XXL Nutrition

welke creatine en welke dosering

Hoi Bastiaan. Weinig resultaat qua spiermassa opbouwen heeft vrijwel altijd te maken met niet intensief genoege training en / of onvoldoende kcal die je binnenkrijgt via de voeding. Je kan wel 'goede' voeding eten, maar belangrijker nog is het ook in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen die passen bij jouw doel. Creatine gaat daar helaas niets aan veranderen en gaat je geen resultaat geven als de rest niet op orde is.

Door het osmotische effect wordt wel wat vocht in je spieren getrokken waardoor je denkt je weer groeit, maar nadat je stopt met de creatine verdwijnt dit ook weer. Als je voeding en training niet optimaal waren zul je weinig tot geen resultaat uit het gebruik van creatine kunnen halen. Mijn advies is om niet te veel op heel kleine details te focussen zoals wel of niet gebruiken van creatine of andere supplementen. Het is nog geen 2% van je totale resultaat. Concentreer je op datgene wat ertoe doet. Voldoende voeding om te groeien en goede intensieve krachttraining.

Om toch je vraag te beantwoorden: Creatine laden doe je door 5 dagen lang 20g per dag te nemen (in 4 porties van 5g verdeeld over de dag). Daarna zijn je spieren verzadigd en kun je overgaan op dagelijks 5g bijvoorbeeld iedere ochtend bij je ontbijt. Mijn advies zou zijn om het een week of 6-8 te nemen. Daarna enkele weken niet.

mensen zien creatine als aas deze dagen :laugh:

De rest is inderdaad het belangrijkste, maar zou niet inzien waarom iemand dan beter geen creatine kan innemen. Want pas als je je voeding etc op orde hebt mag je creatine. Zo lijkt het in elk geval wel te gaan hier op het forum.

Dat bedoel ik zeker. Inderdaad. Creatine gaat enkel en alleen ervoor zorgen dat je een repje meer op je sets kunt doen. Je hebt een marginaal grotere trainingsprikkel. Als je voeding niet goed is / voldoende is qua hoeveelheid, dan gaat er helemaal niets gebeuren qua groei.

• Topic Starter Topic Starter
De rest is inderdaad het belangrijkste, maar zou niet inzien waarom iemand dan beter geen creatine kan innemen. Want pas als je je voeding etc op orde hebt mag je creatine. Zo lijkt het in elk geval wel te gaan hier op het forum.
ja ik heb een door een dieetist ingerichte voedingsschema waarin ik genoeg binnen krijg. ook train ik gewoon 6 in de 8 dagen (3x sporten 1 dag rust) dus ik denk dat creatine mij wel zou helpen. en even voor de duidelijkheid ik zeg niet dat ik creatine neem omdat ik dan in een keer gespierd of sterker ben. ik wil creatine gebruiken om de spieropbouw nog beter te maken. en geen oplaadfase dus?

ja ik heb een door een dieetist ingerichte voedingsschema waarin ik genoeg binnen krijg. ook train ik gewoon 6 in de 8 dagen (3x sporten 1 dag rust) dus ik denk dat creatine mij wel zou helpen. en even voor de duidelijkheid ik zeg niet dat ik creatine neem omdat ik dan in een keer gespierd of sterker ben. ik wil creatine gebruiken om de spieropbouw nog beter te maken. en geen oplaadfase dus?

Dat zeg jij,is dat ook zo geen idee. Post je voeding dan eens. Dat het opgesteld is door een dieetist wil niks zeggen. Welke onzin ik al van dieetisten gezien en gehoord heb.

Uw spieropbouw ga je verbeteren door al de andere dingen onder de loep te nemen.(training en voeding)

Waarom geen oplaadfase? Voor het geld moet je het niet doen. Creatine kost niks.

Waarom de mensen hier steeds de oplaadfase afraden geen idee. Kan het zonder ja. Is een oplaadfase nadelig? neen ,er is zelfs een voordeel aan verbonden.

Toen creatine nog 35 euro was voor 150 gr kan ik snappen dat je het niet wil doen. Nu nog geen 10 euro voor 500 gr. waarom niet dan?

Kerel er is al tien keer gezegd dat een oplaadfase zorgt voor snellere verzadiging (wat nodig is voordat het effect maximaal is). Dus het zorgt dat je veel eerder het gewenste effect bereikt. Lees even de reacties en artikelen die gepost zijn door.

denk dat een potje tren meer zal doen dan die creatine van je:D + geen oplaadfase nodig.

Kerel er is al tien keer gezegd dat een oplaadfase zorgt voor snellere verzadiging (wat nodig is voordat het effect maximaal is). Dus het zorgt dat je veel eerder het gewenste effect bereikt. Lees even de reacties en artikelen die gepost zijn door.
Er is ook al 7 keer gezegd dat het niet nodig is :hahaha:

Dat zeg jij,is dat ook zo geen idee. Post je voeding dan eens. Dat het opgesteld is door een dieetist wil niks zeggen. Welke onzin ik al van dieetisten gezien en gehoord heb.

Uw spieropbouw ga je verbeteren door al de andere dingen onder de loep te nemen.(training en voeding)

Waarom geen oplaadfase? Voor het geld moet je het niet doen. Creatine kost niks.

Ontbijt 08:30 uur:

2 sneetjes volkoren brood/ beschuit/ crackers met halvarine en mager beleg (zie variatielijst)

Koffie/thee en water naar wens

Tussendoor ’s ochtends 10:30 uur:

1 schaaltje yoghurt of kwark, eventueel met fruit

Lunch 13:00 uur:

2 snee volkoren brood met halvarine en mager beleg (zie variatielijst)

eventueel een rauwkostsalade of 1 gekookt ei

1 glas karnemelk of andere magere yoghurtdrink zoals Optimel 0% drinkyoghurt

Tussendoor ’s middags 15:30 uur:

1 stuk fruit of ander tussendoortje (zie variatielijst)

Avondmaaltijd 18:00 uur:

3-4 opscheplepels gekookte aardappelen of rijst of pasta (ca. 200gram gekookt)

5 opscheplepels groente (250 gram gekookt)

1 portie vlees/vis/kip/vleesververvanger (100 gram bereid)

Tussendoor ’s avonds 20:30 uur:

1 schaaltje halfvolle yoghurt of kwark

Later eventueel nog een tussendoortje van de lijst met tussendoortjes

Verantwoorde tussendoortjes

200 ml yoghurt of kwark

1 snee volkoren brood met mager beleg

2 rijstwafels of crackers met mager beleg of 2 Snack a Jacks

1 handje ongezouten noten

1 gekookt ei

1 schaaltje rauwkost

5 olijven

1 mueslireep of meergranen liga

2 volkoren biscuitjes

1 plakje zero ontbijtkoek of (meergranen) eierkoek

Variatietips voor zoet beleg:

Halvajam

Honing

Appelstroop

Variatietips voor hartig beleg:

Kaas 30 + Smeerkaas 20 + Marmite Avocado

Achterham Fricandeau Gekookt eitje Tahin

Filet American Ossenworst Tonijn Groentespread

Kipfilet Kalkoenfilet Makreel

Rookvlees Casselerrib Humus

Rosbief Sandwichspread Hüttenkäse

Ontbijt 08:30 uur:

2 sneetjes volkoren brood/ beschuit/ crackers met halvarine en mager beleg (zie variatielijst)

Tussendoor ’s ochtends 10:30 uur:

1 schaaltje yoghurt of kwark, eventueel met fruit

Lunch 13:00 uur:

2 snee volkoren brood met halvarine en mager beleg (zie variatielijst)

eventueel een rauwkostsalade of 1 gekookt ei

1 glas karnemelk of andere magere yoghurtdrink zoals Optimel 0% drinkyoghurt

Tussendoor ’s middags 15:30 uur:

1 stuk fruit of ander tussendoortje (zie variatielijst)

Avondmaaltijd 18:00 uur:

3-4 opscheplepels gekookte aardappelen of rijst of pasta (ca. 200gram gekookt)

5 opscheplepels groente (250 gram gekookt)

1 portie vlees/vis/kip/vleesververvanger (100 gram bereid)

Tussendoor ’s avonds 20:30 uur:

1 schaaltje halfvolle yoghurt of kwark

Later eventueel nog een tussendoortje van de lijst met tussendoortjes

Verantwoorde tussendoortjes

200 ml yoghurt of kwark

1 snee volkoren brood met mager beleg

2 rijstwafels of crackers met mager beleg of 2 Snack a Jacks

1 handje ongezouten noten

1 gekookt ei

1 schaaltje rauwkost

5 olijven

1 mueslireep of meergranen liga

2 volkoren biscuitjes

1 plakje zero ontbijtkoek of (meergranen) eierkoek

Variatietips voor zoet beleg:

Halvajam

Honing

Appelstroop

Variatietips voor hartig beleg:

Kaas 30 + Smeerkaas 20 + Marmite Avocado

Achterham Fricandeau Gekookt eitje Tahin

Filet American Ossenworst Tonijn Groentespread

Kipfilet Kalkoenfilet Makreel

Rookvlees Casselerrib Humus

Rosbief Sandwichspread Hüttenkäse

Hoeveel Kcals,eiwitten,vetten,koolhuydraten ?

Op het eerste zicht eet je niet zo heel veel.

dit is het lastige dus. het geld maakt mij niet uit. maar ik zie zoveel verschillende antwoorden de ene zegt geen oplaadfase en de andere zegt wel een oplaadfase.
Het zal dus wel niet zo heel veel uitmaken ;) Ik deed het niet maar ik merkte ook niets van creatine (neem het nu niet meer). Aangezien het weinig kost en het sneller gaat kan je het dus wel doen.

Veel te weinig voeding.

Zo op het oog veel te weinig. Maar zonder kcals erbij en eiwitten vetten koolhydraten en kcals/grammen kan ik je moeilijk feedback geven. Zet alles eens in de app myfitnesspal en post dan hier hoeveel kcals alles is.

Terug
Naar boven