Nu begin ik je standpunt te begrijpen en ik ben het volledig met je eens hoe de situatie is, maar ik zou anders met de situatie omgaan.
Ik denk ja laat iedereen maar gaan picknicken omdat de restaurants duurder worden en weer een luxe word, dus ja laat de boel maar ploffen. Je ziet het al bij de supermarkten (je hypercorporaties) die deze ontwikkeling al lang hebben doorgemaakt. Ze verliezen nu langzamerhand klanten omdat mensen het lokaal gaan kopen omdat men dat wil, ze kiezen bewust voor iets anders. Het is een cyclus waar we doorheen moeten en kunnen versnellen als we eerder anders gaan kiezen.
Maar omdat het zo is opteer je dan om minder sociaal te zijn?
- Dus wel risicovol gaan ondernemen zonder buffer en de samenleving voor de kosten laten opdraaien?
- Dus wel uitkering trekken en de samenleving laten betalen?
Ik zou dat anders doen en keuzes maken waar je alles zelf in de hand hebt bijv.:
- Niet voor die baas gaan werken die je niet naar de WC laat gaan en kiezen voor een baas die je wel aan staat (we moeten niet doen alsof dat niet meer kan momenteel)
- Beslissen om naar een land te gaan waar je het geld wat je verdient bijna volledig op je rekening krijgt als je dat graag wilt.
- Beslissen om in Groningen te gaan wonen en tevreden te zijn met minder luxe
Ik vind onder geen situatie dat het gerechtvaardigd is om jezelf a-sociaal (dus ten koste van een ander) te gedragen. Mede omdat dit teveel gebeurt zie ik de zorg economie falen en de regering verkeerde keuzes maken.
Werkloosheidsuitkering bijv. (super fijn als je in de shit zit) -> word op grote schaal misbruik van gemaakt waardoor het factor 10 kost -> regering die met factor 2 budget gaat proberen te monitoren terwijl een factor 4 nodig is en het dus niet veranderd. Ga het probleem vol aan of laat het klappen en schaf het af dat zijn de enige opties. Zelfde met de politie, ze schalen bij en schalen bij maar nooit genoeg, laat het gewoon zo zijn dat ze alleen met doden uitrukken a la Mexico - we hebben het aan onszelf te danken.
Dus ja de regering doet het fout, maar ze hebben momenteel ook wel met een onhandelbare samenleving te kampen. Wat een stel ontevreden zakken zijn we toch?