geduwd terwijl ik schreeuwde dat dr moeder dan eens van dr luie reet moet komen en maar eens aan het werk moet ipv in vegatieve toestand uitkering trekken.

Geen idee waarom ik dit nu vertel. Maar ik irriteer me de pestpleuris aan mensen die hun wanprestaties en gebrek aan doorzettingsvermogen toeschrijven aan "genetics"

Ik zat int begin van mijn studiejaar naast een wijf in de collegezaal, (voedingsstudie aan de wur). Docent roept stellingen, en vervolgens moest je je hand opsteken bij eens, en omlaag laten bij onrens. Ik denk: voedingsstudie, eindelijk mensen die geïnteresseerd zijn in voeding, zal wel meevallen met hoe dom mensen zijn op voedingsvlak.
Vragen zoals "sommige mensen worden dik, ookal eten ze maar een broodje per dag" of "als je na 8 uur savonds eet word je vet" durfte die trut naast mij met "waar" te beantwoorden. Ik heb er nog nachtmerries over. Toen ze daarna ook nog tegen mij begon te zeiken dat ik mijn hand niet op stak, en "dat ze het zeker wist omdat haar moeder dik is terwijl die nauwelijks eet" heb ik met mn duimen dr ogen dr schedel in geduwd terwijl ik schreeuwde dat dr moeder dan eens van dr luie reet moet komen en maar eens aan het werk moet ipv in vegatieve toestand uitkering trekken.

Geen idee waarom ik dit nu vertel. Maar ik irriteer me de pestpleuris aan mensen die hun wanprestaties en gebrek aan doorzettingsvermogen toeschrijven aan "genetics"

Hahahaha daarom werk ik niet meer in een sportschool, ik werd helemaal gek van mensen wie hun lichaam nou eenmaal anders werkt.

Hahahaha daarom werk ik niet meer in een sportschool, ik werd helemaal gek van mensen wie hun lichaam nou eenmaal anders werkt.

T schijnt tegenwoordig in te zijn onder getinte stoere jongons met trainingsbroek zo laag dat hun schoenen er bovenuit komen, elke gram massa die een ander meer heeft toe te schrijven aan oostblokgenen.

Genetics zijn wat ze in andere sporten talent noemen. Het is iets dat aangeboren is en kun je absoluut niks aan doen.

MAAR nu komt het. En dit in niet iets wat ik zeg, vrijwel elke topsporter zegt dit. 90% is gewoon kei hard werken. Genetics/talent zal je maar een klein deel helpen. Om uiteindelijk goed te worden moet je gewoon hard werken, niet meer en niet minder.

Uiteraard spelen nog wel andere factoren mee. Sommige mensen groeien heel goed op bijv. een 5x5 programma, terwijl andere veel beter groeien op een 3x12 programma. Dit zijn ook genetics.

Uiteindelijk kan iedereen met elk set genen groot worden, je moet alleen dat programma vinden wat het best werkt voor jezelf.

:fuu:

:roflol:

In bodybuilding is het voornamelijk hoe de spieren zijn aangehecht. En daarnaast dingen als je spiervezel compositie, en de mate waarin jouw spieren reageren op training en voeding, dus in hoeverre de anabole pathways wat betreft de skeletspier erop reageren, als ook in hoeverre de katabole pathways reageren natuurlijk.
Vanuit naturel opzicht kun je hier ook aan toevoegen in welke hoeveelheden er bepaalde anabole hormonen worden geproduceerd (testosteron, GH, IGF).

In andere sporten zullen rekbaarheid, uithoudingsvermogen (denk aan longcapaciteit), specifieke lichaamsbouw (aero(aqua?)dynamischer bijv. met zwemmnen) ed. een belangrijkere rol innemen.

Ofwel: welke genen heb je, met welke mutaties (genetics) + de traits die niet gedefinieerd worden door de DNA code ansich (epigenetica).

Simpel praktijkvoorbeeld: een herhaaldelijke CAG (een nucleotide triplet beschrijft 1 aminozuur) polymorfisme van de AR is gelinked aan meer transcriptie (dus meer mRNA, en potentieel dus meer getransleerd eiwit als gevolg van een ligand, in dit geval een androgeen, aan de AR). Kortweg: de AR heeft meer potentie bij binding met een ligand.

Laatst bewerkt:
Uiteraard spelen nog wel andere factoren mee. Sommige mensen groeien heel goed op bijv. een 5x5 programma, terwijl andere veel beter groeien op een 3x12 programma. Dit zijn ook genetics.
Hier heb ik dus altijd zo m'n twijfels bij. Oke, er zijn individuele verschillen in het percentage fast- en slowtwitch vezels(welke zich ook nog eens aanpassen aan de vorm van KT), maar dusdanig dat de één harder groeit op laag volume dan de ander?

Laatst bewerkt:
Simpel praktijkvoorbeeld: een herhaaldelijke CAG (een nucleotide triplet beschrijft 1 aminozuur) polymorfisme van de AR is gelinked aan meer transcriptie (dus meer mRNA, en potentieel dus meer getransleerd eiwit als gevolg van een ligand, in dit geval een androgeen, aan de AR). Kortweg: de AR heeft meer potentie bij binding met een ligand.

Precies, zo simpel, wie snapt dat nou niet? ???

Precies, zo simpel, wie snapt dat nou niet? ???
:rolleyes:

Ok, een gen is een stukje DNA die een eiwit beschrijft, want: gen -> mRNA -> EIWIT.

Dit gen bestaat uit een genetische code, bestaande uit een lange reeks met een 'alfabet' van 4 nucleotiden. Een triplet van deze nucleotiden (dus 3 nucleotiden achterelkaar, in dit geval bijv. CAG) beschrijven 1 aminozuur in het uiteindelijke eiwit (immers is een eiwit gewoon een reeks aanelkaar gebonden aminozuren).

In het geval van het gen die de AR beschrijft deze herhaaldelijke CAG bevat in een bepaalde regio, blijkt dat de AR meer transcriptie bevordert (gen -> transcriptie (mRNA) -> translatie (eiwit))

Namens de kijkers thuis, dank je wel.

Er is wel een belangrijke factor als aanleg voor bb en dat is je botstructuur. Als je ecto bent heb je een smalle bouw, afgezien van je vet% op dat moment. omtrek van je polsen en enkels zijn voor een (natural) bb'er per definitie al een gegeven hoe je max. groei gaat worden bij optimale training en voeding. een ecto (smalle polsen enkels) heeft gewoon minder aanleg om dezelfde spiermasse te kweken.

Zie hiervoor het artikel in de wetenschap sectie.

Ik heb de brede heupen van een Endo, de kracht van een Meso en de kuiten van een Ecto.

Er is wel een belangrijke factor als aanleg voor bb en dat is je botstructuur. Als je ecto bent heb je een smalle bouw, afgezien van je vet% op dat moment. omtrek van je polsen en enkels zijn voor een (natural) bb'er per definitie al een gegeven hoe je max. groei gaat worden bij optimale training en voeding. een ecto (smalle polsen enkels) heeft gewoon minder aanleg om dezelfde spiermasse te kweken.

Zie hiervoor het artikel in de wetenschap sectie.

Ik heb onwijs smalle polsen en enkels. Ecto-kuiten en onderarmen en meso bovenarmen, rug, borst, en buik en mijn bovenbenen en billen zijn endo.

Bedoel je nu dat ik nooit echt gespierde polsen zal krijgen? :p

Terug
Naar boven