Waar het imo mis gaat is dat velen met niks (geen ambacht, geen eigen bedrijf, geen vermogen) zichzelf gaan vergelijken met 'de rijken' en wat die allemaal doen en dat gaat proberen te kopiëren. Je starters ziet die klagen over geldzorgen, maar wel 200 euro in de maand in crypto's proppen (oftwel gamble addicts).
Ik heb het voor mijzelf onderzocht en totdat je je spaarpotje zo rond 30k (60k als je partner hebt) moet je lekker sparen en ondertussen hypotheek/verbouwing doen aan je huis. Vervolgens extra aflossen op je hypotheek totdat je schuldenvrij bent (hypotheek == schuld) en dan pas gaan denken aan andere zaken zoals investeren in ander vastgoed. Is het rekensommetje het meest positief, helemaal niet, maar peace of mind en reële risico's dekken zie je niet terug in dat rekensommetje normaliter. Ik hou mijn hoofd dus omlaag, investeer energie in mijn carriere en ga dan kijken of ik wil freelancen en/of eigen IT producten op de mark wil zetten. Zo kan ik terugvallen op een buffer en op mijn skills in geval van nood. Voel ik mij fijner bij dan 6-10% rendement halen.
Holy shit de hoeveelheid ondernemers die nog geen eens een buffer had werd enorm duidelijk in corona tijd en dan staan ze gelijk met hun handje omhoog (ik noem dat geen ondernemers eerlijk gezegd, inherent slechte ondernemers als ze 0 risico dekking doen). En holy f shit, hoeveel pubers komen van school en belanden in depressie omdat ze erachter komen dat de wereld niet in elkaar zit zoals die influencers allemaal voorschotelen en ouders die ze niet voorbereiden op een 40 uur durende werkweek. Depressie, werkloos en dan met een uitkering verschillende startup's beginnen en beleggen in crypto's
Tot zover mijn relaas over gasten die imo bij stap 1-10 overslaan en bij stap 11 beginnen of verwachten daar te beginnen. Daarnaast hoe ik het doe zonder die 2 mil haha. Niet op jou gericht
@Pren meer het stukje wat mij triggerde