Fitness Seller

Wat zou je doen met 2 miljoen?

Dat pensioen komt niet als je nu al stopt met werken.

Volgens mij zit je er met je sommetje naast, bij FIRE denken ze aan heel andere bedragen.
Ik had het over AOW idd.

En de 4% rule is enorm gangbaar in de FIRE-community. Dat is precies dezelfde berekening, incl correctie voor normale inflatie en vermogensbelasting. Dan heb je het doorgaans over 500k-1mio aan belegd vermogen, afhankelijk van je leven natuurlijk. Met twee kinderen, een dure huurwoning en 5 vakanties per jaar, valt het natuurlijk hoger uit. Maar leven zoals average joe vereist niet enorm veel belegd vermogen.

Ik had het over AOW idd.

En de 4% rule is enorm gangbaar in de FIRE-community. Dat is precies dezelfde berekening, incl correctie voor normale inflatie en vermogensbelasting. Dan heb je het doorgaans over 500k-1mio aan belegd vermogen, afhankelijk van je leven natuurlijk. Met twee kinderen, een dure huurwoning en 5 vakanties per jaar, valt het natuurlijk hoger uit. Maar leven zoals average joe vereist niet enorm veel belegd vermogen.
Volgens mij heb je het met 500k-1m over mensen die pas rond hun 50e of 60e emet pensioen gaan. Mogelijk red je het met 2m, maar echt een vetpot wordt het denk ik niet.

• Like
Waarderingen: Pren
  • Topic Starter Topic Starter
Volgens mij heb je het met 500k-1m over mensen die pas rond hun 50e of 60e emet pensioen gaan. Mogelijk red je het met 2m, maar echt een vetpot wordt het denk ik niet.
Ligt eraan in welk land je woont.

In Turkije redt je het wel met 2 miljoen euro. Of een eiland als Bali.

• Topic Starter Topic Starter
Met 2 miljoen euro zou ik sowieso niet in dit koude, dure, natte achterlijke land blijven wonen.

Dan ga ik liever in een lekker warm goedkoop achterlijk land wonen.

Laatst bewerkt:
Nee hoor. Als je vermogen jaarlijks gemiddeld met 5% groeit en je neemt 4% op, dan groeit het dus met 1% per jaar en gaat het in theorie nooit op. Nou, is 500k idd niet veel, maar als alleenstaande zonder kinderen hoef je daar niet ver van af te wijken. Maar het ligt er allemaal aan hoe je precies wil leven. Hoe meer je bereid bent te laten, hoe eerder je FIRE bent. Vooral een kwestie van persoonlijke voorkeuren dus. Als ik nu 2 Mio had, zou ik sowieso niet stoppen met werken. Ik zou het wss beleggen, een dag per week minder gaan werken en wss wat extra vrije dagen kopen. Geen gekke dingen.

Dat is het belangrijkste. Het is denk ik moeilijk om je uitgaven te beperken tot 4% van je vermogen.
Ik denk idd dat veel mensen daar niet de discipline voor hebben. Leefstijlinflatie (meer uitgeven, omdat je meer verdient, waardoor je aan het einde van de maand nog steeds hetzelfde overhoudt) is ook de grootste vijand van FIRE.

Ik denk idd dat veel mensen daar niet de discipline voor hebben. Leefstijlinflatie (meer uitgeven, omdat je meer verdient, waardoor je aan het einde van de maand nog steeds hetzelfde overhoudt) is ook de grootste vijand van FIRE.
Dan komt het er in de praktijk denk ik op neer dat je er het beste een huis (plus inrichting) van kunt kopen. Dan houd je 1,5 miljoen over en heb je dus 60k per jaar te spenderen. Hoe zit het verder belastingtechnisch als je alleen vermogen en verder geen inkomen hebt?

Dan komt het er in de praktijk denk ik op neer dat je er het beste een huis (plus inrichting) van kunt kopen. Dan houd je 1,5 miljoen over en heb je dus 60k per jaar te spenderen. Hoe zit het verder belastingtechnisch als je alleen vermogen en verder geen inkomen hebt?
Dat valt tegen. Ivm inflatie is die 60k steeds minder waard. Je ontkomt er niet aan om een deel van je vermogen op een of andere manier te investeren anders verlies je ieder jaar aan koopkracht.

Is de vraag er niet vooral om je te doen beseffen hoe erg je leven/werk afwijkt van wat je eigenlijk wil doen, om zo je existentiële crisis te voeden?

Vaak denken mensen dit of dat te willen, of helemaal gelukkig te zijn als ze eenmaal die auto of dat salaris hebben bereikt. Alles went zo snel dat de extra vreugde er snel van af is. Materiaal maakt een mens niet tevreden, de lat wordt gewoon telkens verlegd.

Ik denk dat het helemaal niet zo veel verschil maakt in geluk, mits je al wel je basisbehoeften hebt met een vast inkomen en eigen woning en daardoor geen maandelijkse geldzorgen.

Vaak denken mensen dit of dat te willen, of helemaal gelukkig te zijn als ze eenmaal die auto of dat salaris hebben bereikt. Alles went zo snel dat de extra vreugde er snel van af is. Materiaal maakt een mens niet tevreden, de lat wordt gewoon telkens verlegd.

Ik denk dat het helemaal niet zo veel verschil maakt in geluk, mits je al wel je basisbehoeften hebt met een vast inkomen en eigen woning en daardoor geen maandelijkse geldzorgen.

Klopt als een bus.
Heb vorig jaar flink gecasht met mn schadevergoeding voor mijn ongeluk, meer als een ton, had grootse ideeën.
Maar eenmaal het geld binnen en na paar dagen was het euforisch gevoel gewoon weg.
Terwijl ik 5 jaar gedroomd heb wat ik allemaal wel niet ging doen🤣🤣

Dat valt tegen. Ivm inflatie is die 60k steeds minder waard. Je ontkomt er niet aan om een deel van je vermogen op een of andere manier te investeren anders verlies je ieder jaar aan koopkracht.
Maar ik volg dezelfde berekening als jij, ik haal er alleen gelijk 500k vanaf om zonder hypotheeklasten te kunnen wonen.

• Like
  • Like
Terug
Naar boven