MuscleMeat

Wat zijn voor jou de gevolgen van de hoger energiekosten?

Hoezo zou je ze nu wegdoen dan als je niet geeft om hoge vaste lasten?
Ik bedoel mensen voor wie het te duur wordt doen hun zuipende SUV weg. Veel doen em weg, weinig mensen kopen, vraag en aanbod, dus lage prijzen, dus een ideaal moment om er 1 'goedkoop' op de kop te tikken en dan te schorsen totdat de brandstofprijzen weer normaliseren.

• Topic Starter Topic Starter
Ik bedoel mensen voor wie het te duur wordt doen hun zuipende SUV weg. Veel doen em weg, weinig mensen kopen, vraag en aanbod, dus lage prijzen, dus een ideaal moment om er 1 'goedkoop' op de kop te tikken en dan te schorsen totdat de brandstofprijzen weer normaliseren.
Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Ik weet niet hoe het bij @ak zit, maar bij mij zijn de vaste lasten voor de SUV hoger de brandstofkosten. Als diesel €4/l gaat kosten is het natuurlijk een ander verhaal, maar dan zal de vraag zoveel afnemen dat het dat die prijs niet aantikt.

Dit is trouwens een voorbeeld van de ongelijke verdeling van inkomen en vermogen waar ik het laatst over had en wat dat voor gevolgen heeft. De mensen die het nu allemaal redelijk makkelijk kunnen betalen kunnen dat straks ook nog wel, of anders kunnen ze vrij eenvoudig wat bezuinigingen. De mensen bij wie het water nu al aan de lippen staat komen alleen maar verder in de problemen zonder er zelf iets aan te kunnen doen of er zelfs maar schuld aan te hebben.

Laatst bewerkt:
Dit is trouwens een voorbeeld van de ongelijke verdeling van inkomen en vermogen waar ik het laatst over had en wat dat voor gevolgen heeft. De mensen die het nu allemaal redelijk makkelijk kunnen betalen kunnen dat straks ook nog wel, of anders kunnen ze vrij eenvoudig wat bezuinigingen. De mensen bij wie het water nu al aan de lippen staat komen alleen maar verder in de problemen zonder er zelf iets aan te kunnen doen of er zelfs maar schuld aan te hebben.
Dit is inderdaad sinds 2019 wel echt een probleem, de klappen komen keer op keer binnen bij de laagste inkomensgroepen omdat die niet de flexibiliteit hebben om zich aan te passen.

Ik heb nog een contract voor 3 jaar meende ik.
Dus ik zit wel goed.
Ik heb ook net voor de stijging een contract voor 3 jaar afgesloten.
Ik ging van 90 naar 85 euro in de maand en nu met het belastingvoordeel van de overheid betaal ik 65 euro per maand voor 500m3 gas en 2200kwh elektra per jaar.

Ze denken zelfs dat ik nog teveel betaal :roflol:

1646809319311.png

Laatst bewerkt:
Ik heb ook net voor de stijging een contract voor 3 jaar afgesloten.
Ik ging van 90 naar 85 euro in de maand en nu met het belastingvoordeel van de overheid betaal ik 65 euro per maand voor 500m3 gas en 2200kwh elektra per jaar.
Ben ook van 120€ pm naar 90€pm gegaan 👌

Nieuwbouw woning uit 2020 met een aantal zonnepanelen en een warmtepomp. Thermosstaat staat standaard op 17 graden, omdat ik meer moeite heb om de warmte buiten te houden dan binnen dus geen AKsiaanse praktijken. Als de zon schijnt in deze periode dan is het al snel 23 graden binnen. Contract voor 4 jaar en de rekening is van 90 naar 70 gegaan. Dus qua energie komt het wel goed. Wat betreft de bezine prijzen. Een redelijk zuinige wagen uit 2016 en een redelijke kilomtervergoeding.

Ik heb een hoekwoning uit 2010, dus redelijk goed geïsoleerd, maar geen fratsen zoals een warmtepomp of zonnepanelen. Ik betaal nu €244 per maand voor 6100 kWh stroom en 1800m3 gas per jaar. Dat is fors, maar sinds maart 2020 tot vorige maand heeft mijn vrouw op een paar dagen na thuis gewerkt en dan staat de thermostaat niet laag, veder staat de (warmtepomp)droger gemiddeld 2 keer per dag een wasje te drogen en hebben we niet overal LED verlichting.
We hebben sinds kort nieuwe buren met een zelfde woning en die betalen nu €410 per maand, daar schrok ik wel van, zeker omdat hun verbruik bepaald is adhv het verbruik van de vorige bewoner, een samengesteld gezin waarvan veelal de man alleen thuis was, maar wel veel op kantoor werkte en de kinderen en vrouw maar af en toe in huis waren.
Ik zie wel wat kleine puntjes om wat wat minder energie te gaan verbruiken, maar veel besparen zal lastig worden. Wel hebben we sinds een jaar airco, tot nu toe alleen in de slaapkamers boven want ik heb liever niet zo’n lelijke bak aan de muur in de woonkamer, maar als je daar echt goedkoper mee kunt verwarmen zal er toch wel eentje komen, de buiten-unit is in elk geval geschikt voor een extra binnen-unit.

Wat de brandstof prijzen betreft hebben ze als tweede auto een Fiesta zonder poespas, geen idee wat die verbruikt, maar heel veel zuiniger ga je ze niet makkelijk vinden. Als eerste auto hebben we een grote SUV op diesel, daar is natuurlijk wel wat op te besparen, maar ik wil wel een ruime auto, dus dan moet er een station voor terug komen van minimaal het formaat Mondeo of Mazda 6 ik vraag me af hoeveel ik dan zal besparen aan de pomp, waarschijnlijk minder dan op mijn mrn want zoveel rijden we nu ook weer niet.

IMG-20220309-WA0001.jpg

Onze prijzen staan nog 2 jaar vast. Betalen iets van €35 per maand aan stroom. Gas is collectief in de flat. Het was altijd heel weinig, geen idee wat het nu is.

Oja en we doen nergens zuinig mee qua verbruik.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog anderhalf jaar de tijd om te hopen dat de prijzen weer zullen dalen. Daarnaast ga ik €825 bruto minder aan kinderopvang betalen.
Van die kinderopvang krijg je 70/80% waars van terug dus dan betaal je netto vrij weinig aan de kinderopvang.

Van die kinderopvang krijg je 70/80% waars van terug dus dan betaal je netto vrij weinig aan de kinderopvang.
Voor het tweede kind krijg je best veel terug ja, voor het eerste kind niet. De jongste gaat nu nog veel meer uur naar de opvang en telt dan als eerste kind. Ik denk dat 90% van zijn uren die we straks besparen eerste kind uren zijn.

• Like
Waarderingen: AK
Ik heb nog anderhalf jaar de tijd om te hopen dat de prijzen weer zullen dalen. Daarnaast ga ik €825 bruto minder aan kinderopvang betalen.
Zou liever leuke dingen doen van dat geld ipv schuiven naar de energieboer :o

Zelf een hoekwoning van 1969, maar is volledig geïsoleerd, mijn vrouw en ik zijn allebei vrij warmbloedig dus de thermostaat staat hooguit op 18 graden als we thuis zijn 's nachts of als we weg zijn staat ie op 15, stroom gebruiken we ook vrij weinig. Vorig jaar nog geen 2000 kWh verbruikt en onder de 700 m3 gas. Platte dak is aan vervanging toe, dit gaan we binnenkort uit laten voeren. Zodra dat gereed is leg ik het vol met zonnepanelen en ga ik gelijk een airco plaatsen om zo voor weinig te kunnen stoken. Geld wordt toch hard minder waard, dus kunnen het beter in energiebesparende maatregelen stoppen. Aan de pomp is het minder grappig, rij gelukkig een goedkope diesel en maak niet absurd veel kilometers, maar het is ondertussen wel de moeite om net wat rustiger te rijden om zo minder te verbruiken :roflol:

Zelf een hoekwoning van 1969, maar is volledig geïsoleerd, mijn vrouw en ik zijn allebei vrij warmbloedig dus de thermostaat staat hooguit op 18 graden als we thuis zijn 's nachts of als we weg zijn staat ie op 15, stroom gebruiken we ook vrij weinig. Vorig jaar nog geen 2000 kWh verbruikt en onder de 700 m3 gas. Platte dak is aan vervanging toe, dit gaan we binnenkort uit laten voeren. Zodra dat gereed is leg ik het vol met zonnepanelen en ga ik gelijk een airco plaatsen om zo voor weinig te kunnen stoken. Geld wordt toch hard minder waard, dus kunnen het beter in energiebesparende maatregelen stoppen. Aan de pomp is het minder grappig, rij gelukkig een goedkope diesel en maak niet absurd veel kilometers, maar het is ondertussen wel de moeite om net wat rustiger te rijden om zo minder te verbruiken :roflol:
Ik wil dat soort bedrag ook niet aan mijn energieleverancier betalen. Als het zo blijft zal ik ook wel zonnepanelen gaan overwegen ik heb alleen niet een heel gunstige ligging. Ik kan ook nog een windturbine op mijn schuur in de zijtuin overwegen.

Wij hebben ook airco in huis, maar verwarmen via de airco gaat vies tegenvallen. Wij hebben beneden alles open, woonkamer/eetkamer/keuken etc, maar met 2 zware aircos 5.1kwh ps kan die het niet warmer krijgen dan 18/19 graden en zelfs dat is al ellende, want dan blaast ie 24/7 warme lucht ipv centrale verwarming die geluidloos en effectiever werkt. In kleinere ruimtes zoals een slaapkamer werkt het dan wel weer perfect de verwarm optie.

Koelen kan een airco perfect, maar al die verhalen wat je nu hoor over verwarmen moet je met een flink korreltje zout nemen.

Terug
Naar boven