AndroidHealthClinic

Zen boeddhisme

ik ben zo'n pessimist dat ik niet in verlichting en dergelijke geloof.of je nou elke dag als moeder theresa leeft of als adolf hitler, na een tijdje ga je dood en ben je foetsie.
Daarom ben ik van mening dat je maar beter kunt leven op een voor jou zo leuk mogelijke manier......als jij je goed voelt door een boeddhist te zijn en je af te zetten van de consumerende massa dan is dat jouw manier voor een leuk leven en moet je dat vooral doen. Als je maar niet vergeet dat alle levende wezens het egoïsme bezitten en je dus moet oppassen dat mensen geen misbruik van jouw zachtaardige levensstijl gaan maken.

• Topic Starter Topic Starter
Sorry maar Zen zou ik geen religie willen noemen, maar een levenswijze. Je angst voor fanatisme, oid is ongegrond. Vindt maar eens een gewelddadige monnik die zijn levenswijze op iedereen moet/wil/zal overdragen. Of een tekst van Buddha waaruit blijkt dat er een overdracht ambitie is.

De keuze van EricR kan ik begrijpen, het is misschien wel juist erg Zen om de leegte van je bestaan te accepteren en er mee door te gaan. Maar het bereiken van "verlichting" zul je niet hebben met je eerstvolgende aankoop. Wel met het moment dat je beseft dat je het toch niet nodig had. Geestelijke groei, oftewel zelfverwerkelijking al lá Maslov is meer het doel. Niet dat ik daar nou persoonlijk naar op zoek ben, maar het is voor mij veel meer de rust en de bevrijding van mijn ambities om te winnen.

MTN geeft trouwens commentaar maar geen alternatieven.

@Gainmaster....duidelijk. Maar niet alles kan met het hart gedaan worden, anders wordt het een zootje.

ik ben zo'n pessimist dat ik niet in verlichting en dergelijke geloof.of je nou elke dag als moeder theresa leeft of als adolf hitler, na een tijdje ga je dood en ben je foetsie.
Daarom ben ik van mening dat je maar beter kunt leven op een voor jou zo leuk mogelijke manier......als jij je goed voelt door een boeddhist te zijn en je af te zetten van de consumerende massa dan is dat jouw manier voor een leuk leven en moet je dat vooral doen. Als je maar niet vergeet dat alle levende wezens het egoïsme bezitten en je dus moet oppassen dat mensen geen misbruik van jouw zachtaardige levensstijl gaan maken.

Verlichting is voor mij ook niet iets heiligs. Je moet het meer zien als een staat waarin je verkeert. Het is een verbeterde versie van dagdromen, zoiets. En met dat het je gebeurt gaat je dingen anders zien, voelen. Je ervaart een dieper contact met alles om je heen. Niet dat je er concreet iets aan hebt, maar het is een beetje als met XTC. Een intensere beleving van de dingen om je heen.

En als je dood gaat weet je niet wat er gebeurt, ik weet het ook niet en laat ik dat nou lekker zo houden voorlopig. Ik had al geaccepteerd dat vragen interessanter zijn dan antwoorden, omdat je er meer van leert. Dat geldt dus ook voor de vraag wat er gebeurt na de dood.

Ik ben me overigens niet gaan afzetten tegen de consumerende maatschappij. Dat zou inhouden dat ik me ertegen verzet. Dat doe ik niet meer, het is een keuze die ieder voor zich moet maken. Het is ook inmiddels niet meer mogelijk dat iedereen maar lekker een boerderijtje oid gaat beginnen, de economie zou instorten. Het is alleen dat ik een andere keuze heb gemaakt. Of dat nou met Zen te maken heeft weet ik eerlijk gezegd niet.
In principe is deze keuze al egoïstisch omdat ik me onttrek aan veel problemen van onze maatschappij. Maar ik hoop in staat te zullen zijn op mijn manier iets terug te gaan geven.

Maar goed........ik ben het verlichte nu even zat. :D Tijd voor een biertje

Sorry maar Zen zou ik geen religie willen noemen, maar een levenswijze. Je angst voor fanatisme, oid is ongegrond. Vindt maar eens een gewelddadige monnik die zijn levenswijze op iedereen moet/wil/zal overdragen. Of een tekst van Buddha waaruit blijkt dat er een overdracht ambitie is.

De keuze van EricR kan ik begrijpen, het is misschien wel juist erg Zen om de leegte van je bestaan te accepteren en er mee door te gaan. Maar het bereiken van "verlichting" zul je niet hebben met je eerstvolgende aankoop. Wel met het moment dat je beseft dat je het toch niet nodig had. Geestelijke groei, oftewel zelfverwerkelijking al lá Maslov is meer het doel. Niet dat ik daar nou persoonlijk naar op zoek ben, maar het is voor mij veel meer de rust en de bevrijding van mijn ambities om te winnen.

@Gainmaster....duidelijk. Maar niet alles kan met het hart gedaan worden, anders wordt het een zootje.

talloze monniken die getuigen dat ze als kinderen in kloosters geslagen worden omdat ze niet meebidden, of even iets zeggen tegen elkaar, het feit dat ze als kind in een klooster opgroeien is imo niet helemaal normaal, dat is hersenspoeling en daar is geen enkel excuus voor, en ik geef wel een alternatief, leven als een mens die feiten en de natuur erkent, en als mens weet je wat goed en slecht is, zelfs al heb je geen greintje moraal, toch weet je in je hart wat goed en slecht is, en je kan goed leven zonder richtlijnen van een of andere supernatuurlijke god of mens die zichzelf het toppunt van de evolutie vindt, help mensen als je kan, leef gewoon goed, respecteer de natuur, maar haal er niemand of niets bij die je zogezegd stuurt om die dingen te doen, leef gewoon goed zonder alle fabeltjes, imo het beste alternatief die er is...

vergeet ook niet de rellen in myanmar een tijd geleden, heb toch een heleboel monniken met dingen zien gooien en actief deelnemen aan de rellen, alhoewel ik daar niet tegen was, de monniken en de mensen hadden in dit geval 100% gelijk en ik respecteer ook dat de monniken daar opgekomen zijn voor de mensen

talloze monniken die getuigen dat ze als kinderen in kloosters geslagen worden omdat ze niet meebidden, of even iets zeggen tegen elkaar, het feit dat ze als kind in een klooster opgroeien is imo niet helemaal normaal, dat is hersenspoeling en daar is geen enkel excuus voor, en ik geef wel een alternatief, leven als een mens die feiten en de natuur erkent, en als mens weet je wat goed en slecht is, zelfs al heb je geen greintje moraal, toch weet je in je hart wat goed en slecht is, en je kan goed leven zonder richtlijnen van een of andere supernatuurlijke god of mens die zichzelf het toppunt van de evolutie vindt, help mensen als je kan, leef gewoon goed, respecteer de natuur, maar haal er niemand of niets bij die je zogezegd stuurt om die dingen te doen, leef gewoon goed zonder alle fabeltjes, imo het beste alternatief die er is...

vergeet ook niet de rellen in myanmar een tijd geleden, heb toch een heleboel monniken met dingen zien gooien en actief deelnemen aan de rellen, alhoewel ik daar niet tegen was, de monniken en de mensen hadden in dit geval 100% gelijk en ik respecteer ook dat de monniken daar opgekomen zijn voor de mensen

^
onwetendheid, baseer een volk/religie/etnische groep/andere niet op de acties van 1 "lid" ervan.

^
onwetendheid, baseer een volk/religie/etnische groep/andere niet op de acties van 1 "lid" ervan.

waar doe ik dit dan? ik reageerde gewoon op het voorstel van tsunami om hem 1 monnik te tonen die gewelddadig is... en als ik het me goed herinner was jij het die alle atheïsten bestempelde als typische anti-religie fanaten, die gehersenspoeld en beïnvloed zijn door de media maar nooit zelf iets van dichtbij hebben gezien en daar dan een belachelijke "moderne" mening op baseren... hmmm denk niet dat buddha hypocrisie goedkeurt hoor ;)

Ik wens je het allerbeste in wat jij bent;)
Niet snappen betekent niet kunnen volgen met je verstand, luister met je hart, dan hoef je niet te snappen, geef jezelf de kans om met je gevoel op een hoger niveau te komen zoals het universum in al zijn eenvoud het bedoelt heeft voor jouw.

Waarop baseer je dat het universum uberhaupt iets bedoeld heeft voor mij? Niet snappen kan overigens ook betekenen dat de boodschap niet in duidelijke taal wordt weergegeven.

Heb me er wel mee beziggehouden maar het kapitalisme trekt me toch meer. Met of zonder bezit is het bestaan net zo leeg, dan maak ik liever mezelf het naar de zin.

Hoe zie jij kapitalisme dan? Ansich komt het op mij als redelijk 'natuurlijk' over, voor zover dat iets zegt. Maar het nastreven van het vergroten van 'het kapitaal' is het nastreven van een middel. Een belangrijk middel, maar als men als maatschappij zich zo richt op dat ene middel, lijkt het me nogal een beperkte visie.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ben je overigens nu niet bezig om jezelf te overwinnen? Nieuwe koan? :D

Sommige aankopen lijken me evenwel een goede stap in de richting van verlichting, voor zover dat voor mij een spirituele/religieuze betekenis heeft. Denk aan een goed boek, zoals 'Kritik der reinen Vernuft' :D (al moet ik die nog lezen, maar daar wacht ik nog ff mee). In die zin zijn ze wel nodig. Dat wil overigens zeker niet zeggen dat iedere aankoop daarmee ook tot verlichting brengt.

Ik weet dat ik niks van die zooi nodig heb die ik koop maar het blijft wel leuk om wat te kopen verder. Het driftig zoeken van verlichting lijkt mij toch al futiel, dat bereik je volgens mij alleen door innerlijke rust en daarvoor heb ik geen handvaten nodig van buitenaf. Welke levenswijze je ook kiest, de rust moet van binnenuit komen.

Ik weet dat ik niks van die zooi nodig heb die ik koop maar het blijft wel leuk om wat te kopen verder. Het driftig zoeken van verlichting lijkt mij toch al futiel, dat bereik je volgens mij alleen door innerlijke rust en daarvoor heb ik geen handvaten nodig van buitenaf. Welke levenswijze je ook kiest, de rust moet van binnenuit komen.

Je hebt gelijk. Ik merk alleen wel dat na al die jaren materie verzamelen, ik toch minder nodig heb dan ik dacht. Maar daar was ik na een paar bushcraft cursusjes al wel achter. Het gaat meer om het mechanisme erachter. De motivatie om te gaan kopen. Op zich dondert het natuurlijk niet zo, maar consumeren is me steeds meer gaan tegenstaan.

Ik ben overigens niet driftig op zoek naar verlichting, wel naar rust. Het klopt dat die vanuit jezelf moet komen, maar bij een beetje sociale kwaliteiten hoort toch ook dat een omgeving invloed op je heeft? (erg Covey-aans maar goed....)

Voor ons is het vertrekken een optelsom van heel veel zaken. Zen past hierin, vandaar dat ik mij ook geen boeddhist noem. Wat dat betreft "consumeer" ik Zen nog te veel en leef het te weinig. Maar ik merk dus wel dat het vrij leerzaam is, het steeds invloedrijker wordt en ik het gepuzzel met koans erg leuk vind. Vandaar mijn zoektocht naar meer kennis.

@mtn Er zijn altijd uitwassen, maar kijk naar het grotere geheel. Boeddhisten kennen geen oppergod, gebruiken geen geweld of leggen hun eigen leefwijze niet op aan anderen. Het is namelijk geen religie, maar een keuze. Je hoeft niet ergens in te geloven.

Laatst bewerkt:
@mtn Er zijn altijd uitwassen, maar kijk naar het grotere geheel. Boeddhisten kennen geen oppergod, gebruiken geen geweld of leggen hun eigen leefwijze niet op aan anderen. Het is namelijk geen religie, maar een keuze. Je hoeft niet ergens in te geloven.

inderdaad, ze kennen geen oppergod, de meesten zijn vreedzaam, maar het is en blijft een religie, en het is slechts voor een beperkte minderheid een eigen keuze, als je wordt opgevoed als boeddhist is het niet je eigen keuze maar een hersenspoeling, dit is in iedere religie het geval, het zijn de uitzonderingen die er zelf voor kiezen, grootste deel van de moslims, christenen, joden etc worden opgevoed als moslim, christen, jood etc, en op die manier dus gehersenspoeld van jongs af aan, als je een kind vrij laat van geloof en als ouder, voogd, whatever je mening niet overdraagt erop en op die manier dus zen eigen keuze laat maken over geloof zal je zien dat slecht een heel klein aantal KIEST voor een bepaalde religie, religie is imo de oudste onderdrukkingsvorm die er bestaat, maar zoals ik al zei, ik heb niets tegen gelovige mensen, het is het systeem van een religie die ik tegen ben

Terug
Naar boven